Pu med trøkk

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Spiller kun vinyl litt av og til, men har et oppsett som fortjener å bli brukt mer.
Vil i den forbindelse undersøke litt om noen har noen råd for en pu med mer trøkk?
Har idag en Rega P9 med Apheta som spiller meget bra, men som ikke har det trøkket mitt cd oppsett har.

Takk for råd.

Yasman
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
yasman skrev:
Hei,

Spiller kun vinyl litt av og til, men har et oppsett som fortjener å bli brukt mer.
Vil i den forbindelse undersøke litt om noen har noen råd for en pu med mer trøkk?
Har idag en Rega P9 med Apheta som spiller meget bra, men som ikke har det trøkket mitt cd oppsett har.

Takk for råd.

Yasman
Rega er vel ikke kjent for å lage spillere med "trøkk", så kanskje er det ikke "Regalyden" du er på jakt etter? Selv om jeg ikke har digital kilde på ditt nivå så oppleves P9 noen ganger mindre dynamisk, men det kommer jo an på innspillingen. Regner med du bruker lav (>100 ohm) inngangs impedanse med Apheta? Jeg har og en gammel tung DD spiller, og jeg opplever at denne har mer trøkk, men den mangler "flyten" til Regaen. Ellers er det jo mange som foretrekker Ortofon med Rega.

-Minutten
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Rega er vel ikke kjent for å lage spillere med "trøkk", så kanskje er det ikke "Regalyden" du er på jakt etter? Selv om jeg ikke har digital kilde på ditt nivå så oppleves P9 noen ganger mindre dynamisk, men det kommer jo an på innspillingen. Regner med du bruker lav (>100 ohm) inngangs impedanse med Apheta? Jeg har og en gammel tung DD spiller, og jeg opplever at denne har mer trøkk, men den mangler "flyten" til Regaen. Ellers er det jo mange som foretrekker Ortofon med Rega.
-Minutten
[/quote]
Mener jeg bruker lav impedanse ja. Skal se etter! Ja, det er vel dynamikken som jeg synes mangler if. cd oppsettet. Men så har jo mange andre cd spillere ikke det trøkket som Esoteric har da, så det er kanskje for mye forlangt.........
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva menes her av herrene yasman og Minutten, med trøkk?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Tenkte litt det samme ...
Jeg gikk utfra som ha selv sier at det manglet litt dynamikk.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmmm...jeg har jo aldri prøvd hverken hans riia eller pu, så vanskelig å si noe konkret.
Men jeg heller muligens mot at det må være noe som ikke stemmer i samarbeidet mellom pu og riia.

Her låter det så dynamisk og samtidig kontrollert som jeg aldri før har opplevd vinyl.
Kjører fullbalansert fra pu og inn i riia.
Jeg er rett og slett fornøyd. (bare noen småjusteringer på sikt...)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Tenke litt på det jeg og. Og det er jo enklere å få teste/låne en riaa en pu?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Minutten skrev:
Tenke litt på det jeg og. Og det er jo enklere å få teste/låne en riaa en pu?
Det er nok det- av forståelige grunner kanskje.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei, skal sjekke innstillingene i Riaaen.
Ikke sikker på at spilleren er satt opp rett heller; men Apheta skal være svært enkel.......
Med trøkk så mener jeg dynamikk; skal se i helgen!

Yasman
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
yasman skrev:
Med trøkk så mener jeg dynamikk; skal se i helgen!

Yasman
Avstanden mellom sterkt og svakt er liten - tamt og kjedelig?
Tror det kan løse seg om:
-PU er rett montert
-Arm står "riktig"
-Innstillingene i riia er i samsvar med PU

Som nevnt er jeg ikke kjent med Moon riiaen.

Det er også lov å "leke" seg etter eget godtbefinnede når det gjelder riia`s innstillinger ut ifra grunninnstillingene.
Min måte er å dra på til det butter imot, for så å ta det et par knepp tilbake.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
emotikon skrev:
yasman skrev:
Med trøkk så mener jeg dynamikk; skal se i helgen!

Yasman
Avstanden mellom sterkt og svakt er liten - tamt og kjedelig?
Tror det kan løse seg om:
-PU er rett montert
-Arm står "riktig"
-Innstillingene i riia er i samsvar med PU

Som nevnt er jeg ikke kjent med Moon riiaen.

Det er også lov å "leke" seg etter eget godtbefinnede når det gjelder riia`s innstillinger ut ifra grunninnstillingene.
Min måte er å dra på til det butter imot, for så å ta det et par knepp tilbake.
Takk! får hente inn ekspertisen.... Moon Riaaen er den beste jeg har hatt; med ekstern strømforsyning er den meget bra. Jeg får prøve meg frem!
Yas
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.953
Antall liker
13.277
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
første pu jeg tenker på når noen sier trøkk er EMT TSD15
imo
mvh
Leif
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Regaen stillt inn på nytt og flyttet strømforsyninger vekk fra platespiller og Riaa; det ble noe annet!
Og ja, jeg hadde til og med sett feil på biasinnstillingen...
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
En pøickup somikke er for dyr er dynavector dv-20x , tar tid åspille inn, men har du tolmodighet får dutilbake....

Alternativt kjøp den brukt.

xx-2 og xv1-s er også flotte saker , sitnevnte bruker jeg nå selv , den koster mye , men spiller også utrolig godt.

etter min mening funker de rimligere dv pickupene knallbra i regaarmer ( dv 20 og xx-2) jeg har hørt begge hos cash 63 her på sentralen som nok kan utdype.

men min snevre erfaring , fikk jeg egentlig aldri til dv-20 i jmw armen min , i rega derimot , hos cash , spillte det en god del bedre( tonalt) så her er det variasjoner.

Mvh Espen
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Yasman!

Apheta har 3 punkts monteringen til Rega, så oppsett er super enkelt. Bare vekt og Bias, så er du i mål der.
Husk også at Apheta liker seg best veldig lavt lastet. Helst rundt 50 ohm og maks 100 ohm last, så blir den silkemyk, men informativ :)

Hørte P9 og Apheta på Rega IOS riaa i London i februar og det låt absolutt ikke tamt eller med lite dynamikk. Moon Riaa er sikkert svært godt også.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
digiman skrev:
Yasman!
Apheta har 3 punkts monteringen til Rega, så oppsett er super enkelt. Bare vekt og Bias, så er du i mål der.
Husk også at Apheta liker seg best veldig lavt lastet. Helst rundt 50 ohm og maks 100 ohm last, så blir den silkemyk, men informativ :)
Hørte P9 og Apheta på Rega IOS riaa i London i februar og det låt absolutt ikke tamt eller med lite dynamikk. Moon Riaa er sikkert svært godt også.
Takk Digiman; jeg fikk alt stilt inn skikkelig igår; det er faktisk små maginer fra ordinært til meget bra...Nei, det er ikke grunn til å skifte PU! Den er som du sier meget informativ men det spiller aldri skarpt. Nå er bassen også fin og balansert. Og dynamikken er upåklagelig.
Igår spilte jeg Alphaville fra tidlig ungdom (Forever young) og det spilte bare knallbra!! Kommer til å kose meg med de gamle vinylplatene også nå, selv om det er store forskjeller både på innspillinger og vinylkvaliteten.
Yasman
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Supert at det løste seg.
Vinyl handler en god del om tålodighet og nøyaktighet.
Ikke minst på det som har med softwaren å gjøre. ;) På det området har jeg selv en stor jobb forran meg.
 
Topp Bunn