Problemer med «pop’s» og «skatteing» ifm avspilling.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har problemer med «pop’s» og «skatteing» ifm avspilling.

Er klar over at disse problemene kan være ganske sammensatte og vanskelig å peke direkte på.

Selv om jeg er bevandret i PC-verden og har en god del erfaring ifm Windows 10/OS, har jeg ikke klart å peke direkte på hvor disse ulydene oppstår. Altså rotårsaken.



Bruker:

Lenovo T430s med 8Gb og 250Gb SSD.

Kjører JRiver mot RME UCX og analogt ut mot forsterkere.

Bruker Audiolense Convolver.

Henter data dra Synology NAS. Alt er oppdatert.



Hadde først mest problemer på venstre kanal for så å flytte selg til høyere og deretter tilbake. I mellomtiden har jeg forsøkt endre oppsettet i WIN10.
Har en mistanke mot USB.



Noen med lignende utfordringer?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Lenge siden jeg har brukt PC, men hadde PC og RME da jeg jobbet i studio. Alle pops var da stort sett forårsaket av for kort buffertid i RME/lydkort-oppsettet.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har du testet andre avspillere enn JRiver?
Er det innstilling for størrelse på buffer i JRiver?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Lenge siden jeg har brukt PC, men hadde PC og RME da jeg jobbet i studio. Alle pops var da stort sett forårsaket av for kort buffertid i RME/lydkort-oppsettet.
Er der her jeg skal endre. Ved oppstart tidlige sto denne på 512 nå har den skiftet til 1024 uten at jeg har endret noe.
1603363831195.png
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Ja, det er denne. Høyere tall gir mindre stress på systemet og dermed mindre sjanse for pops og clicks.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg hadde også "pops" i starten med RME/JRiver ved avspilling, men det ordnet seg med litt eksperimentering med buffer size i både RME og Jriver.

Jeg landet på disse innstillinger, og ble kvitt alle ulyder:

20201022_134159.jpg


20201022_133713.jpg


Spiller musikk kun via Spotify i Win10 i dag. Funker fint uten noen problemer.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Virker som at 1024 samples i RME løser problemet, så langt. 😀 Slenger inn 250ms i jriver også.
 
Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Nå har jeg blitt så var på dette, at jeg må spole tilbake for å sjekke om «unotene» faktisk ligger i innspillingen. Et transparent system er vel sånn at en hører alt helt inn til «beinet». Det er mye som skjer i studioet ifm opptaket. 🤪
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har enkelte "snags" under avspilling fortsatt selv med innstillingene over. Kan dette skyldes PC'en min tro? Kanskje USB utgangen... Lenovo T430S med Windows 10 N som er dedikert for lyd. Har avinstallert masse. Den bruker veldig lite RAM og Prosessor.

Dette plager meg. Tror noen at det kan skyldes RME UCX?
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Når jeg periodisk har hadde disse problemene med UCX har det som regel løst seg med omstart av Linux PC'n. Men må innrømme det meste erfaring jeg har med UCX er i stand alone mode som S/PDIF DAC med USB delen til kontroll av mikseren.

For W10 med autooppdatering aktivert har jeg opplevt alt mulig rart som deaktiveres uten varsel i påvente av oppdatering/omstart.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har funnet ut at det er min Lenovo T430S som må endres for å inngå disse unotene. Det er 2 alternativer som kan løse samme sak. Det ene er å stille CPU powermanagement fra Max 100% til 99% i avanserte strøminnstillinger. Den andre metoden er å skru av Intel Speedstep i BIOS. Tipper at speedstep skrus av ved valg av 99% CPU....
 
Sist redigert:

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Man bør også deaktivere selektiv USB-deaktivering. Hvis denne innstillingen ikke deaktiveres kan PC'en kutte strømmen til USB-utgangen eller noe i den duren.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Under strømstyring bør du sette ytelse til maksimal når den er «plugged in»!
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Tilbake da jeg kjørte LMS på XP med litt lite minne hjalp det på å endre prioriteringer på applikasjoner og servicer. Men da var problemet rene dropouts. Har aldri opplevd at dette er nødvendig på nyere PC plattformer.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Bit rate & klokkefrekvens er satt rett softwaren /hardware ? bare en banal ide :)
(gå rett inn på kontroll panel lydkort (win) er ofte lurt koble vekk default lydkort fysisk når eksternt lydkort skal benyttes mindre som kan gå feil da :) )

mvh
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Streamer fra Tuner..

Når en har dette på T-Wee boksen da?
Når en skifter mellom "kilder /apper" som f. Eks fra Opptak til TV så popp!

Har ikke hatt dette på one place boksen og heller ikke nå hvis jeg kobler den til.

Har tatt fabrikkoppsett nå.. Men vet ikke om det er ok
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skjermbilde.JPG


Jeg bruker her en stasjonær PC(spill-PC for enkle spill), men som du ser har jeg balansert strømstyring.
Hvis du absolutt skal ha best ytelse, som du bør hvis din laptop er tilkoblet strøm, så bør den stå på høy ytelse.
Du har likevel muligheten til å endre prosessor til 99% under "endre planinstillinger".
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Strømstyringsalternativene henter nettopp fra planinnstillinger + avansert oppsett. Ikke mer avansert en det.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har brukt litt tid på å finne root-årsaken til dette problemet. Enkelte maskiner utfører instrukser bundet til Virtualization Technology. På min Lenovo-maskin kan Virtualization utelates i BIOS. Tipper dette kan gjøres på alle maskiner.

Har nå jeg skrudd tilbake alle innstillinger til standard og bare utelatt Virtualization og maskinen går uten disse problemene.

Eks:
  1. Press or Tap F1 to enter into BIOS Setup.
  2. Navigate to Security tab, then press Enter on Virtualization.
  3. Select Intel(R) Virtualization Technology, Press Enter, choose Enable and press Enter.
  4. Press F10.
  5. Press Enter on YES to save the settings and boot into Windows.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
hmmm.... både speedstep og virtualisering gir problem. Kan det være at det finnes nyere chipset driver på Intel sin hjemmeside?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
hmmm.... både speedstep og virtualisering gir problem. Kan det være at det finnes nyere chipset driver på Intel sin hjemmeside?
[/
BIOS fokuserer ikke lyd eller de relaterte utfordringene rundt dette.
Jeg har enablet Speedstep og disablet Virtualization. Virker som at dette er tingen på min PC, som riktignok ikke er av siste modell.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
For oss som ikke er spesielt inne i alle menyene og termenologien, kan du lage en Bruksanvisning For Dummies? Jeg klarer ikke lenger høre på PC'en nå.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Du kommer inn i bios ved å trykke eks. F1 under oppstart. Andre pc’er har andre kombinasjoner for dette. Les på skjermen ved oppstart. Det er et lite tidsintervall du kan gjøre dette. Når du kommer inn, må du lete i menyen og finne CPU og Virtualization. Det er litt forskjellige ord på dette.
 
Topp Bunn