ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hjemme igjen, etter både tildels hektiske og slitsomme, men opplevelsesrike dager.
    Klokket inn 442 mil totalt med høyeste temperatur på 43 grader (Las Vegas og Death Valley).

Det meste er jo som kjent stort i USA, noe som også gjelder trærne:

Vis vedlegget 554942

Her hjemme har jo høsten begynt for fullt, så nå får det bli litt fokus på Hi-Fi og musikk igjen:)
    Sequoia Redwood, vakre skapninger. Står General Grant enda? Mener jeg så det i 1986. Gran og furu blir spede stilker ved siden av disse majestetiske trærne :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Den står sikkert, men vi kjørte igjennom Big Basin og ikke Kings Canyon der den står

• Liker
    Reaksjoner: HCS

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Når man er i SF og har et snev av musikkhistorisk interesse så er jo Haight Asbury et must å besøke. Her startet jo på sett og vis hippie-bevegelsen under summer of love i 1967.
    The Grateful Dead, Jefferson Airplane, Janis Joplin og Big Brother atHC m.fl hadde sine utspring fra denne bydelen. I tillegg bodde Jimi Hendrix på Haight i noen år, og et bilde av det huset er jo "obligatorisk":)

334 (Medium).jpg

Selv den dag i dag er det et hippie-preg over hele området med mange små sjapper og kneiper litt på siden av "normalen", og selv om jeg kun var der på dagtid lå det en umiskjennelig cannabis-eim langs hele Haight st.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt og spennende ptb.
    Da var du kanskje også her?

9c7ffaa4fc69cb071291c5f8afb776eb.jpg

"The Mansion."
    Huset til Jefferson Airplane.

inpain1968

Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    7.960
    Selv om de 2 irrasjonelle "vil ha" og "må ha" genene nå jobber overtid med sine finurlige argumenter sier det mer rasjonelle fornuftsgenet at det er noen vektige faktorer som taler i mot å investere i en Degritter:

a) Har allerede en velfungerende, tidseffektiv og driftssikker UL-vasker.
    b) Degritter er konstruksjons- og funksjonsmessig en "avansert" maskin. Dvs mye elektronikk og mekaniske komponenter som kan svikte, feile og på et tidspunkt tilsi behov for reparasjon, bytte av deler osv. I og for seg ikke noe stort problem nå, men hva om noe år? Produsenten (et par yngre gutter) er jo ikke akkurat verdens største firma og kan jo brått legge inn årene. Hva da? Mulig en totalt ubegrunnet "frykt", men...
    c) Det er veldig mye annet man kan bruke noenogtyvetusen på - både fornuftige og "gøyale" ting.

Ikke godt å si hva konklusjonen av SWOT-analysen blir i dette tilfellet - og det er ille at man er nødt til å bruke energi på slike (luksus-) problemer:cool:
    Gode og veloverveide motargumenter til tross. Du gikk visst på en aldri så liten smell likevel...;D

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Morsomt og spennende ptb.
    Da var du kanskje også her?
    "The Mansion."
    Huset til Jefferson Airplane.
    Nei, hverken der eller forbi The Painted Ladies. Beina var tunge etter å ha labbet opp helt fra Lombard Street, så det ble med Haight og et par av side- og tverrgatene:cool:

Tok en øl på en av kneipene, og labbet så helt ned til hotellet igjen - for så å snu i døra og fortsette turen ut til Pier 39 der et par av de andre i følget hadde installert seg. Gikk vel omtrent 1,5 mil til sammen den dagen:eek:. Sjelden har en øl smakt bedre enn da jeg kom frem dit:)
    Unormalt fint vær i SF også. 27 grader og skyfritt er ikke hverdagskost der.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Man rir ikke samme dag man saler her i gården, men...
    nå begynner det snart å likne et lytterom - sånn omtrent 1 1/2 år etter innflytting:rolleyes: :

DSC02695.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jøss, det har tatt sin tid, ja!:eek:
    Anlegget er alltid det første som kobles opp hvor enn jeg flytter, selv om det innebærer oppussing (men det skjer neppe neste gang, skal jeg flytte igjen. Nåværende oppsett er altfor komplekst).

