PU til Rega Planar 2?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Finnes det en pu som passer bedre til denne enn Rega Elys som jeg bruker nå?

Jeg liker-
Dyp men rask bass.
Veloppløst mellomtone.
Veloppløst og "silkeaktig" diskant.
Så lite "forvrengning"som mulig...

:)

Vil ikke bruke for mye penger på denne spilleren, da jeg er på utkikk etter en annen....derfor forslag på pu opp mot 2k mottas m takk.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for tips :)
Noko forslag til kvar eg får tak i ein slik, og forventa pris?
(hei..der slo jeg om til mitt gamle målføre ;) det var lenge siden)
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Denon finner du på www.hifiklubben.no
DL-110 tror jeg koster litt over tusenlappen?
Jeg er også på pickup-jakt til Planar2, så om noen har andre tips: Syng ut! :)
Har vurdert Denon eller Ortofon (mc), men har ikke prøvt noen ennå.
Sliter med en Benz som ikke låter bra. (Tror ikke jeg oppnår riktig VTA og at det er her problemet ligger)
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
DL-110 koster 698,-
DL-160 koster 998,-
DL-103 koster 1298,-

Noen som har tips og erfaringer angående matching med Planar2?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DL103 passer utmerket i RB250, skal ikke være for påståelig med de to andre Denon'ene. Passer utmerket gjør også Goldrings G-klasse pu'er, G1022 og G1042 er iallefall litt mer klangrike og bedre enn Elys (gammel type), Elys (ny type) er imho betydelig bedre enn ny type.

Mvh Vidar P
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Benz Micro Silver koster 2K. Meget bra på denne armen. Snakk med Arild på Hifi-Guiden, Hamar! Husk å få med skive å legge mellom headshell og pu, dette for å få rett vinkling på armen.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Elys (ny type) er imho betydelig bedre enn ny type.

Mvh Vidar P
Litt fort i svingen her? :)

Har hatt Denon DL160 i en RB300 på en planar 3. HELT klart en forbedring fra Elys. Hvor bra den var skal jeg ikke mene noe om, hadde den ikke lenge nok i hus til at jeg rakk å spille den inn.
MEN den er jo en high output MC, og hos meg, med en RIAA uten justerbar gain ble utgangssignalet for lavt - med litt livløs gjengivelse og litt dårlig dynamikk som resultat.

Edit: litt fort i svingen min også....
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Var visst det ja..   :) mente såklart "ny type er bedre enn gammel".
Men det er også noe som heter SuperElys  :D

Mvh Vidar P
Er det mulig å beskrive hva som oppleves som forskjell mellom Elys og SuperElys?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det mulig å beskrive hva som oppleves som forskjell mellom Elys og SuperElys?
Den litt vel mye "upfront" spillestilen (særlig oppover i mellomtonen) i Elys er byttet ut med en litt mindre splashy og litt mer klang-/fargerik presentasjon. Imho.

Mvh Vidar P
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Den litt vel mye "upfront" spillestilen (særlig oppover i mellomtonen) i Elys er byttet ut med en litt mindre splashy og litt mer klang-/fargerik presentasjon. Imho.

Mvh Vidar P
Takk for svar Vidar :)

Jeg sliter litt nå, med hva jeg skal gjøre med spilleren...den er sikkert grei til prisen, men jeg ønsker meg noe helt annet enn det jeg har ::) ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for svar Vidar  :)

Jeg sliter litt nå, med hva jeg skal gjøre med spilleren...den er sikkert grei til prisen, men jeg ønsker meg noe helt annet enn det jeg har  ::) ;)
Ut ifra det du beskriver i første innlegg

Jeg liker-
Dyp men rask bass.
Veloppløst mellomtone.
Veloppløst og "silkeaktig" diskant.
Så lite "forvrengning"som mulig...
så tror jeg meg enig med deg; dette vil du neppe oppnå i kontekst av ditt øvrige system med en Rega 2, neppe med en Rega 3 heller..
Jeg har sikkert mast om det før, men du burde imho ha et bedre drivverk for å få veldig gode resultater. ;)

Mvh Vidar P
 
J

jarle77

Gjest
Takk for svar Vidar  :)

Jeg sliter litt nå, med hva jeg skal gjøre med spilleren...den er sikkert grei til prisen, men jeg ønsker meg noe helt annet enn det jeg har  ::) ;)

Se og kvitt deg med den,dette er dårlige spillere. Du får aldri den til og spille bra. Hadde ikke du en Philips?
Bruk den,og selg den Regaen.

