Prosjekt-potensiale?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    heisann... har vært innom en bruktsjappe og fant en gammal platespiller m. kassettspiller. Defekt selvfølgelig... men tenkte at jeg kanskje kunne bruke noe av dette.. 2 hastigheters steppermotor, arm, skive, og kanskje riaa-trinnet ser jeg for meg..

Kan dette bli til noe som spiller godt med litt omtanke og snekring/smøring/whatever. Det er tenkt som et budsjettprosjekt, siden hele kassa er kjøpt for 50,- ;D

Pickup må jeg kjøpe til etterpå..

Hva kan jeg bruke, hva bør byttes ut og hva bør jeg skaffe isteden?

Her er det jeg har, med bilder.

edit: Skal nevnes at spilleren er en "National Panasonic", det er stort sett den eneste informasjonen jeg har om den.. da jeg ikke har den i hende enda.

Vedlegg

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.437
    Torget vurderinger
    2
    Åpne opp, plukke ned, ta fra hverandre, ta bilder og post dem her.
    Så kan vi se... Er tallerkenen rund ? er den tung ? er lageret rett, snurrer den lenge og lydløst ?

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    Får den i dag.. skal hjem å skru den i stykker og se hva som finnes! :) Jeg snurra den forholdsvis tunge skiva, og den gikk iallefall ganske lenge, så lageret virker sannsynligvis ganske godt.. bilder kommer.

J

jukes

Gjest
    kentri skrev:
    Får den i dag.. skal hjem å skru den i stykker og se hva som finnes! :) Jeg snurra den forholdsvis tunge skiva, og den gikk iallefall ganske lenge, så lageret virker sannsynligvis ganske godt.. bilder kommer.
    :)

Beste du kunne gjøre med denne er vel og ta ut spilleren og få lagd en ok kasse til den. Smøre den opp og gi den litt finish.
    Du kan høre på http://www.alternativaudio.com/forum/index.php der er det en del som bygger spillere opp fra bånn av.

Lykke til.

Mvh Roar

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    OK.. da er spilleren tatt ut, rengjort og har fått et greit førsteinntrykk.

ALU-plata er hul, og ikke noe spesielt tung(1.3kg), men lageret virker suverent. skulle tro den aldri stoppa når jeg snurrer den rundt.. vet ikke om noen måter å måle dette på. Plata vil jeg påstå er godt balansert, jeg vet veldig lite om hvordan jeg måler dette, men ved høy snurrefart ser jeg svært lite "bevegelse" i begge plan.

Siden jeg aldri har eid en platespiller har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Og hva i all verden er denne plast-dingsen god for? :)

og enda et spørsmål, hvilken PU kan passe som har denne koblinga? (4 dutter på tuppen, skrues inn vha en skrue ytterst på arma)

Vedlegg

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    etpar bilder til etter at spilleren er tatt ut..

Jeg synes ledninger fra armen ser skrøpelige ut, kan disse byttes?

et bilde er elektronikken som styrer farta på steppermotoren.
    og et bilde av de skrøpelige kablene som går inn til noe som ser ut som RCA kobling på andre siden

Noe sier meg at de ordinære fjærene som hele riggen skal hvile oppå kanskje bør byttes ut med noe annet?

og ja.. jeg trenger tips til ekstern 12V strømforsyning som skal drive motoren! dette bør være fullgodt og ikke spesielt dyrt.. har vurdert å prøve modifisering av en ekstern-disk strømforsyning! ;D

Vedlegg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.034
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    plast dingsen er for å spille singler med,synes det er bra du prøver deg på et prosjekt,fin måte å lære på og så moro vis du kan få god lyd ut av vinyl platene dine ;)
    stå på,god lyd trenger ikke altid å koste så mye.

mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Den "plast dingsen" er et ileggs-stykke som ble/blir brukt når du spiller små 45 rpm single plater. De fleste av dem har større hull i midten.

De fire "duttene på tuppen" er en vanlig løsning for det som kalles "løst headshell". Inni armen sitter et motstykke som skaper kontakt med lederne som kommer fra pickup.

Ang pickup så vil jeg anbefale deg å starte med en rimelig MM (moving magnet) pickup. Ingen grunn til å koste på masse penger før du vet hva du får ut av dette med mindre du har bestemt deg for å holde på litt med vinyl enten med denne eller en annen spiller. Jeg har egentlig ikke peiling på MM pickuper, så her må andre bidra med råd......

Armkabel.
    Du kan selvfølgelig bytte armkabel. Men vil du egentlig det sånn innledingsvis. Anbefaler deg å få dette til å spille først. Kanskje de blir så bra at du heller vil koste på en litt bedre arm?
    Uansett er det greit å ha i tankene når du lager spilleren, at du må ha et hull eller feste til armen. Får du det til, er det greit å kunne mekke til dette slik at du kan bytte arm, eller evt bytte ut festeanordningen. De som produserer tonearmer, har ingen standard for størrelsen på "foten" til armen.

Tenk også på at du bør kunne høydejustere armen. Den skal ligge vannrett med platen når stiften står på vinylen. Om du får vinkel på armen, betyr dette veldig mye for lyden du får ut.
    Videre bør du lage deg en protraktor. Det er et slags "målestykke" som du bruke for å tilpasse arm, pickup med. I ditt tilfelle bør du reversere prosessen litt, og be nytte den til å finne ut hvor du bør plassere armen. Evt ta vare på den topp plata som var på spilleren og bruke den som mal for hvor du plasserer armbasen. En slik protraktor kan du laste ned fra nettet og skrive ut. Pass på at mål og scala blir rett.

Strømforsyning.
    Forsøk å finne ut hvor mye strøm motoren trekker. Det pleier ikke å være så mye.
    Mitt råd er å se hva du har liggende av 12V "veggvorter". Om du ikke har en, så kjøp en fra Mascot. Det bør holde i massevis til å snurre denne tallerken.

Lykke til

K

kbwh

Gjest
    Forøvrig: Les og bli vis i den faststiftede posten øverst her på vinylforumet, kentri.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.437
    Torget vurderinger
    2
    Armkabler skal være skrøpelige, den skal kunne bevege seg fritt uten å tynges ned av stive tunge ledninger.

Fjærene er nok ment for å isolere spilleren fra de andre tingene i kassa, hvis du bygger en egen kasse for spilleren, kan du gjøre lykke med å gjøre denne tung og stiv, se lencolovers.com for inspirasjon.

Har du vurdert batteridrift ? En litt ordentlig blyakkummulator blir sikkert litt dyrere en en veggvorte ( du trenger jo lader også ..) men det er stabile greier da..

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    Jeg har et gammelt "brukende" bilbatteri jeg har gitt en tanke.. denne kan jo også bidra til å få en tung og stabil kasse 8)
    så ja, batteridrift tror jeg er en grei løsning. motoren trekker 1W, (ca 83mA), da skulle et bilbatteri på en god del Ah, kunne drive denne spilleren noen timer. ;D Bil-lader har jeg så det er ingen problem.

Riaa er også en greie jeg må ordne, funderer på å kjøpe en grei billig riaa og montere denne inni separat skjermet lufta kammer inni kassa. Skaffer 1cm breie kobberbånd som jeg dekker alle flater med, noen fordeler må det da være å jobbe på en kabelfabrikk ;D

men hovedgreia nå er anskaffelse av en PU som faktisk passer! budsjett 200-1500,- her er det best value som gjelder... er det slik at stort sett alt av PU passer? jeg vet ikke hva armen heter, hva koblingene heter eller noen ting.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    I og med du har løst headshell er det peace of cake å bytte pick-up. Den har standard innfesting ser det ut til og utvalget er stort her. Kommer en ny ortofon til rundt tusenlappen (den røde) http://www.ortofon2m.com/

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.437
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    I og med du har løst headshell er det peace of cake å bytte pick-up. Den har standard innfesting ser det ut til og utvalget er stort her. Kommer en ny ortofon til rundt tusenlappen (den røde) http://www.ortofon2m.com/
    Tja, med en complience lik 20 er den kanskje ikke den beste matchen for den arma, som ser ganske tung ut, sitter det ikke en PU der idag ?

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    Pickup sitter der idag, den som sitter der er en "Audio-technica AT-VM8 L2". Det sier meg ikke mye, bør jeg kanskje prøve å skaffe en tilsvarende? problemet er at denne mangler selve nåla.

Arma på spilleren virker i mine sanser som om den er ganske lett.. så er det et justerbart lodd bak. som jeg regner med stort sett alle har :D

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Det er ikke sikkert den pu'en der er så gæern sjønner du.
    Skje kk med stiftservice eller www.thecartridgeman.com så kan du sikkert få en ny stift til den.

Det er vel et greit sted å begynne?

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.437
    Torget vurderinger
    2
    kentri skrev:
    Pickup sitter der idag, den som sitter der er en "Audio-technica AT-VM8 L2". Det sier meg ikke mye, bør jeg kanskje prøve å skaffe en tilsvarende? problemet er at denne mangler selve nåla.

Arma på spilleren virker i mine sanser som om den er ganske lett.. så er det et justerbart lodd bak. som jeg regner med stort sett alle har :D
    Finn en ny nål til den PUen og start der, høres fornuftig ut. Les Michael Fremers guide ( under sticky post øverst ) eller ta mitt ord for at en tung arm ikke har med hvor mye vekt som legges på nåla, men hvor mye masse som må flyttes når armen flyttes, en stiv PU ( lav complience, ) passer en arm med høy masse. Og omvendt.

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    OK, nål er så godt som i bestilling, bare jeg finner ut hvilken det er jeg trenger, har 3stk som "leter" etter nål som passer ;)

Materiale til kassa står mellom 2 typer, 150mm laminert kryssfiner, denne var dyr, tung og pen å se på. Den andre var radikalt mye billigere, Spon ment for gulv, tung, 220mm tykk og radikalt mye billigere enn finerplatene. Her tror jeg jeg lander på sponplata. 150,-stk istedenfor finerplata til 850,- stk.

Jeg har også bestemt meg for å kjøpe meg en god blyakkumulator på rundtomkring 10Ah, jeg visste om ei side som solgte slike til en svært behagelig pris, men må nok lete litt lenger før jeg finner den da jeg ikke husker hva den het.
    Må også skaffe meg en bryter som bryter kontakten batteri<->motor over til eksterne terminaler for lading.

Riaa skal bygges inn, men denne har jeg ikke fått tak i enda. Må ha en ganske liten helt grei lydmessig riaa, utseendet har lite å si. Prisen har mer å si :) Har fått tak i noen kobberplater som jeg skal skjerme riaa med... vet ikke om dette har noen betydning for lyden sin del, men det kosta meg ingenting så hvorfor ikke prøve ;D

Gleder meg til å få starta, kribler litt...

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    2 ting.

ting 1. Hadde ikke agt for ye arbeid og penger her. Har ikke tro på drevet.

ting 2. RIAA bør ikke onteres inne i platespiller chassie. du vil nok ikke få tak i noen gode riaaer som kan bygges inn som er små nok og det kan fort støye lit her og der. plutselig så skal du bytte riaa så må du inn med loddebolten og røre rundt.

McLaren

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    McLaren skrev:
    2 ting.

ting 1. Hadde ikke agt for ye arbeid og penger her. Har ikke tro på drevet.

ting 2. RIAA bør ikke onteres inne i platespiller chassie. du vil nok ikke få tak i noen gode riaaer som kan bygges inn som er små nok og det kan fort støye lit her og der. plutselig så skal du bytte riaa så må du inn med loddebolten og røre rundt.

McLaren
    1: Spiller liten rolle for meg hvorvid drevet er dårlig eller ikke, kanskje jeg blir positivt overrasket, kanskje ikke. Hovedtingen med dette lille prosjektet (som forøvrig ser ut til å koste meg den nette sum av 300,- + riaa), er å opparbeide meg en liten forståelse på dette, kanskje kjøpe meg en ny arm og prøve for å se om det er noen hørbare forskjeller, kanskje en ny pickup for å teste, fintuning. Alt dette er helt fremmed for meg, så om mitt første prosjekt viser seg å bli en fiasko, lærer jeg ganske mye av dette ;D Kassa blir såpass solid at der kan jeg bytte ut toppen, og sette inn en ny hvis jeg skulle få tak i et annet drivverk. For meg behøver det ikke være det aller aller beste for å være godt nok 8)

2. Taes til etterretning, dette høres faktisk logisk nok ut til at det blir sløyfet :) Jeg så for meg at signalveien hadde blitt kortere med innebygd riaa, men dette er vel sikkert uvesentlig.

Batteriene fikk jeg av svogeren, 4x 12V 7.4Ah, disse skal festes i alle 4 hjørnene i kassa, da jeg har skjønnt at egenvekten til spilleren har en del å si på lydkvalitet/stabilitet.

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    Framskritt!

Fikk ei gratis 12mm tykk MDF plate som er brukt som embalasje, denne snekra jeg ei kasse som jeg er greit fornøyd med. Mangler litt sparkling, pussing og et fint strøk med lakk før den ser godt ut :) Batteriene er montert fast nedi kassa, men skal ta med hele greia på jobben der vi har loddeutstyr, slik at jeg får lagd meg et loddepunkt og får noen kabler ut fra kassa..

hittill har dette kostet meg den nette sum av:

drev + PU: 50,-
    Batteri: 0,-
    Kasse: 0,-
    Kabler: 0,-
    Stift: 300,-

Stiften har elliptisk slipt diamant, noe som visstnok skulle være en bra ting.. får håpe han har rett. skulle PU være defekt, kommer jeg nok til å kjøpe en ny. ;D

Mangler enda signalkabler og RIAA, mye tyder på at jeg kjøper en brukt NAD PP1 eller PP2 om jeg kommer over det.. Signalkablene har jeg ikke lagt noe arbeid i å finne enda.. funker det med noen standard "litt dyrere" elkjøp-kabler?

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
    kentri skrev:
    Mangler enda signalkabler og RIAA, mye tyder på at jeg kjøper en brukt NAD PP1 eller PP2 om jeg kommer over det.. Signalkablene har jeg ikke lagt noe arbeid i å finne enda.. funker det med noen standard "litt dyrere" elkjøp-kabler?
    Clas Ohsson gjør akkurat samme nytten til mindre pris. Kjekt prosjekt dette her.

Praktfullt gulv! Det er ekte vare antar jeg?

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    Valentino skrev:
    kentri skrev:
    Clas Ohsson gjør akkurat samme nytten til mindre pris. Kjekt prosjekt dette her.

Praktfullt gulv! Det er ekte vare antar jeg?
    Ja, det er ekte gulvbelegg! ;D

Skal planeres og legges ekte vare på etterhvert.

K

kbwh

Gjest
    ;D

For godt til å være sant, ja. Du får legge parkettgulvet i samme mønster som vinylen da. Så lite penger du bruker på vinylsnurre må det jo bli penger nok tilbake til bittelitt ekstragavanse!

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    Da har jeg fått stiften og satt på denne, prøver med etpar billige signalkabler som fulgte med en dvd-spiller, og du verden... aldri i mine villeste fantasier har jeg forventa dette resultatet.

Jeg har prøvd med diverse cd-spillere, men jeg kan ikke si at disse har noen mulighet til å måle seg opp mot platespilleren min!

er ikke dette verdt den nette sum av 350,- så vet ikke jeg ;D

Musikken min fikk plutselig "dybde" og bass som jeg har slitt med. lyder kan plasseres i rommet, være det foran og bak.

med litt bedre signalkabler og et separat RIAA trinn er jeg spennt på hvordan resultatet blir, da jeg nå har brukt en gammel denon forsterker med integrert riaa-trinn.

Gjenstår litt kosmetisk arbeide for å få spilleren til å se bra ut, men dette kommer :)

*lykke*

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    vinyl er jo alltid bedre.. :)

den spillern ble kanskje ikke verdens peneste, men du kan jo finère den..

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    Pengvim skrev:

Spilleren er langt fra ferdig, så den skal ikke se sånn ut! 8) Jeg har bare testa om den er verdt å legge mere arbeid i, noe den gjør med glans ifølge mine ører. Dette skal bli morro å prøve andre PU'er på etc, så kanskje i lengden finner jeg ut at jeg har mer å hente på å bytte hele drevet, arm, riaa etc..

J

jukes

Gjest
    kentri skrev:
    Pengvim skrev:

Spilleren er langt fra ferdig, så den skal ikke se sånn ut! 8) Jeg har bare testa om den er verdt å legge mere arbeid i, noe den gjør med glans ifølge mine ører. Dette skal bli morro å prøve andre PU'er på etc, så kanskje i lengden finner jeg ut at jeg har mer å hente på å bytte hele drevet, arm, riaa etc..
    Litt sparkel og pussing og lakkering så kan dette bli bra kentri. :) Synes du er flink. :) Vitsen er jo at du kan forstå hvordan dette virker og samtidig drive og tveake litt på denne spilleren.

Står respekt av det du har gjort,lykke til videre. :)

Mvh Roar

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.034
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    dette er nok den rette veien å gå,gir deg forståelse av hvordan ting fungerer og gir deg teknisk innsikt i lydens mirakler.
    mange av oss har jo gjort slike ting i en start fase av hobbyen vår,før vi har startet veien oppover mot lydnirvana.
    godt tiltak og lykke til videre på din vei. :)

mvh

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    Si meg har stiften en innspillingstid? Jeg spiller, og blir bare mer og mer trollbundet av kvaliteten på LP plater, samtidlig synes jeg kvaliteten bare blir bedre og bedre!

mulig dette er noe jeg bare innbiller meg, men morro uansett.

Angrer litt på at jeg begynnte å lytte med denne spilleren, greier liksom ikke helt å fullføre det utseendemessige, da lyttinga tar helt overhånd! ;D

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1
    Kosta på spilleren litt sparkel og lakk, samt et sett med biltema-spikes.

Kanskje ikke det aller peneste, men litt retro ble den jo tross alt ;D

Det siste jeg kommer til å koste på spilleren er nok ei sånn gummimatte av no slag... ser noen bruker kobberplate, dette kan jeg ordne gratis så kan det være en grei løsning isteden?
    Tror ikke jeg kommer til å koste på noe mere etter det. så her er sluttresultatet. (bilder tatt med mobilkamera).

Jeg er fornøyd med lyden, så nå skal den pickupen og nåla få jobbe litt!

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ett lite tips...tror jeg hadde droppa spikes rett nedi glassplata di.. ;)

ev sett spillern på annet underlag,dersom du vil ha på spikes...jeg hadde min spiller med originale spikes på glass,ikke noe golyd med den komboen.. :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn