Prototyping av ny dobbel 10" subwoofer (Sigberg Audio 10D)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    1611165131440.png

    1611165160675.png


    I fjor lanserte vi to plasseringsvennlige subwoofere med en noe uvanlig formfaktor. i løpet av 2021 håper vi å lansere en mer tradisjonell subwoofer. Det blir en relativt kompakt, lukket konstruksjon med doble, "dual opposing" 10-tommere. Det vil si minimalt med vibrasjon i kabinettet, som selvsagt i likhet med våre nåværende subwoofere vil være svært godt avstivet innvendig. Som alle våre subwoofere blir den designet for musikk først, og for å holde tritt med selv de dyreste høyttalere.

    Navnet på herligheten blir enkelt og greit Sigberg Audio 10D.

    Lytteinntrykk så langt kan best beskrives som tørr og presis bass som åpenbart går helt i kjelleren på alt av musikk vi tester. Legger man litt jobb i integrasjonen her, så får man noe som ikke låter som en subwoofer, men som en forlengelse av høyttalerne. Det er også godt med lydtrykk.

    Mål på preproduksjonsmodeller blir trolig 39x42x43cm (BHD) uten føtter. Tidlige målinger har vist flat in-room respons helt ned til 14hz. Vi har nå valgt å rulle av noe tidligere, og det gjenstår å se hvordan produksjonsmodellene ender opp - men du kan forvente at de går flatt ned til godt under 20hz in-room. Nåværende konfigurasjon på prototype gir flat respons ned til 18.5hz @ 100dB lydtrykk på to meters avstand i ett av våre testrom:
    1611165482134.png


    Vi ønsker også trekke frem at våre subwoofere har svært lav forvrening ved moderate lyttenivå. Mange subwoofere, selv de som kan spille veldig høyt, har relativt høy forvrengning nedover selv ved ganske lavt lyttenivå. Under en graf som viser 1.8% forvrengning ved 15hz@80dB. Fra 26hz og oppover er forvrengningen under 1%.
    1611165867133.png


    Legger også ved et par byggebilder. Vi har bedt @Høvdingen pent om å få lov til å flytte denne tråden til DIY etterhvert, og vil da oppdatere tråden etterhvert som videreutvikling og testing skrider frem slik at dere kan følge prosessen fra prototype til ferdig produksjonsmodell! Vi håper dermed både å få mulighet til å diskutere og få feedback fra miljøet her, og samtidig forhåpentligvis gi tilbake i form av interessant innhold!

    Bilder av preproduksjonsmodeller med skikkelig finish kommer selvsagt også etterhvert. :) Det legges løpende ut bilder fra dette og andre ting vi pusler med på instagram: https://www.instagram.com/sigbergaudio/ :)

    1611165679500.png

    1611165708278.png
     
    Sist redigert:

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Spennende!
    Er dette Scan-Speak elementet dere har brukt i deres tidligere subwoofere?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje litt kjipt spørsmål, men da er den jo en direkte konkurrent til B&W DB2D som koster ca 37k. Hva blir forskjellen mellom de to?
    Den er konseptuelt ikke ulik B&W DB2D. Gjennom å være en liten produsent som selger direkte og aksepterer helt andre marginer enn de store selskapene opererer med tenker vi at vi er svært konkurransedyktige hva gjelder kvalitet, samtidig som de store selvsagt har stordriftsfordeler. Så her må man nesten lytte og gjøre opp sin egen mening. Andre ting som kan styre valget kan være utseende, eller om man ønsker å kjøpe fra mindre (norske) produsenter eller en gigant eiet av en gigant. Det lar vi være opp til den enkelte.

    Fra et rent produktperspektiv ønsker jeg ikke å snakke ned hverken DB2D eller andre produkter eller merker, men jeg kjenner selvsagt til både DB2D og hva den koster - og håper og tror at de som eventuelt velger å gå for en 10D både vil bli svært fornøyd og oppleve at de får valuta for pengene! Designvalg og produktutvikling hos oss drives utelukkende av et ønske om å få dette til å låte så bra som overhodet som mulig til musikk. Jeg tenker våre valg både av komponenter og partner til å bygge kabinettene (engelsk selskap eiet av Spendor som har levd av å bygge høyttalerkabinetter i mange tiår) sier endel om hva som er viktig for oss.

