Problemer med Tandberg Huldra 11(TR2025)

Hifiloftet

Medlem
Ble medlem
22.03.2021
Innlegg
7
Antall liker
4
Sted
Kongsberg
Hei.
Når jeg prøver å slå på min Tandberg Huldra 11, så begynner resistor motstand nr 751 og 749 og rødgløde i effektforsterker-delen.
Jeg slår av etter 1 sekund så de ikke smeller eller ryker.
Dette er i venstre kanal.
R75 og 752 på høyre kanal er det ikke noen problemer med.
Disse 4 resistorene (2 i hver kanal) har jo et potmeter i tillegg for å stille mv, men de er ikke rørt.
Noen som har noen ideer hva det kan være eller om det er et kjent problem ?
På forhånd takk.

Mvh
Øystein
 

Vedlegg

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
601
Antall liker
731
Sted
Bodø
Det er nok utgangstransistorene som er kortsluttet, og godt mulig drivertransistorene også, om ikke mer...
 

Hifiloftet

Medlem
Ble medlem
22.03.2021
Innlegg
7
Antall liker
4
Sted
Kongsberg
Ja, takk for svar. Ja det blir vel for mye kostnader og styr i forhold til verdi. Bedre å få ta i en som virker fint kanskje. Jeg har ikke så mye utstyr til målinger og sånn, men jeg kan jo evt prøve å sette de utgangstransistorene på høyre kanal over til venstre å se hva som skjer da.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
jeg kan jo evt prøve å sette de utgangstransistorene på høyre kanal over til venstre å se hva som skjer da.
Jeg synes ikke du skal gjøre det. Da kan du fort ende opp med to defekte utgangtrinn. Prøv heller å få litt hjelp til målinger.
 

Hifiloftet

Medlem
Ble medlem
22.03.2021
Innlegg
7
Antall liker
4
Sted
Kongsberg
Når jeg fikk den så kortsluttet den når jeg slo den på. Så bytta jeg den 62v 1000uf kondensatoren, og den slo seg på. Så skjedde det med transistor-defekt på venstre side. Har allerede prøvd å bytte side i farta her jeg hehe, og da kom feilen på høyre side ja. Da så det greit ut på venstre. Det går vel også ann å måle de transistorene løse kanskje med et fluke multimeter ?
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
601
Antall liker
731
Sted
Bodø
Hvis du har kryssbyttet utgangstransistorene, og feilen flyttet seg til andre siden da og den ble ok i venstre så har du jo vært heldig vil jeg si.
I så fall så er det jo bare å bestille "nye" fra lydshop.no som ser ut til å ha de på lager.
BD609 og BD610
Ja du kan måle de med et multimeter (trenger ikke være et Fluke...) med diodetest.
De vil nok være kortsluttet mellom kollektor og emitter mest sannsynlig.
 

Hifiloftet

Medlem
Ble medlem
22.03.2021
Innlegg
7
Antall liker
4
Sted
Kongsberg
J det kan virke sånn faktisk:) Ja sjekket opp transistorene, og det så ut som at 609'en er død. Da skal jeg sjekke opp litt da:)
 
Topp Bunn