Problemer med Discog etter de nye tollreglene.

fredriksound

Medlem
Ble medlem
04.10.2020
Innlegg
7
Antall liker
1
Sted
Halden
Hei. Har nylig funnet en plate jeg skal kjøpe på Discog, men i det jeg legger platen i handlekurven så kommer kun kostnader rundt frakt opp, og ikke MVA, som må betales etter de nye reglene. Når jeg bestiller fra EBAY blir både frakt og MVA lagt til uten noe problem, og varene har blitt importert til Norge uten noen ekstrakostnader. Har prøvd å søke på Discogs sine sider om hjelp, men finner lite av informasjon. Er det noen som har erfaring med å bestille fra Discog etter de nye reglene?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Dersom det er en privat selger har jeg som før avtalt at pakken merkes gave eller redusert verdi.
Dersom det er en bedrift vil de normalt ikke gjøre noe slikt så da er det bare å håpe på det beste. Noen ganger går den rett i gjennom uten kostnad, andre ganger porto+fortollingsgebyr ca. 150. Har ikke sett noen på discogs gjøre forhåndsinnkreving av moms som på ebay, som jo blir en billigere håndtering.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Det er ikke alle salgssider som er medlem av VOEC ordningen med forhåndsinnkreving av mva. På Discogs er det i utgangspunktet bare private selgere.
Utenlandske næringsdrivende skal kreve inn mva på billige vare (< 3.000)
 

fredriksound

Medlem
Ble medlem
04.10.2020
Innlegg
7
Antall liker
1
Sted
Halden
Det er ikke alle salgssider som er medlem av VOEC ordningen med forhåndsinnkreving av mva. På Discogs er det i utgangspunktet bare private selgere.
Utenlandske næringsdrivende skal kreve inn mva på billige vare (< 3.000)
Takk for svar.
 

DCM4EVER

Medlem
Ble medlem
05.09.2013
Innlegg
18
Antall liker
7
Dersom det er en privat selger har jeg som før avtalt at pakken merkes gave eller redusert verdi.
Dersom det er en bedrift vil de normalt ikke gjøre noe slikt så da er det bare å håpe på det beste. Noen ganger går den rett i gjennom uten kostnad, andre ganger porto+fortollingsgebyr ca. 150. Har ikke sett noen på discogs gjøre forhåndsinnkreving av moms som på ebay, som jo blir en billigere håndtering.
bare til info: En kan kun motta gaver fra privatpersoner -Ikke fra firma..
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Man kan, men man har ikke lov.
 

DCM4EVER

Medlem
Ble medlem
05.09.2013
Innlegg
18
Antall liker
7
Hei der! Nei-det er KUN fra privatpersoner en kan få sk gave..Tollvesenet har prøvd seg på endel merkelige krumspring opp gjennom tiden.
Jeg mottok en reell gave fra en venn i Uk,han hadde fyllt ut all korrekt men de nektet for at dette kunne vær en privatperson da hans adresse
var "The old Schoolhouse" Det fastholdt tolla måtte være et firmanavn og avslo å ikke avgiftsbellege sendingen.. Huset hans hadde engang vært
nettopp det-en skole,ombygd til bolig på 60tallet men på folkemunne og i dokumenter het det altså The Old Schoolhouse..
Det var/er ganske vanlig å ha slike adresser uttover landet hvor det kanskje ikke er gate/vei-adresser.De kalles matrikkeladresser..Kåken min har gate
adresse men heter også Toppen som er en slik matrikkeladr.. Gaveregelen er så streng at om du har deltatt i en konkurranse og vunnet noe kan
tolla velge å ilegge avgift også der.. Fordi din "innsats" i konkurransen regnes som en mot-ytelse -altså at du har gitt/ytt noe for å få premien...
-Er det dette som er gladnazisme mon tro??
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
335
Torget vurderinger
0
Ser at ebay beregner mva av frakten også. Regner med det er riktig (som før). Noen som har prøvd Amazon nylig?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har kjøpt noen skiver fra utlandet gjennom Discogs etter våren, og har ennå ikke blitt avkrevet for noe tollgebyr ennå. :)
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Samme her. Ingen problemer med dette fra private Discogs-selgere denne høsten.

Har kjøpt noen skiver fra utlandet gjennom Discogs etter våren, og har ennå ikke blitt avkrevet for noe tollgebyr ennå. :)
 
Topp Bunn