Problemer med deling mellom Sonos og Mac

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Antall liker
389
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Hei,
jeg har kjøpt en Sonos ZP90 og koblet den til min Mac Mini med musikken på en ekstern HDD. Spotify og radio funker finfint, men under oppsettet klarer ikke Sonos å finne musikkken jeg prøver å dele fra mac'en. Brannmur har jeg slått av. Noen forslag?

På forhånd takk
Veleik

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Hvis du har Lion, så må du vel laste ned siste update for Sonos for at det skal fungere.
Apple har laget sin egen (jalla)versjon av Samba fildeling (Windows fildeling) i Lion som dessverre er ikke er fullt ut kompatibel med *noe*.

tralltrall

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
15
Har du fått det til?
Jeg har samme problemet.

Får ikke skrevet inn adresse slik at sonos finner NAS disken og musikkbiblioteket. Bruker MAC og timecapsule.
Hva skal stå her: \\computer\sharename slik at det blir godkjent?

mvh

Tormod

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.165
Sted
Trondheim
Man skrev:
Hvis du har Lion, så må du vel laste ned siste update for Sonos for at det skal fungere.
Apple har laget sin egen (jalla)versjon av Samba fildeling (Windows fildeling) i Lion som dessverre er ikke er fullt ut kompatibel med *noe*.
Du sier det som om det er noe Apple har gjort for å være vanskelig. Slik er det ikke:

"As Mac OS X adopted more of Samba's tools, the team behind Samba gradually transformed the open source licensing for its software. The latest version of Samba is offered only with General Public License Version 3 (GPLv3) licensing, which includes restrictions that essentially prevent Apple from incorporating it into commercially packaged software like Mac OS X."

Så en endring i lisensbetingelsene for Samba har ført til at det ikke kan brukes i en kommersiell softwarepakke som Lion.

Uten at det er til så mye hjelp for trådstarter.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Er klar over dette. Men Apple kunne jo laget noe som var mer kompatibelt. Eventuelt latt OSX lastet ned og konfigurert Samba3 etter installasjon av operativsystemet.

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Antall liker
389
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Takk til dere som har svart på dette. Jeg har fremdeles ikke fått det til, men tror ikke jeg har Lion. OS erer 10.6 og det er vel Snow leopard? Ønsker fremdeles hjelp før jeg må finne frem pc'en og rydde bort mac'en;-)

Veleik

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.165
Sted
Trondheim
10.6 er Snow Leopard, ja.

Hvis du åpner Systemvalg finner du oppsett for Deling. Åpne denne og sjekk at du har slått på fildeling. I fildelingspanelet er det en "Valg..." knapp. Trykk på denne og kryss av for at du skal dele ved hjelp av SMB.

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Antall liker
389
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Til otare,

Har prøvd dette. Funket dessverre ikke, men takk for forslag. Kom gjerne med flere...

Veleik

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
1. prøv ip-nummer istedet for "computer" i <//"computer"/sharename>
2. Aner ikke om Sonos bruker forover eller bakoverslash, prøv begge deler.

3. Legg til .local, evt prøv <"computer".local/sharename>

Topp Bunn