Problemer med "ulyder"

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Etter noen dager med problemet, bestemmer jeg meg å fortelle det siden jeg finner ikke løsningen. Det gjelder ulyder fra både aktive ( front kanalene M Logan ht ) som ikke aktive ( M Logan senter kanal som kobleres ikke i nettet) også bakkanalene ( M Logan Vista). De ulydene kommer da jeg ser filmer via en Pioneer Receiver så etter å koblere/avkoblere forskjellige kabler, viser det seg at da jeg tar ut signalkabelen fra receiveren til subwooferen ( Martin Logan Grotto) forsvinne ulyden. Det som gjør meg gal er at dagen etter og etter å koblere igjen signalkabelen, kommer ikke ulyder men , etter en time, ulyder igjen, dette har skjed 3 dager allerede og vet ikke hva kan være problemet. Noen som kan hjelpe? Signalkabelen er i perfekt stand, subwooferen ligger lengre enn de anbefalte 3 feet fra andre komponenter i anlegget ( uansett, hvorfor kommer de ulydene etter ca en time og ikke før? Ulyden er betydelig hørbar og kommer fra senter kanal og bassområde i de andre 4 kanalene ( ikke fra subwooferen ironisk nok). Vil komentere at alle komponenter i anlegget er under 2 år ( noen av dem bare 5-6 måneder gamle ) og lite brukte. Signalkabelen er en Sinerg. Research vanlig RCA til ca 2 tusen kr. Takk på forhånd.
 

relløm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2007
Innlegg
305
Antall liker
171
Har hatt problemer med ulyder før. Fant ut at det skyldes kabel tv,
Hvis du har kabel tv bare prøv å ta ut antenne kabelen.
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
takk for svaret. Nei, har ikke kabel tv, bare satellit tv med 2 mottakere men en av dem brukes ikke ( avkoblet) og den andre kobles til en spesiel "filter"? Mira av Isoteck. Subwoofewren har sin egen "filter" en Monster 800. Hilsen G.
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
360
Antall liker
86
Hvordan arter ulyden seg?
Er det en lav brumming, eller er det mer høyfrekvent.
Er stikkontaktene jordet? Jord kan ha skyld i mye ulyd.
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Hele anlegget går til 2 forskjellige jordet stikkontakter via en Isotek Minisub G2 ( audio komponenter) og Isotek Mira ( video komponenter), Suben går til en ikke jordet stikkontak via en Monster HTS 800 filter/strømrensere. Lurer på ( i tilfelle jordet er årsaken) hvorfor tar det circa en time å komme de ulydene ( høyfrekvenser , ikke brumming) ? Det går vekk også da jeg setter Receiveren in off. Hvis jeg ser/hører filmene uten signalkabelen til subwooferen, kommer ikke ulyder. ??? i dag skal jeg prøve med en annen signalkabel og se/hør hva som skjer. Hilsen G.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Hvor kommer lyden fra ? front, subb eller annet? Dette høres ganske merkelig ut; her er tre muligheter: 1) receiveren er kaputt, 2) subb og receiver ikke «kompatible», og/eller 3) det er dårlig kontakt (inkl. kabler) et sted som er mottakelig for forstyrrelser. Prøv ujordet nett-tilkobling. Prøv også å koble fra (strøm og signal) andre komponenter, evt. også å koble utenom «strømrenseriet».

mvh
KJ
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Hei KJ og takk for hjelpen men... er ukoblert alle komponenter i forskjellige faser, receiveren er i perfekt stand, subwooferen er blitt brukt sammen med receiveren ca et og halv år uten problemer og yluden kommer bare etter ca en time filmen har begynt. Alle kablene/komponentene har blitt sjekket og det finnes ingen ( synlige) skade og sist : ulydene kommer fra front - subelementet, ikke panelet ( MLogan), senter (MLogan men uten panel, min senter kanal har coaksial diskant/mellon og bass elementer, Fresco i) og ( i en mindre nivå) bakkanalene - subelementet også, ikke panelen (MLogan), men ikke i subwooferen ( merkelig siden jeg synes det er akkurat subben som forårsaker dette). Takk for hjelpen alle sammen. ;) ;)
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hva med å få SUB'en jordet også? Eventuelt også prøve uten Isotek'ene for å isolere problemet.

