K
KindOfBlue
Gjest
En tid tilbake gjennomførte jeg noen morsomme lytteseanser med forskjellige høyttalere, der vi begynte med presumptivt dårligste og bevegde oss oppover mot presumptivt beste. På hvert stadium uttalte vi oss om hva vi hørte og om vi var fornøyde med lyden.
Formålet var å få direkte erfaring med hvor upålitelig hørselen er, utfra teorien om at hodet/hjernen fyller inn det som mangler. (Tenk bare på all musikken du lytter til i bilen, i motor- og veistøy, og likevel med "fullt" utbytte.)
Oppsettet var tilnærmet som på dette bildet, dog med Dynaudio Focus 140 i tillegg. De gamle Beovox høyttalerne ble kun brukt som stativ for BeoLab 3 (kulehodene).
Høyttalere:
1. Sony PC-høyttalere i plast
2. BeoLab 4 PC høyttalere.
3. BeoLab 3
4. Dynaudio Focus 140
5. BeoLab 5
Det ble ikke gjort noen forsøk på å lure lytterne, ved å spille gjennom andre høyttalere enn dem som ble oppgitt. Vi begynte med presumptivt dårligste og bevegde oss opp.
Lytterommet er ganske ideelt, med skrånende vegger i front og sider, noe som effektivt tar livet av uønskede refleksjoner fra tradisjonelle høyttalere.
Forventninger og det visuelle intrykket gjorde sitt og når deltagerne (fem stykker) ble spurt sa de at de regnet med store forskjeller fra bunn til topp. Plasthøyttalerne ble levnet liten sjanse og ingen hadde hørt noen av høyttalerne før.
Jeg åpnet med å spille referansesporet uten å si hvilken høyttaler som ble benyttet. Dette ble spilt to ganger.
På spørsmål om hvilken høyttaler som ble brukt kunne jeg svare Sony PC Plast.
Folk ble meget forbauset - kommentarer kom: "Det var jo faktisk veldig bra, syns jeg." "Jøss, nå tuller du?" Det ble forlangt at sporet skulle spilles en gang til, og en av deltagerne gikk frem for å forsikre seg om at lyden kom fra de små plasthøyttalerne.
Deretter ble sporet spilt på høyttalerne i presumptivt stigende rekkefølge.
Som ventet kom det kommentarer om åpnere lydbilde, større perspektiv i bredde/dybde/høyde, flere detaljer, kraft i bunn, osv.
Etter å ha gått løpet ut diskuterte vi opplevelsen.
Som avslutning gikk jeg tilbake til Sony PC Plast, minnet deltagerne om at de hadde akseptert denne lyden, sa at ingen ting nå var blitt endret, og at de ville få høre presis det samme de hørte ved referansegjennomkjøringen.
Reaksjonene var entydig negative. Lyden fra Sony PC Plast ble nå oppfattet som skrapete, skjærende, tynn, uten detaljer, falsk, uutholdelig.
Kilden var den samme, dog med digital coax s/pdif inn i BeoLab 5 mot slutten, mens det var analog inn ellers. Det generelle inntrykket var at musikken gradvis ble virkeligere og riktigere -- og folk var forbauset over at man likevel hadde vært villige til å akseptere det man hørte fra de mindre høyttalerne, og at Sony PC Plast hadde overrasket dem. Kommentar falt om at man hadde regnet med at den skulle være fullstendig på jordet, og at man derfor var villig til å kjøpe det man hørte. Ved andre gangs lytt, etter at man hadde opplevd bedre høyttalere, ble lyden fra både Sony Plast og BeoLab 4 underkjent med tyngde.
"Konklusjon": Hjernen arbeider hardt for å bedra oss, ved å kompensere for ujevnheter i sansestimuli. Er det for mørkt, så åpner pupillene seg, og synsapparatet går i overdrive for å skape detaljer ut av intet; tilsvarende med lydinntrykk, der hjernen i tillegg anvender seg av tidligere erfaring, for å fylle inn huller i lytteopplevelsen.
Det er kun ved tilstedeværelse av sammenligningsgrunnlag at vi kan uttale oss med noen grad av hold i påstanden om hvorvidt noe er dårligere eller bedre enn et annet lytteinntrykk.
I dette tilfellet ble et inntrykk først vurdert som overraskende godt, for deretter å bli fullstendig underkjent når lytterne hadde erfart hva som også var mulig med samme kilde.
Om jeg skulle gi et råd til hifi-forhandlere, måtte det være å sørge for at anlegget du syns folk skal kjøpe alltid kan sammenlignes med det anlegget folk tror er godt nok ... ;D
Formålet var å få direkte erfaring med hvor upålitelig hørselen er, utfra teorien om at hodet/hjernen fyller inn det som mangler. (Tenk bare på all musikken du lytter til i bilen, i motor- og veistøy, og likevel med "fullt" utbytte.)
Oppsettet var tilnærmet som på dette bildet, dog med Dynaudio Focus 140 i tillegg. De gamle Beovox høyttalerne ble kun brukt som stativ for BeoLab 3 (kulehodene).
Høyttalere:
1. Sony PC-høyttalere i plast
2. BeoLab 4 PC høyttalere.
3. BeoLab 3
4. Dynaudio Focus 140
5. BeoLab 5
Det ble ikke gjort noen forsøk på å lure lytterne, ved å spille gjennom andre høyttalere enn dem som ble oppgitt. Vi begynte med presumptivt dårligste og bevegde oss opp.
Lytterommet er ganske ideelt, med skrånende vegger i front og sider, noe som effektivt tar livet av uønskede refleksjoner fra tradisjonelle høyttalere.
Forventninger og det visuelle intrykket gjorde sitt og når deltagerne (fem stykker) ble spurt sa de at de regnet med store forskjeller fra bunn til topp. Plasthøyttalerne ble levnet liten sjanse og ingen hadde hørt noen av høyttalerne før.
Jeg åpnet med å spille referansesporet uten å si hvilken høyttaler som ble benyttet. Dette ble spilt to ganger.
På spørsmål om hvilken høyttaler som ble brukt kunne jeg svare Sony PC Plast.
Folk ble meget forbauset - kommentarer kom: "Det var jo faktisk veldig bra, syns jeg." "Jøss, nå tuller du?" Det ble forlangt at sporet skulle spilles en gang til, og en av deltagerne gikk frem for å forsikre seg om at lyden kom fra de små plasthøyttalerne.
Deretter ble sporet spilt på høyttalerne i presumptivt stigende rekkefølge.
Som ventet kom det kommentarer om åpnere lydbilde, større perspektiv i bredde/dybde/høyde, flere detaljer, kraft i bunn, osv.
Etter å ha gått løpet ut diskuterte vi opplevelsen.
Som avslutning gikk jeg tilbake til Sony PC Plast, minnet deltagerne om at de hadde akseptert denne lyden, sa at ingen ting nå var blitt endret, og at de ville få høre presis det samme de hørte ved referansegjennomkjøringen.
Reaksjonene var entydig negative. Lyden fra Sony PC Plast ble nå oppfattet som skrapete, skjærende, tynn, uten detaljer, falsk, uutholdelig.
Kilden var den samme, dog med digital coax s/pdif inn i BeoLab 5 mot slutten, mens det var analog inn ellers. Det generelle inntrykket var at musikken gradvis ble virkeligere og riktigere -- og folk var forbauset over at man likevel hadde vært villige til å akseptere det man hørte fra de mindre høyttalerne, og at Sony PC Plast hadde overrasket dem. Kommentar falt om at man hadde regnet med at den skulle være fullstendig på jordet, og at man derfor var villig til å kjøpe det man hørte. Ved andre gangs lytt, etter at man hadde opplevd bedre høyttalere, ble lyden fra både Sony Plast og BeoLab 4 underkjent med tyngde.
"Konklusjon": Hjernen arbeider hardt for å bedra oss, ved å kompensere for ujevnheter i sansestimuli. Er det for mørkt, så åpner pupillene seg, og synsapparatet går i overdrive for å skape detaljer ut av intet; tilsvarende med lydinntrykk, der hjernen i tillegg anvender seg av tidligere erfaring, for å fylle inn huller i lytteopplevelsen.
Det er kun ved tilstedeværelse av sammenligningsgrunnlag at vi kan uttale oss med noen grad av hold i påstanden om hvorvidt noe er dårligere eller bedre enn et annet lytteinntrykk.
I dette tilfellet ble et inntrykk først vurdert som overraskende godt, for deretter å bli fullstendig underkjent når lytterne hadde erfart hva som også var mulig med samme kilde.
Om jeg skulle gi et råd til hifi-forhandlere, måtte det være å sørge for at anlegget du syns folk skal kjøpe alltid kan sammenlignes med det anlegget folk tror er godt nok ... ;D
Vedlegg
-
59.7 KB Visninger: 805