Project RPM-1

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Antall liker
0
Hei

Noen her som har testet RPM1? Kan den anbefales til prisen, som en eklet platespiller som vil bli brukt begrenset..?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg har hverken sett eller hørt denne annet enn på bilde , men jeg har hatt, og hørt ved flere anledninger en rpm 5...det er litt prisforskjell , om det er verdt det vet jeg ikke , men ett lite tips : Fryd hi-fi i Asker har opphørssalg omdagen , han hadde en rpm i demo for en tid tilbake , med litt flaks står den der enda , feiende foltt , og spiller innmari godt med en mm pickup ig frekk å se på er den også , du finner kontaktinfo for fryd hi-fi , under LINKER a-f oppe i menyen på hovedsiden her på hfs....lykke til , kanskje du får deg en rpm 5 til nesten samme pris som en rpm 1...dersom den står der enda da? ikke vet jeg.....

Mvh Espen

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
tommy_sn skrev:
Hei

Noen her som har testet RPM1? Kan den anbefales til prisen, som en eklet platespiller som vil bli brukt begrenset..?

Kjøpte meg en som ble solgt videre før jeg åpnet esken.
Lassemann på hfs, hør med han.

Fikk ett par meldinger like etter han fikk den i hus, var nøyd selv med OM-3 (som sitter på originalt). Han bruker en AT OC-9 pr i dag og er veldig så nøyd skjønte jeg :)

Tror ganske sikkert det er mye for pengene, splitte ny spiller for 2200,- , nesten for godt til å være sant ;)

/jan

E

EasterParade

Gjest
Jeg har hatt en RPM-1 i noen uker nå. Det er en veldig enkel platespiller uten noe unødvendig fjas.
Det eneste jeg savner er justerbare føtter, men det er løst ved å sette den på et justertbart underlag. Jeg merket litt lyd fra motoren gjennom pickupen, men det forsvant når jeg satte motoren på en tynn matte av cellegummi.
Den medfølgende pickupen er ikke all verden og jeg regner med å bytte den ut når jeg finner en som passer både for platespiller og bankkonto.

Interessant at noen har prøvd en AT OC-9 på den. Cartridgedb angir en resonansfrekvens på 13-14Hz for denne kombinasjonen, og det er vel egentlig litt for høyt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
EasterParade skrev:
...
Interessant at noen har prøvd en AT OC-9 på den. Cartridgedb angir en resonansfrekvens på 13-14Hz for denne kombinasjonen, og det er vel egentlig litt for høyt.
13-14 Hz er ikke dramatisk, helt avhnegig av hvor dempet resonanstoppen er og hvordan det samspiller med romakustikk og HT, det kan dog være en fordel å bruke et subsonisk filter i RIAA eller senere.

mvh
KJ

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Har lyst på en slik selv, fikk jo bra omtale som entrylevel i Fidelity.

Men er den noe bedre enn en Dual 601 med M91 og nude tip nål ?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Her ble det stille gitt.............................

L

Lars.N

Gjest
13-14 HZ er god gang alt mellom 6-20 hz kan funke meget bra det er min erfaring da :)

Laban

E

EasterParade

Gjest
Jeg har ikke hørt Dual 601, så det er vanskelig å svare på om den ene er bedre enn den andre. Jeg regner likevel med at en RPM 1 med en god pickup lyder bedre enn en relativt rimelig platespiller fra midten av 70-tallet.

Det er iallefall sikkert at det er to helt forskjellige måter å lage platespiller på.

RPM 1 har ingen annen automatikk enn liften, Dual er helautomatisk.
RPM 1 er lett og med et minimum av deler, dual er en stor boks med fjæroppheng.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
el_mariachi skrev:

Dualen m/m91 er klart bedre. Spesielt i bassen.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Gjest skrev:
el_mariachi skrev:

Dualen m/m91 er klart bedre. Spesielt i bassen.
Hørt begge ?

/jan

Topp Bunn