PS Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg hører flere si det. Men jeg hører samme støy fra begge eksemplarene jeg har, dog har den ene sterkere støy enn den andre (faktisk litt generende uten musikk fra lytteplass i høyste gain-innstilling). Gammel type IT-strømnett i området jeg bor i. Hører støy både fra koaks enheten i Vienna Acoustics the Kiss og fra et par Manger P1, men svakere. Holder på å utrede dette med Bebop og Håkon R. Med -6 dB gain innstillingen må jeg ganske inntil med øret for å høre, så ikke noe problem i praksis da.
    Dersom du må inntil med øret for å evt. høre sus, vil jeg si det er et ikke-problem, såpass vil ganske mange forsterkere skape.
    Feilsøking:
    Fjern inngangskablene, for å finne ut om det er forsterkeren selv som genererer støy
    Hvis ja: forsøk å fjerne jord fra strømkabelen
    Hvis nei: Napp ut kildene fra pre, og hør om noen av dem er synderen. Eller du vil finne ut at synderen er forforsterkeren.

    Brum pleier å være relatert til jordsløyfe.

    Susing er ikke veldig uvanlig i audioprodukter, selv om mange mener at det skal være så å si uendelig stille, så er det ikke det over alt. Min påstand er at må øret inntil for å oppfatte det, glem hele greia, livet er såpass kort at det er bare å la humla suse. :)
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Leste mye om M1200 i PS Audio forumet i sommer, men endte opp å kjøpe et par SPEC W3 effektforsterkere (også klasse D - men med 'rørlyd' uten rør, i motsetning til M1200 som har rør i inngangen). SPEC'ene har litt tomgangsstøy i høyttalerne (med eller uten P15, faktisk) - Hegel H20 har nesten ingenting via høyttalerne, men trafo-brum i stedet (P15 blokkerer mesteparten av den brummingen, heldigvis).
    Jeg hadde M1200 på hjemlån og testet mot Cary 500 monoblokker, Bryston 4B og Vera Audio. Alle var gode, men M1200 var i en egen klasse når det gjaldt musikk formidling, utrolig åpent og "live" lydbilde samtidig med at de hadde masse muskler og jerngrep om bassen. En venn av meg kjøpte også M1200 etter samme test hos meg, som sagt veldig bra å kunne sammenligne. SPEC W3 har jeg ikke hørt...
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Leste mye om M1200 i PS Audio forumet i sommer, men endte opp å kjøpe et par SPEC W3 effektforsterkere (også klasse D - men med 'rørlyd' uten rør, i motsetning til M1200 som har rør i inngangen). SPEC'ene har litt tomgangsstøy i høyttalerne (med eller uten P15, faktisk) - Hegel H20 har nesten ingenting via høyttalerne, men trafo-brum i stedet (P15 blokkerer mesteparten av årsaken til den brummingen, heldigvis).
    Prøvde ut tipset fra Rognlien om å koble fra signalkabler til M1200 monoblokkene, og da er det helt tyst som i svarte natta!
    Suset eller den svake brummen kommer når jeg kobler til forforsterker(uten signal inn) så da da er det nok Eclipsen min med rør som lager litt brum, men det er veldig svakt og kun hørbart når jeg går helt inntil høyttaler, så da tenker jeg alt er som det skal være :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har du rensket forforsterkeren din for alt av tilkoplinger da? Om ikke, så kan det være lurt. Hos meg laget en GET dekoder brum, om du har noe tilsvarende tilkoplet.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Har du rensket forforsterkeren din for alt av tilkoplinger da? Om ikke, så kan det være lurt. Hos meg laget en GET dekoder brum, om du har noe tilsvarende tilkoplet.
    Ja alle tilkoblinger til forforsterker tatt vekk, men som sagt ikke noe stort problem ettersom jeg må helt inntil HT for å høre det.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Så har man lært noe vesentlig i dag også: Med signalkablene koblet vekk fra SPEC forsterkeren, kun noe svakt sus med full gain og øret helt inntil :sneaky:. Da jeg koblet til forforsterkeren og suksessivt PS Audio DAK og en Pioneer kino-receiver så økte det på med brum (ikke mye, da). Så avslått elektronikk kan ha innvirkning på en påslått forsterker hvis de har nettkabelen tilkoblet. Hmm, skal prøve uten nettkabel i de tilsluttede, avslåtte apparatene nå.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ingen brumming uten nettstikket på plass, nei. Det overrasket ikke, får'n si. Ok, da er situasjonen friskmeldt, apparatene friskmeldt og jeg mye lettere til sinns :D. Så da er det nok noe jordingsugreie i nettet her. Har ingen praktisk betydning akkurat nå...setter heller på litt musikk.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hos meg, så var synderen kanskje egentlig ikke GET dekoderen, men antennekabelen tilkoplet denne skapte ugang på jord, og forsterkeren delte samme strømpadde. Løste det ved å sette enten GET dekoderen, -eller var det forsterkeren, på ujordet stikk jeg hadde i gamle Torshov leiligheten
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Prøvde ut tipset fra Rognlien om å koble fra signalkabler til M1200 monoblokkene, og da er det helt tyst som i svarte natta!
    Suset eller den svake brummen kommer når jeg kobler til forforsterker(uten signal inn) så da da er det nok Eclipsen min med rør som lager litt brum, men det er veldig svakt og kun hørbart når jeg går helt inntil høyttaler, så da tenker jeg alt er som det skal være :)
    Kan reklamere for storebror Conductor. Stoor lyd og helt uten brum. :)
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    769
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Noen som har fått Sunlight til å laste på DS Jr?
    Jeg sliter…
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nogen som har prøvet Sunlight og gjør det noget bedre?
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Ja han jobber med to nye, TSS og DS MK2 som er nedskalert TSS.
    TSS er i to chassis.
    Veldig fornøyd med det jeg har av PS Audio idag og DS MKII står på ønskelista😄Ted Smith er forøvrig en artig skrue, bobler over av entusiasme for det han driver med.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kabler bør tas ut ? Også strømkabel ? :cool::geek::eek:
    Strengt tatt bare I2S kontakten som skal være tom (dette med at noen ikke PS apparater kan ha spenning inn til DS'en på en av lederne i HDMI kabelen, og som derfor kan hindre DS'en i å oppdatere). Greit å fjerne USB også?
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Akkurat nå bruker jeg bare en koaksial kabel mellon Oppo 203 - som brukes som transport - og DS DAC,n.
    Streaming gjøres gjennom Ethernet ( Nucleus og bridge i DS DAC,n).
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Strengt tatt bare I2S kontakten som skal være tom (dette med at noen ikke PS apparater kan ha spenning inn til DS'en på en av lederne i HDMI kabelen, og som derfor kan hindre DS'en i å oppdatere). Greit å fjerne USB også?
    Read_me fila i Sunlight zip fila sier i punkt 5 at det er I2S og Ethernet som bør kobles fra for å unngå de nevnte problemene med mulig spenning inn:
    5. Important!: Unplug any I2S connections and ethernet.
    .
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Read_me fila i Sunlight zip fila sier i punkt 5 at det er I2S og Ethernet som bør kobles fra for å unngå de nevnte problemene med mulig spenning inn:
    5. Important!: Unplug any I2S connections and ethernet.
    .
    LAN kabel mellon router/switchen og DS mener du ?
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja

    Ted Smith: "Some non-PS Audio I2S devices provide 5V power, this can keep the DS from properly resetting over a power off and then back on. If your system properly updated you are fine."
     
    Sist redigert:

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    769
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Ted Smith skriver at kabler bør tas ut før du kjører oppdateringen (hvis du får problemer). Har du prøvd det?
    Ja jeg her prøvd alle triksene på ps audio sidene. Gamle firmware, nye firmware uten nett og med nett. Fellesnevneren er at power led blinker rundt ett minutt som om noe skjer og etter at den kommer i gang igjen er det fremdeles windom.

    Mistenker at det er noe med USB stick og at jeg burde ha en eldre. Har 3 USB sticks som der det skjer noe og 3 der det ikke skjer noe. Ink en helt ny 16GB den ikke vil lese. Nye er USB3.x og de ser det ikke ut til at fungerer. Har prøvd formatering både på PC og Mac.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja jeg her prøvd alle triksene på ps audio sidene. Gamle firmware, nye firmware uten nett og med nett. Fellesnevneren er at power led blinker rundt ett minutt som om noe skjer og etter at den kommer i gang igjen er det fremdeles windom.

    Mistenker at det er noe med USB stick og at jeg burde ha en eldre. Har 3 USB sticks som der det skjer noe og 3 der det ikke skjer noe. Ink en helt ny 16GB den ikke vil lese. Nye er USB3.x og de ser det ikke ut til at fungerer. Har prøvd formatering både på PC og Mac.
    Ted Smith har ofte svart med at metallkontaktene kan være "tarnished" (anløpt, vel), så bra å bevege minnekortet inn og ut noen ganger (4-5) men det har du vel gjort, og vel så det?
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    La inn oppdateringen på min DS for en time siden: Er litt målløs og undrende her. Hvordan får han det til, han der Ted??? Jeg er tilbøyelig til å si at steget fra Windom til Sunlight er merkbart større enn fra Snowmass til Windom. Mer detaljer, større rom (Toccata & fuge av Bach på kirkeorgel), mer klangfull diskant uten å bli skarp (SPEC forsterkerne skal ha litt av æren for det). Og så syns jeg å merke at det er mer kropp, for jeg nyter det jeg hører mer enn noen gang.

    Og jeg som enda har til gode å bytte ut utgangstrafo'ene med de mer påkostede og større som det faktisk ble gjort plass til i denne DAC'en, men ble droppet for å få kostnadene ned. De mange nå som har fått utført denne modifikasjonen sier forsyne meg at steget opp i lydkvalitet er større enn med noen av programvareoppdateringene. :unsure:o_O
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    La inn oppdateringen på min DS for en time siden: Er litt målløs og undrende her. Hvordan får han det til, han der Ted??? Jeg er tilbøyelig til å si at steget fra Windom til Sunlight er merkbart større enn fra Snowmass til Windom. Mer detaljer, større rom (Toccata & fuge av Bach på kirkeorgel), mer klangfull diskant uten å bli skarp (SPEC forsterkerne skal ha litt av æren for det). Og så syns jeg å merke at det er mer kropp, for jeg nyter det jeg hører mer enn noen gang.

    Og jeg som enda har til gode å bytte ut utgangstrafo'ene med de mer påkostede og større som det faktisk ble gjort plass til i denne DAC'en, men ble droppet for å få kostnadene ned. De mange nå som har fått utført denne modifikasjonen sier forsyne meg at steget opp i lydkvalitet er større enn med noen av programvareoppdateringene. :unsure:o_O
    Hvet du hvor meget det koster med de nye signal transformatorer? Men så skal det kanskje sendes til USA?
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Uten moms og frakt, så er det rundt en tusenlapp for to, så dette er ikke dyrt syns, jeg - særlig ikke hvis man kan lodde. Det er en webshop i Europa som får inn fra USA nå i mai. Jeg legger inn adressen her senere.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    769
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Ted Smith har ofte svart med at metallkontaktene kan være "tarnished" (anløpt, vel), så bra å bevege minnekortet inn og ut noen ganger (4-5) men det har du vel gjort, og vel så det?
    Fikk oppgradert til slutt. Først med noen nye filer fra support uten hell. Så en kombinasjon av 556 over natten, ny usb pinne (som ikke ble oppdaget tidligere) tilkoblet via 1m USB skjøteledning. Det blir lytting i kveld. :)
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Du kan glede deg!! Jeg fikk ihvert fall en ganske uventet opplevelse. Er alltid skeptisk til amerikaneres beskrivelser hvor det brukes store ord og superlativer, men ble jo skyldig selv :sneaky: .
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Du kan glede deg!! Jeg fikk i hvert fall en ganske uventet opplevelse. Er alltid skeptisk til amerikaneres beskrivelser hvor det brukes store ord og superlativer, men ble jo skyldig selv :sneaky: .
    Blir veldig nysgjerrig etter å ha lest tilbake meldinger fra PS Audio forum og vurderer sterkt å bytte ut min Auralic mot en DS. Er det virkelig så stor forskjell i lyd etter at Ted Smith har tryllet frem ny software? Akkurat nå er en PS BHK Pre øverst på ønskelista men kanskje jeg må omprioritere og bytte ut dac/streamer isteden :unsure:
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvor mye av kvalitetene i signalet ut fra DS DAC'en du hører avhenger jo av hele kjeden i anlegget ditt, og ikke minst kvaliteten på spenningen inn fra strømnettet i boligen din (som er erfaringen i det huset og området jeg bor i selv). Jeg vil bare si at det blir i hvert fall ikke bedre enn hva DAC'en greier å få ut av kilden.

    Har du mulighet til å prøvelytte en innkjørt DS?
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    769
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Blir veldig nysgjerrig etter å ha lest tilbake meldinger fra PS Audio forum og vurderer sterkt å bytte ut min Auralic mot en DS. Er det virkelig så stor forskjell i lyd etter at Ted Smith har tryllet frem ny software? Akkurat nå er en PS BHK Pre øverst på ønskelista men kanskje jeg må omprioritere og bytte ut dac/streamer isteden :unsure:
    Tror BHK Pre har større betydning. Den har i alle fall det på min DS Jr.
    Det kommer en DS Mk2 i løpet av året som skal være enda bedre, den er uten intern streamer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn