Protractorjustering av arm/pickup

L

lark

Gjest
Jeg prøver å justere inn arm/pickup ved hjelp av protractorer fra www.vinylengine.com Protractorene har jeg lastet ned og skrevet ut på stivt fotopapir.
Jeg har imidlertid problemer med å få pickupen paralell med stripene i begge 0-posisjoner på alle de tre to-punktsprotractorene som er vist på denne siden uten å vri pickupen i headshellet. Armbasen på min Luxman PD441 har rikelig med justering, det samme med headshellet. Armen er en Jelco SA750D.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Det er ikke bare å bruke en hvilken som helst protractor til hvilken som helst arm. Hvis du f.eks. bruker en Linn protractor på en Rega arm, blir det feil. Du må enten bruke en protractor som leveres av arm-fabrikanten, eller f.eks. en Wallytractor for din arm eller en Dr. Feichert som er universel.....

Armer har forskjellig geometri og avstanden mellom pivot for armen og senterspindel er ikke den samme fra spiller til spiller.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Og du har vel sjekket at PDFen skrives i 100% størrelse...gjorde den tabben å ikkje sjekke det en gang :-[
mvh Filip

L

lark

Gjest
Har funnet ut at monteringsanvisningen for Jelco-armen gir litt andre 0-punkter enn protractorene fra vinylengine.
Følger man monteringsanvisningen får man 0 grader sporingsfeil ved 59 mm og 112,5 mm. En lett modifisering av Stevenson-protractoren løste problemet. ;D ;D

F.E. skrev:
Og du har vel sjekket at PDFen skrives i 100% størrelse...gjorde den tabben å ikkje sjekke det en gang :-[
mvh Filip
Jepp :)

Topp Bunn