Mvh Jarle
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rega 2 er langt bedre enn noen Philips jeg noengang har sett, så dette virker som et tøvete råd.

Mvh Vidar P
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Se og kvitt deg med den,dette er dårlige spillere. Du får aldri den til og spille bra. Hadde ikke du en Philips?
Bruk den,og selg den Regaen.

                  Mvh Jarle
Jeg tror ikke Rega hadde hatt sitt gode navn og rykte om det hadde vært så dårlige spillere som du mener.
Om du ikke har meget spesiell smak ang. lyd da... ;)
 
J

jarle77

Gjest
Jeg tror ikke Rega hadde hatt sitt gode navn og rykte om det hadde vært så dårlige spillere som du mener.
Om du ikke har meget spesiell smak ang. lyd da...  ;)
Den som påstår at Rega 2 og 3 er bra spillere,vet ikke hva de snakker om.
Disse Rega er ikke noe bedre enn Philips sine større modeller.
Motor som støyer,dette kan en høre når pu nærmer seg senterleie. Er dette en bra spiller?

               Mvh Jarle
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Det er bra spillere prisen tatt i betraktning ja.
Har ikke merket noe til den støyen, men så bruker jeg bare en budsjett-riaa også da. (Foreløpig;)) Motoren kan byttes, mulig det er en bedre motor ang støy i oppgraderings-kit'et man får kjøpt?
Armene til Rega hadde vel neppe vært så hyppig benyttet om de var "dårlige" skulle jeg tro?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den som påstår at Rega 2 og 3 er bra spillere,vet ikke hva de snakker om.                Mvh Jarle
Erre mulig... :p

Et spørsmål; hvorfor dukket det opp "Mvh Roar" nederst på innlegget, før det ble editert til "Mvh Jarle"?

Mvh Vidar P
 
J

jarle77

Gjest
Erre mulig...  :p

Et spørsmål; hvorfor dukket det opp "Mvh Roar" nederst på innlegget, før det ble editert til "Mvh Jarle"?

Mvh Vidar P
Ja det skal jeg,mitt fornavn er Jarle Roar. Kan tenke meg hvem du sikter til.Sjekk gjerne profilen og når innmeldingen fant sted,


Mvh Jarle Roar
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ok....

Så spørsmål nummer to; du hevder at de som kan si at Rega 2 og 3 er bra spillere vet ikke hva de snakker om.
Vet ikke hva de snakker om...

Jeg faller i den kategorien, og dermed vet jeg åpenbart ikke hva jeg snakker om. Hvordan er det mulig, på et offentlig forum, å si noe slikt? Det tror jeg var noe av det mest tøvete jeg noen gang har lest her.

Det hadde hjulpet betraktelig om du kunne nevne hvilken Philips du mener man bør kjøpe istedet for disse Regaene, og redegjøre for hvilke lydmessige gevinster man da ville oppnå.
Nå må du ha tunga rett i munnen, fordi det er neppe kun meg her på forumet som er intimt kjent med disse spillerne..

Mvh Vidar P
 

Franx

Medlem
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
39
Antall liker
4
Det var en bastant påstand jarle77.

REGA 2/3 hadde nok vært borte og glemt for mange år siden dersom det hadde vert dårlige spillere...

Venter spent på et utfyllende svar der du begrunner ditt syn litt bedre, og en liten ting til,- din påstand om at vi som har disse spillerne og som synes dem er bra nok ikke har peiling... (?) Det er rett og slett useriøst og latterlig.

Vi har alle våre meninger om mangt og meget, vi er enten enige eller uenige, men uansett må vi ikke glemme og være saklige.

Hm... tråden handlet vist om PU til Rega Planar 2
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Som trådstarer syne jeg dette er interessant.

Det er klart at disse gamle Rega spillerne ikke er verdens beste, men det er også etter mitt- og mange andres syn- klart at for prisen en betaler for dem får man en ok spiller.
Tror nok mange har hatt mye morro og frustrasjoner med dem opp gjennom tidene med tanke på tweaks etc. :)

På mitt gamle anlegg holdt den i massevis!
Men på det nye, holder den ikke lenger følge.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har fortsatt min gamle Planar 3 (som den het før) fra 1979!
Er som en gammel Volvo, rusler og går. Vurderer å skifte motor på den 1500 spenn, billig. Må jo ut med minst 20 laken hvis man kun nøyer seg med det beste.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

har en planar 2 m/ grado blue.låter bra men vil advare litt mot denne da jeg måtte heve tonearmen pga pick-upens størrelse.

mvh
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Artig kar denne Roar!

Edit: Jarle Roar

;D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.716
Antall liker
7.974
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den som påstår at Rega 2 og 3 er bra spillere,vet ikke hva de snakker om.
Disse Rega er ikke noe bedre enn Philips sine større modeller.
Motor som støyer,dette kan en høre når pu nærmer seg senterleie. Er dette en bra spiller?

               Mvh Jarle
Er det Philips 212 og denslags du snakkar om? Det høyrest ut som du har eit jordingsproblem med Regaen. Skift pickup.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Er det Philips 212 og denslags du snakkar om? Det høyrest ut som du har eit jordingsproblem med Regaen. Skift pickup.
Nei Arve, dette er en typisk "feil" på Rega'n. Motoren er for dårlig skjermet. Nå har jeg kun hørt P2, P3 og P25, så jeg kan ikke uttale meg om de nye modellene.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei Arve, dette er en typisk "feil" på Rega'n. Motoren er for dårlig skjermet. Nå har jeg kun hørt P2, P3 og P25, så jeg kan ikke uttale meg om de nye modellene.
De er sikkert minst like ille de, jo nyere dess verre, ikke sant?  ;)

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høyrde noko slikt med ein Grado på Planar 3. Men problemet forsvann då pickupen vart skifta. Trur det har med Rega sitt spesielle jordingsopplegg på armen å gjere. Hadde iallfall ikkje snev av problemet med ein P9/RB 1000/Ortofon Kontrapunkt A (http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=104)
Kan bekrefte dette med Rega og Grado, har hørt samme selv. Dette kan man jo snu opp og ned i all tid, faktum består imidlertid; Rega P2 og P3 er blant de lydmessig beste spillere i sin prisklasse, og har følgelig et velfortjent rykte som sådan også..  :D
Men disse henger ikke tilstrekkelig med i et høyoppløsningssystem, slik trådstarter også har hevdet. Og da kan jeg vanskelig (svæært vanskelig) forestille meg at en underlegen Philipsspiller vil gjøre det noe bedre..

Poenget med hele tråden var imidlertid at Johna ville ha råd ift oppgradering; min mening er at han bør søke et bedre drivverk enn Rega P2/P3, istedet for en bedre pu. Dette vil gi betydelige musikalske gevinster i nuet og på sikt.

Mvh Vidar P
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
De er sikkert minst like ille de, jo nyere dess verre, ikke sant?  ;)

Mvh Vidar P
Nei, her er vi ikke enige ;) Jeg liker mye nytt jeg :) Har til og med en modda P25 ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, her er vi ikke enige  ;) Jeg liker mye nytt jeg  :) Har til og med en modda P25  ;D
Jeg har en Colombia 78 med stålnåler, gammel og god :D

Mvh Vidar P
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Jeg har en Colombia 78 med stålnåler, gammel og god  :D

Mvh Vidar P
Til sitt bruk er denne absolutt en go'sak...... Har en selv, husker ikke typebetegnelsen. Men, det er ikke ofte jeg trekker opp fjæra på denne....
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Tre veier å gå med billig Rega:

1. Oppgradering. Hvis du vil bøle med det, finnes grovt regnet tusen alternativer. Arm, tallerken, motor, kabler, chassis, underlag. Her går det an å drukne seg i diskusjonsfora og oppgraderingsartikler.

2. Bytte spiller. Med et av verdens snilleste bruktmarkeder tastetrykk unna, kan en tålmodig sjel gjøre gode kjøp. Ved klokt kjøp av ny spiller, får du mange oppgraderinger på kjøpet. Rega P5, for eksempel.

3. Bytt spiller og oppgrader. Med bedre utganspunkt, kan du få mer igjen for bryet med oppgraderinger. Det går for eksempel an å få en brukt LP 12 fra ca 5000 kr.

Uansett gir tilgangen på vinyl og prisene (særlig brukt, og særlig klassisk) at det ligger en lang, lang stripe av gode opplevelser foran den musikkinteresserte. Det finnes ingen rimeligere måte å oppleve god musikk med god lyd på.

Mvh
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Pre-senilt postscriptum: Jeg har hatt bra erfaringer med P3/RB-300 og AT-OC9. Den pick-upen har jeg sett til fordelaktige priser hos enkelte amerikanske forhandlere, og har nettopp den klangbalansen du beskriver. Det har forøvrig også riaa-trinnet XLP(S) fra MF. Som sagt, det er mange veier å gå.

Mvh
 
Topp Bunn