Prosjekt hytteanlegg "off grid hifi"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Regner ikke med at alle synes dette er like spennende. Like fullt så setter jeg umåtelig pris på all kompetansen og velviljen her inne. Jeg kan litt av hvert men er verken elektroingeniør eller medlem av Mensa.

    Har laget noen tråder og stilt diverse spørsmål hist og pist. Kan like gjerne samle all moroa i en tråd.

    Cluet er å få best mulig lyd fra et 12 volt solcelleanlegg på en hytte 930 meter over havet med utedass og drikkevann fra tjernet 70 meter nedenfor. Skikkelig off-grid.

    Vi snakker:

    Høy effektivitet og lite strømforbruk. Fulltoner, horn, papirmembraner, store magneter, store (og stygge) kabinetter, classe T amp, chip amp, kjøpe discman på finn.no med best mulig dac, Ipod 160gb siste versjon (har en sånn), diverse mikkmakk for å stepdowne eller stepuppe spenningen i området 5-20 volt avhengig av utstyret .........osv

    Jeg kan selvfølgelig bruke iphone men det er litt sjarm med offgrid system. Har 1400 CDer som kunne komme til nytte. Da kan jeg lese cover innleggene sånn jeg gjorde for 25 år siden i en TV fri sone.


    Og vær så snill. Ikke bilstereo, nei nei nei............


    2_area_4.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Begynner med en av forsterkerne jeg har. Førstevalget. Eneste utfordringen er at den kanskje ikke matcher 16 ohms høyttaler hvis jeg velger det. Kan miste mye HF da.

    Kingrex T20. Tripath 2020 chip. Trolig en av de mest vellydend T ampene som er laget. Produseres ikke lenger. Ca 10 slappe watt i 8 ohm. Låter meget bra med røraktig mellomtone, litt slapp bass og avdempet diskant. Noe av det tysteste som finnes innen forsterkeri. Kult wannabe Primare design. Svært velbygget.




    hero_intro.jpg
    hero_open.jpg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Hornlyd,
    Hvorfor går du for 12Volt, på hytta bør du kanskje heller velge 24V eller 48V, les utdrag under fra: https://www.2soler.no/blog/12volt--24volt-eller-48volt-batteri
    men egentlig er der mange som har og leverer solcelleanlegg... Og kanskje supplere med ei vindmølle (type liten, ikkje MW ;)).

    12Volt – 24Volt – 48Volt batterispenning – hva skal jeg velge?


    Vi er vant med 12V batterispenning fra bil og båt. Blybatterier (bly, AGM og Gel) har 12V spenning og litiumbatterier går som 12V, selv om spenningen er ca 12,8V.

    I solcelleanlegg kobler vi ofte to batterier sammen til 24V og 4 batterier sammen til 48 volt. Hvorfor?

    Varmetapet i ledninger og elektronikk kommer fra strømstyrken, Amper, ikke fra spenningen, Volt. Effekt, Watt, er produktet av spenning og strøm. Hvis vi dobler spenningen, kan vi halvere strømstyrken og fortsatt ha like mange Watt. Da kan vi redusere ledningstykkelsen til halvparten, og greie oss med halvparten så stor laderegulator. Vi sparer både energi og får et rimeligere anlegg.

    Et stort solcelleanlegg med 800W solceller, må ha en laderegulator på 60Ampere med 12V batteri (800W / 14,4V, som er ladespenning inn til batteriet). Kobler vi sammen 2 batterier til 24V, holder det med laderegulator på 30A. Kobler vi sammen 4 batterier til 48V holder det med laderegulator på 15A.

    Hva passer til hva?

    Bil og båt er vanligvis låst til 12V. Starter og dynamo er konstruert for 12V, så der er saken grei. Men spenningsnivå i et nytt hytteanlegg kan være valgets kval.

    Vi bruker ofte følgende tommelfingerregler:

    • Solcelle-effekt opp til ca 400W: 12V er greit. Over 400Watt, helst 24 eller 48volt. Men ingen absolutte grenser. Et stort solcelleanlegg med 800W solcellepaneler og 12V batterispenning fungerer utmerket med en 60A laderegulator.
    • Apparater: Hvis du har mest 12V -forbruk, som led-lys og lading av mobil og nettbrett er 12V greit. Men jo flere 230V -apparater du vil bruke, desto større grunn til høyere batterispenning.
    • Inverter: jo høyere inverter-effekt, desto høyere batterispenning.
    Ting som fortsatt krever 12V kan du forsyne fra 24 og 48V batteribank via en DC-DC-omformer. Den tar litt av strømmen tilbake til 12V-nivå. Også vannpumpe, toalettpumpe, vifte, oljepumpe, kan forsynes med 12V. Det kan være lurt å installere et lite 12V batteri som får kontinuerlig påfyll fra de større 24 eller 48 volt batteriene.

    Merk at enkelte ting i anlegget tåler flere spenningsnivåer. Laderegulator opp til 30-40A stiller seg automatisk inn på 12 eller 24 Volt spenningsnivå. Større regulatorer stiller seg automatisk inn til 12, 24 eller 48V.

    Andre ting, som inverter, batterilader, inverter-lader og vindmølle, er konstruert for enten 12V, 24V eller 48V. Anlegget er da låst til det spenningsnivået du har valgt.

    Eksempler: Blant våre kraftpakker 230V, har «økonomipakkene» 24Volt batterispenning. «Kraftpakkene» har 48Volt batterispenning.

    -----------------------

    Ellers liker eg dine tanker om forsterker og høytaler valg :)

    Mvh Helge
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Takk for fyldig innlegg Helge.

    Tar poenget. Husker godt tykkelsen på strømkabelen til bilstereoforsterkerne på sent 80 tallet ja :)

    Hytta har allerede et litt eldre system med to 36 cellers paneler, to batterier og en sånn:

    0CC08FA7-B489-4C5E-8617-FD4D6500E3B1.jpeg



    Må nesten bruke det jeg har så lenge det fungerer. DnB har nok eierinteresser allerede he he.

    Har egentlig ikke så stort behov for strøm annetenn lys og lading av laptop/nettbrett/telefon.

    Fulgte med et digert Honda 4000W aggregat skikkelig installert i skjulet med eksos ut og gummikabel inn til hytta for spesielle behov.

    Men det kribler litt i Lettidunkern når jeg leser Sunwind katalogen og vet at jeg faktisk har lov til å være sjølberga elektriker her oppe.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Høyttalern som skal bygges er denne. En dobbel bassrefleks. Drivern kan flyttes 50 mm opp eller ned hvis diskant blir et tema.

    716145F0-9A9E-4DB0-8CFE-7520C0C036A4.jpeg
    80DAED5B-20A3-4F9C-8D7B-CC93CD58D904.jpeg




    Lowther tåler ikke mye membranutslag. En kvasiløsning er et ekstra kammer som er mindre med tuning en oktav høyere enn hovedkammeret. Da blir membranutslaget fordelt og redusert over to forskjellige tuningfrekvenser.

    Ulemepen er trolig litt ujevn respons nederst og mye større kasse. Ingen gratis lunsj.




    Lowthern er en PM8A 15 Ohm med sølv voice coil.

    Disse er utgått. En blanding av PM6A og PM7A.

    9CB694C8-4080-407F-9828-C315921AC535.jpeg
    B85046A2-CFD0-48E7-85D8-ADD44561CB75.jpeg
    3BED647F-D550-4655-B8C4-2904C388A537.jpeg



    Today I had a very interesting conversation with Lowthers. One question I asked was:What is the difference between silver voice coils and aluminium ones? They said that the silver coils give a smoother response than the aluminium coils, but that the aluminium coils have more "attack". This difference I put down to the fact that silver, being heavier than aluminium, would be more sluggish than aluminium.



    Nelson Pass har PM6A 15 Ohm med sølv voice coil som favoritt. Ser at disse er smoothere i toppen dvs vesentlig redusert «Lowther shout».

    E032EFD3-9F0E-4C3E-A8F9-C96A6ED79ADF.jpeg




    Uansett så har jeg temmet den med et passivt filter før:




    Noen spørsmål som dukker opp, og jeg ikke får svar på før jeg faktisk har bygget og testet dem er:

    - Eventuell impedansemismatch med T amp som er en 4 Ohms forsterker

    - Hvor mye jeg profiterer på å ha et horn på toppen, har ikke lyst å flytte drivern 5 cm opp i utgangspunktet, dessuten så låter Lowther nydelig fullrange rett implementert, har masse erfaring her i OB

    - Vil vekselvis fuktig og kald / tørr og varm hytte slite på de sarte Lowtherne? England svarte på e-post og sa det trolig går bra. I fuktige Singapore holder opphenget i 10 år.

    - Sist men ikke minst, jeg aner ikke om dobbel bassrefleks er en suksess, har aldri hørt det
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har gjort litt sånt hytteprosjekt, eg også. Eg brukte ein klasse D-forsterkar frå Infinity, som var tenkt til bilstereobruk, men ganske kraftig. Dersom eg skal prøve dette igjen, har eg to val; anten tenke som deg med lettdrivne høgtalarar og dertil passande "lettvektsforsterkar", eller snakke pent med karane på Vera om å få laga ein spesialversjon av forsterkaren eg no har, i 12V-utgåve. Då har eg potensiale til å drive kva det skal vere. Så spørs det om slike høgtalarar kan transporterast fram til hytta (mi hytte er vanskeleg tilgjengeleg) , Signalkjelder er vel strøymetenste? Enklare enn å ta med vinylplater på offroadtur. Men når det er sagt, det er mange platespelarar som har 12V DC-straumforsyning....
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Wondom selger en bunke forsterkermoduler, som er beregnet på også kunne kjøre på batterier (finnes battterimodul til de). Normalt drives disse med 19V laptopsupply, men de kan beukes mellom 12 og 24V, jeg ville kanskje benytta meg av en dc-dc-omvandler for å få nok spenning. Dayton selger rebrandede utgaver av de samme.

    Her er en på 2x50W med innebygget dsp. Den kan kobles sammen med en eller to ganger 100W med bluetooth-modul, for å lage aktivt system. De finnes og i 15W og 30W pc.


    Johan-Kr
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Morsom forsterker Fenalaar. Særlig at den har dsp.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Har god erfaring med Anaview i hornriggen hjemme

    Denne er plugn play. Og 6 Ohm:

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Morsom forsterker Fenalaar. Særlig at den har dsp.
    Disse er jo «sjitbillige» så hvordan lydkaliteten er, er jo et jævlig godt spørsmål. Tenker å bestille et sett av 50-watteren, en 100-watter eller to og så en programmeringsmodul, for å teste litt...

    Johan-Kr
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Funderer litt på kilde.

    Har Tidal HiFi på iPhonen/iPaden. Har også en iPod 160gB.

    Kunne vært gøy å ta med en kasse med favoritt CDer.

    Hvilke CD spiller alternativer finnes?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Høyttaler alternativ 2

    Har utgangspunkt i en NOS old school 8 tommer i Snell / AN genren som jeg har refoamet med skumoppheng. Kanskje noen andre kan forklare konkret hva som skjer da?

    Her har jeg en rekke diskant/mellomtoneløsninger på lur men først skal Willy måle TS parametrene nøye :)

    13862E39-2999-4DA7-BE87-DBC2C7AF431D.jpeg
    FE9CEA7D-E666-4840-A5CD-8AFB87F50AF2.jpeg
    51440CE3-1C4F-41F9-A9A5-FA35853548E5.jpg
    BFCE0516-15A7-4515-905C-A30395D08B8D.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Mens vi venter på TS parameter måling så kan vi kikke litt på alternative horn og drivere.

    Først ut er kompresjonsdriveren 2431H fra JBL.

    Tretoms aluminiumsmembran med 1,5" exit.

    Har en stygg oppbrytning ved 13K og trenger kanskje en diskant? Mange skriver at den er vanskelig å temme passivt.

    Nederst en måling i et mindre radialhorn sammenlignet med andre 1,5 tommere.




    2431h.jpg

    2431h åpen.jpg

    2431h membran.jpg
    2431h fr.jpg
    2431h ts.jpg
    2431_435Be fr.jpg
    share1.JPG
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.127
    Sted
    Under stjernene
    Spennende tråd🌞
    Har fjellhytte i "Arktisk" strøk. Tidligere uten 230V.

    3 x 125AT fritidsbatteri ble forsynt med solcellepanel og en relativ kraftig vindmølle.
    Blybatteri er oppladet når syrevekta er 1,28, eller når spenninga på batteri(ene) er 12,7/12,8V når batteri har stått noen timer uten ladning eller forbruk.
    Det var overraskende hvor fort batteriene ble tappet ned.

    Hytteforeninga hadde på den tida (før digitaliseringa) en privateid TV-omformer, som ble drevet med solcelle og vindmølle. I og med at temperaturen kunne gå ned til minus 20-25 grader, ble batteriene byttet til mer temperaturuavhengige NiCd (Nikkel Cadium).
    Omformeren hadde bare NRK(1) og ble slått på KL: 18: - 24 på hverdager og 09 til 24 i helgene.
    Utrolig nok sluttet omformeren å virke i løpet av august, det viste seg at det var pga. for lite sol til solcellepanelet og for lite vind. I september fungerte alt igjen :)

    Ser at du har et aggregat så det er jo ikke noe problem for deg å lade opp batteribanken dersom det skulle "knip" om. Det er jo ikke lurt å forlate blybatteri som er tom, da går syra over til vann og frys. Dermed er batteriene ødelagt.

    Lykke til med prosjektet :)

    Jens
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg driver og bygger hytte nå, som også blir "off-grid". Imidlertid velger jeg å gå for 230V anlegg internt da det gjør alt så mye mye enklere, spesielt LED belysning som omtrent er umulig å finne i 12V uten at det ser ut som billig ræl. Anlegget blir da med 12/230V inverter som leverer ren sinus fra et 12V LiFePO4 batteri som lades med et solcellepanel.

    Du har ikke tenkt i den retningen da?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når det er sagt så funderer jeg på noe lyd på hytta jeg også, men det har blitt lagt ned protester mot små søte Magnepan 3.7... snodig nok.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Et offgrid-anlegg med 230V inverter involverer en del ekstra forbruk til inverter, slik at det må tas høyde for dette under dimensjoneringen.

    12V på sin side har en utfordring med at det går vesentlig høyere strømmer, slik at en må ha kraftigere kabling for å unngå spenningstap.

    12V lyskilder er stort sett ikke noe problem, da en finner 12V pærer som passer i standardsokler, så en kan stort sett benytte normale lamper. En må evnt. bytte til 12V støpsel på ledningen.

    Jeg benytter 12V til belysning, lading av mobil, nettbrett og så drift av ruter, og så har jeg en 600W inverter for mindre 230V-forbrukere. Vaffeljern og støvsuger har jeg lagt opp til på aggregatbruk.

    Johan-Kr
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ang lamper så ja... det finnes jo12V pærer til E14, E27 og GU10 sokkel f.eks, men utvalget er mildt sagt smalt. Å finne sånne fine dekor-pærer har ikke jeg klart i alle fall. Og lamper med integrert LED er omtrent umulig å finne med mindre de heter Sunwind og designmessig passer i en campingvogn.... Det var egentlig derfor jeg ønsket 230V anlegg på alt.

    Det er sant at invertere drar en del strøm i tomgang. Den jeg skal ha vil dra ca 0,3A, men det er til å leve med hvis man husker å skru den av når man ikke er tilstede.

    Dessverre så drar gode klasse-D forsterkere altfor mye i tomgang til det hytteanlegget jeg kunne tenkt meg, så mulig det må bli noe annet enn Hypex...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Et offgrid-anlegg med 230V inverter involverer en del ekstra forbruk til inverter, slik at det må tas høyde for dette under dimensjoneringen.

    12V på sin side har en utfordring med at det går vesentlig høyere strømmer, slik at en må ha kraftigere kabling for å unngå spenningstap.

    12V lyskilder er stort sett ikke noe problem, da en finner 12V pærer som passer i standardsokler, så en kan stort sett benytte normale lamper. En må evnt. bytte til 12V støpsel på ledningen.

    Jeg benytter 12V til belysning, lading av mobil, nettbrett og så drift av ruter, og så har jeg en 600W inverter for mindre 230V-forbrukere. Vaffeljern og støvsuger har jeg lagt opp til på aggregatbruk.

    Johan-Kr

    Akkurat sånn har jeg tenkt også
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Har også hørt at aggregatet ikke liker at det står gammel bensin i.

    Tenker derfor at en fin rutine er å kjøre aggregatet på avreisedagen for å topplade batteriene med 220 volt batterilader mens vi støvsuger, også med 220 volt.

    Og kanskje steker etterlengtede vafler he he.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.127
    Sted
    Under stjernene
    God ide'🌞
    Når det er sagt står både snefreser og snescooter med bensin i.
    Snart på tide å ta i bruk begge pluss truger og ski.❄
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ang lamper så ja... det finnes jo12V pærer til E14, E27 og GU10 sokkel f.eks, men utvalget er mildt sagt smalt. Å finne sånne fine dekor-pærer har ikke jeg klart i alle fall. Og lamper med integrert LED er omtrent umulig å finne med mindre de heter Sunwind og designmessig passer i en campingvogn.... Det var egentlig derfor jeg ønsket 230V anlegg på alt.
    Sparelys.no har en del dekorpærer.

    4A523327-A355-42A8-AFBC-C934C494B697.jpeg

    14485120-1DB7-4EDB-A1E0-B5EDA794DB12.jpeg


    Sunwind har tapt seg på lampefronten.

    Jeg handla nye lampetter fra sparelys.
    Lampene i røstveggen og taklampene er parafin. De på sideveggene er fra Sparelys.
    3BB85762-9D9D-4977-B40C-D92F5316C0F1.jpeg

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    HEL  M21WO-39-08-2020-11-01 (1).jpg
    HEL  IMP 2020-11-01 115019.jpg


    Rippel på imp. kurven ved ca 1200 hz nesten identisk på begge to. Det nye opphenget har en relativ skarp overgang mellom kon og belg (også på original datasheet). Mulig litt coating i knekken kan glatte ut rippel rett over 1khz. (f.eks bokbinderlim) . Med tilspilling vil data endres (F res synker osv).
    Anbefaler uansett en variabel port så ikke alt låses (plassering, preferanse).
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    1000 takk

    Med 40-45 liter og nedovervendt port.
    Hvilken tuning vil du anbefale?
    Og hva kan jeg forvente av respons?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Ellers ser jeg at med skumopphenget så øker fs fra 28Hz (hvis databladet stemmer da?) til 42 Hz (hvor mye vil det synke etter innspilling?)

    Q verdiene har også økt en del. Og VAS er redusert fra 105 til 45 liter???
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Forsøk med et 75mm rør (f.eks avløpsrør i plast / biltema, Art.nr. 87-255 ) lengde 15,5 cm. Da havner du rundt 26 hz med dagens data (snitt-data).
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du har nok et stivere oppheng.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Har flere alternative veier å gå mht diskant. Komponentene har jeg.

    1) e-os-15 waveguide. 1,5 tom exit. En av flere JBL drivere. Delt ved 800-1000 Hz.
    2) Mark Audio Alpair 5.2 lynrask spiderløs 3 tommer. Delt ved 2-300 Hz.
    3) 18 Sound XT120 waveguide. 1 tom exit. 18 Sound ND1020 driver. Delt ved 1600-2000 Hz
    4) Tractrix 1400 horn. 1 tom exit. ND1020 driver. Delt ved 2-3000 Hz.
    5) En eller annen domediskant, trolig ikke aktuelt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Her er E-os-15 hornet.

    Har hatt Seos 18 med 1 tom exit innom før så jeg vet det fungerer supert oppover.

    Er litt skeptisk til JBL 2431h øverst i frekvens som jeg har skrevet litt om lenger opp i tråden. Det gjenstår jo å prøve.

    Beryllium er forlokkende.

    Har også 2451 liggende og Aquaplas i bestilling. Det låter supersmooth.


    7C3934D8-6E99-4082-8FD4-C6FAD0809BFA.jpeg
    68159301-1D23-4B16-9974-2407D1E7D4CC.jpeg
    49442BA3-A5F4-4170-A516-9D0079C8F1F5.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hans Erik lurte på om jeg ville si noe om fenomenet filter-gain. Jeg har satt opp en SS 18W8545 i en 14 liter bassreflekskasse tunet til 34Hz. Den har fått på seg et filter som kan switches mellom 1. ordens, 2. ordens og ikke noe filter.

    2. ordens < 300Hz er ca 200Hz. 1. ordens < 300Hz er nok 200. 2.ordens > 3kHz er vel ca 3,2kHz (men mangler baffelstep). Den siste er da uten noen som helst form for filter.

    Legg merke til at avrullingen fra 100Hz og ned blir vidt forskjellig avhengig av et filter som ligger over 200Hz.

    Skjermbilde 2020-11-01 16.24.49.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    Rart. Hvorfor skjer det?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det burde jo være overkommelig å trenge litt dypere inn i den materien. Om vi ser på spenningen først.

    Her ser du node 2 på + siden av driveren og node 0 på - siden av driveren:
    Skjermbilde 2020-11-01 17.20.46.png


    Her er spenningen med filteret innkoblet:
    Skjermbilde 2020-11-01 17.22.29.png


    Som du ser går spenningen i det punktet opp til over 4 Volt selv om det bare er 2,828 Volt inn på filteret.

    Så kan vi jo kikke på spenningen mellom node 2 og node 8 (altså før og etter filteret):

    Skjermbilde 2020-11-01 17.26.17.png


    Her kan man ane at strøm og spenning er ute av fase, så la oss se hvor mye strøm det trekker ved hvilke frekvenser:

    Skjermbilde 2020-11-01 17.29.26.png


    Her ser vi at når driveren trekker lite strøm trekkes det lite strøm, mens ved Fb trekkes det maksimalt med strøm for selve driveren. Ved filterets maksimale strømtrekk er vi oppe i over 0,7A, noe som er godt over hva driveren kan trekke alene.

    Så da kan vi koble bort kondensatoren som tapsledd og får dette strømtrekket:

    Skjermbilde 2020-11-01 17.31.51.png


    Strømtrekket er nå nede i hva som typisk vil kunne gå gjennom driverens Re. Men se hva som skjer når vi kobler bort spolen:

    Skjermbilde 2020-11-01 17.33.56.png


    Vi hadde altså ca 0,5A rett under 150Hz, men nå er vi nede i under 0,4A. Ikke en dramatisk forskjell, men klart hørbart og et symptom på at noe skjer. Det som skjer minner om en light-versjon av det som skjer når vi har en kondensator innkoblet. Så la oss kikke på driverens impedans:

    Skjermbilde 2020-11-01 17.39.26.png


    Her kan vi tydelig se at driveren er ganske kapasitiv fra 200Hz og ned.

    Så om vi ser på strømtrekket til driveren alene ser det sånn ut:

    Skjermbilde 2020-11-01 17.42.03.png


    Og om vi legger inn bare kondensatoren burde det gå mye mer strøm her nede, ikke sant?

    Skjermbilde 2020-11-01 17.42.12.png


    Nei, den stiger, men ikke mye. Altså, kondensatorens kortslutningsverdi er ikke så mye større enn driverens kapasitive egenskaper i dette området.

    Med andre ord, driveren er såpass kapasitiv, og sammen med filteret får man en viss forhøyet Q-verdi som gir gain i filteret. Selve gain kommer av at de to motsatte reaktive komponentene (induktans og kapasistans) leder strøm bedre enn en kabel akkurat ved den frekvensen der de går i resonans. Med 1. ordens filter er det driverens kapasistans, og med 2. ordens filter er det det samme, med tillegg av en kondensator.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du burde gjøre som jeg gjør i båten, nyte naturens egne lyder, istedet for å skape ennå flere nevroser i noe som skulle være avslappende omgivelser
    kunne like gjerne blitt hjemme
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Men det er nesten utrolig hva den mannen kan.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    du burde gjøre som jeg gjør i båten, nyte naturens egne lyder, istedet for å skape ennå flere nevroser i noe som skulle være avslappende omgivelser
    kunne like gjerne blitt hjemme
    når det pøsregner også?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det som Snickers viser er et for lite omtalt tema angående passive filtre og impedanskurve på bassrefleks.
    Hvordan reaktive komponenter virker på en reaktiv last.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn