Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så hva med å beskrive inntrykk fra utprøvingen av de "nye" kanskje-høyttaerne vs Jasper 25?
    Skal gjøre et forsøk - så får bildene komme etterpå
    Må jo pirre nysgjerrigheten litt........

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vi får gjøre et forsøk.
    Høyttalerne er ca like store i høyden, men Jasper 25 er atskillig dypere - og har av den grunn naturlig nok større kassevolum.
    Dette gjenspeiler seg også mtp hvor dypt høyttalerparene spiller i bunnen.
    Jasper 25 er specet til 32hz, konkurrenten til 40.
    Jasper 25 har to 7,5" som tar seg av bass og mellomtone, og er bestykket med Scan Speak all over.
    Opponenten er en 3-veis konstruksjon, med en intern 6" som tar seg av bassen, via en bassport i bunnen av høyttaleren. Videre er det to 5,5" som tar seg av mellomtonen, samt en silkedomediskant.

    Utseendemessig har jeg vært svak for Jasper 25 siden de kom på markedet - det er noe med den buede fronten som bidrar til å gjøre høyttaleren lekker, men konkurrenten kan på sin side estetisk konkurrere med hva som helst!

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Nå handler jo denne hobbyen mest om godlyden vi kan få.
    Jeg har allerede vært inne på at Jasper 25 går dypere i bassen enn konkurrenten. Dette merkes GODT! Og det er et faktum som også har positive bidrag oppover i fekvensene, imvho. Jasper 25 har også atskillig mer fysisk smakk i dypbassen. Så ifht bassgjengivelsen vil jeg kåre Jasper 25 til vinner.
    Når det gjelder mellomtonen, synes jeg det er vanskeligere å kåre en "vinner". Både Jasper 25 og konkurrenten har sine kvaliteter, så her vil nok beskrivelsen handle mer om forskjeller og smak og behag enn hvem som er best.
    Jeg opplever Jasper 25 som gode i mellomtonen, mens konkurrenten har en enda mer "fremhevet" og "frempå" sådan. Ikke i den forstand at den blir slitsom, men den "stjeler" mer av totalfokuset når man hører på musikk. Jeg kan ikke unngå å tenke på at konkurrenten minner meg mye om litt eldre Sonus Faberhøyttalere mtp mellomtonegjengivelsen.
    I øvre mellomtone og diskant opplever jeg Jasper 25 som gode, og med en diskant som aldri stikker seg ut og blir for pågående.
    Konkurrenten på sin side, er muuuuuligens hakket mer oppløst/detaljert i disse områdene, og det på en måte som ikke blir for pågående eller slitsomt. Så mtp mellomtoneområdet handler det kanskje mer om smak og behag enn hva som er "best". Så langt har jeg ikke helt klart å lande på hva jeg foretrekker...... Tror det kan være litt avhengig av hvilken type musikk man lytter til....

    Når det gjelder evnen til å skape stort lydbilde, både i bredde, høyde og dybde, vinner Pylon knapt, mens konkurrenten muuuuligens er hakket vassere på separasjon av instrumenter og vokaler - noe som gjerne kan relateres til hakket mer oppløsning/detaljer i øvre mellomtone/diskant.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så får vi se hva fremtiden bringer.
    Tror jo jeg kunne levd lykkelig med både Jasper 25 og A6......
    Og der er ting i kjømda som kanskje vil påvirke hva man ender opp med......

    mvh
    Proffen
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte på den opplevde balladen i Jasper vs den andre. Det er ikke så enkelt som om at siden Jasper gå såpass dypt og har mye output så kan andre høyttalere rett og slett høres friskere ut, mere oppløsning detaljer ol. Menst årsaken er klang ballanse. Om du har eq i fra Roon eller lignede så hadde det vært intr å høre hvordan du opplever Jasper vs de andre om du dro ned alt bassen under 150hz med 4db og dratt alt under 40hz med 15db. Hvordan oppleves mellombassen, mellomtonen og oppover på Jasper vs den andre da?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte på den opplevde balladen i Jasper vs den andre. Det er ikke så enkelt som om at siden Jasper gå såpass dypt og har mye output så kan andre høyttalere rett og slett høres friskere ut, mere oppløsning detaljer ol. Menst årsaken er klang ballanse. Om du har eq i fra Roon eller lignede så hadde det vært intr å høre hvordan du opplever Jasper vs de andre om du dro ned alt bassen under 150hz med 4db og dratt alt under 40hz med 15db. Hvordan oppleves mellombassen, mellomtonen og oppover på Jasper vs den andre da?
    Tja, ikke sååå lett å sette ord på det.
    Mulig Gold Note er litt "krispere" i mellombassen, og med mellomtonefokuset de har, kommer nok vokalen mer frem på gulvet - hence referensen til litt eldre Sonus Faber. Ble dog liksom aldri helt klok på hvem av høyttalerne som hadde den mest "realistiske" vokalgjengivelsen.
    Vil vel ellers gjerne tenke at Jasper 25 er en litt mer "altetende" høyttaler ifht ulike typer musikk.
    Er nok atskillig mer punch i mellombassen fra Jasper 25, det merkes godt mtp luften som flyttes i rommet.

    Var det svar på spørsmålet?

    mvh
    Proffen
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om det er Jasper 25 mk1 du har så har den en noe for meg mørk klangballanse. Så jeg mistenker faktisk at det du hører er mest ulik klangballanse. Jeg har selv hatt Jasper 25 på samme tid hadde jeg inne Triangle. Hadde litt samme følelsen som du beskriver. Mye mer trøkk og punch i Jasper, mere oppløst topp, crispere i triangle. Nå er jo jeg sånn som liker å måle. Jeg gjorde det og dro ned bassen i Jasper med 4db mener det var i bassen. Og jeg dro med en topp oppover i triangle. MYE av forskjellene på opplevd bedre detaljering og crisphet ble borte.

    Alltid gøy at man prøver ut nye ting. Kjenner ikke til Gold Note høyttalere så skal ikke uttale meg om de. Men har du mulighet for å justere eq. Så prøv å endre klang balansen i Jasper litt. Og dra ned evnt litt ved 10Khz på Gold Note.

    Bare for morro
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    394
    Antall liker
    439
    Sted
    Brøttum
    Retep er inne på noe her med opplevd forskjell, noe som kommer godt frem på målinger .... Har du mer bass i det ene paret virker mellomtone og diskant mer dølle og vise verca med mindre bass så høres mellomtone og diskant bedre. De fleste som skrur lyd/kurver på dsp finner ut av det her. Mulig klangbalanse er riktig ordet for det, som Retep skriver.
    Målinger er ikke alt, men et knallgodt verktøy for å vise forskjeller/likheter på det man hører.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.323
    Antall liker
    63.078
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Alltid bra å skrive litt om forskjellene som du har gjort. Ting blir da litt klarere i hodet når valget skal foretas. Jeg hørte litt på Goldnote hos Mala nylig (usikker på om det var samme modell som du nå tester). Førsteinntrykket mitt var veldig positivt og det skader ikke at de er lekker å hvile blikket på 😊
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Retep er inne på noe her med opplevd forskjell, noe som kommer godt frem på målinger .... Har du mer bass i det ene paret virker mellomtone og diskant mer dølle og vise verca med mindre bass så høres mellomtone og diskant bedre. De fleste som skrur lyd/kurver på dsp finner ut av det her. Mulig klangbalanse er riktig ordet for det, som Retep skriver.
    Målinger er ikke alt, men et knallgodt verktøy for å vise forskjeller/likheter på det man hører.
    Vet ikke om begrepet "mer bass" er det beste.
    Jasper 25 spiller/gjengir utvilsomt dypere i frekvens enn A6. Men å si at Jasper 25 av den grunn har "mer bass".....? Tja..... Eller handler det mer om hvordan bassen som faktisk gjengis, blir gjengitt?
    Min erfaring er ellers at jo dypere bass høyttalerne kan gjengi, desto mer "fylde" får man med seg i lydbildet oppover i frekvensene.
    Det kan gi seg utslag i at man f eks får en mer "fysisk"/organisk gjengivelse av vokal. Når det gjelder A6, har de kanskje ikke "behovet" for dette, fordi de, slik jeg opplever dem, er satt opp/tunet/konstruert for å ha særlig fokus på mellomtoneområdet.......

    En annen detalj som kanskje kan være verdt å si noe om, er måten a6 presenterer bass på. Hadde besøk av @tkr, som rimelig kjapt uttalte om A 6: "Det er ikke mye bass under 50 hz....." Så da flyttet vi høyttalerne litt nærmere frontvegg, og det hjalp.
    Dessuten virket det som om bassen kom mer på plass, bare man skrudde opp volumet tilstrekkelig. Det virket med andre ord som om bassen ble litt forsiktig på lavt volum, men at den våknet til litt i takt med at db-nivået økte. Der skiller A6 seg fra Jasper 25, som er "med" uavhengig av volum....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Lenge siden det har vært noen aktivitet her.
    Men; det betyr ikke at det ikke skjer ting......
    Det skjer faktisk ganske mye om dagen.
    Nytt rack (Solid Tech solo 4) har kommet i hus, men akk så tomt det ser ut der.
    Det skyldes i første omgang at Devialet`en har fått ny eier.
    Litt vemodig, for d200 har vært (og er) en knallgod forsterker, med en mer enn habil nok dac til betalbare summer.
    Nå blir det trolig- og forhåpentligvis tre steg opp på hifitrappen om ikke mange dagene, men avslører ikke noe i dag.
    Det har også skjedd noe utenfor racket, men også det vil forbli en tålmodighetsprøve for de nyfikne.....
    Når den nye forsterkeren er på plass, vil all herligheten avdukes og dokumenteres.
    Kan avsløre at villedende nypris på nykomlingene trolig ville vært i området rundt 170-180k - men som så ofte før, benytter man seg når muligheten til gode kjøp byr seg......
    Jeg er spent som fy, men føler meg rimelig sikker på at jeg har gjort et par kloke beslutninger i den nye man caven.....

    2bc

    mvh
    Proffen

    rack.jpg
     
    Sist redigert:

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Litt vemodig, for d200 har vært (og er) en knallgod forsterker, med en mer enn habil nok dac til betalbare summer.

    Ahh...

    Jeg har hatt min D200 i 7 år nå og er er blitt 10 år gammel. Har ingen planer å bytte ut den da jeg føler at den er mer enn god nok, ikke har noen svakheter såvidt jeg har bemerket og er så allsidig. Kan vel koble til omtrent hva som helst. En No-Brainer, imo.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ahh...

    Jeg har hatt min D200 i 7 år nå og er er blitt 10 år gammel. Har ingen planer å bytte ut den da jeg føler at den er mer enn god nok, ikke har noen svakheter såvidt jeg har bemerket og er så allsidig. Kan vel koble til omtrent hva som helst. En No-Brainer, imo.
    Så enig, så enig.
    Men erstatteren vil nok gjøre det samme som d200, bare på et noooooe høyere nivå. DET er i alle fall forhåpningene og troen!

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Men, NÆH..............
    Posten strikes again.....
    Er sterk i trua på at de kanskje klarer å levere i morgen........

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jæskla rart system, den derre posten.
    Pakkenelliken kom til terminal kl 10.18 i går, men enda har de ikke klart å kjøre den til post-i-butikk.....
    MÅ jo skje noe i morgen, ellers klatrer jeg på tapeten.....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Søppelpost er et mye brukt begrep.
    Nå begynner jeg å tenke søppelPOSTEN!
    De har altså enda ikke klart å levere pakken til post-i-butikk, selv om den kom til terminal kl 10.18 på onsdag....
    Er det "innafor"/normalt, eller bør jeg etterlyse godsakene?

    mvh
    Proffen
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.537
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Har du kontaktet endestoppet? Har opplevd at det tar laaang tid før pakker scannes inn hos post i butikk.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Idag troppet jeg opp på min lokale post-i-butikk, MED BALLTRE! :oops::ROFLMAO:;)

    Neida, balltre hadde jeg selvsagt ikke med. Derimot krevde jeg en manuell gjennomgang av pakkenellikene som stod i hyller og på gulvet.
    Og jaggu var`n der - LIKEVEL! Sannsynligvis har den stått der siden onsdag ettermiddag. Herrejemini hvor mange timer med kvalitetstid jeg har gått glipp av.

    Nok om det; må gjerne unnskylde Posten. Det var rett og slett ikke de som hadde køla det til. Derimot hadde butikkbetjeningen skannet FEIL lapp. Pakken hadde nemlig også den opprinnelige lappen på, og der stod det jammen meg Mala Audio. Ikke rart jeg ikke fikk hentemelding. Lurer på om Mala fikk hentemelding.....

    Da følger en aldri så liten ut- og oppakkingsseremoni.
    Aavik10.jpg

    Aavik9.jpg

    Aavik8.jpg


    2bc:ROFLMAO::p
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Aavik2.jpg


    Så langt har jeg rukket. Lekkerbiskenen, en Aavik U-180, skal selvsagt kobles opp mot kilder, høyttalere og få strøm i løpet av kvelden. Gleder meg stooorligen!
    Har gjerne sagt det før, at det blir min siste ditt eller datt :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :cool::unsure::sneaky::rolleyes: - men nå har jeg kommet på et nivå hvor jeg tenker at det begynner å nærme seg min siste forsterker :p:)

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Den observante leser har gjerne også registrert at høyttalerne i bakgrunnen ikke lenger er de meget gode og svært likandes gull-metallicfargede Pylon Jasper 25 jeg hadde i noen år.
    Riktig, de har fått en ny, svært fornøyd eier i Sildabyen.
    Det som skimtes i bakgrunnen er Gold Note A6 Evo
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    6.jpg

    Gold Note A6 Evo gjør seg definitivt ikke bort, de heller

    3.jpg


    2.jpg


    4.jpg


    Bilder fra i våres, da Gold Note var på hjemlån fra en hyggelig kar fra Baltikum!
    Det ble til slutt en handel, til en hyggelig pris - og jeg har tro på at disse høyttalerne vil være "riktigere" og dermed bedre i min nye man cave.
    Jasper 25 ble litt for basstunge. Gold Notene har med studs, om det gir mening.

    Så blir det spennende å høre hvordan symbiosen mellom Aavik og Gold Note kommer til å slå ut. Jeg har trua!.............😂

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    The whole shabang:

    Aavik14.jpg


    Aavik13.jpg


    Og, JADA, der skal ryddes litt til.
    Bildet til venstre for venstre taler skal opp på veggen.
    Tv`n til høyre for høyre taler skal enten vekk og erstattes med en nyere 32 tommer på vegg, eller kanskje opp på vegg. Ser ikke veldig mye tv, men litt foppall kan det jo være kjekt å få med seg innimellom.
    Gitaren bak høyre høyttaler skal nok flyttes på. Mulig den kan henge på vegg som dekorasjon.....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Første inntrykk?
    Gimme more! :D :ROFLMAO:

    Det låter nå ganske annerledes enn det noen gang før har gjort, og imvho utelukkende positiv forstand.
    Har ikke spilt særlig høyt, og nyter likefullt musikken.
    Skal forsøke meg på en noget mer detaljert redegjørelse i morgen.
    Men som en liten "teaser": SOA har en av de RÅESTE integrerte ampene jeg vet om. Den bare øser ut power, noe som gjør lytting til hans oppsett til en nytelse mtp dynamikk og headroom. Nå er ikke min amp heeeelt i samme ligaen, men jeg kan nesten ikke unngå å aaaaane tendenser til kraftressursene som bor i ampen, og at disse igjen gir meg assosiasjoner til SOA`s monsteramp.
    Mon tro hvordan det låter hvis jeg virkelig drar på litt?.....................

    De nyankomne høyttalerne gjengir også musikk noget annerledes enn Jasper 25. På papiret skal de ikke helt klare å matche Jasper i den lavere enden av frekvensskalaen - men vet du hva; jeg har en mistanke om at den nye ampen laaangt på vei kompenserer for dette. Den graver nok rett og slett ut mer nedover i frekvensene enn hva Devialet D200 klarte. Så når Jasper er specet til å spille ned mot ca 32hz, mens Gold Note lissom skal bunne på rundt 40, ja, så oppleves det ikke som noe problem i det hele tatt. Så kan man jo bare spekulere i hvordan det ville slått ut å matche Jasper 25 og Aaviken......

    mvh
    Proffen
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulere med nytt oppsett. Ser ut som rommet der er omtrent same størrelse som mitt tv rom.
    Når det gjelder Aavik og jasper25 som eg jo har hørt mange mange ganger så er det en meget god match. Har ikkje høyrt Devialet på sikkert 10år, Men aavik og jasper ville gitt deg en ufattelig detaljert og presis bass, netopp fordi aavik klare å å holde kontroll på de. Men så er det jo gøy med nye høgtalarar også. (y) Fikk desverre ikkje med meg Goldnote før eg slutta hosMala. So har ingen erfaring med de.
    Du må oppdatere signaturen din
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Gratulere med nytt oppsett. Ser ut som rommet der er omtrent same størrelse som mitt tv rom.
    Når det gjelder Aavik og jasper25 som eg jo har hørt mange mange ganger så er det en meget god match. Har ikkje høyrt Devialet på sikkert 10år, Men aavik og jasper ville gitt deg en ufattelig detaljert og presis bass, netopp fordi aavik klare å å holde kontroll på de. Men så er det jo gøy med nye høgtalarar også. (y) Fikk desverre ikkje med meg Goldnote før eg slutta hosMala. So har ingen erfaring med de.
    Du må oppdatere signaturen din
    Takker så mye.
    Joda, har ingen problemer å se for meg at Aavik ville holdt Jasper 25 i jerngrep i bassen. Og Jasper er jo en knallgod høyttaler, ferdig snakka. Men i mitt (vesle) rom ble Jasper for basstunge. I så måte lover Gold Note bedre, så langt. Som sagt, så graver nok Aavik frem mer av informasjonen i de lavere frekvensene enn hva Devialet gjorde, og da oppleves det ikke som om det mangler så mye i bunnen, til tross for at Gold Note "bunner på ca 40hz vs Jaspers 32. Men for all del - Devialet er også en meget habil forsterker. Og når Gold Note også er "varmere" i presensområdet, samt mer oppløst/detaljert i toppen, ja, da kan det vanskelig bli feil.

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn