Prototyping av ny dobbel 10" subwoofer (Sigberg Audio 10D)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    I mitt rom har jeg veldig mye room gain i lytteområdet under 30 hz, så det meste er godt nok for akkurat min del.

    En annen faktor verdt å tenke på når man vurderer forskjellige størrelser på sub, som jeg fikk litt problemer med, er varmeutvikling. Et par subber med kraftig forsterker som må jobbe hardt vil også nødvendigvis produsere en del varme.

    Er det noe forskjell på de forskjellige bjeffeboksene i dette henseende?
    De fleste benytter vel klasse D nå til dags, så det burde ikke være noe voldsomt problem. Effektiviteten er jo veldig høy. De to Hypexforsterkerne vi benytter trekker maksimalt h.hv 350W og 650W fra strømnettet, tror du skal dra på rimelig greit før du er i nærheten av det.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja, mine subber har Hypex psc2.400d og det blir godt varmt. Ikke et problem på vinteren, men om sommeren er det et problem.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    De har iallefall seriøse pr-folk som vil selge over lik.
    Jeg skal være veldig forsiktig å si noe om konkurrenter, og jeg har stor respekt for KEF - men akkurat på denne subben er det jo litt rare spesifikasjoner. +/-3dB til 11hz, og maksimalt SPL oppgitt til 105dB, samtidig har det kommet fram at i følge KEF selv spiller den ikke mer enn 80dB selv ved 20hz.

    I tillegg også ref dette med høy effekt på små subber som ble diskutert tidlig i tråden. KC62 har i følge spekken 500W per element, og det er da 6.5" element. Det henger heller ikke helt på greip.

    Når det er sagt er den jo veldig liten, og fyller jo helt sikkert fint opp med fylde til stativhøyttalere samtidig som den bokstavelig talt kan gjemmes bak en liten potteplante.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    KEF lager noen grisebra høyttalere i form av dagens Reference serie, trolig også den nyere rimeligere look alike varianten av den.

    Men, når man blir så stor at man heter KEF eller B&W så får vel konstruktørene mindre å si fordi økonomene og markedsføringsfolkene besitter den bestemmende del av selskapet. Sånn er det bare.

    Og med dette dukker det opp bedrifter i kjølevannet av de store, ofte eiet og drevet av de samme som konstruerer sakene - med dette kvalitet der etter. Sånn er det bare.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Kan underskrive på det ... trolig beste demo på høstpuls 2019 var Kef Blade2 med Johan Coorg .... det spilte så inn i granskauen, de måtte omtrent kaste meg ut av lokalet og jeg holdt på å miste flyet tilbake til Bergen
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har en bestilling inne hos Scan-Speak også, så jeg har nå oppdatert denne med 4stk 28W/4878T00. :geek:

    Så da kommer det nok en Sigberg Audio 11Q byggetråd etterhvert. Neppe lansering før i 2022, så da har dere tid til å spare. :p
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det er nu rart at se når noget nyt skabes havd angår subs. Men jeg gad godt se en sub blive konstrueret uden nogen begrænsning i Størrelse . :)
    Bliver dog spændende at se hvordan disse subs trådstarter bygger ender :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det er vist din spøg det her. Det er vist ikke muligt.
    Jep det kan lade sig gøre :)
    Se indlæg nr 125 :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo dele litt mer konstruksjonsdetaljer underveis her. Det blir grill på hver side - og vi tenkte først på en som dekket hele siden og var festet enten med tradisjonelle fester eller magnet skjult inni kabinettsiden, eller grill som bare dekker selve elementet som var festet med magnet til boltene til elementet.

    Nå har vi (med forbehold om endringer) endt opp med en hybrid, grill som dekker hele siden, men festes med magneter i fire av boltene til driverne. Tror dette blir veldig bra. :) Da får vi sterkt og godt feste til grillen, samtidig som det ikke er noen synlige festepunkter eller lignende hvis man velger å kjøre uten grill. Grillen blir 25mm tykk for å sikre god plass til element i bevegelse. De skraverte feltene på tegningen er magneter.

    Planen er hvitt høyttalerstoff til hvit sub, og sort stoff til sort sub.

    1612187500362.png
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    heldigvis, det er heis .... nå har jeg jo etterhvert 4 stk Audio Physic Rhea II subwoofere og gulvstående høyttalere med totalt 8 basser, så det er jo en start .... men er ikke på nivå galskap ennå 🤣

    ikke fått noen klager fra naboene ennå 🤣
    Nei men det får du :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Har en bestilling inne hos Scan-Speak også, så jeg har nå oppdatert denne med 4stk 28W/4878T00. :geek:

    Så da kommer det nok en Sigberg Audio 11Q byggetråd etterhvert. Neppe lansering før i 2022, så da har dere tid til å spare. :p
    dette blir rått:cool:
    Er ikke dette kanskje de beste 28cm sub driverne på markedet?

    men det er nok alt for smått for @alphamale, tipper han trenger 4 stk av disse 32W/4878T11
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    dette blir rått:cool:
    Er ikke dette kanskje de beste 28cm sub driverne på markedet?

    men det er nok alt for smått for @alphamale, tipper han trenger 4 stk av disse 32W/4878T11
    32W krever for mye volum i kabinettet. Et par stykker av denne subben så skal du se det begynner å hjelpe for @alphamale også :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    :)
    Tror dette sub projekt største udfordring er nok den anslået pris. Men ser frem til at læse om de første der køber den/dem og evt test :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    :)
    Tror dette sub projekt største udfordring er nok den anslået pris. Men ser frem til at læse om de første der køber den/dem og evt test :)
    Folk betaler jo det hvite ut av øyet for annet som har tvilsom kvalitet og historikk, så kanskje man blir glad for et godt produkt, laget på eget berg og med kort vei hvis noe oppstår som er fornuftig priset til ytelsen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Det betyr selvsagt "Siden vi kostet på oss helt ny ytterdør i høst er det klart du kan få kjøpe så mye hifiutstyr du bare vil kjære!"
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    For å skille dere ut synes jeg dere skulle bygge inn et høypassfilter som sørger for at fronthøyttaler og suben deres ikke jobber i samme frekvensområde. En form for aktiv deling er alfa/omega i et seriøst system.
    Inkognito omtales positivt i Stereopluss, eller var det Lyd & Bilde. Nesten like positivt som Arendal-subene...tror jeg ville vært litt forsiktig med ikke å betrakte dem som en konkurrent...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    For å skille dere ut synes jeg dere skulle bygge inn et høypassfilter som sørger for at fronthøyttaler og suben deres ikke jobber i samme frekvensområde. En form for aktiv deling er alfa/omega i et seriøst system.
    Inkognito omtales positivt i Stereopluss, eller var det Lyd & Bilde. Nesten like positivt som Arendal-subene...tror jeg ville vært litt forsiktig med ikke å betrakte dem som en konkurrent...
    Takk, vi fikk positiv omtale i både Stereopluss og Lyd&Bilde. :geek: Men vi sikter oss nok mer mot REL-publikumet enn Arendalpublikumet. Det hårete målet er at folk etterhvert anbefaler Sigberg Audio istedenfor Rel når folk spør etter musikksubber.

    Foreløpig baserer vi oss på Hypex sine plateamper, de har dessverre ikke denne funksjonen innebygget direkte. Flere og flere får jo denne muligheten i forsterkerne sine forøvrig, men selvsagt ikke alle enda.

    Ellers er det kanskje verdt merke seg Snickers-is sin kommentar litt lenger opp i denne tråden, tanken din om en høyttaler som spiller sammen med disse subbene er ganske tett på tema. Kommer ny prototypetråd snart. :cool:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Ellers er det kanskje verdt merke seg Snickers-is sin kommentar litt lenger opp i denne tråden, tanken din om en høyttaler som spiller sammen med disse subbene er ganske tett på tema. Kommer ny prototypetråd snart. :cool:
    Jeg tror ikke folk helt vet hva de kan forvente, men jeg kjenner jeg gleder meg til du er klar til å fortelle litt mer!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn