Problemer med platespiller.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
I det siste har jeg av og til opplevd et skarpt "smell" i en av høyttalerene i det stiften senkes ned i innløpsrillen. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive denne lyden, men det høres ut som en elektrisk utladning og er skarpere og høyere enn lyden som vanligvis oppstår når stiften møter plata. Det pussige er at dette smellet kan høres med volumen helt nede, men er da vesentlig lavere i nivå. Har nå begynt å skru ned volumen hver gang jeg setter på en ny LP fordi smellet oppfattes som faretruende skarpt de gangene dette inntreffer, men det skjer altså ikke alltid.

Er det noen her inne som har opplevd noe lignende og kan forklare hva dette skyldes og hva som eventuelt kan gjøres for å bøte på problemet?

Mvh.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Høres nesten ut som det går en statisk utladning idet den treffer platen.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Bare et skudd i mørket, men har du skikkelig jording hele veien? Om det er noe statisk, så kan det kanskje lades ut via jorda?? Litt tipping, men bedre enn ikke noe ;)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Jeg har nå oppdaget at smellet i høyttalerene også oppstår når jeg børster støv av stiften. Tror derfor ikke det har noe med statisk elektrisitet fra platene å gjøre. Har også prøvd å bytte platespiller, men det hjelper ikke.

Begynner derfor å helle i retning av feil med riaa'en, en Trichord Delphini MkII. Synes likevel det er litt rart at alt fungerer perfekt under avspilling. Det er kun idet stiften treffer plata i begynnelsen eller heves igjen etter endt avspilling, samt ved børsting av stiften, at dette oppstår. Under avspilling har det ikke vært noen problem hittil, men jeg er litt nærvøs for at det skal komme et kjempesmell som kverker diskantene.

Mvh.
Ketil

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.211
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Dette høres veldig ut som manglende / feil jording.
Hadde nøyaktig det samme selv for noen dager siden, det smalt når jeg håndterte platen i nærheten av spilleren, når jeg tørket støv og når jeg skulle heve eller senke tonearmen.

Hadde rett og slett glemt å koble til jordledningen, med det samme denne ble festet til forforsterker, var det tyst, og har vært det siden.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Lagga skrev:
Dette høres veldig ut som manglende / feil jording.
Hadde nøyaktig det samme selv for noen dager siden, det smalt når jeg håndterte platen i nærheten av spilleren, når jeg tørket støv og når jeg skulle heve eller senke tonearmen.

Hadde rett og slett glemt å koble til jordledningen, med det samme denne ble festet til forforsterker, var det tyst, og har vært det siden.
Mulig du har rett, men jeg forstår ikke hva som kan være galt med jordingen. Har fram til nå brukt Thorens 126 der kabelen er utstyrt med egen jordledning som er skrudd fast bak på riaa'en. I tillegg har jeg også strukket egen jordledning fra sjassis. Dette har fungert i årevis, uten brumproblemer, eller problemet som nå er oppstått.

I dag monterte jeg opp Linn Sondek LP12 med Rega RB700. Her er det ingen egen jordledning på Rega. Dette har imidlertid fungert tidligere, både med Trichord Dino og denne Delphini, men nå skjer altså det samme som med Thorens-spilleren.

Må kanskje nevnes at nå synes problemet å være blitt permanent, mens det tidligere inntraff av og til. En annen ting er at smellet synes kraftigere nå. Selv med volum på forsterkeren helt nedskrudd, virker det faretruende kraftig.

Mvh.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.211
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hmmm, da anbefaler jeg eliminasjonsmetoden, om du har mulighet til det.
Platespiller har du allerede byttet, uten forandring, da gjenstår RIAA og forsterker.
Har du noen du kan få låne dette av, så er det bare å bytte ut leddene, når smellene forsvinner; vet du hvor feilen ligger.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Kanskje forsøke å bytte signalkabler først? Ligger langt unna min ekspertise dette, men mener jeg husker å ha lest diverse plasser at feil på signalkabler kan medføre merkelige symptomer.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Etter en del prøving fram og tilbake ser det ut som feilen ligger i forsterkeren. Godt jeg har min gamle SAT Amplifix enda og kunne bytte forsterker.

Takk for tips for å prøve å hjelpe.

Mvh.
Ketil

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Jeg var litt for snar med å skylde på forsterkeren. Problemet viste seg å ligge i for høyt gain på riaa'en. Ved å justere ned fra 70 til 63db forsterkning ble alt ok.

Velger å nevne dette om andre skulle få samme problem.

Mvh.
Ketil

Topp Bunn