ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Av en eller annen grunn ble den Camel platen spilt mye i ungdomstiden. Kanskje grunnen er så enkel at det er et veldig bra album 😊
    Eller helt enkelt gode minner fra en av de gangene du slapp å svelge kamelen, men fikk napp på den lokale ungdomsklubben da låter fra plata ble spilt, høh-høh! 😛
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mht til evt steg som gjenstår for mulig LP12 oppgradering - opp til den spiller som heter Klimax i dag (veil 231K).
    For min del - trolig ingen (men man vet jo aldri 😯 ) foruten kanskje oppgradert strømkabel til Lingo 4.

    For de som ønsker (utover spec på min pr i dag) kan man oppgradere med:
    Harban (Woodsong Audio) plinth
    Radikal motorstyring
    Urika RIAA
    Keel Subchassis
    Ekos SE tonearm
    … til den nette samlede sum av ca 185K;). Men, da kan man jo trekke fra en del for salg av de avmonterte deler.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har knapt nok fått prøvespilt LP12´n før det igjen blir tilnærmet total nedpakking av alt Hi-FI og annet hobbyrelatert utstyr for noen uker 🥴 :

    IMG_1496.JPG

    I forbindelse med at sameiet har besluttet å oppgradere taktekkingen, har vi samtidig søkt om å bytte 2 takvinduer til noe større, samt å sette inn et nytt. Det nye blir i skråtaket til venstre i bildet. I tillegg skal vi også sette inn et større vindu på gavlvegg til høyre for den høyre høyttaleren.
    Dette arbeidet har de nå startet opp med, og i løpet av helgen bør dermed både dette rommet og et rom til der jeg har Head-Fi´n, alt gitarstæsj ++ være ryddet.

    Masse jobb, men trøsten er at det blir bra når de blir ferdig - og en ikke ubetydelig verdistigning da vi samtidig får godkjent bruksendring til areale for sk "varig opphold".
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Og så kommer jo rommet til å bli så mye flottere! Dette vil du ikke angre på.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, det blir definitivt bedre. Det vil bli en generell oppussing i kjølvannet av dette.

    Samtidig ligger det egentlig også an til at de to andre rommene i loftsetasjen, som tilsammen er noe større enn dette loftsstuerommet bygges om til ett rom. Da vil nok det rommet egne seg bedre som min "lekegrind" og lytterom. Så får samboer´n ta i bruk loftsstua som sitt hobbyrom. Dette får vi ta stilling til når vinduer er på plass.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men, nå - i påvente av ei lammegryte som står og putrer - har jeg funnet sofakroken med litt lesestoff:

    IMG_1505.JPG


    Og - for de med et snev av interesse for Thin Lizzy - ta en tur i Narvesen og kjøp denne blekka:
    IMG_1504.JPG

    Lang og utfyllende artikkel om hele bandes historie og plateutgivelser :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Men, nå - i påvente av ei lammegryte som står og putrer - har jeg funnet sofakroken med litt lesestoff:

    Vis vedlegget 667649

    Og - for de med et snev av interesse for Thin Lizzy - ta en tur i Narvesen og kjøp denne blekka: Vis vedlegget 667650
    Lang og utfyllende artikkel om hele bandes historie og plateutgivelser :)
    Takk for tipset, liker de godt 🙂
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Klarer ikke helt å skjønne hva den bakenforliggende årsaken til det gjentatte samarbeidet mellom geniet og "klovnen" egentlig er:unsure:

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er egentlig litt forunderlig hvordan mange band/artister gjennom årene har utelatt gode låter på sine album. Låter som da enten kun har kommet ut som B-side på singler, eller på senere samlealbum.

    Kom til å tenke på det da jeg kommenterte ei låt i Leisuredome-tråden tidligere i dag - hvordan Deep Purple utelot noe av deres beste låter fra albumene.
    Her er noen eksempler:
    In Rock - Black Night
    Fireball - Strange Kind Of Woman
    Machine Head - When a Blind man cries
    Burn - Coronarias Redig
    Perfect Strangers - Son of Aerik

    Kan nevne denne også - da det er relatert:
    Down to earth - Weiss Heim
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har i maaaange år hatt planer om å kjøpe loddestasjon til "erstatning" for de to gamle boltene mine, men ikke fått rotet meg til det før nå:

    IMG_1522.jpg


    Synes fjæropphengholderen til bolten er noe "ræl", så her ble det litt DIY. Samtidig ble det plass til messingrullen.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Takker gutter. Jeg har jo en tid gått svanger med å kanskje kjøpe en gitar til (som om behovet liksom skulle være der :rolleyes: ), men i såfall noe helt annet enn en Strat. Har ikke funnet noe som umiddelbart har fått sikringene til å ryke (med unntak av alt for dyre greier), før det ble linket til videoen over, i en annen tråd.
    Da begynte det umiddelbart å "klø". Det helt enkle, nedstrippede Les Paul konseptet m/kun en PU (P-90) i bridge, og det litt "bøllete" utseende var akkurat det jeg ikke visste at jeg ville ha:cool: .

    Epiphone er jo på sett og vis Gibson's billigmerke og (de fleste?) produseres i Kina, men kvaliteten og finish er gjennomgående god. På denne er det også brukt kvalitetskomponenter på både elektronikk og mekanikk, og så vidt jeg har forstått så er både kropp og hals heller ikke så langt unna en ordinær Gibson.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    All den tid jeg nå leser boken The road to Knebworth, som tar for seg deler av historien om foranledningene til reunion av Mark II - og turnéen frem til konserten i England, måtte jeg sette på denne i dag:
    IMG_1537.jpg

    Litt morsomt at et par av sporene er fra konserten på Valle Hovin i august 1987, hvilket jeg selvfølgelig var tilstede på :).

    Faktisk er det en som har lagt ut en snutt på YT også:


    Plateselskapet hadde en opprinnelig tanke og ambisjoner om at Nobody´s Perfect på sett og vis skulle bli et Made In Japan II. Slik ble det ikke. Selvom albumet har sine sider - og kanskje kunne blitt til det de ønsket, så endte det opp med å bli et ok live album.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Visst, visst, høstmørket er tiden for å tylle seg inn i pleddet og leser om menn i hvite høyhælte støvletter i casa ptb.
    Det er notert!

    Ellers grattis med tøff gitar, som er mer i min gate😎🤟
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.635
    Antall liker
    4.247
    Sted
    Bartistan
    Litt morsomt at et par av sporene er fra konserten på Valle Hovin i august 1987, hvilket jeg selvfølgelig var tilstede på :).
    Der var jeg også. Vi avslutta kvelden nede på Sardines der Henning Kvitnes og Little Eden sto for dagens desidert beste musikalske opplevelse :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Visst, visst, høstmørket er tiden for å tylle seg inn i pleddet og leser om menn i hvite høyhælte støvletter i casa ptb.
    Det er notert!
    Hvert ti-år har jo hatt sitt motebilde - og sett i ettertid: Måtte jeg valgt så hadde 70-tallet glatt gått foran de fleste - og da spesielt 80-tallet :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mens man er inne på kles-stiler, så kan det nærdes litt Blackmore om det også. Han blir jo omtalt som The Man in Black, da han stort sett alltid har brukt svarte klær. Støvler/sko/boots var som regel "avviket" og ofte var de hvite, eller røde.
    På den nevnte Knebworth konserten (i 1985) var det derimot svarte støvler - og ikke hvilke som helst type støvler:

    kneb-rb3.jpg

    Jepp - slagstøvler :cool: . Jeg kjenner ikke til andre artister i denne liga som noen gang har gjort tilsvarende (men de finnes sikkert).
    Årsaken var at det (selv til England å være) regnet noe heeelt... både dagene før- og under konserten. Hele området - også backstage var kun leire og søle - og Blackmore prioriterte tydeligvis å holde seg tørr på beina:).

    The Man in Black´s favorittfarge er forøvrig grønn - og tidvis har han derfor også brukt grønne og lilla (relatert til Purple) jakker på scenen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig med litt facts. Er inne i en periode hvor sent 60,tidlig 70 tallets rock, opptar meg. Ble rett og slett litt lei av jazz. The Who er gjester i dag 🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Endelig helg, og deler av ettermiddagen skal vies til å begynne på denne boken:

    IMG_1540.JPG


    Omslagsbildet illustrerer jo temmelig klart hva denne dreier seg om :) .
    Mao både foranledningen til den andre re-union av DP Mark II og den korte perioden frem til det definitive bruddet, da Blackmore for godt takket for seg, midt under den pågående verdensturneén.

    Som sikkert mange kjenner til fikk DP engasjert (en dog litt usikker på oppgaven) Joe Satriani til å bli med slik at de fikk fullført turneén.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Omtrent 6 uker etter nedpakking kan det igjen spilles musikk i loftsstua. Hadde jo på langt nær hatt behov for å ryddet ned så tidlig som jeg gjorde om jeg hadde visst at det kun var siste uken håndverkerne skulle "herje" inne:mad:.

    Men, nå er første trinn ferdig. Neste trinn blir å enes om den mest fornuftige løsningen for hele etasjen. Det er snaut 40 kvm gulvflate - og ingen vegg er "vernet".
    Enn så lenge er det omtrent som før, med unntak av vesentlig mer lys enn tidligere da (se innlegg 1163):).

    IMG_1542.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    40 kvm og den takhøyden, burde være et ypperlig rom. Ser veldig bra ut 🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mnja - arealet skal deles i 2 rom + garderobe/oppbevaringsplass, så vi får se hva løsningen faller ned på. Legger vel ut noen planskisser etterhvert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kjempe fin musikkrom, ptb. Bra størrelse også.

    Hvilken lp- oppbevaring endte du opp med igjen. Jeg er der selv om ikke lenge, nemlig. Har flere Kallax, men ønsker meg noe finere og nettere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Endte opp med Ikea Eket, og som du ser så går LP plater akkurat inn. Men, samlebokser osv blir for høye. Vekten er i grenseland for hva Eket tåler. Slik jeg har satt de går det fint, men jeg ville ikke stablet flere på hverandre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Endelig en uke fri. Men, så mye "ferie" blir det ikke da prosjekt pusse opp yttergang står for tur. En del ekstrajobb også, da de som bygget huset i sin tid slurvet med vindtettingen. Måtte derfor rive ned innertaket, ta ned alt av isolasjon og utbedre det. Temmelig klønete å vindtette fra undersiden, men fikk det til sånn nogenlunde. Nå er det mer eller mindre klart for å stifte opp nye takbord i morgen.

    IMG_1563.jpg

    Når det er ferdig gjenstår det "bare" å sparkle, male og montere opp nye entrémøbler (som ble levert på døra i dag).
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Driftig gubbe, gratulerer :).. Er litt i motsatt hjørnet om dagen... Men jevner seg ut får vi håpe..
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det ble ikke den helt store shoppingen blandt alle "Black x" tilbud. Som vanlig fra CDON er det del-leveringer, men første pakke kom i dag:

    IMG_1562.jpg

    Limitert, og nummerert utgivelse.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har et eksemplar med litt lurvete cover. Derfor jeg har en føler ute. Takker for tipset. Skal sjekke ut den når den kommer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Selvom det ikke ble noen musikalsk julekalender i år holdes nå allikevel en tradisjon i hevd:

    IMG_1564.jpg

    Og nå skal luke 3 åpnes ;) .

    I motsetning til andre kalendere jeg har registrert her inne, så er det ingen eksplosjonsfare her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn