pu. anbefalinger.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Hvilke pu. anbefalinger kommer dere med på en SME 3009 II arm?
Selvfølgelig Shure V15, men hva mer?
Har tenkt å bruke innledningsvis en Grado Sonata Reference, men ...

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Hm ..... er det ingen som har noe å komme med?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.633
Sted
Hus
Er det SME 3009 Serie II eller er det Serie II Improved armen med fast eller avtakbart headshell?? Har den knivlager av plast eller stål? :)

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Det er en originalarm fra -76/77 og med fast headshell. Om det er en "improved" eller ei har jeg rett og slett ingen aning om. Hva skiller "improved" og en ikke-"improved" egentlig. Har ikke satt meg inn i denne materien. Men for all del, jeg vil belæres. ;)
Og til slutt; knivlageret er av plast.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.928
Sted
Kongsberg
Hei. :)

Med fast headshell og plast knivlager er det uten tvil en "Improved" arm du har.
Dette er en lett arm i motsetning til standard series II-armen som var vesentlig
tyngre. Den er allikevel tyngre og mer rigid enn den superlette Series III-armen.
Dette er sannsynligvis verdens nest mest solgte "løse" tonarm - etter Rega RB-300.

Det typiske valget av pickup vil være å sette på en MM. Du har allerede nevnt
Shuren, men denne listen kan suppleres med min favoritt i sjangeren; Garrott
Optim FGS (P-77), Ortofon 2M serien og bedre MMer fra AudioTechnica.

Det er også mulig å sette på mykere MCer med complianse rundt 15. Da kan du
velge PUer som Dynavector 10X5, AT OC-9 Mk. II, Ortofoner fra Rondoserien og
litt mykere Denoner (ikke DL-103!).

Jeg har hatt drøssevis av disse armene opp gjennom årene plassert på drivverk
fra Linn, Thorens og ERA og har absolutt sansen. De er langt bedre enn sitt rykte
så jeg har fått utmerket lyd med PUer som FR MC-201, Accuphase AC-2,
Ultimo/Dynavector, Decca London, Koetsu (!), EMT (!!) og Denon DL-103 (!!!).
De sistnevnte likte godt at armen supplertes med "Åre og dempetrau". Disse er
selvfølgelig ikke idealvalg fra et teoretisk ståsted men fungerte godt for meg i
en tid da jeg ikke viste bedre.

Armen kan forbedres med bronsje knivlager og bedre ekstern- (og intern-) kabling.
Et nesten gratis tweek - som øker armmassen og demper resonanser - er å surre
sort isolasjonstape rundt armrøret. Ser også litt kult ut(?).

Lykke til. ;)

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Jøss. Der ble det liv i kjerringa, som han sa kallen!!

Taker for gode tips, Gunnar, men surre isolasjonstape rundt armrøret (he he)?? Ja ja, jeg skal ikke nekte for det, men ... det høres litt underlig ut, eller rettere sagt nytt ut.
Det får vel greie seg for en spiller nr. 2. ;)

Men Gradoen, ikke noen anbefalinger der?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Sonata reference burde funke som en kule i den armen, spør du meg. Jeg har hatt endel Gradoer i løpet av karrieren, og de liker seg veldig godt i en SME som din. Gunnar nevner dempetrauet her, det får Gradoen til å synge ytterligere, så det kan være en grei investering. Ellers er ekstern-og internkabling et lurt trekk. Armen er god nok til å rettferdiggjøre investeringer her. VdH 501 er en utmerket armkabel til dette bruket, og den er ikke grisedyr heller. ( Sjekk nærmere hos Hifi-klubben) Det er forøvrig den kabelen SME leverer orginalt til de dyrere armene sine i dag....

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for gode tips karer! ;)
For se hva det blir til ...

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Sonata reference burde funke som en kule i den armen, spør du meg. Jeg har hatt endel Gradoer i løpet av karrieren, og de liker seg veldig godt i en SME som din. Gunnar nevner dempetrauet her, det får Gradoen til å synge ytterligere, så det kan være en grei investering. Ellers er ekstern-og internkabling et lurt trekk. Armen er god nok til å rettferdiggjøre investeringer her. VdH 501 er en utmerket armkabel til dette bruket, og den er ikke grisedyr heller. ( Sjekk nærmere hos Hifi-klubben) Det er forøvrig den kabelen SME leverer orginalt til de dyrere armene sine i dag....
Jo, det vil jeg tro. Du husker vel den pu´en, Gradoen? Ihvertfall ... den gang hadde jeg en Thorens 321 MKII med en SME III arm - som en mye lettere - og det låt faktisk godt, det óg. Så hvorfor ikke i et II´er arm?
Ellers kunne jeg ha tenkt meg en Audio Technica AT OC-9 ...

Ja ja, uansett blir dete som sagt en nr. 2 platespiller, sånn kose/hobbyprosjekt. Men ka fanken, vil jo ha litt go´lyd lell da ... ;)

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Når det gjelder denne SME 3009 armen, så er det en ting som jeg har lurt på. Ved kjøp av Denon sine PU'er så følger det med en plate (ekstra vekt) som skal settes mellom headshell og PU. Om man så gjør dette, vil man ikke da stå litt friere ved valg av PU'er med et litt stivt oppheng?

Noen som har en formening om hvilke PU som passer best i denne armen; Ortofon 2M Blue eller Denon DL-160?

Topp Bunn