Prototyping av ny dobbel 10" subwoofer (Sigberg Audio 10D)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja den effekten er vanedannende. For de som snakker om at det ikke er behov for kvalitet i bassen, og det holder med de elementene som står i ht går glipp av hele morroa. Blir som å slikke på kobebiffen.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ja den effekten er vanedannende. For de som snakker om at det ikke er behov for kvalitet i bassen, og det holder med de elementene som står i ht går glipp av hele morroa. Blir som å slikke på kobebiffen.
    Har man ikke lov å slikke på biffen lenger nå 😱
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har en hørt dette godt integrer over en stund går en i hvert fall ikke tillbake igjen.
    Der jeg tror mange subwoofer motstandere bommer er å slenge inn en sub, prøve seg frem noen timer og ikke helt få det det til og forkaste konseptet. En må ha trua og jobbe med ting for at det skal fungere. Å slenge hodet innom en med et velintegrert subsystem sette på Trentemøller og Infected er heller ikke måten å undersøke temaet på.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har diskutert mye med Joachim Gerhard (founder av Audio Physic) ... han har drevet på med dette i 50+ år og han sverger til at en subwoofer bør være flat in-room til under 10Hz, for musikk, fordi han mener det låter bedre, han sier at det har med fase og group delay innenfor det vi hører og at dette henger sammen .....

    Han sier et konsertflygel låter annerledes og mere realistisk med en subwoofer som er flat in room til under 10 Hz

    Fint om det går an å holde en positiv tone her!
    Det blir nok i beste fall et edge case, da de færreste opptak av konserflygel nok har med seg den lyden - da det er svært vanskelig å ta opp, i den grad flygelet i det hele tatt produserer det - er en lang tråd på ASR på temaet: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/missing-fundamental.18930/
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @thorbjorn78 har dere sett på eller vurdert Morel sine Titanium Former series sub drivere?
    Sies at dette skal være bra ting, men kanskje ikke helt på nivå med Scanspeak revelator?

    Disse koster også "skjorta" 😱

    Morel TiCW 958Ft, 9" sub driver

    Morel TiCW 1058Ft, 10" sub driver

    Morel TiCW 1258Ft, 12" sub driver
    Så på disse før vi laget den serien vi har i salg nå. Husker ikke lenger akkurat hvorfor de ble droppet, men en rask titt nå så ser de både ganske dyre ut og har mindre linjær slaglengde enn elementene vi benytter nå.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Så på disse før vi laget den serien vi har i salg nå. Husker ikke lenger akkurat hvorfor de ble droppet, men en rask titt nå så ser de både ganske dyre ut og har mindre linjær slaglengde enn elementene vi benytter nå.
    Lineær slaglengde er jo bare en av veldig mange ting .... Låter ScanSpeak Revelator bedre?
    Det går vel bare an å finne ut ved å teste dem fysisk :rolleyes:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Lineær slaglengde er jo bare en av veldig mange ting .... Låter ScanSpeak Revelator bedre?
    Det går vel bare an å finne ut ved å teste dem fysisk :rolleyes:
    Om du har over 9000 drivere spiller det ingen roll. De vil knapt bevege seg og alle elementer vil låte likt. Innenfor begrenset f seff
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Om du har over 9000 drivere spiller det ingen roll. De vil knapt bevege seg og alle elementer vil låte likt. Innenfor begrenset f seff
    Ja den er jo grei men i den reelle verden er det jo ikke slik, fant noen reelle tester her og det synes ikke helt svart hvitt dette

    Klippel Analyzer Morel TiCW 1058ft.PNG



    Klippel Analyzer ScanSpeak 28w.PNG


    Norsk virker jo DRITBRA, eller?
    Klippel Analyzer Seas 26LROY.PNG
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja den er jo grei men i den reelle verden er det jo ikke slik, fant noen reelle tester her og det synes ikke helt svart hvitt dette

    Vis vedlegget 692928


    Vis vedlegget 692929
    Irrelevant! Dette er test av et enkelt.

    Saken er at vi har en terskel for hva vi oppfatter og den fysiske karakteristikken i et element har også terskel. Desto mindre du presser et element, desto mindre vil elementets signatur og svakheter manifestere seg. Hvor vår terskel krysser elementets kan diskutere. Men å bruke 10kkr pr element om du skal ha 10-20 av dem godt innenfor toleransene, virker overkill. Tipper uansett klirrende glass, knakende vegger og vrengte trommehinner overdøver det meste før et bassarray av dimensjoner beveger seg mange millimeterne.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Norsk virker jo DRITBRA, eller?
    I denne diskusjon, syntes jeg det nesten er litt merkelig at Seas LROY ikke har blitt nevnt før nå... Grønnere på andre siden av gjerdet?

    En annen ting, de tester jeg har lest (av det lille jeg forstår av div. måletall & sånt), har jeg merket meg at Revulator og LROY med "oppsummert tale" til slutt angis som noe av det beste man kan erverve seg mht. lav forvrengning - spesielt 32W.

    Sigberg Audio; har du forsøkt deg med Seas L26RO4Y i enda mindre (enn dagens) kabinetter - du som nettopp har dette som din særfordel?
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Lineær slaglengde er jo bare en av veldig mange ting .... Låter ScanSpeak Revelator bedre?
    Det går vel bare an å finne ut ved å teste dem fysisk :rolleyes:
    Nei det er såklart mange parametere, og også noen praktiske hensyn. Til Inkognito kunne vi f.eks ikke benytte element som er ventilert gjennom magneten bak, for elementet ligger bokstavelig talt inntil bakveggen siden kabinettet er så grunt.

    Så er det noen praktiske hensyn som må tas. Vi kjøper elementer direkte fra Scan-speak, noe som gir fornuftige priser, men krever et visst volum. Det er dermed endel fordeler med å plukke elementer fra dem fremfor å ha veldig mange leverandører å forholde seg til. Når det er sagt er selvfølgelig hva som egner seg best også en viktig prioritet, så f.eks på noen høyttalere vi jobber med nå så har vi valgt elementer som ikke er fra Scan-Speak.

    Hva gjelder Seas så kunne LROY helt sikkert fungert bra, men de var ikke sånn ekstremt imøtekommende innledningsvis, derfor ble de valgt bort til fordel for Scan-Speak. Så har de kommet tilbake i ettertid, så det er slett ikke umulig at vi benytter Seas på et tidspunkt, det er jo moro å benytte norsk selvfølgelig. Men dansk er jo relativt sett lokalt det også. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    I denne diskusjon, syntes jeg det nesten er litt merkelig at Seas LROY ikke har blitt nevnt før nå... Grønnere på andre siden av gjerdet?

    En annen ting, de tester jeg har lest (av det lille jeg forstår av div. måletall & sånt), har jeg merket meg at Revulator og LROY med "oppsummert tale" til slutt angis som noe av det beste man kan erverve seg mht. lav forvrengning - spesielt 32W.

    Sigberg Audio; har du forsøkt deg med Seas L26RO4Y i enda mindre (enn dagens) kabinetter - du som nettopp har dette som din særfordel?
    Jeg gikk med lua i hånda til Seas før jeg var kommet i gang, og fikk beskjed om å handle hos distributøren. Så da ble det Scan-Speak. En annen fordel hos Scan-Speak var at de hadde både 10" og 12" i samme serie.

    Ellers kunne nok de vi har nå vært laget enda noe mindre med dagens elementer også, hvertfall 10" utgaven. Får se hva som skjer med en eventuell mk2-utgave. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Har diskutert mye med Joachim Gerhard (founder av Audio Physic) ... han har drevet på med dette i 50+ år og han sverger til at en subwoofer bør være flat in-room til under 10Hz, for musikk, fordi han mener det låter bedre, han sier at det har med fase og group delay innenfor det vi hører og at dette henger sammen .....

    Han sier et konsertflygel låter annerledes og mere realistisk med en subwoofer som er flat in room til under 10 Hz

    Fint om det går an å holde en positiv tone her!
    Det er jo på sett og vis en interessant uttalelse, men han praktiserer jo i såfall en ekstrem forskjell på liv og lære. Jeg har litt mer enn en sterk mistanke om at dette handler mer om det som skjer over 50Hz.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Irrelevant! Dette er test av et enkelt.

    Saken er at vi har en terskel for hva vi oppfatter og den fysiske karakteristikken i et element har også terskel. Desto mindre du presser et element, desto mindre vil elementets signatur og svakheter manifestere seg. Hvor vår terskel krysser elementets kan diskutere. Men å bruke 10kkr pr element om du skal ha 10-20 av dem godt innenfor toleransene, virker overkill. Tipper uansett klirrende glass, knakende vegger og vrengte trommehinner overdøver det meste før et bassarray av dimensjoner beveger seg mange millimeterne.
    ja enig i deg der ... såklart bedre om du bruker elementene mininalt presset .... men når det er sagt virker det jo som SEAS L26RO4Y er mye mere lineære, også innenfor det området hvor elementet er oppgitt til å være lineært, BI målingene innenfor +/- 5 mm er jo helt flat
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Det er jo på sett og vis en interessant uttalelse, men han praktiserer jo i såfall en ekstrem forskjell på liv og lære. Jeg har litt mer enn en sterk mistanke om at dette handler mer om det som skjer over 50Hz.
    Skjønner ikke helt hva du mener der nei .... alt har vel betydning

    ser på Subwoofer, Audio Physic Minos:
    Technical data:
    Height: 557 mm / 22"
    Width: 665 mm / 26"
    Depth: 320 mm / 13"
    Weight: 45 kg / 99 lbs.
    Power rating: 600 W
    Input impedance: 600 Ohm and 10 kOhm (XLR)
    Frequency range: 10Hz - 100Hz (-3 dB)
    Crossover points: 35Hz / 46Hz / 61Hz / 80Hz / 105Hz
    Sensitivity: 90 dB / 1 W / 1 m
    THD (Total harmonic distortion) at 1W: less than 0.02%

    Audio Physic Kronos
    Technische Daten
    Höhe: 1300 mm
    Breite: 360 mm
    Tiefe: 600 mm
    Gewicht: 120 kg
    Empfohlene Verstärkerleistung: 40 - 400 Watt
    Impedanz: 4 Ohm
    Frequenzgang: 10 Hz - 40.000 Hz
    Wirkungsgrad: 91dB / 1 Watt / 1 m
    Prinzip: 3 1/2 Wege geschlossen, teilaktiv

    Audio Physic Cerubin tror jeg var flat in room til noe slikt som 6 Hz eller lavere .....

    Såvidt jeg vet jobber Gerhard med subwoofere nå med samme utgangspunkt ....
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ja den er jo grei men i den reelle verden er det jo ikke slik, fant noen reelle tester her og det synes ikke helt svart hvitt dette

    Vis vedlegget 692928


    Vis vedlegget 692929

    Norsk virker jo DRITBRA, eller?
    Vis vedlegget 692930
    Det er interessant at du nevner Morel. Jeg har demontert en slik motor og gjort nøyaktige simuleringer på den. Jeg sendte også resultatene til Morel og forklarte dem hva som hadde gått galt, men jeg hørte aldri noe tilbake.

    Men kort sagt, de fluxmodulerer voldsomt, har skyhøy semi-induktans og er svært ulinjære og asymmetriske, så de vil forvrenge mye. I tillegg har de så smal spider at den også er svært ulinjær. Flere av disse ulinjæritetene er tunge bidragsytere til intermodulasjonsforvrenging (AM) og det er veldig hørbart.

    Seasen er linjær og fin den, men jeg er redd at Scanspeaken har en liten fordel når det kommer til BL(i) og magnetisk hysterese. Nå er imidlertid ingen av dem i nærheten av mettet. Det kan kanskje være litt av forklaringen på at Scanspeaken har noe lavere forvrengning i området rundt 100Hz.

    Så må man jo se litt på at når disse brukes i lukket kasse så vil de i mange tilfeller lett kunne overstyres, og da betyr det en del hvordan de oppfører seg i ytterkant av sitt linjære område.

    Angående effekt så vil de fleste simuleringsprogrammer ta utgangspunkt i spenning og ikke effekt. Når man har en driver som har Re på 3 ohm og man legger inn 27W, så tar programmet utgangspunkt i 3 ohm og simulerer egentlig med 9VRMS. Det betyr at i hele det området der impedansen er høyere, AKA hele dypbassområdet, går det veldig lite strøm og dermed omsettes det også veldig lite effekt. Hadde dette vært bassrefleks ville omsetningen av strøm være en helt annen fordi impedansen tidvis er nær Re, og da stiller det krav til både forsterker og magnetsystem å klare å holde forvrengningen lav i dypbassområdet. De vil med andre ord være mer utsatt for avvik i BL(i) og magnetisk hysterese. Til gjengjeld vil de modulere langt mindre enn drivere i lukket kasse.

    Når det gjelder induktans er det gjerne en slags indikator på hvor stabil en motor er, men dessverre måles induktans typisk ved frekvenser der kortslutningsringer er svært effektive. Dermed får vi relativt begrenset informasjon om koblingen mellom spolen og stålets permeabilitet ved lave frekvenser.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Skjønner ikke helt hva du mener der nei .... alt har vel betydning

    ser på Subwoofer, Audio Physic Minos:
    Technical data:
    Height: 557 mm / 22"
    Width: 665 mm / 26"
    Depth: 320 mm / 13"
    Weight: 45 kg / 99 lbs.
    Power rating: 600 W
    Input impedance: 600 Ohm and 10 kOhm (XLR)
    Frequency range: 10Hz - 100Hz (-3 dB)
    Crossover points: 35Hz / 46Hz / 61Hz / 80Hz / 105Hz
    Sensitivity: 90 dB / 1 W / 1 m
    THD (Total harmonic distortion) at 1W: less than 0.02%

    Audio Physic Kronos
    Technische Daten
    Höhe: 1300 mm
    Breite: 360 mm
    Tiefe: 600 mm
    Gewicht: 120 kg
    Empfohlene Verstärkerleistung: 40 - 400 Watt
    Impedanz: 4 Ohm
    Frequenzgang: 10 Hz - 40.000 Hz
    Wirkungsgrad: 91dB / 1 Watt / 1 m
    Prinzip: 3 1/2 Wege geschlossen, teilaktiv

    Audio Physic Cerubin tror jeg var flat in room til noe slikt som 6 Hz eller lavere .....

    Såvidt jeg vet jobber Gerhard med subwoofere nå med samme utgangspunkt ....
    De aller fleste modellene de har hatt har vært gulvstående høyttalere som ikke leverer ned til 30Hz, i hvertfall om vi skal tro de målingene Stereophile har gjort.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    De aller fleste modellene de har hatt har vært gulvstående høyttalere som ikke leverer ned til 30Hz, i hvertfall om vi skal tro de målingene Stereophile har gjort.
    De er vel alle designet for med subwoofere i mind... de siste modeller leverer vel -3dB på 16 Hz, trengs likevel subwoofere ...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da er hvertfall to 1000W Hypexforsterkere bestilt (har en større sending som går avgårde i morgen, så fikk de til å slenge med det også) som kan benyttes til å teste ut en Quad-sub eller to etterhvert.

    I mellomtiden blir det nok mest fokus på 10D denne våren. Fire stk preproduksjonskabinetter (to i hver farge), som da i teorien blir 100% identiske med de ferdige subwooferne er ventet klare i slutten av mars/tidlig april. Disse blir da til demoformål og test i magasiner osv.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    -3 dB punktet er jo helt uvesentlig uten å vite hvilket lydnivå vi snakker om og hvordan det blir målt. 20 hz er vel først hørbart når vi passer 80-83 dB eller noe sånt og det er ikke akkurat en lineær kurve mellom vår sensitivitet og hørbarhetsterskel nedover i dypet.
    I mine øyne ville det vært naturlig å oppgi kapasitet på subwoofere relativt til referansenivå i THX standarden. Altså hvilken frekvens subben klarer å gjengi på 115 dB (10 dB over resten av frekvensspekteret).

    Edit; eller evt hvilket nivå den klarer 105 dB uten room gain. De fleste subber bør klare 105 dB et eller annet sted på frekvensskalaen?

     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ja spesielt om det tangerer det som slepes over grensa.
    Er det noen grunn til ikke å vurdere sub forresten?
    En høyttaler er vel kanskje litt feil-innkjøpt dersom man må ha sub til den, i en typsik vanlig stue.
    Well, det var litt bombastisk sagt av meg, for to rågode stativhøyttalere med to (minst like gode) subber som spiller godt sammen, er da ikke helt feil.

    Mente du svenskegrensa, forresten, eller generelt sub ikke-made in Norway?
    Spør, da svenske XTZ og finske Genelec vel ikke har de dårligste basselassene man kan erverve seg. Har også hørt svenske (passive) Response subber med 15" Skaaning - ikke mye galt å si om disse skal vite.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Akkurat det du sier her ser jeg nevnes ofte på forskjellige fora.
    Og jeg skjønner på en måte at utsagnene kommer, da referansen er annerledes enn om man hadde hørt de samme høyttalerne med gode subber godt integrert. Tro meg forskjellen er enorm. Også med stativere med subber, et brukbart kompromiss men langt unna hva en får med store gulvstående 3-veis. Jeg har prøvd begge.

    Jeg mener det er flott om vi har norske produsenter av utstyr, som hevder seg toppen på prestasjoner.
    Og vi kan handle det innaskjærs med stolthet, og god samvittighet.
    Samtidig er hjelpen nær om noe oppstår.
    Mine subber kom seilende fra Canada btw, og jeg digger dem😎
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    -3 dB punktet er jo helt uvesentlig uten å vite hvilket lydnivå vi snakker om og hvordan det blir målt. 20 hz er vel først hørbart når vi passer 80-83 dB eller noe sånt og det er ikke akkurat en lineær kurve mellom vår sensitivitet og hørbarhetsterskel nedover i dypet.
    I mine øyne ville det vært naturlig å oppgi kapasitet på subwoofere relativt til referansenivå i THX standarden. Altså hvilken frekvens subben klarer å gjengi på 115 dB (10 dB over resten av frekvensspekteret).

    Ja her er det jo ingen standard og noen oppgir ikke SPL i det hele tatt, noen oppgir SPL uten å si noe om under hvilke forutsetninger, osv, så dette er ikke så lett å navigere i hverken for produsent eller forbruker. Forslaget ditt gir mening for film, men ikke nødvendigvis for musikk. I den mindre enden av subwoofer skalaen er det nok i tillegg endel subber som knapt gjengir 115dB uansett frekvens, og det er også ekstremt høyt hvis vi snakker musikkmateriale i en vanlig stue.

    Vi har p.t valgt å oppgi gjennomsnittlig maksimalt lydtrykk fra 30-80hz @ 1M. Vi endte på dette da Genelec som jeg tenker på som relativt seriøse gjør det samme. Selv de jukser litt, de justerer frekvensområdet avhengig av hva subben leverer, så f.eks på en sub som er -3dB ved 33hz så er SPL plutselig oppgitt fra 40-80hz isteden. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan jo dele et bare responskurver til fra to forskjellige stuer, så man ikke tror den dype responsen er noe unntak/engangstilfelle. Den ene dipper av endel før, husker ikke om det var et brattere høypassfilter på den målingen da den er en måned gammel og vi løpende tester ut endel forskjellig. Uansett går jo da selv den som ruller av tidligst ned til 17.5hz før den begynner å rulle av. :)



    10D-InroomPrototype.jpg
     
    Sist redigert:
    T

    ThomasN

    Gjest
    I mitt hode: For de kundene som virkelig vil tøye strikken, blir det vanskelig å lage noe kommersielt og salgbart p.g.a. at ønskene begynner å bli veldig spesifikke. Det kan gå på finish. Det kan gå på form. Det kan gå på frekvensomfang - altså hvor høyt opp frekvens det skal spille. For de som ønsker mye SPL tys det gjerne til Tapped Horn. For de som gjerne bare vil ha det dypt er forsåvidt trykkammer en grei løsning - men det krever fort veldig mye membranareal x slaglengde hvis man skal ha SPL. Jeg selv er jo IB-mann, så da er det et annet rom som er "kassen". Jeg ønsker bare riktige drivere.

    Når det er sagt: De virkelige pioneerene innefor subwoofere var Miller&Kreisel. Tror de var de første som lanserte en kommersiell separat subwoofer.
    Ken Kreisels egne subwoofere (senere i tid) var ment å kunne stackes etter SPL-behov, men fortsatt gjenstår det det en del på finish, form og kanskje også båndbredde.

    Tror det handler om The point of diminishing return samt å finne en nisje.

    REL f.eks. har bygget sin posisjon ikke på suben selv, men på integreringen. Selve suben fremstår dyr utfra hva man får, men det har åpenbart forstått noe med hvordan integrere. De har vel tatt utgangspunkt i at en sub skal rulle inn hvor en bassrefleks høyttaler faller i respons. Det vil si at low-passen bør være variabel fra kanskje 25Hz og oppover og de tar også utgangspunkt i at responsfallet (high-passen) er 3.ordens eller 18db/okt. Dette er jo mer en elektronikkgreie enn selve suben. Men å stacke REL-suber synes ikke å være prioritet. Ser bare for dumt og dyrt ut.
    REL sine subber lar seg fint stacke. De er nå laget for det i de siste versjon.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Han jobber sikkert med import av salt, og/eller tryller salt ut av sjøen utenfor der han bor, siden han heller salt i såret på folk :ROFLMAO:
    Under noe testing i begynnelsen tømte jeg en mindre forsterker i subben ved 20Hz, med 126db i ss og 131db ved bakvegg, som resultat. Nå har jeg fem gange tilgjengelig effekt uten at det gir subben svette på panna
    Tullete kapasitet på den subben
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja spesielt om det tangerer det som slepes over grensa.
    Er det noen grunn til ikke å vurdere sub forresten?
    Nei det finnes ingen grunn til og ikke vurder sub, er i en oppstartsfase etter et opphold fra hobbyen.
    Så ting må kjøpes inn i tur og orden og kapital;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja her er det jo ingen standard og noen oppgir ikke SPL i det hele tatt, noen oppgir SPL uten å si noe om under hvilke forutsetninger, osv, så dette er ikke så lett å navigere i hverken for produsent eller forbruker. Forslaget ditt gir mening for film, men ikke nødvendigvis for musikk. I den mindre enden av subwoofer skalaen er det nok i tillegg endel subber som knapt gjengir 115dB uansett frekvens, og det er også ekstremt høyt hvis vi snakker musikkmateriale i en vanlig stue.

    Vi har p.t valgt å oppgi gjennomsnittlig maksimalt lydtrykk fra 30-80hz @ 1M. Vi endte på dette da Genelec som jeg tenker på som relativt seriøse gjør det samme. Selv de jukser litt, de justerer frekvensområdet avhengig av hva subben leverer, så f.eks på en sub som er -3dB ved 33hz så er SPL plutselig oppgitt fra 40-80hz isteden. :)
    Ja, jeg skjønte at det kanskje blir drøyt for mannen i gaten som aldri er i nærheten av det nivået. Derfor snippet jeg inn 105 dB uten roomgain isteden.
    Min mening er at en subwoofer som ikke klarer å ligge 10 dB over høyttaleren + 20 dB headroom er uegnet for det frekvensspekteret den ikke klarer det.
    Hvilket nivå det er kommer jo an på hvor høyt man spiller og eventuell room-gain i hvert enkelt tilfelle, men det er jo en umulighet å finne ut av via specs.

    Dermed må vi over på en eller annen form for standard slik at man synliggjør de fysiske lovene som bestemmer dette. Et begredelig eksempel er den nye mikro-KEF subben som nettopp ble lansert. Den holder vel størrelsen til en middels stor rubiks kube og påstås å spille ned til 11 hz eller noe i den dur. :ROFLMAO:
    Ved 50 dB? Hvordan skal gubben i gyngestol klare å skille mellom SVS PB4000 og Kefs rubiks kube når begge spiller til 11 hz uten mer relevant data?

    Da synes jeg det er bedre å oppgi snitt av maks spl over et spekter slik du gjør, men da bør også -3 dB punktet defineres av dette maks spl-snittet.
    I min mening, uten at det er viktig.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da synes jeg det er bedre å oppgi snitt av maks spl over et spekter slik du gjør, men da bør også -3 dB punktet defineres av dette maks spl-snittet.
    I min mening, uten at det er viktig.
    Jeg så litt på tallene, og det ser ut til at subbene vil klare den laveste oppgitt frekvensen i snittreferansen ved røffli -6dB.

    Så de to som er i salg nå + foreløpige tall for 10D:

    Inkognito 10: 30-80hz oppgis til ~111db@1m, og den klarer 30hz@105dB
    Inkognito 12: 30-80hz oppgis til ~115db@1m, og den klarer 30hz@108dB
    10D (foreløpige tall): 30-80hz oppgis til ~117dB@1m og den vil trolig klare 30hz@111dB.

    Merk også at samtlige tall her er groundplane/utendørs, så evt room gain kommer i tillegg (som riktignok gjerne slår inn mest ved enda lavere frekvenser).

    Selv den minste av disse tre oppleves vanskelig å "tømme" til musikk i en vanlig stue, men det er klart du får enda mer overskudd ved å f.eks ha to eller gå oppover til de større.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ref ovennevnte blir fokuset kun på lydtrykk per krone og CEA2010-målinger som har blitt popularisert gjennom hjemmekinosubbene ofte litt misvisende også. Gjennom slike målinger fokuseres ingenting på forvrengningsnivå ved mer moderate/normale lyttenivåer. Vi har f.eks gjort en test hvor vi spiller med under 2% forvrengning med våre "lifestylesubber" på samme lydnivå (rundt 80dB) hvor en relativt dyr hjemmekinosub lå på 10% i de laveste frekvensene, selvom målt maksimalt lydtrykk var høyere på sistnevnte.

    Så selv om det på papiret virket som den hadde mer kapasitet, ga den i praksis dårligere lyd ved normale lyttenivå, og forvrengningen var også høy ganske høyt opp i frekvensregisteret.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I mitt rom har jeg veldig mye room gain i lytteområdet under 30 hz, så det meste er godt nok for akkurat min del.

    En annen faktor verdt å tenke på når man vurderer forskjellige størrelser på sub, som jeg fikk litt problemer med, er varmeutvikling. Et par subber med kraftig forsterker som må jobbe hardt vil også nødvendigvis produsere en del varme.

    Er det noe forskjell på de forskjellige bjeffeboksene i dette henseende?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ja, jeg skjønte at det kanskje blir drøyt for mannen i gaten som aldri er i nærheten av det nivået. Derfor snippet jeg inn 105 dB uten roomgain isteden.
    Min mening er at en subwoofer som ikke klarer å ligge 10 dB over høyttaleren + 20 dB headroom er uegnet for det frekvensspekteret den ikke klarer det.
    Hvilket nivå det er kommer jo an på hvor høyt man spiller og eventuell room-gain i hvert enkelt tilfelle, men det er jo en umulighet å finne ut av via specs.

    Dermed må vi over på en eller annen form for standard slik at man synliggjør de fysiske lovene som bestemmer dette. Et begredelig eksempel er den nye mikro-KEF subben som nettopp ble lansert. Den holder vel størrelsen til en middels stor rubiks kube og påstås å spille ned til 11 hz eller noe i den dur. :ROFLMAO:
    Ved 50 dB? Hvordan skal gubben i gyngestol klare å skille mellom SVS PB4000 og Kefs rubiks kube når begge spiller til 11 hz uten mer relevant data?

    Da synes jeg det er bedre å oppgi snitt av maks spl over et spekter slik du gjør, men da bør også -3 dB punktet defineres av dette maks spl-snittet.
    I min mening, uten at det er viktig.
    Ja, jeg tenkte også på den KEF greien, to 6.5" aktive elementer som spiller til 11Hz ... jeg trodde KEF var seriøse, men begynner å lure litt nå
    EDIT, de koster også €1.500 per stk 😱
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg tenkte også på den KEF greien, to 6.5" aktive elementer som spiller til 11Hz ... jeg trodde KEF var seriøse, men begynner å lure litt nå
    EDIT, de koster også €1.500 per stk 😱
    De har iallefall seriøse pr-folk som vil selge over lik.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn