Pu og Riaa

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Lurer på hvor viktig det er med matching av Pu og Riaa trinn? Tenker da ikke lydkvalitet, men mer på teknisk spec.

Har en rimelig Ortofon pu (OM5E). Det har spilt helt greit med riaa trinnet i Cyrus one, men etter jeg byttet til nad trinnet ble lyden mye lavere. Alt er rett koblet med tanke på mm/mc inngang osv.

På forhånd takk.

Morten..

K

kbwh

Gjest
Pu og Riia

Hvis du må skru mer opp på NADen relativt til CD-inngangen betyr det vel bare at NADens RIAAtrinn har mindre forsterkning enn Cyrusens. Det er bare å skru opp, det er det volumkontroller er til for.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Pu og Riia

Joa, ja sant det. Men bare lurte på om det var noe en bør se etter?

men takk for svar Valentino..

Mvh....

K

kbwh

Gjest
Pu og Riia

Kanskje jeg var litt kort?

Du sier at NAD-RIAAen er satt opp riktig. Det høres ok ut? Hvor står volumkontrollen ved vanlige lyttenivåer på CD og vinyl på NADen??

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Pu og Riia

Kort nei, Glad for alle svar jeg får jeg :)

Når jeg hører på Cd så står volumen ca kl 9 og vinyl må jeg nok opp på kl ett for å få samme volum. Før med Cyrus trinnet stod det fast på kl 9 uansett cd eller vinyl.

Så da lurer jeg på om det er som du sier forsterkningen i riaa trinnet som utgjør forskjellen, eller om det er noe store forskjeller på mm pu`ene. Kan jeg kjøpe en Pu med høyere ut nivå Feks? Så det blir en bedre match?

K

kbwh

Gjest
Utgangssignalet på en OM5E er 4mV (standard referanse). En Regapickup har vel 6mV om jeg ikke husker helt feil, dvs. ca. 3dB mer. Da kunne du skru ned, men Regapickuper liker helst Regaspillere.
Ortofonen er ikke så teit. Støyer det klokka ett?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Nei da, det er null støy kl 1 så det går jo å bare skru opp volumet når jeg spiller Lp. Det er en hjemmebygd spiller med motor og arm fra Rega så det går jo ann å prøve en rega Pu kansje? Armen er vel den simpleste Rega armen. RB100 tror jeg den heter.

Mvh...

K

kbwh

Gjest
RB100 er laget for å matche Ortofon OM mener jeg.
Hva med et dempeledd på CD-inngangen?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Mange RIAA trinn, både frittstående og innbyggede, har dip-switcher eller faste motstander under lokket. De kan endres/byttes for å tilpasses inngangen på linjetrinn.

Jeg har hatt to RIAA'er hvor man måtte inn i kabinettet for å endre utgangseffekt.
F.eks Nakamichi PA5II (som forøvrig hadde en utmerket innebygget RIAA) ble levert med en liten pakke med motstander, og en instruksjon om bruk og tilpasning.

Har du sjekket om det finnes noe slik alternativ?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå er det vel slik at Riaa trinn ofte har en utgangsspenning på 0,5 volt, mens cd-spillere ligger på ca 2 volt utgangsspenning. Jeg vet ikke hva inngangsspenningen er for din forsterker, men det kan tydeligvis være et visst misforhold her.

Selv har jeg det samme "problemet", men da det ikke er noe støy ved å skru opp en ekstra tørn, lever jeg godt med dette.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.913
Torget vurderinger
1
Pu og Riia

6bm8 skrev:
...
Så da lurer jeg på om det er som du sier forsterkningen i riaa trinnet som utgjør forskjellen, eller om det er noe store forskjeller på mm pu`ene. Kan jeg kjøpe en Pu med høyere ut nivå Feks? Så det blir en bedre match?
NAD PP2 har iht spec en forsterkning på 34 dB, dvs. ca 50X, på MM-inngangen. Dette er litt lite etter min smak, nærmere 40 dB, dvs 100X, er mer passe på en MM inngang; dog så lenge strømforsnyingen er tilpasset og overstyringsmarginen på påfølgende linjetrinn kan «styres» med volumkontrollen, så kan forsterkningen godt være 200-400X, dvs 46-52 dB. Det lille jeg så på hjemmesidene til Cyrous, så fant jeg ikke noen spec for forsterkning i RIAAtrinnet til Cyrus I. På den tredje siden så synes jeg det er OK å kunne benytte «hele» skalaen på volumkontrollen, og ikke være begrenset til området fra kl 7 til kl 12, men dette er i høyeste grad en smakssak.

mvh
KJ

K

kbwh

Gjest
Nervøse volumkontroller er noe herk. Hos meg står volumkontrollen klokka 2 når jeg spiller Mahler. Denslags musikk er noe dynamisk, kan man si. Moderne komprimerte pop/rockproduksjoner? This one goes to 11. Og da er det høyt!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.913
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Nervøse volumkontroller er noe herk. Hos meg står volumkontrollen klokka 2 når jeg spiller Mahler. Denslags musikk er noe dynamisk, kan man si. Moderne komprimerte pop/rockproduksjoner? This one goes to 11. Og da er det høyt!
Kl 2 på Mahler må da være minimum; Wagner bør ikke spilles under kl 3; og dersom vulgaritetene til Tchaikovsky ikke ender opp i blårøyk ved kl 5 så er anelegget passe dimensjonert. 8)

mvh
KJ

K

kbwh

Gjest
;D

Jeg hadde også et slikt klokka 10-anlegg før, men så vippet jeg ut balansepometeret og satte inn et 6dB dempeledd i stedet. Det ville selvfølgelig vært mulig å sette dempeleddet foran inngangsvelgeren, men da trengs det flere motstander.

Topp Bunn