Men hvor har det blitt av vakre og vellydende Leben CS-600? (Ser at det har kommet i «X»-versjon av den, forresten, uten at jeg vet hva slags forandringer det innebærer)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har jo hatt stueanlegget og head-fi oppsettet i drift da;)

Leben står i pappesken som kan skimtes nede til høyre i bildet. Skal ut av esken når det andre er på plass. Mod X har annen rørbestykning på pre-siden og er derav noe endret. Årsaken skal visstnok være at rørene som ble benyttet på den jeg har ikke produseres lenger. Kanskje greit å kjøpe opp noen reserverør. Fortsatt et godt utvalg, og de er billige.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I tillegg til å spille av lyd er det også morsomt å lage litt (u)lyder.

Har jo en Marshall JCM-900 rørcombo, men problemet med den til hjemmebruk er jo at det først begynner å bli kul lyd nivået er såpass at ting begynner å dette ned av hyller og vegger:cool:

Derfor ble en brukt slik liten "tass" kjøpt i går - til den nette sum av kr. 300,-:

001 (Medium).jpg

Egentlig ganske fin lyd, men som blir vesentlig bedre om man bytter ut elementet - hvilket allerede er bestilt.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Takk i lige så.

Det blir hytta og forberedelse til "vinterstenging" i helga. Men til uka blir det litt aktivitet da Gjallarhorn Audio akkurat var innom og leverte denne pappesken:)

002 (Medium).jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Takker. Det blir jo spennende å teste den opp mot min eksisterende UL-vasker. Ikke at jeg på noen måte tror den gjør en bedre jobb, men trolig noe mer hensiktsmessig i bruk. En av de første «øvelsene» blir en tidsstudie over forholdet mellom å vaske en og en plate, fremfor batch av 6 og 8 plater. Ja, det skiller, men kanskje ikke like mye som man tror - alle operasjoner tatt i betraktning.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel lite annet å si enn at dette er ei fordømt bra plate med lydkvalitet godt over snittet:)

DSC02707.jpg

I tillegg har jeg fått vasket noen få plater med Degritter´n, og kan foreløpig ikke si annet enn at det er en fascinerende liten sak. Den har et par klare fordeler fremfor vaskeren min (ja, jeg har foreløpig Degritter`n kun på lån/til test fra Gjallarhorn) og er jo bare så enkel i bruk:). Jeg har også gjort en tidsstudie for å sammenlikne vasketid mellom Degritter (vaske/tørk av èn plate om gangen) og batchvask av 6-8 plater, som jeg kommer til å legge ut i Degritter tråden i morgen.

DSC02704.jpg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spent på din konklusjon.. :). Enkelt å vaske en plate, eller plyndre litt med en batch..

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Spent på din konklusjon.. :). Enkelt å vaske en plate, eller plyndre litt med en batch..
    Tidsstudien ligger nå ute i Degritter-tråden. Jeg har vel mentalt konkludert i forhold til akkurat det, uten å direkte å ha redegjort for det i tråden pr. nå. Det får jo være opp til hver enkelt å danne seg et inntrykk av det. Skal man vaske maaange plater i seriebatcher vil det naturligvis totalt sett ta kortere tid, men...

Nok om det. Fikk lyst til å å høre denne nå i ettermiddag:

DSC02708.jpg

Underholdende og fengende musikk.

Legger ut denne, selvom akkurat den låta ikke er med på noen av mine Quattro-plater. Jeg har den europeiske pressingen av Quattro, men Devil Gate Drive er kun med på US-pressingen:

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.758
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig bra at noen med erfaring tar seg en skikkelig gjennomgang av Degritters kvaliteter og eventuelt mangel på sådanne. For min egen del, som ikke har eide plate- eller ultralydvasker tidligere, er jeg litt usikker på hva jeg skal forvente. Registrerer at platene blir gullene rene på «heavy», men hos meg henger det igjen litt overflatestøv på «quick» og «medium».

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Registrerer at platene blir gullene rene på «heavy», men hos meg henger det igjen litt overflatestøv på «quick» og «medium».
    Årsaken kan være at dette finstøvet legger seg på toppen av væsken i begynnelsen, men etter vært blir "gjennomvått" og synker etterhvert.
    Har hatt noe tilsvarende erfaringer fra min "batch-vasker", men foreløpig ikke registrert noe som "henger" igjen ved bruk av Degritter.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det nevnte høyttalerelementer til Fenderamp´n (Jensen C8R, og Jensen har forøvrig vært benyttet som originalelement i flere velrennomerte Fender amp´s gjennom tiden) ankom i går, og jeg fikk byttet det i ettermiddag. Og - du verden, det ble andre "boller":).
    At det egentlig bodde litt go´lyd i denne lille forsterkeren fikk jeg forsåvidt bekreftet i forkant når jeg koblet til mine Edition 8 htlf. Og lyden kom helt klart mer til sin rett med det nye elementet.

Så kom jeg forrige dagen også over nok en liten "tass" (en Champion 20) til svært hyggelig pris, som jeg ikke klarte å la gå forbi, så nå er det gitarforsterkere nok her for en stund.
    Morsom sak den også forøvrig, og med et bedre originalelement enn det som satt i den andre:)

Fine amp´s til hjemmebruk begge to.

DSC02709.jpg

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En lørdag som "sløvedag" hjemme er relativt lenge siden. Valgte å ikke dra på hytta denne helgen og da har dagen gått med til å pusle med litt Hi-Fi relatert, som å ta en full runde på denne - og klargjøre for salg:

DSC02717.jpg

Ellers har det blitt litt platevask, og jeg må si jeg får mer og mer sansen for Degritter´n med å vaske én og én plate, fremfor å vaske i batch´r. Det er på sett og vis litt mindre styr og ta frem én plate - vaske - sette tilbake i cover - neste osv.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ah, den BO der er vakker. Har så lyst på en sånn - takk for tilbudet :) - men usikker på om jeg er klar for å måtte låse meg fast til kun en type PU. Ikke er den (PU) billig heller. Men klart, man kjøper jo ikke et sånt smykke kun pga lyden, men kanskje mer som et stykke hifihistorie, som gir mye eierglede :)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.115
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Tenkte litt når jeg så annonsen men jeg kan ikke ha 2 spillere men den er veldig flott :)

mvh

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Kan ikke ha to:confused:
    Jeg har pr. dato seks;)

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.082
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    En lørdag som "sløvedag" hjemme er relativt lenge siden. Valgte å ikke dra på hytta denne helgen og da har dagen gått med til å pusle med litt Hi-Fi relatert, som å ta en full runde på denne - og klargjøre for salg:

Vis vedlegget 557308

Ellers har det blitt litt platevask, og jeg må si jeg får mer og mer sansen for Degritter´n med å vaske én og én plate, fremfor å vaske i batch´r. Det er på sett og vis litt mindre styr og ta frem én plate - vaske - sette tilbake i cover - neste osv.
    Den BO’en var sexy. Og siden jeg kun har tre platespillere..
    Nei, får sitte på hendene og prøve å tenke på andre ting istedet ;)

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er, som dere skjønner, like mye aktivitet rundt det å lage (u)lyd som å avspille lyd her om dagen. Og denne tråden vil ha noen tidvise avsporinger fra vinyl når det kommer til gitarer og MC.

I går ble den hvite (Olympic White) stratocasteren jeg har eid fra 1988 byttet ut til fordel for denne:

DSC02720.jpg

Hvilket dreier seg om en 2000-mod American Vintage ´70s Reissue, som altså er tett opptil en Stratocaster fra CBS-epoken.
    Denne har jeg noen helt konkrete planer med:cool:

Egentlig kunne jeg tenkt meg en fra CBS-epoken, men de har dratt så gæli av gårde i pris de siste årene. Reissuen er en del rimeligere - og bedre bygget enn "originalene" som ofte også har levd et tøft liv på veien i 40 år+

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det går mye i rengjøring om dagen.

Det vaskes plater i Degritter´n som forøvrig ble oppdatert med ny software i dag m/forbedret funksjonalitet.
    For en fordømt fin måte å vaske plater på:)

DSC02729.jpg

Og den "gamle" Stratocaster´n er ribbet, renset, oljet og polert, før den skal settes opp igjen:

DSC02728.jpg

Så da er det også litt Guitar Workshop - og det ER mer tidkrevende enn å sette opp en ny PU på en tonearm, og omtrent like mye "pirk";):

DSC02726.jpg

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.082
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det er, som dere skjønner, like mye aktivitet rundt det å lage (u)lyd som å avspille lyd her om dagen. Og denne tråden vil ha noen tidvise avsporinger fra vinyl når det kommer til gitarer og MC.

I går ble den hvite (Olympic White) stratocasteren jeg har eid fra 1988 byttet ut til fordel for denne:

Vis vedlegget 557650

Hvilket dreier seg om en 2000-mod American Vintage ´70s Reissue, som altså er tett opptil en Stratocaster fra CBS-epoken.
    Denne har jeg noen helt konkrete planer med:cool:

Egentlig kunne jeg tenkt meg en fra CBS-epoken, men de har dratt så gæli av gårde i pris de siste årene. Reissuen er en del rimeligere - og bedre bygget enn "originalene" som ofte også har levd et tøft liv på veien i 40 år+
    Flott gitar :)

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Flott gitar , og du går grundig til verks ser jeg !
    Ja, men sjelden det er nødvendig. Hovedårsaken til full demontering var at jeg hadde mikset litt med pickups og plekterbrett på mine 2 gitarer, og den jeg solgte måtte jo settes tilbake til original:)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jo takk, og årsaken til at det ble en slik er:

images-10.jpeg

Det finnes ikke så mange bilder av Blackmore med denne -74s Stratocasteren med Sunburst kropp,Rosewood hals og staggered pole single coils.
    Årsaken er at den hadde et relativt kort liv. Blackmore tok den i bruk i -77 og bl.a. ble den brukt under den kjente konserten Live in Munich (som finnes på DVD, og der bildet er hentet fra). Den ble visstnok raskt hans favoritt Strat, men...
    Under slutten av en konsert i -80 raknet det på "sedvanlig" Blackmore-vis og i istedenfor å gå backstage og hente en "replika" (ofte billig Squier-basert kopi ) de alltid hadde tilgjengelig, ble faktisk denne knust til pinneved. Det skal visstnok ha vært den eneste av hans bruksgitarer han har slått i stykker og han skal etter sigende ha angret på det i etterkant.

Mine nevnte planer for denne Strat´n er å modifisere den til en tilnærmet (om ikke annet visuelt) "kopi", hvilket bl.a. betinger en irreversibel modifikasjon (som fort kan redusere verdien) i form av scallopering av halsen the Blackmore way:

81AF6ppLRpL._SL1500_.jpg

Det er ikke til å stikke under en stol at det vil kile litt i nakken når jeg skal gå igang, for her må man være litt nøye:cool:

Edit: En liten live-snutt med Blackmore og den nevnte gitaren i bruk:)

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her er det liksom intet halvgjort!
    Ligner mer entusiastisk FULL PUPP!
    Artig å se.
    ;)

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Beslutning tatt.

Degritter´n har jeg hatt på utlån fra Gjallarhorn til test, med åpen retur. Men, jeg får gi beskjed om at han får sende faktura:cool:. Den andre vaskeren jeg bygde og har brukt er nå solgt og på vei til vestlandet.

Ja, det er mye penger for å få vasket noen plater, men det jeg synes er perfekt med Degritter´n (foruten at den gjør en bra jobb) er at man ikke bør styre så mye i for- og etterkant. Finner man det for godt å vaske én plate, så er det raskt og enkelt. Ønsker man å vaske flere i slengen, så er også det enkelt - og man kan drive å sysle med annet mens platen vaskes og tørkes.

Men batchvasking så er man egentlig fullt sysselsatt fra man starter, til alt er pakket sammen igjen:)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En rolig fredagskveld (samboer´n er på julebord) og avkobling med noen kalde og litt musikk. Har ikke fått tak i denne på vinyl - ennå, så da må CD´n være substitutt:

DSC02771.jpg

Og - for de av dere som ikke har hørt annet enn pop/rock-Rea og de låtene som er hjælspilt på radio - rens ørene og gi denne en sjanse:).
    Her er det jazzy blues som gjelder. Dette er tøft, og det svinger. God lyd er det også.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da er siste plate (for min del) spilt på denne:-\:

DSC02775.jpg

Solgt til- og hentet av ny eier nå i ettermiddag. Både håper og regner med at han blir fornøyd.

Liker ikke å selge noe som helst, og da får jeg trøste med med litt julebrygg nå som det er den første adventshelga:cool:

DSC02777.jpg

inpain1968

Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    7.960
    Blir det julekalender i år? Var veldig kjekt i fjor :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn