Prototyping av ny dobbel 10" subwoofer (Sigberg Audio 10D)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Jeg liker tanken på en "musikalsk" sub for musikk men....

    De fleste subwoofere jeg har hørt opplever jeg som (nå prøver jeg å beskrive etter beste evne) : tunge, stumpe, trege. De mangler den lette kontante "punchen". Hva skyldes dette, og hva gjør dere i "Sigberg" annerledes?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg liker tanken på en "musikalsk" sub for musikk men....

    De fleste subwoofere jeg har hørt opplever jeg som (nå prøver jeg å beskrive etter beste evne) : tunge, stumpe, trege. De mangler den lette kontante "punchen". Hva skyldes dette, og hva gjør dere i "Sigberg" annerledes?
    En sub der jo gengiver de dybeste frekvenser kræver effekt ud over det sædvanlige . Hvis man ikke efter kommer dette opleves en sub som du beskriver.
    Men får en sub den effekt der er nødvendig får man en oplevelse ud over det sædvanlige . Hvis altså optagelse inderholder disse informationer :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker tanken på en "musikalsk" sub for musikk men....

    De fleste subwoofere jeg har hørt opplever jeg som (nå prøver jeg å beskrive etter beste evne) : tunge, stumpe, trege. De mangler den lette kontante "punchen". Hva skyldes dette, og hva gjør dere i "Sigberg" annerledes?
    En sub bør jo helst oppleves som at du egentlig ikke tenker på at du har sub, det bare virker som du har dritbra høyttalere. Ingenting her høres ut som det er tungt eller stumpt eller tregt. :)

    Det er jo lett å være flåsete å si at du har hørt på dårlige subber, men det kan være mangelfull integrasjon, rommet som spiller med så det blir for mye bass i enkelte frekvensområder, osv. At volumet rett og slett er for høyt på subben er også en mulighet.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    I min sub verden bør en sub ikke gengive over 35hz og slet ikke samme frekvens som front.
    Min sub gengiver bedst med effekt over 1000W
    Som nævnt i så mange andre tråde bruger jeg subs til andet end bare dyb bas.
    Forventer at lave en tråd om dette på et tidspunkt :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    I min sub verden bør en sub ikke gengive over 35hz og slet ikke samme frekvens som front.
    Min sub gengiver bedst med effekt over 1000W
    Som nævnt i så mange andre tråde bruger jeg subs til andet end bare dyb bas.
    Forventer at lave en tråd om dette på et tidspunkt :)
    Enig i ikke samme frekvens som front, men de fleste høyttalere har glede av avlastning langt høyere enn 35hz. Gjerne 80-100hz. Men det er ingen fasit på noe i denne verdenen, best resultat får man om man eksperimenterer i eget oppsett. :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Enig i ikke samme frekvens som front, men de fleste høyttalere har glede av avlastning langt høyere enn 35hz. Gjerne 80-100hz. Men det er ingen fasit på noe i denne verdenen, best resultat får man om man eksperimenterer i eget oppsett. :)
    Mine subs er faktisk konstrueret til at gå op til 80hz i følge snell.
    men det kræver så at front ikke siger noget ved 80hz netop som du skriver for at aflaste front.
    Men alt for mange opsæt jeg har været ude og lytte til med sub går dette helt galt. Og sub ender op med at være mere bas

    Når en indspilning indeholder frekvenser under 30hz og anlægget formår at gengive dette ... Ja så er der ingen vej tilbage
    Så er det en ren fornøjelse at lytte til (Mærke)


    Men det er ingen fasit på noe i denne verdenen, best resultat får man om man eksperimenterer i eget oppsett. :)

    Nej det er netop så individuelt fra anlæg til anlæg :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    En lett digresjon på tråden, men fikk en liten sending fra Scan-Speak i dag, og den oppmerksomme leser kan i stabelen fremst til venstre få øye på 4stk 28W Revelator elementer. Og i en pall med forsterkere vi fikk forrige uke gjemte det seg to stk FA502. Så da har vi strengt tatt det vi trenger til å bygge en Sigberg Audio 11Q prototype. Vet ikke helt når det blir enda, fullt opp med 10D og de aktive høyttalerne - så vi får se når det blir prioritert. :)

    1612948196451.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Drister meg til å freidig kryssposte litt for de som ikke følger begge tråder. @Snickers-is var på besøk her i går og prøvelyttet og hjalp til med tuning av våre SBS.1 aktive høyttalere. Grunnen til at det er relevant i denne tråden, er at de spilte sammen med prototypen vår av 10D. Så jeg ser nå @alfegutt at jeg aldri egentlig svarte på spørsmålet ditt. Hva gjør vi annerledes? Vi vet jo ikke hva andre produsenter gjør, men vi ser på subwooferen som en integrert del av systemet, og lager subwoofere primært for musikk. Med det mål for øyet at man ikke skal høre at man har sub.

    Når man kjøper subwoofer er jo ikke målet å få seg en subwoofer, og resultatet bør heller ikke være at lydbildet har fått seg en subwoofer. Resultatet bør være at høyttalerne dine låter bedre. Det klarer vi gjennom subwoofere som spiller rent og flatt både høyt og lavt i bassregisteret (alle subwooferne våre spiller som minimum 20-200hz in-room), med lav forvrengning (typisk under 1% i de fleste praktiske sammenhenger), og komponenter som er av en slik kvalitet at subben har bedre attack, punch og transientrepsons enn de fleste høyttalere.


    Innlegget hans finner dere her: https://hifisentralen.no/forumet/threads/sigberg-audio-sbs-1-aktiv-høyttaler-prototype-utviklingstråd.101031/post-3237285
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Når man kjøper subwoofer er jo ikke målet å få seg en subwoofer, og resultatet bør heller ikke være at lydbildet har fått seg en subwoofer. Resultatet bør være at høyttalerne dine låter bedre.
    Her har du et usedvanlig godt poeng!
    I tillegg til at bælstore & grisedyre hovedhøyttalere uten en aktivt drevet bassdel, uansett ikke graver så dypt uten at man fyller en helv vegg med basser.

    Det eneste jeg aldri blir helt klok på, er om basshøyttalere som gjengir de aller laveste frekvenser - enten det er aktivt drevet suber eller store/mange passive basser - om de også kan gjengi bassen opp mot 100 - 200 Hz (selvfølgelig forutsatt at hovedhøyttalerne ikke spiller så langt ned).

    Noen mener suber kun skal benyttes under ca 50 Hz. Andre mener de også kan benyttes noe høyere.
    Selv spør jeg meg om et høyttalerlemenet som "blaffrer" ut de aller nederste frekvensene, om de samtidig godt nok også kan gjengi frekvenser opp mot 100 - 200 Hz? Samme problematikk er jo tilstede vedr. coax, da mange mener mellomtonens bevegelser blir negativt for diskanten som benytter dens menbran som en wavegudie.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her har du et usedvanlig godt poeng!
    I tillegg til at bælstore & grisedyre hovedhøyttalere uten en aktivt drevet bassdel, uansett ikke graver så dypt uten at man fyller en helv vegg med basser.

    Det eneste jeg aldri blir helt klok på, er om basshøyttalere som gjengir de aller laveste frekvenser - enten det er aktivt drevet suber eller store/mange passive basser - om de også kan gjengi bassen opp mot 100 - 200 Hz (selvfølgelig forutsatt at hovedhøyttalerne ikke spiller så langt ned).

    Noen mener suber kun skal benyttes under ca 50 Hz. Andre mener de også kan benyttes noe høyere.
    Selv spør jeg meg om et høyttalerlemenet som "blaffrer" ut de aller nederste frekvensene, om de samtidig godt nok også kan gjengi frekvenser opp mot 100 - 200 Hz? Samme problematikk er jo tilstede vedr. coax, da mange mener mellomtonens bevegelser blir negativt for diskanten som benytter dens menbran som en wavegudie.
    Her har sikkert @Snickers-is noen bevingede ord basert på hans uutømmelige teori, jeg nøyer meg med å basere meg på praktisk erfaring, og den tilsier at de aller fleste høyttalere har glede av å deles mye høyere, og på sett og vis av samme grunn som du sier. For når du deler høyttalerne veldig lavt så forsøker jo DE å gjengi de høye frekvensene samtidig som de også "står og blaffrer". Det er jo egentlig hele poenget med dette oppsettet.

    Vi deler av høyt til sub, gjerne 80-120hz, eller avhengig av plassering gjerne enda høyere.
    I tilegg er det 2.5-veis som gjør at .5-veisen som allerede er avlastet i de nederste oktavene, i tillegg får hjelp fra coaxen så slaglengden blir halvert. Resultatet er mye lavere forvrengning også fra 100-500hz. Når det gjelder hva det gjør for mellomtonen, så er det jo nettopp mellomtonen Jørn ikke fikk nok av i dette oppsettet, så tydeligvis går det bra, hvertfall med disse driverne. :)

    Et subwooferelement (hvertfall våre subwooferelement :geek: ) storkoser seg også fra 100-200hz, og skaper en langt mer taktil opplevelse enn selv relativt mange mindre elementer. Jeg har ganske store gulvstående i stua, men får fortsatt bedre bass når jeg deler av mot kun én Inkognito 10 ved så høyt som 100hz. Du har selvsagt også fordelen med at jo høyere opp du deler, jo større del av lydbildet får glede av jevnere frekvensrespons hvis du har en eller flere subber plassert et annet sted i rommet enn selve høyttalerne (som ofte står plassert slik at de ikke har gode forutsetninger for å gi jevn respons).
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Selv spør jeg meg om et høyttalerlemenet som "blaffrer" ut de aller nederste frekvensene, om de samtidig godt nok også kan gjengi frekvenser opp mot 100 - 200 Hz?
    Dette handler vel om doppler-effekten. Elementet må bevege seg inn og ut 20 ganger og 200 ganger samtidig. Konsensus her er så vidt jeg har fått med meg at det ikke har noen særlig praktisk betydning. Men blafringen er jo et tegn på et kompromiss mellom membranareal og energibehov – mindre membraner må blafre mer for å gi samme lydtrykk som større membraner.

    Sjøl deler jeg mellom sub og fronter ved 100 Hz, med andreordensfilter. Det vil si et solid overlapp mellom ca 50 Hz og ca 150-200 Hz. Overskuddsenergien i deleområdet jevnes ut av Lyngdorfens innebygde romkorreksjon. Da blir det relativt lite blafring, fordi frontene er med og spiller så langt ned som de kan, men på redusert volum. Tilsvarende er suben med oppover, men den blir bedt om å bidra mest helt nederst i bånn fordi den overlapper med frontene.

    Hovedfordelen er at det blir bra med nivå i det viktige området mellom 100 og 300 Hz. Vesentlig bedre enn skarpere deling mellom fronter og sub.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette handler vel om doppler-effekten.
    Egentlig den jeg mente - på den måten at noen mener doppler effekten har noe å si - andre at den ikke har det. Hva som er fasit her - aner ikke.
    For ordens skyld; når jeg skrev "blaffrende elementer" var det kun for å visualisere laver frekvenser, ikke elementer ute av kontroll.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    har dere vurdert pro-forsterkere til subwoofere? eller er dette ikke forenlig med forbrukerprodukter?

    Slik som denne Yamaha PX-10 klasse D, relativt bra med effekt her i en begrenset innpakning
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    har dere vurdert pro-forsterkere til subwoofere? eller er dette ikke forenlig med forbrukerprodukter?

    Slik som denne Yamaha PX-10 klasse D, relativt bra med effekt her i en begrenset innpakning
    Njei, og umiddelbart tenker jeg eksterne pro/pa-forsterkere ikke er helt forenelig med tanken om produkter som skal passe fint inn i stua. :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Njei, og umiddelbart tenker jeg eksterne pro/pa-forsterkere ikke er helt forenelig med tanken om produkter som skal passe fint inn i stua. :)
    Nå er det vel ikke nødvendigvis "stygge bokser" i stuen, ser du for eksempel til hva Audio Physic har gjort på "Kronos" så står forsterkeren fastskrudd under selve kabinettet og er en del av sub kabinettet, trenger ikke bli stygt det, subwoofere i dette kaliberet må jo ha en viss størrelse og om den står på bakpanelet med en kasse bygget inn eller om den står under, så er det jo bare to forskjellige designmessige valg ... det kan jo bare bli en forsterker integrert i kassen, i dette tilfellet, under subwoofer

    kronos2.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel ikke nødvendigvis "stygge bokser" i stuen, ser du for eksempel til hva Audio Physic har gjort på "Kronos" så står forsterkeren fastskrudd under selve kabinettet og er en del av sub kabinettet, trenger ikke bli stygt det, subwoofere i dette kaliberet må jo ha en viss størrelse og om den står på bakpanelet med en kasse bygget inn eller om den står under, så er det jo bare to forskjellige designmessige valg ... det kan jo bare bli en forsterker integrert i kassen, i dette tilfellet, under subwoofer
    Hva tenker du vi oppnår med dette sett opp mot f.eks Hypex da?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke, jeg spurte deg om dere hadde vurdert dette?
    om det kan ha betydning for price/value proposition?
    Initielt bygget vi jo Inkognitoserien, der var kompakte forsterkere viktig, i tillegg til at vi for å sikre et godt førsteprodukt ut i markedet var mer opptatt av kvalitet enn kostpris og harde marginkrav (vil presisere at vi ikke har en plan om å redusere kvaliteten fremover heller :geek:). Vi var heller ikke i finansiell posisjon til å bygge noe helt custom. Gitt disse kriteriene eksisterer det såvidt vi kunne finne ingen reelle konkurrenter til Hypex sine plateamper. Det er fortsatt såpass tidlig fase at det rent logistisk og for å holde kompleksiteten i leverandørporteføljen nede er praktisk å fortsette med Hypex. Vi har vurdert alternative plateforsterkere fra underleverandører som leverer til et par andre relativt kjente aktive produkter, men har av forskjellige årsaker valgt å ikke gå videre med de. Av hensyn til de produsentene/produktene ønsker jeg ikke gå i detalj på årsaken til det.

    Når vi får et større fotfeste og fotavtrykk er det absolutt mulig at en mer custom løsning blir aktuelt. Lydkvalitetsmessig er Hypex fantastisk, men funksjonelt er det et par mindre utfordringer jeg gjerne skulle sett at de hadde løst. Når det er sagt har de vært relativt lydhøre, og de har faktisk implementert et par av de endringene vi har ønsket oss / hatt behov for i forbindelse med utvikling av Inkognitoserien.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Det eneste jeg aldri blir helt klok på, er om basshøyttalere som gjengir de aller laveste frekvenser - enten det er aktivt drevet suber eller store/mange passive basser - om de også kan gjengi bassen opp mot 100 - 200 Hz (selvfølgelig forutsatt at hovedhøyttalerne ikke spiller så langt ned).
    Lyngdorf anbefaler jo at subbene deles så høyt som 300 Hz om man bruker to stk av deres BW-2, og at man deler på 100 Hz ved bruk av en stk. Det er også mulig å dele så høyt som 800 Hz i bypass mode. "Stuevennlige" subber bør vel derfor fint klare 200 Hz og over?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det kommer jo ann på hver enkelt driver, hvilke specs dem har.
    Ingen ting er fast og en selvfølge....
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Lyngdorf anbefaler jo at subbene deles så høyt som 300 Hz om man bruker to stk av deres BW-2, og at man deler på 100 Hz ved bruk av en stk. Det er også mulig å dele så høyt som 800 Hz i bypass mode. "Stuevennlige" subber bør vel derfor fint klare 200 Hz og over?
    En sub der går op til 800Hz kan ikke være en sub i normal forstand . Så er det bare en bas der kan gå dybt i frekvens
    Hvis en enhed bevæger sig voldsomt ved eks 30Hz kan frekvenserne ved 800Hz ikke lyde så godt.

    Læs evt denne artikel :)

     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det kommer jo ann på hver enkelt driver, hvilke specs dem har.
    Ingen ting er fast og en selvfølge....
    Selvfølgelig gjør det det! Men, for min del dreier det seg mer om er dropplereffekten - negativt hørbart - eller ikke?

    Når (eksempelvis) en bedrift som Lyngdorf velger å la de spille så høyt opp som de gjør.
    Ja, så stopper i hvert fall jeg opp av respekt, lar meg undre videre om hvor grensen egentlig går for doppler effekt og annet.

    Samme gjelder jo for coax, noe jeg forøvrig tror hører fremtiden til, som (eksempelvis) KEF har løst glimrende i sine Referance serie.
    Well, løst eller ikke løst, jeg klarer i hvert fall ikke høre en millimeter feil i denne høyttalerserien.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    En sub der går op til 800Hz kan ikke være en sub i normal forstand . Så er det bare en bas der kan gå dybt i frekvens
    Hvis en enhed bevæger sig voldsomt ved eks 30Hz kan frekvenserne ved 800Hz ikke lyde så godt.

    Læs evt denne artikel :)

    Jeg innehar ingen ekspertise på området, men jeg vil tro Lyngdorf sitter på en viss kompetanse.
    More than a subwoofer
    The BW-2 has two input modes. If you set it to “Line in,” it can be used with conventional amplifiers and processors and has a frequency range from 25 to 200 Hz. As with regular subwoofers, you have control over level, frequency range, and phase adjustment.vIf you have a Lyngdorf Audio amplifier, you can bypass the internal filters. Now the frequency range goes up to 800 Hz, and you can use the BW-2 as a boundary woofer to lift the performance of your system to a new level.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg innehar ingen ekspertise på området, men jeg vil tro Lyngdorf sitter på en viss kompetanse.
    Det må man da håbe de har :)
    Men synes bare det så skal kaldes noget andet.

    Jeg havde for nogle år siden en højttaler der gik ned til 20Hz med et forholdsvis god kraft.
    Denne højttaler blev i annoncen benævnt som en full range højttalere.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    De bruker også samme logikken på Steinway Lyngdorf-systemene sine. Alle subbene der spiller opp til 500 Hz, og de låter da riktig så bra.
    Ikke nødvendigvis ... Steinway Lyngdorf Modell B spiller uten subwoofer, med 6 stk 12" basser i dipol i hver høyttaler
    Jeg har hørt denne og det spiller bra (ingen subwoofer)

    Bra utfordring å finne subwoofer som har dynamikk nok til å følge disse ....

    steinway-lyngdorf-model-b.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Snickers-Is; kan du mene noe om dopplereffekt eller ikke dopplereffekt?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ikke nødvendigvis ... Steinway Lyngdorf Modell B spiller uten subwoofer, med 6 stk 12" basser i dipol i hver høyttaler
    Jeg har hørt denne og det spiller bra (ingen subwoofer)

    Bra utfordring å finne subwoofer som har dynamikk nok til å følge disse ....
    Har hørt dem. Beste høyttalerne jeg noen sinne har hørt. Spilte fletta av Burmester-oppsettet på OHC, etter min mening.

    Men poenget mitt var SL-subbene :) Og stacker du dem til taket så har du trøkk nok til det meste.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ikke nødvendigvis ... Steinway Lyngdorf Modell B spiller uten subwoofer, med 6 stk 12" basser i dipol i hver høyttaler
    Jeg har hørt denne og det spiller bra (ingen subwoofer)

    Bra utfordring å finne subwoofer som har dynamikk nok til å følge disse ....
    Det krever nok sin sub ja. Det beste jeg kan varte opp med er at det er en med JBL Everest DD66000 som har hatt en Inkognito 12 på hjemlån da han vurderte to av disse. Det var naturlig nok ikke mulig for én Inkognito 12 å holde følge med disse, men han ble såpass overbevist av lydkvaliteten at han har bedt meg vifte med armene når det er mulig å få kjøpt to stk 10D. :) Her er det da to stk 15" i hver.

    1613043793639.png
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Det krever nok sin sub ja. Det beste jeg kan varte opp med at det er en med JBL Everest DD66000 som har hatt en Inkognito 12 på hjemlån da han vurderte to av disse. Det var naturlig nok ikke mulig for én Inkognito 12 å holde følge med disse, men han ble såpass overbevist av lydkvaliteten at han har bedt meg vifte med armene når det er mulig å få kjøpt to stk 10D. :) Her er det da to stk 15" i hver.

    Vis vedlegget 696568
    JBL Everest DD66000 er nok ikke i nærheten eller engang på samme banehalvdel som Steinvay Lyngdorf Model B
    12 stk 12" basser i dipol svinger .....
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    JBL Everest DD66000 er nok ikke i nærheten eller engang på samme banehalvdel som Steinvway Lyngdorf Model B
    12 stk 12" basser i dipol svinger .....
    Absolutt, men det er høyttalere til 450,000 - så at det kvalitetsmessig spiller på samme bane som subwooferne våre er vi fortsatt godt fornøyd med. Lyd&Bilde koblet Inkognito 12 på Dynaudio Confidence 60 uten å rynke på nesa også. :) Og Jørn / Snickers babler i feberfantasier om 800D og Kef Blade 2, så - enten er det mye røyking av sokker der ute om dagen, ellers er vi inne på noe. :D
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Absolutt, men det er høyttalere til 450,000 - så at det kvalitetsmessig spiller på samme bane som subwooferne våre er vi fortsatt godt fornøyd med. Lyd&Bilde koblet Inkognito 12 på Dynaudio Confidence 60 uten å rynke på nesa også. :) Og Jørn / Snickers babler i feberfantasier om 800D og Kef Blade 2, så - enten er det mye røyking av sokker der ute om dagen, ellers er vi inne på noe. :D
    Jeg har hørt både Kef Blade 2 og Steinway Lyngdorf Model B, de hører ikke hjemme engang i samme setning .... så stor forskjell er det på dem, mener jeg.
    En god subwoofer til Kef Blade 2 er en nok en regelrett sinke på SM Model B.

    Såvidt jeg kan huske så er Steinway Lyngdorf Model B det eneste jeg noengang har hørt som ikke synes å ha dynamikkbegrensninger, Kef Muon er ikke i nærheten .....
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt både Kef Blade 2 og Steinway Lyngdorf Model B, de hører ikke hjemme engang i samme setning .... så stor forskjell er det på dem, mener jeg.
    En god subwoofer til Kef Blade 2 er en nok en regelrett sinke på SM Model B.

    Såvidt jeg kan huske så er Steinway Lyngdorf Model B det eneste jeg noengang har hørt som ikke synes å ha dynamikkbegrensninger, Kef Muon er ikke i nærheten .....
    Nå er det mulig jeg har falt litt av hva som er poenget ditt her, men hvis jeg har gitt inntrykk av at jeg mente at de som har Model B skulle kjøpe sub av oss, så var det ikke meningen å hevde eller påstå det. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Såvidt jeg kan huske så er Steinway Lyngdorf Model B det eneste jeg noengang har hørt som ikke synes å ha dynamikkbegrensninger, Kef Muon er ikke i nærheten .....
    Jeg er ikke så sikker på om jeg støtter deg her. KEF Muon har en dynamikk i mellomtonen som Steinwayen ikke kommer i nærheten av. Men de fleste av oss har vel bare hørt Steinwayen i det rommet i Horten, på 4-5 utvalgte spor. For min del er ikke det nok til at jeg tør å si noe om hva de virkelig kan i bassen.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg er ikke så sikker på om jeg støtter deg her. KEF Muon har en dynamikk i mellomtonen som Steinwayen ikke kommer i nærheten av. Men de fleste av oss har vel bare hørt Steinwayen i det rommet i Horten, på 4-5 utvalgte spor. For min del er ikke det nok til at jeg tør å si noe om hva de virkelig kan i bassen.
    Mulig jeg var for skråsikker der ..... jeg har hørt Geir Tømmervik sin Kef Muon, custom med custom delefilter på Geir T sitt eget anlegg .....
    Jeg må vel si at jeg nok ikke har hørt nok til å sammenligne godt nok, kryper litt til korset der ja :)

    Bør vel stoppe denne her, da thread er om Sigberg produkter :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Nå er det mulig jeg har falt litt av hva som er poenget ditt her, men hvis jeg har gitt inntrykk av at jeg mente at de som har Model B skulle kjøpe sub av oss, så var det ikke meningen å hevde eller påstå det. :)
    Beklager om jeg trigger blir avsporinger her, diskusjonstema er jo Sigberg produkter, og jeg tror de blir knallbra :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn