PU til SME 310 og LP12. Forslag?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Så snart Kontrapunkt har skaffet yttertallerken og jeg har fått ny topplate i fra FunkFirm, så er alle delene på plass til en LP12. Ikke helt nytt det øvrige, men et sted å begynne. Armen er en SME 310 (m VdH kabling). Denne har jeg testet på min sterkt tweaked Thorens 150 sammen med Ortofon OM40, noe som slett ikke låter verst, men ikke særlig annerledes enn min SME 3009 s2 arm med samme PU. Men en av grunnene til at jeg skifter arm er nettopp fordi jeg ønsker flere valgmuligheter når det gjelder PU. Så kommer altså spørsmålet, -- hvilken PU? Prisklasse, et sted mellom 5 og 8K. Dette er jo en arm med relativt lav armmasse så det betyr jo at PUer med noe lavere complience må være å foretrekke. Har tenkt litt på VdH MC10 Spesial. Denne koster på tilbud kr 6500 i Danmark. Det er imidlertid ikke en PU som jeg har sett har vært fremhevet i tester eller på noen måter særlig høyt rated. Hvilke erfaringer fines blant forumets lesere? RIAA? - en NLE 17 som er altetende mht signal.

mvh
Øivind

B

break_out

Gjest
OivindS skrev:
Så snart Kontrapunkt har skaffet yttertallerken og jeg har fått ny topplate i fra FunkFirm, så er alle delene på plass til en LP12. Ikke helt nytt det øvrige, men et sted å begynne. Armen er en SME 310 (m VdH kabling). Denne har jeg testet på min sterkt tweaked Thorens 150 sammen med Ortofon OM40, noe som slett ikke låter verst, men ikke særlig annerledes enn min SME 3009 s2 arm med samme PU. Men en av grunnene til at jeg skifter arm er nettopp fordi jeg ønsker flere valgmuligheter når det gjelder PU. Så kommer altså spørsmålet, -- hvilken PU? Prisklasse, et sted mellom 5 og 8K. Dette er jo en arm med relativt lav armmasse så det betyr jo at PUer med noe lavere complience må være å foretrekke. Har tenkt litt på VdH MC10 Spesial. Denne koster på tilbud kr 6500 i Danmark. Det er imidlertid ikke en PU som jeg har sett har vært fremhevet i tester eller på noen måter særlig høyt rated. Hvilke erfaringer fines blant forumets lesere? RIAA? - en NLE 17 som er altetende mht signal.

mvh
Øivind
Gratulerer med riktig valg av spiller :).

Kjenner ikke til den kombinasjonen med SME 310 arm, men VdH MC10 Spesial er vel bra den, dersom en liker VdH sounden.

Hva slags topplate er det du har skaffet deg? Bilder ;D

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå har jeg lest hva Gunnar Brekke skrev i Fidelity om SME V, hvor han anbefalte stive til medium stive PUer. Siden det kun er ubetydelig forskjell i masse på V og 310 så det med kravet til lav/medium complience muligens ikke så viktig.

Topplaten som jeg har bestilt er en del av et oppgraderingskit til LP 12 i fra FunkFirm http://www.thefunkfirm.co.uk/V_Link.htm anmeldt av Art Dudley i Stereophile i Dec 2006. http://www.stereophile.com/artdudleylistening/1206listen/
Glemte forresten å si at jeg vil komme til å kjøre Origin Live motor og PSU.

Bilder får jeg se om jeg får tatt når jeg har samlet alle delene og byggingen tar til. Jeg har også en jobb å gjøre ang plinten (kassa) som jeg har fått tak i. Ikke mye pen akkurat.

VdH-lyden, hva er det som kjennetegner den? Problemet med å kjøpe PU er selvsagt at man ikke kan regne med hjemlån. Derfor ønsker jeg å høre andres erfaringer.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.927
Sted
Kongsberg
Hei

vdHul MC-10 og Shelter 501 er begge meget fornuftige
valg til din kombo. I tillegg ville jeg tatt med Benz L2 på
listen. Personlig ville jeg lagt en tusenlapp til i potten
og gått for en Ortofon Rohmann.

mvh :)
Gunnar Brekke

B

break_out

Gjest
Denne komboen var ny for meg, men hvorfor ikke? Kjenner kun OL gjennom armoppgraderinger av Rega RB250, men som jeg har forstått så er det en del LP12 spillere som har denne PS’en. Er spilleren oppgradert med Cirkus?

Dersom du enda ikke har gjort montering etc. så hadde det vært fint om du kunne dokumentert med bilder, og så klart lytteinntrykk når ting er på plass.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takker aller først for gode råd. :)

Origin Live har motorer med bl a tilpasning spesielt for LP12.http://www.turntable-power-supply.com/list-of-decks.htm
Dersom jeg ikke hadde hatt OL motoren allerede kan det nok hende jeg hadde kostet på meg en full FunkFirm oppgradering .

Dette er ingen spiller enda, kun en kasse med deler, bl a fordi noen har kvittet seg med disse fordi vedkommende antagelig oppgraderte til Cirkus. Dessuten venter jeg på topplaten, som jeg har skjønt at kan ta litt tid å få tilsendt.

De som venter bilder i morra eller neste uke er vel optimistiske. Dette prosjektet kommer i konflikt med unger og andre prioriteringer som ikke jeg kontrollerer og passer nok best til mørke høstkvelder.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.900
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Vet forøvrig om en kar i Stockholm som har et plinth liggende i amfrosia, tror han skal ha 1000.- Svkr for det hvis du vil ha spilleren strøken utseendemessig.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4
OivindS skrev:
Nå har jeg lest hva Gunnar Brekke skrev i Fidelity om SME V, hvor han anbefalte stive til medium stive PUer. Siden det kun er ubetydelig forskjell i masse på V og 310 så det med kravet til lav/medium complience muligens ikke så viktig.
Hvis vekten på 310 armen er i nærheten til V er det grunn til å være litt skeptisk. V og LP12 har ingen god synergi....

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvis vekten på 310 armen er i nærheten til V er det grunn til å være litt skeptisk. V og LP12 har ingen god synergi....
[/quote]

Hmm. Jeg får si jeg også stusset over at vekten var såvidt høy. (Har ikke sammenlignet 310 og V, men alikevel...) Er jo klar over at LP 12 ikke er veldig begeistret for tunge armer. Men samtidig lages det armbord som er ferdigborret for SME. Det kan da ikke være med tanke på 3009 -serien?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.916
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
OivindS skrev:
720 gr på begge to. Jeg har også hørt kritikk av synergien mellom SME armene og LP12. Jeg aner dog ikke hva denne kritikken er fundert på (dvs. hvilke tiltak som evt. er gjort for å utgjevne evt. missmatch)

mvh
KJ

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4
Har aldri hatt SME V på min LP12, men det som hevdes er at armen er for tung slik at fjæringa ikke virker optimalt. Linn gjør jo et nummer ut av at Keel skal veie det samme som det gamle subshassiet+armbrett+feste til Ekos så de mener vel at dette + Linn armen skal gi en perfekt vektfordeling for fjærene.
Graham lagde forøvrig en LP12 utgave av sine tidligere armer som var lettere enn standardarmen slik at balansen skulle bli optimal.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.900
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Så lenge du skal bruke en 10" arm på en LP12........... får du lokket på ordentlig da ?
Er jo ikke over seg med plass selv med 9" arm på denne spilleren.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Jeg kan jo si at jeg hadde SME 309 på min Systemdek XII/900e, og opphenget fungerte ikke optimalt på denne da. Opphenget på Systemdek er ikke veldig ulikt det i LP12. Jeg byttet til en Rega RB300 og fikk da opphenget til å fungere mye bedre, ihvertfall forsvant alle tendenser til sideveis "bounce" som det var da SME-armen sto på. Så jeg tror at de nyere SME-armene, 300-serien, IV og V er for tunge for denne typen spillere.
Muligens fungerer de gamle armene 3009/S2 og Series III bedre da de er lettere. Det samme gjelder kanskje M2 serien?

mvh trondkj

B

break_out

Gjest
Jeg tror at det SME kuttet av Linn armplaten stammer tilbake fra 3009 tiden. Jeg har hatt en SME 3009 på en LP12 som var pre Cirkus og med Shure stift. Dette var en fin kombinasjon, men det er og blir anno 70/80 tallet versjon av Linn spilleren. Er kjøpet fullført av arm og armbord så er det bare å prøve kan jo ikke skade. En kan jo ta en telefon til Kontrapunkt også for å høre hva de anbefaler. Det er litt nybrotsarbeid det du driver med, men det kan jo bli en super kombo utav det.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
Vet forøvrig om en kar i Stockholm som har et plinth liggende i amfrosia, tror han skal ha 1000.- Svkr for det hvis du vil ha spilleren strøken utseendemessig.
Utseendet betyr ikke allverden. Anlegget får stå i fred i lytterommet hvor kun personer med felles musikalske preferanser har interesse av å være.

Har fått tilbud om en topplate til nesten ingen penger, men samtidig er jeg veldig nyskjerrig på hva topplaten til Funk Firm med alternativ motorplassering kan, selv om prisen er drøy.
break_out skrev:
Er kjøpet fullført av arm og armbord så er det bare å prøve kan jo ikke skade. En kan jo ta en telefon til Kontrapunkt også for å høre hva de anbefaler. Det er litt nybrotsarbeid det du driver med, men det kan jo bli en super kombo utav det.
Kjøpet er allerede gjort. Skal prøve, og går det ikke så har jeg enten en LP12 eller en 310 arm til salgs. ;D
Rudi skrev:
Så lenge du skal bruke en 10" arm på en LP12........... får du lokket på ordentlig da ?
Er jo ikke over seg med plass selv med 9" arm på denne spilleren.
Skulle kanskje tro at armen er 1" lenger, men faktum er at avstanden fra senter til pivot kun er 7 mm, så det går greit.

Topp Bunn