Prototype dipoler. Norskutviklet

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Poster denne her også
her er noen bilder av en prototype dipoler med Corian
waveguide og 8" med Corian basket med flat respons ned til 15Hz UTEN
elektronisk EQ. AMT elementet er delt på 300HZ.
spilte på et par JFET monblokker på 1 Watt

Vedlegg

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
1
65finger skrev:
... 8" med Corian basket med flat respons ned til 15Hz UTEN
elektronisk EQ...
Målt 5cm fra elementene det eller? ;)

Spøk til side. Hva i H**VETE er det der for no? Mer info?
ØE

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.210
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Geniet fra Fagernes dette tenker jeg.

HÅvard

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Alltid kult med norske ting.

Men 15hz? Og 1 Watt?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Prototype utviklet av Oblivion. egenutviklede elementer 8" og AMT

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
1
Jamen altså. Hva slags Xmax snakker man om her da? 15Hz fra 8" og med den mikroskopiske baffelen?

Enlighten me ???
ØE

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
oyvine skrev:
Jamen altså. Hva slags Xmax snakker man om her da? 15Hz fra 8" og med den mikroskopiske baffelen?

Enlighten me ???
ØE
Det må jeg komme tilbake til. trenger info fra konstruktøren

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Er mer interessert i hvordan den spiller OVER 50 hz jeg da!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
val skrev:
Det AMT-elementet er ubegripelig bra. fantastisk oppløsning og klang. Det spiller veldig rent og 16bits filene høres høyoppløst ut. Det må høres for å tro det.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.103
Torget vurderinger
1
Fint med noen som fremdeles prøver å skape noe her til lands, hvor kan man få en lytt på de?

Om de holder det som loves er de i hvert fall et plassmessig kupp :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Spennede konsept! Corian fabrikken ligger rett ved meg og jeg vet at de har et samarbeide. Kjenner meget godt han som har kjørt cnc fresen på disse konstruksjonene... 8). Består corinor kompositten av aluminium og plast, trevirke og plast ?

Hva slags spl snakker vi om ved 15hz da ?

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
1
val skrev:
Joda,
det er selvsagt interessant hvordan disse AMT-ene spiller. Hva slags fabrikat er det? Er de tilgjengelige for DIY? Jeg er uansett mest interessert i hvordan de har klart å få bassen til å gå så dypt med så beskjeden baffel. I følge regnearket til Linkwitz trenger man 200mm slaglengde for tre 8-tommere for å oppnå 90dB lydtrykk med en effektiv path-difference på 30cm. Her er det noen fysiske lover som jeg må ha misforstått. Har Oblivion noen side her på sentralen med mer teknisk info om elementene?

Hilsen,
Øyvin

O

Oblivion

Gjest
oyvine skrev:
Joda,
det er selvsagt interessant hvordan disse AMT-ene spiller. Hva slags fabrikat er det? Er de tilgjengelige for DIY? Jeg er uansett mest interessert i hvordan de har klart å få bassen til å gå så dypt med så beskjeden baffel. I følge regnearket til Linkwitz trenger man 200mm slaglengde for tre 8-tommere for å oppnå 90dB lydtrykk med en effektiv path-difference på 30cm. Her er det noen fysiske lover som jeg må ha misforstått. Har Oblivion noen side her på sentralen med mer teknisk info om elementene?

Hilsen,
Øyvin
AMT og 8" er av eget design og produksjon, ikke tilgjengelige for salg/kjøp.
Regnearket til Linkwitz baserer seg nok på standard elementer...
Dipolen har likt SPL lydtrykk fra 15Hz til over 20kHz ved lik signalstyrke.
Er ikke testet over 85dB average / 105dB peak pga at de drives av en 1 - 2 watt forsterker og da klipper det ved litt over 105 dB, men membran utslaget er da fortsatt godt innenfor linjært xmax og det er fortsatt 15 - 20 mm slaglengde å gå på.
AMT går flatt ned til 100Hz, men er delt ved ca. 300Hz 6dB/oct slik at forvrengningen er fallende under delefrekvensen selv om AMT bare er nede 12dB ved 100Hz...

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.103
Torget vurderinger
1
En virkningsgrad på drøye 100dB ved 15hz i en dipol konstruksjon er virkelig en revolusjon, er de tilgjengelig for lytting?

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
1
Oblivion skrev:
Regnearket til Linkwitz baserer seg nok på standard elementer...
Dipolen har likt SPL lydtrykk fra 15Hz til over 20kHz ved lik signalstyrke.
Oi,
der har vi jo konstruktøren! Kanskje man kan få litt mer kjøtt på beinet da? Regnearket jeg refererer til er dette:
http://www.linkwitzlab.com/spl_max1.xls

Du taster inn Sd, ønsket lydtrykk og effective path difference. Dermed får du opp et plot med hvor mange liter elementet må pumpe for å oppnå ønsket lydtrykk for forskjellige frekvenser. Det er ikke andre parametre enn Sd man henter fra databladet. Jeg antar dine elementer også har denne parameteren? ;) Kan du røpe hvor stor Xmax disse elementene har nå da? Er det noen åpenbare feil i regnearket?

mvh,
Øyvin Eikeland

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Skjønte heller ikkje korleis ein skulle få fysikken til å være med på dette. 105dB følsomhet er jo horndata vanlegvis. Og eit horn som går ned til 15Hz er sjelden stauevennleg ;D Eg ville vore imponert over ein følsomhet 15dB mindre enn dette.

8

8x12_TOM

Gjest
Skjønner at dere vil holde kortene tett imot brystet ennå, men ser ingen gunn til ikke svare på spørsmål som,
HVOR KAN VI FÅ EN LYTT PÅ DE?
Prototype dipoler. Norskutviklet, som overskrift i tråden og med påstander om følsomhet på 100db/W ned til 15 Hz, gjør oss nyskjerrig
Beste måten å overbevise oss skeptikere, er å gi oss en demo på dette.

Mvh-
Tor

O

Oblivion

Gjest
Skeptikere er ikke prioriterte :eek: ;D

"musicman" har lagt kursen til Sverige (med campingvogn) slik at han kommer innom for en demo i august.
Når vi kommer litt ut i august er vel også dipolene innspilte på nytt og kan jeg nok ta i mot noen flere demo intresserte, men når dette ikke er produkter som jeg kommer til å produsere for salg er ikke demo noen prioritet...

Ellers er dypbass ned til 10 - 20Hz med dipol egentlig mye enklere å få til enn med horn, bassrefleks, transmisjonsline eller trykkammer...
Dipol faller med 6dB/oct, trykkammer faller med 12dB/oct og resten i praksis med 18dB/oct i bassen.

Hvis en sjekker databladene for bass elementer som er i salg vil en finne at følsomheten under ellers like forhold ved 15 - 20Hz ligger på ca. 60 - 80dB og at 21", 18", 15" og 12" elementer IKKE har høyere følsomhet enn 8" og 10" ved 15 - 20Hz. En av årsakene er at de store elementene har oppheng og spidere som fungerer som et filter og kveler all output under FS (resonans) - og når FS på de store elementene ofte er ved en høyere frekvens enn 8" og 10" er det bare mellombass en får.
Om en putter elementene i en trykkammer kasse, horn, bassrefleks ellr transmisjonslinje oppnår en kun en akustisk EQ slik at en flytter dipolens 6dB/oct frekvenspunkt hvor nivået faller nedover i frekvens - og dette går på bekostning av nivået på ALL frekvenser under det frekvenspunktet denne akustiske EQ er effektiv, og under dette ny EQ / frekvenspunktet vil nivået falle med 12 - 18dB/oct slik at nivået ved 15 - 20Hz blir lavere enn for en dipol og med en mye større fasefeil....

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Gratulerer Oblivion - ser (og sikkert hører) fantastisk ut. Veldig sans for Corian-waveguiden!

O

Oblivion

Gjest
orso skrev:
Jeg tar et par. Skal vi si 15k?
Da får du nesten en komplett Corian baffel hvis du betaler direkte til Corinor AS ;D ;D
Og Corian kostnadene er den minste kostfaktoren på disse dipolene...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
orso skrev:
Jeg tar et par. Skal vi si 15k?
Da får du nesten en komplett Corian baffel hvis du betaler direkte til Corinor AS ;D ;D
Og Corian kostnadene er den minste kostfaktoren på disse dipolene...
Hehe. Tanken var du skulle avsløre prisen. Du antydet i alle fall noe.

Dipol og waveguide er nam nam. Hvordan er det med trykk og slam i bassen? Har til gode å høre det fra slike konstruksjoner. You win some and loose some.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.103
Torget vurderinger
1
men når dette ikke er produkter som jeg kommer til å produsere for salg er ikke demo noen prioritet..

Hvorfor i alle dager ikke satse på salg av en slik konstruksjon ytelse/størrelse er jo en killer… Tenk WAF, dette vil jo være alle kuede menns drøm.

Eksisterer det målinger i rom, eventuelt i lyddødt rom?

I innlegget som besvarte orso sine ønsker om trykk og slam i bassen ble det uttalt at nivået måtte dempes siden det ble for voldsomt, ble det dempet ned til flat ved 15hz eller er det nå en fallende kurve?

O

Oblivion

Gjest
WAF og ytelse vil nok være mer enn gode nok, men jeg skal ikke "skryte" mer selv om dette produktet.

Mitt forrige innlegg ble slettet fordi det kunne oppfattes som reklame / skryt slik jeg hadde skrevet det.

Jeg kommer til å lage et eller to sett av dipolen med "ferdig" finish og ytelse, og skulle det ha vært produsert flere måtte denne produksjonen og salget ha vært i regi av andre enn meg.

Målinger er selvfølgelig utført og nye målinger vil bli utført etterhvert som jeg gjør endringer.
En AMT super tweeter (i waveguide) skal kobles inn og Zobel filtere skal monteres og evalueres på 8" før designet er ferdig.

Reduksjon i slam og trykk ble utført ved å bytte den magnetiske oljen i magnetgapet til en litt mer dempende variant...

Topp Bunn