    EDIT: Jeg kan jo også legge til at vi fra før har produkter i salg som er litt "annerledes" og ikke har så mange åpenbare konkurrenter. Denne nye subwooferen er i så måte også et slags eksperiment for å se om vi kan skape interesse også i et mer tradisjonelt segment. :)
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Litt av vitsen med å dele underveis er å få feedback og bli utfordret, så etter at @hestepare spurte om denne opp mot DB2D, gikk vi litt i tenkeboksen. Vi har nå gått over dimensjoner internt i kabinettet plassering av avstivere m.m, og også kjørt nye simuleringer av frekvensrespons og ytelse.

    Som resultat har vi nå kommet til at vi kan redusere kabinettet endel og kompensere med økt effekt for tilsvarende ytelse. Med ny størrelse er den nå hakket mindre enn DB2D.

    Ny plan for mål blir dermed 36x37x41cm.
    1611409857968.png

    1611409872716.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor tilbyr du ikke reale subber, typ 15" og opp? Det ville jo nesten vært en nisje. 10" er jo nærmest for "lifestyle" produkt å regne.
    Det er jo en dobbel 10" da. :)

    Men det er et par årsaker til det. Det første er at hvis du har sett de subbene vi allerede har i salg, så er det jo nettopp "lifestyle"-markedet vi sikter mot, nisjen vi sikter mot er de som vil ha noe som partneren kan godta i stua (eller en selv om man er interiørbevisst), men som også faktisk vil ha god lyd og ikke noe som bare ser bra ut. Da utelukkes i utgangspunktet 15" subber ganske raskt fordi det blir for stort. I tillegg har vi vektet musikk høyere enn film, hvor behovet for absolutt lydtrykk er noe redusert - og da behovet for 15" subber også noe mindre.

    Og selv til film vil dette gi bra med lydtrykk for de fleste. De er tunet så de går dypt, og noen kjøper jo også to. Det er selvsagt ikke sammenlignbart med de som bygger sine egne subber med 4x18", men det er et litt annet segment.

    Vi har ellers hatt overraskende stor pågang av folk som ikke egentlig bryr seg så mye om utseendet, men bare vil ha en god og presis subwoofer til å fylle bunnen i relativt dyre stereo-oppsett. Vi har utelukkende fornøyde kunder i dette segmentet, så det virker som folk synes det låter bra. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fair enough! Om du mener markedet ikke er mettet, så er det vel ikke det. :)

    Men om noen hadde tilbudt meg 18" i optimal kasse med stuevennlig finish og beviselig grundig håndverk hadde jeg hoppet på. Bygge sjæl blir jo et must da stilbevisste klovner som meg alltid vil falle mellom to stoler - enten store stygge PA-kasser eller høyglans mikrosubber. Om jeg ønsker stygge kasser kan jeg likegodt bygge selv, om jeg ønsker lifestyle kjøper jeg merkevarer og ikke fra en noname joblo.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fair enough! Om du mener markedet ikke er mettet, så er det vel ikke det. :)

    Men om noen hadde tilbudt meg 18" i optimal kasse med stuevennlig finish og beviselig grundig håndverk hadde jeg hoppet på. Bygge sjæl blir jo et must da stilbevisste klovner som meg alltid vil falle mellom to stoler - enten store stygge PA-kasser eller høyglans mikrosubber. Om jeg ønsker stygge kasser kan jeg likegodt bygge selv, om jeg ønsker lifestyle kjøper jeg merkevarer og ikke fra en noname joblo.
    Markedet er definitivt ikke mettet for den produktserien vi har ute nå. Det finnes lite tilsvarende p.t. Hva gjelder denne nye subben er dette et eksperiment for å finne ut nettopp hvordan markedet er for mer tradisjonelle subwoofere. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @MakkinTosken Hvis vi hadde bygget en lukket 15" av høy kvalitet da (fått Snickers til å lage en driver f.eks), hva hadde du sett etter i den? Hvordan ville du brukt den? Høy eller lav deling? Hadde du kjøpt en eller flere?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Bliver det kke svært at konkurere med f.eks Arendal sound? De har jeg både en sub 2s og 2v med 2 basser til 2000 euro.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    I mitt hode: For de kundene som virkelig vil tøye strikken, blir det vanskelig å lage noe kommersielt og salgbart p.g.a. at ønskene begynner å bli veldig spesifikke. Det kan gå på finish. Det kan gå på form. Det kan gå på frekvensomfang - altså hvor høyt opp frekvens det skal spille. For de som ønsker mye SPL tys det gjerne til Tapped Horn. For de som gjerne bare vil ha det dypt er forsåvidt trykkammer en grei løsning - men det krever fort veldig mye membranareal x slaglengde hvis man skal ha SPL. Jeg selv er jo IB-mann, så da er det et annet rom som er "kassen". Jeg ønsker bare riktige drivere.

    Når det er sagt: De virkelige pioneerene innefor subwoofere var Miller&Kreisel. Tror de var de første som lanserte en kommersiell separat subwoofer.
    Ken Kreisels egne subwoofere (senere i tid) var ment å kunne stackes etter SPL-behov, men fortsatt gjenstår det det en del på finish, form og kanskje også båndbredde.

    Tror det handler om The point of diminishing return samt å finne en nisje.

    REL f.eks. har bygget sin posisjon ikke på suben selv, men på integreringen. Selve suben fremstår dyr utfra hva man får, men det har åpenbart forstått noe med hvordan integrere. De har vel tatt utgangspunkt i at en sub skal rulle inn hvor en bassrefleks høyttaler faller i respons. Det vil si at low-passen bør være variabel fra kanskje 25Hz og oppover og de tar også utgangspunkt i at responsfallet (high-passen) er 3.ordens eller 18db/okt. Dette er jo mer en elektronikkgreie enn selve suben. Men å stacke REL-suber synes ikke å være prioritet. Ser bare for dumt og dyrt ut.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Bliver det kke svært at konkurere med f.eks Arendal sound? De har jeg både en sub 2s og 2v med 2 basser til 2000 euro.
    Arendal sikter mot et helt annet segment enn vi gjør, så det er i utgangspunktet ikke en konkurrent.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @RojohII Ja, det er vel derfor mange bygger selv når det virkelig begynner å ta av. Samtidig er det jo lettere å lykkes i en smal nisje enn i de bredeste segmentene, og det er jo teorien bak vår første subwoofer-serie. Vi jobber også med noen høyttalere som er litt uvanlige og som være et naturlig tilegg til subwooferne våre, så da kan totalpakken nok bli ganske interessant. Tanken med alle våre subwoofere er et fokus på de som er mer opptatt av lydkvalitet enn maksimal SPL for pengene, men som fortsatt ønsker en sub som går helt i bunn i frekvensregisteret. Vi bygger rett og slett det vi kunne tenke oss selv. :)

    Å bygge noe mer ekstremt mtp. størrelse og lydtrykk er det ikke umulig at vi gjør etterhvert, men det er nok litt ned i løypa i så fall. Det ligger en idé om en sak med 4x10" etterhvert, men vi får se.

    Kjenner godt til M&K selvfølgelig. Våre produkter vil jeg si har upåklagelig finish, men inntil videre tilbyr vi ikke så mange varianter av praktiske årsaker. De spiller også flatt, høyt og med lav forvrengning opp til 200hz (-3dB), så de kan i større grad brukes et godt stykke opp i frekvens enn mange andre subwoofere. I tillegg er de tunet dypere enn mange "musikksubber", og går typisk 20hz eller lavere in-room.
     
    Sist redigert:

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Jeg er veldig fan av det Sigberg tilbyr. De færreste har mulighet til å fylle huset med enorme høyttalere og subwoofere. Jeg må selv begrense meg når det kommer til størrelse, rett og slett av plassbegrensninger.
    Nå lider jeg av en lidelse som betyr at jeg må lage alt selv, hvis ikke hadde Sigberg sine løsninger vært høyt på listen. Denne subwooferen er særs interessant!

    PS: Ikke lenge før dere kom med deres Inkognito-serie bygget jeg min egen subwoofer med Scan-Speak 30W og Fusion-forster. Artig!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vedrørende lydkvaliteten (så man ikke bare tar mitt ord for det):

    Lyd&Bilde hadde jo Dynaudio Confidence 60 (450,000) inne samtidig som vår 12" subwoofer da den ble testet av Lyd&Bilde for noen måneder siden. Testen er å finne på nett pluss i det Lyd&Bilde Hifi-spesial som er ute nå. Og de synes både Confidence 60 hadde glede av sub og at subwooferen hang med lydkvalitetsmessig, så da er vi greit fornøyd. :)

    Stereopluss har også hatt fine tester av begge modellene.

    Denne nye subwooferen er bygget med samme lydsignatur som mål og med samme komponenter som dagens serie.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @MakkinTosken Hvis vi hadde bygget en lukket 15" av høy kvalitet da (fått Snickers til å lage en driver f.eks), hva hadde du sett etter i den? Hvordan ville du brukt den? Høy eller lav deling? Hadde du kjøpt en eller flere?
    Man kjøper ikke én subwoofer. 😁

    Den burde ha en formfaktor som er forenelig med møblering. Maks 60 dyp og 45-50 høy og bred. Balansert forsterker. Den burde takle minst 10- 250Hz uten ulyd fra kasse, element og forsterker opp mot 125dB. Være like egnet til stabling som til horisontal plassering. En finish hvor man fint både stolt kan stille dem ut og gjemme dem bort.

    Dette med finish er nok det viktigste, da alle kan lage en boks og skru fast en bass i den.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Man kjøper ikke én subwoofer. 😁

    Den burde ha en formfaktor som er forenelig med møblering. Maks 60 dyp og 45-50 høy og bred. Balansert forsterker. Den burde takle minst 10- 250Hz uten ulyd fra kasse, element og forsterker opp mot 125dB. Være like egnet til stabling som til horisontal plassering. En finish hvor man fint både stolt kan stille dem ut og gjemme dem bort.

    Dette med finish er nok det viktigste, da alle kan lage en boks og skru fast en bass i den.
    Du må jo et stykke opp i det frekvensbåndet før du får 125dB fra en enkel 15" i et slikt kabinett, men ellers høres det jo greit ut ja. :)

    Dette blir nok ikke noe vi bygger med det første, men hvem vet hva som kommer etterhvert.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du må jo et stykke opp i det frekvensbåndet før du får 125dB fra en enkel 15" i et slikt kabinett, men ellers høres det jo greit ut ja. :)

    Dette blir nok ikke noe vi bygger med det første, men hvem vet hva som kommer etterhvert.
    Nei, holder ikke pusten! 😁 Tipper jeg allerede ha et knippe 15"ere før Snickers har noe håndfast og dere har sydd boks.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Markedet er definitivt ikke mettet for den produktserien vi har ute nå. Det finnes lite tilsvarende p.t. Hva gjelder denne nye subben er dette et eksperiment for å finne ut nettopp hvordan markedet er for mer tradisjonelle subwoofere. :)
    Dette er superkule ting .... har dere vurdert Valchromat?
    Jeg forstår dette skal ha bedre egendempning en både mdf, hdf og kan fås i masse farger ...

    Hva med en kube med 6 stk elementer a'la paradigm sub1 eller persona sub? .... kan stackes
    6 stk 9" eller 10" drivere

    Eller er dette markedet kun for særinger og galninger :ROFLMAO:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dette er superkule ting .... har dere vurdert Valchromat?
    Jeg forstår dette skal ha bedre egendempning en både mdf, hdf og kan fås i masse farger ...

    Hva med en kube med 6 stk elementer a'la paradigm sub1 eller persona sub? .... kan stackes
    6 stk 9" eller 10" drivere

    Eller er dette markedet kun for særinger og galninger :ROFLMAO:
    Har vurdert og sett på Valchromat ja. Skjønner ikke helt hvordan det skal gi bedre egendemping enn mdf/hdf, er det ikke i praksis gjennomfarget mdf? Det kan fås i endel farger ja, men synes alle ser litt sære ut så vet ikke helt hvordan salgspotensialet er. Og foreløpig opererer vi i relativt liten skala, så det å lagerføre i en hel haug med farger blir litt stress. Man kan i teorien få bygget på bestilling, men det er nok på det nåværende tidspunkt ikke gjennomførbart, hvertfall ikke uten å ta ekstra betalt for det. Ledetiden vil også bli veldig lang.

    6 elementer har vi ikke vurdert, men vi har en med 4stk på tegnebrettet. Det begynner å hjelpe da også. Det blir såpass sært at vi vurderer å ta den helt ut og bruke Scan-Speak Revelator elementer på en slik, så 4x11" da kanskje - det kan bli bra heftig, men også ganske dyrt. Litt usikker på markedspotensialet, men blir jo et slags statement produkt i så fall, hvor målet ikke nødvendigvis er å selge så veldig mange. @alphamale er vel i målgruppen, men har vel Paradigm Sub 2(?) allerede. Så da vet jeg ikke hvor mange flere fingre jeg trenger til å telle antallet potensielle kunder i Norge? :p
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skjønner ikke helt hvordan det skal gi bedre egendemping enn mdf/hdf
    Dette materialet gir etter min mening svært lite demping, i det hele tatt, vil nesten si tvert i mot, før man bruker det som to plater limte sammen med et lag dempende lim mellom. Men, MDF er et drømmemateriale for de som lager kabinetter, da det er snilt for alt skjæreverktøyet og har høy presisjon i forhold til konstant tykkelse, relativt billig e er de også.

    Overhodet ikke ment som kritikk til deg som produsent - selvfølgelig ikke - mener bare dette materialet er vel "genierklært" i seg selv, hva de lydmessige egenskaper angår.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dette materialet gir etter min mening svært lite demping, i det hele tatt, vil nesten si tvert i mot, før man bruker det som to plater limte sammen med et lag dempende lim mellom. Men, MDF er et drømmemateriale for de som lager kabinetter, da det er snilt for alt skjæreverktøyet og har høy presisjon i forhold til konstant tykkelse, relativt billig e er de også.

    Overhodet ikke ment som kritikk til deg som produsent - selvfølgelig ikke - mener bare dette materialet er vel "genierklært" i seg selv, hva de lydmessige egenskaper angår.
    For å være sikker på at jeg forstår deg når du sier "Dette materialet gir etter min mening svært lite demping i det hele tatt", sikter du da til Valchromat, MDF eller HDF eller alt sammen? :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Dere som sier noe om MDF, vet dere hva som er forskjellen på de forskjellige typene MDF produsentene, og batch forskjeller....??
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    For å være sikker på at jeg forstår deg når du sier "Dette materialet gir etter min mening svært lite demping i det hele tatt", sikter du da til Valchromat, MDF eller HDF eller alt sammen? :)
    MDF (som mest blir benyttet av de aller fleste)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    MDF (som mest blir benyttet av de aller fleste)
    Takk. Her finner du sikkert like mange meninger som folk, og mye overtro og synsing (mener da ikke nødvendigvis at du tror og synser, men generelt :) ). Jeg vil helst ikke avspore denne tråden med en veldig lang diskusjon om det, men kan jo si at denne typen problemstillinger forsøker vi å angripe med en kombinasjon av teori og praktisk testing.

    Teorien tilsier at MDF fungerer vel så bra som mye annet, og at mange høyttalere bygges med fokus på feil ting, f.eks veldig tykke kabinetter, men ikke tilstrekkelig intern avstiving. Her har f.eks BBC gjort undersøkelser hvor et ikke avstivet kabinett med doble vegger ga MINDRE demping enn tilsvarende kabinett med enkle vegger. Rent praktisk har vi brukt ganske mye tid på å måle både lyd og faktiske vibrasjoner i kabinettet, og er relativt trygge på at konstruksjonen både i vår nåværende Inkognito serie og denne nye blir tilstrekkelig dempet. Dette er jo også en annen fordel med å bygge relativt kompakte produkter, du får endel stivhet gratis. Som i eksempelet med Inkognito-serien som er veldig grunn, så blir fire av seks flater svært stive helt av seg selv fordi de er så korte i den ene retningen. I tillegg har vi bra med innvendig avstiving. Arve Hunsbedt som bygget prototyper til den serien, og som har bygget et greit antall høyttaler- og subwooferkabinetter, sa han trodde han aldri hadde bygget et stivere kabinett. :)

    Hva gjelder denne 10D så får den doble plater i sideveggene. Disse blir baffel til hvert sitt element som senkes gjennom den første platen for å gi plass til tilstrekkelig slaglengde under grillen. Øvrige flater får enkle plater. I tillegg selvfølgelig avstiving inni kabinettet. Den er jo også "dual opposing" eller "force cancelling" eller hva man har lyst å kalle det, som gjør at det uansett er veldig lite vibrasjonsoverføring til kabinettet.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Spørsmål fra en som ikke har så veldig mye peiling: Hvis dette er elementet jeg tenker på, med oppgitt power handling på 150 watt, hvordan takler elementet såpass mye mer effekt? Er det ikke en fysisk begrensning på hvor mye effekt det tåler før det tar kvelden?

    Spørsmålet er kanskje litt på siden, da det er mer generelt rettet mot subwoofere med høy effekt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål fra en som ikke har så veldig mye peiling: Hvis dette er elementet jeg tenker på, med oppgitt power handling på 150 watt, hvordan takler elementet såpass mye mer effekt? Er det ikke en fysisk begrensning på hvor mye effekt det tåler før det tar kvelden?

    Spørsmålet er kanskje litt på siden, da det er mer generelt rettet mot subwoofere med høy effekt.
    Hei, jeg lurer på det samme med ganske mange små subwoofere som har ekstreme mengder watt. Så enten har de valgt elementer med svært lav følsomhet, eller så har de en kraftig forsterker av markedshensyn, uten å bruke all effekten.

    Når det er sagt så er det jo slik at hele konstruksjonen blir mindre effektiv jo mindre kabinettet er, og elementet vil også tåle/kreve mer effekt for å få samme slaglengde. Så lenge du har nok effekt og elementet tåler det, vil det si at du kan erstatte kabinettvolum med watt.

    Spesifikt til 10D så er elementene oppgitt fra Scan-Speak å tåle en langtidsbelastning på 200W, og det er altså to av dem. I tillegg er kabinettet en del mindre enn anbefalt volum, som gjør at vi må pøse på med litt mer effekt for å oppnå ønsket slaglengde/effekt. Kombinasjonen av dette gjør at den 500W Hypexforsterkeren vi benytter er en fin match. I praksis yter disse forsterkerne mer enn 500W i praktisk musikkeffekt, så det er fortsatt en fornuftig mengde headroom med dette oppsettet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk. Her finner du sikkert like mange meninger som folk, og mye overtro og synsing (mener da ikke nødvendigvis at du tror og synser, men generelt :) )
    Slike dempesjikt brukes over alt i industrien - der hersker ingen "overtro" "eller smak & behag" som for hi-fi industrien :)

    Kan nevne at det eksempelvis (!) benyttes i bolig- og arbeidskabiner på oljeplattformer, her for å redusere vibrasjoner (som sliter på folk uten at man merker det) og for bedre forhold for krevende teknisk utstyr.

    Hvorfor nesten ingen høyttalerprodsenter benytter seg om dette har selvfølgelig med kostnader og gjøre, sier seg selv at to plater som skal limes med et spesialstoff i en angitt lim-tykkelse betyr vesnetlig høyere kostnader, enn 1 stk. plate levert rett på bordet til fresemaskinen.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nu kan der jo være så mange krav til at sætte en sub op i sin stue. Naboen /plads /konen osv osv
    Men når man 1 gang har oplevet en MEGET STOR Sub gengive eks 30Hz for fuld skrue ser man sig ikke tilbage og subs med 8" eller 10" er ikke længere en sub men bare mere/ekstra bas :)
    Begrebet subwoofer er blevet noget udvasket igennem årene
    Dette er selvfølgelig bare min mening :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Slike dempesjikt brukes over alt i industrien - der hersker ingen "overtro" "eller smak & behag" som for hi-fi industrien :)

    Kan nevne at det eksempelvis (!) benyttes i bolig- og arbeidskabiner på oljeplattformer, her for å redusere vibrasjoner (som sliter på folk uten at man merker det) og for bedre forhold for krevende teknisk utstyr.

    Hvorfor nesten ingen høyttalerprodsenter benytter seg om dette har selvfølgelig med kostnader og gjøre, sier seg selv at to plater som skal limes med et spesialstoff i en angitt lim-tykkelse betyr vesnetlig høyere kostnader, enn 1 stk. plate levert rett på bordet til fresemaskinen.
    Nei, jeg har heller ikke påstått at det hersker overtro om dempesjikt i industrien, så der er vi sikkert enige. Mitt fokus var på tema, hifiprodukter. Og her hersker det overtro / delte meninger både hos forbrukere og produsenter.

    Jeg uttalte meg muligens ellers upresist, det var ikke min mening å si at en dobbelplate med en dempemasse i mellom ikke har en effekt. Spørsmålet er hvilken effekt det har på sluttresultatet, og som du er inne på, selvsagt til hvilken kostnad. Det er mulig vi blir mer kostnadsbevisste etterhvert, og kanskje burde vært det allerede - men så langt er fokuset mer på sluttresultat og lydkvalitet enn kost. Hvis doble plater med dempemateriale var avgjørende for god lyd på de produktene vi bygger, så hadde vi hatt doble plater med dempemateriale.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nu kan der jo være så mange krav til at sætte en sub op i sin stue. Naboen /plads /konen osv osv
    Men når man 1 gang har oplevet en MEGET STOR Sub gengive eks 30Hz for fuld skrue ser man sig ikke tilbage og subs med 8" eller 10" er ikke længere en sub men bare mere/ekstra bas :)
    Begrebet subwoofer er blevet noget udvasket igennem årene
    Dette er selvfølgelig bare min mening :)
    Jeg tenker det gir middels mening å sammenligne kompakte subwoofere som eksplisitt er laget for å være relativt små med hjemmebygde 18" subber. De henvender seg ikke til samme kundesegment. Enkelte stacker subwoofere til taket i hvert hjørne, andre vil helst ikke se subwooferen i det hele tatt, eller har litt andre tanker om balansen mellom estetikk og lydtrykk.

    Ellers er jeg enig i at begrepet subwoofer nok av og til misbrukes. Vi har forøvrig ingen subber som ikke går ned til 20hz eller dypere in-room. Ikke har vi tenkt å lage noen heller.

    I det første innlegget i denne tråden har vi delt en frekvensrespons hvor denne subben gjengir 18hz ved 100dB i lytteposisjon. Tenker du da fortsatt subwoofer blir en upresis betegnelse? :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg tenker det gir middels mening å sammenligne kompakte subwoofere som eksplisitt er laget for å være relativt små med hjemmebygde 18" subber. De har ikke samme formål, og ikke samme kundesegment. Enkelte stacker subwoofere til taket i hvert hjørne, andre vil helst ikke se subwooferen i det hele tatt, eller har litt andre tanker om balansen mellom estetikk og lydtrykk.

    Ellers er jeg enig i at begrepet subwoofer nok av og til misbrukes. Vi har forøvrig ingen subber som ikke går ned til 20hz eller dypere in-room. Ikke har vi tenkt å lage noen heller.

    I det første innlegget i denne tråden har vi delt en frekvensrespons hvor denne subben gjengir 18hz ved 100dB i lytteposisjon. Tenker du da fortsatt subwoofer blir en upresis betegnelse? :)
    Jeg har selv hørt/mærket :) små subs gengive forholdsvis dyb bas udmærket. Men en 18" eller 21" er bare noget andet... Eller mere rigtigt. Jeg skal dog nævne at i forhold til virkeligheden er der ingen subs uanset pris der for mig når i mål. Men man kan komme et stykke af vejen :)
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Hei, jeg lurer på det samme med ganske mange små subwoofere som har ekstreme mengder watt. Så enten har de valgt elementer med svært lav følsomhet, eller så har de en kraftig forsterker av markedshensyn, uten å bruke all effekten.

    Når det er sagt så er det jo slik at hele konstruksjonen blir mindre effektiv jo mindre kabinettet er, og elementet vil også tåle/kreve mer effekt for å få samme slaglengde. Så lenge du har nok effekt og elementet tåler det, vil det si at du kan erstatte kabinettvolum med watt.

    Spesifikt til 10D så er elementene oppgitt fra Scan-Speak å tåle en langtidsbelastning på 200W, og det er altså to av dem. I tillegg er kabinettet en del mindre enn anbefalt volum, som gjør at vi må pøse på med litt mer effekt for å oppnå ønsket slaglengde/effekt. Kombinasjonen av dette gjør at den 500W Hypexforsterkeren vi benytter er en fin match. I praksis yter disse forsterkerne mer enn 500W i praktisk musikkeffekt, så det er fortsatt en fornuftig mengde headroom med dette oppsettet.
    Av en eller annen grunn trodde jeg dere brukt 1000W-forsterker på denne subben.
    Jeg leste meg litt opp også, og jeg ser at Long-term max Power (IEC 17.3) defineres som effekten elementet tåler i ett minutt. Jeg hang meg for mye opp i RMS-effekten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn