Progressiv musikk.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Etter å ha lest et 18 siders innlegg om temaet her i forumet slår det meg at noen av de virkelig store prog.rockerne er uteblitt. Jeg antar ingen vil bestride at Genesis er progressivt, men at det er rock....? Snarere heller progressiv popmusikk.
Det er da etter min mening mye utvanning av uttrykket ute og går. Dengang uttrykket begynte å brukes, ble det alltid satt før ordet rock. Men dengang kalte man mye rart for rock også. (Var det ”off topic” i mitt eget tema?)
Det at noe er progressivt betyr jo at det er i ”bevegelse”, i varierende tempo. Det er for meg nærliggende å tro at dem som begynte å bruke dette ordet innen musikk visste det, og at det var nettopp derfor ordet ble valgt for å beskrive musikk med varierende takt og tone som likevel ikke var jazz. Det er jo også sannsynlig at vi derfor i dag har uttrykk som progressiv folk, progressiv rock, progressiv jazz, progressiv metal osv. Alle kan jo gå under genren progressiv, men da greier vi flere stilarter under samme kam. I utgangspunktet var det rock, progressiv rock det handlet om.

Det er musikk som ofte passer meg ypperlig, og jeg kjenner flere band som ikke ennå er nevnt. (det er selvsagt stor sannsynlighet for at jeg ikke kan stå 100% inne for den da...) men de er blant annet:
Edgar Broughten Band, Hawkwind, Carmen, Miklagård, Ten Years After, Esperanto, Andromeda, Sandrose, The Fraternity of Man, Aphrodites Child, Snafu, Atomic Rooster, Ginger Bakers Airforce og Baker Gurwitz Army, Beggars Opera, Stretch, Blossom Toes, String Driven Thing, Blue Oyster Cult, Terry Brooks, Robert Calvert, , Castanarc, Catapilla,, Clear Light, The Creation, Dark Globe, Ego on the Rocks, The Enid, Family, Flax, Formula 3, Fox, Free, Toe Fat, Freedom, Frumpy, Gila, Gravy Train, Greenslade, Gringo, Groundhogs, Jade Warrior, Jane, JoBurgh Hawk, Juicy Lucy, Kaleidoscope, Kraan, Love, Lucifers Friend, MC5, Mallard, Manfred Mann, Mountain, Nosferatu, November, Omega, Parkens Grøde, Pollution, Popol Ace/Vuh, Q65, Raw Material, Rumplestiltskin, Satin Whale, The Bevis Frond, Savoy Brown, Spooky Tooth, Tasavallan Presidenti, Thin White Rope, Tractor, Vatten, Wallenstein, Wishful Thinking.

Uff så mange gode, og viktige som er utelatt, men kanskje kommer det mer senere....

Og for dem som liker tyngre saker så er Dimmu Borgir’s Darness Enthroned Triumphant progressiv som f... den blir bare bedre jo mer man hører på

Med det samme, IQ er nevnt flere ganger, er det Ithdabquth Qliphoth? eller fins det flere IQ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg skjønner ærlig talt ikke hva prog er for noe jeg, bare en masse ukjente navn både i denne og den andre tråden, er det ingen mer kjente band så det går an å få en viss peiling på hva dette er? Joda har hørt Genesis, (men det er lenge siden,) men av nyere musikk, er det bare ukjente band (for folk flest) som drive med dette?
Superfamily f.eks, er det prog?
Noen som kan påta seg å forklare for en enkel sjel??

Topp Bunn