Jeg hadde problem p.g.a. flytende jord i leiligheta her når jeg flytta inn. D.v.s. at jord ikke var tilkoblet i en stikkontakt. Fikk noen skikkelige kavringer bakpå forsterkeren min når jeg koblet til en SUB husker jeg. Forstekeren ble etter hvert ikke brukandes til noe og jeg har akkurat fått fikset den igjen. Var helt klart jordings problem som førte til at den ble "sur".
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Som sagt tidligere i dag, har jeg prøvd med en annen kabel men neeeei, problemet var der igjen. Merkelig nok hørte jeg ingenting de første 2 timene da jeg hadde en vanlig kanal uten 5.1 lyd ( hadde ikke tenkt på det) så etter å sette en blu ray disc i spilleren ( med HD lyd -subwoofer inkludert selvklart-) kom ulyden med en gang, så tok jeg ut subkabelen og ulyden var borte. Skal kontakte en elektriker så fort som mulig men må også si at i den andre anlegget ( stereoen) kommer en ubehageli brumm fra høyttalere også, særlig om kvelden; har kastet håndkle med strømmen i denne leiligheten, heldigvis har planer å flytte om 2-3 måneder til nye hus. Har mistet lyst til musikken i de siste og nå også til filmer f. f...
PD. etter sånne opplevelser lurer jeg på om det hjelper strømrensere, filterer, dyre strømkabler osv.???
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
... elendighet forsetter. Har prøv nye signal kabler, andre strømkabel, suben direkt til veggkontakt ( uten strømrenseren Monster HT 800) og "ulyden" kommer uansett, :-\ :-\ I morgen skal gjøre en siste forsøk, å bruke en annen stikkontak så om "ulyden" kommer da blir jeg nød til å levere subben til proffesionell sjekking. Kunne det være at sikringen som sitter i subben er i dårlig stand? men det kommer ingen ulyd fra subben akkurat ??? ???
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
...ok, endelig fikk jeg "driten" ut av anlegget. Det var ingen problem med suben eller en annen komponen, problemet sitter i stikkontakten, iallefall jeg tror det siden etter jeg koblerte både suben og satelitt mottakeren (som var begge to i Monster HTS 800 strømrenseren) i en annen veggkontakt, ulyden var borte. For sikkerhet skyld koblerte jeg en billig IKEA blok der jeg er to vanlige lamper til den "mistenkelig" veggkontakt, så kom den ulyden men ikke via anlegget ( den bruker en annen veggkontakt jordet ) men var tydelig hørbar i stua, da har jeg immidlertid isolert denne kontakten i vente på elektrik besøk. Har noen av dere peiling hva det kan være? flytende jord husker jeg å ha lest, hva er det? er det farlig? Mvh Guillermo
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Hvordan er tingene (hovedsaklig satelittmottaker, receiver og subb) kobblet til nettjord? Hvordan er satelittanlegget koblet til jord, er det egen jording på antennekabelen? Oppstår problemet dersom du kobler satelittmottakeren fra? etc.

mvh
KJ
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Hei KJ, forstår ikke helt spørmålet ditt men skal prøve å fortelle: Jeg hadde både satelitt mottakeren og subben til en block strømrensere av Monster -HTS 800 heter modellen- så til vegg kontakten og det viser seg at den kontakten hadde noen feil siden jeg hørte veldig tydelig men som jeg trodde det var noe i enten subwooferen eller signalkabelen eller strømrensere eller t.o.m. satelitt motakkere og som jeg har bekreft etter å bl. mange andre ting avkoblere både subben og satelitt mottakeren så ulyden forsvant men, med en gang jeg har koblert noe annen ( en billig block fra IKEA med to lamper koblert i) ulyden kommer fort. Det kunne ikke være at så mange elementer ( subben, kabelen, sattelitt mottakeren, to lamper osv) hadde problemer og viktigste av alt er at nå, med subben koblert i en Isotek Minisub II så til en veggkontakt med jord og saattelitt mottakeren i en Isotek Mira så til en annen veggkontakt med jord også, alt låter som den skulle, veldig bra uten noen type av ulyder. Hvordan er nettkontakter jordet? jeg vet ikke, jeg har ikke peiling men jeg betalte elektrikken for et år siden for å få 2 stikkontakter i veggen med jord fordi jeg skulle bruke flere strømrensere som sies å trenge jord for å funke optimal. Den kontakten som ga meg problemer var ikke jordet. Håper jeg svarer riktig. Uansett, nå er jeg glad i anlegget mitt igjen. Mvh Guillermo

Glemte å si at receiveren var fra før koblert til Isotek Minisuben. Jeg var nesten 100% sikkert at Receiveren hadde ikke noe å gjøre med problemet men siden både subben og mottakeren var koblert til receiveren ( via subben-signalkabelen og en HDMI kabel + en coaksial kabel ) så alltid var det en mulighet.
 
Topp Bunn