PU til Yamaha PF-800?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei i sommervarmen, godtfolk.

Jeg har stående en velfungerende og nærmest strøken PF-800.
Dette er en av de morsomste (les; som jeg har brukt flest timer sammen med på kort tid) av de platespillerne jeg har hatt i hus.
Jada, det har vært bla. både en to og tre Regaer og italiensk "aluminumsmonster" i eie. Har fremdeles P5/RB700/Ortofon Cadenza Blue, i kjelleroppsettet - den og PF-800 har rett og slett byttet tiltenkt plass.

PU som står på den spesielle doble armen til PF-800, er en Ortofon super OM20
Denne gjør en grei jobb og sporer som tykjen sjøl (les som positivt) sammen med armen, men føler at her nok er mer å hente fra skivene mine.
RIAA er en Aqvox Phono 2CI, som takler det den måtte få kastet mot seg.

Det eneste jeg finner på nett om denne armen er:
Dynamically balanced, twin-pipe tonearm
Effective length: 222mm
Overhang: 16mm
Offset angle: 23 degrees
Cartridge weight: 2 to 11g

Orginalt ble den levert med:

MC-705 MC type
Output: 0.3mV
Tracking force: 1.7g (+-0.5g)
Cartridge weight: 4.3g

Min absolutte smertegrense er satt til 5000,-
Musikk som spilles på vinyl? Alt fra det røffeste fra punkens og rockens historie til smooth Westcoast og jazz.
Men 80% av skivene mine er nok div. genre innen klassisk musikk.

Noen som har for mye fritid i deilige sommer-Norge og som kan tenke seg å drodle litt over dette?

IMG_1459.CR2 - Kopi.jpg
 
Sist redigert:

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Jeg havde sådan en pladespiller for 26 år siden. Jeg brugte en Ortofon MC 20 super, med et godt resultat.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Kan varmt anbefale Denon DL-103R. Rytmisk driv, stram bass, masse dynamikk og en deilig oppløst mellomtone. Stilig platespiller!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for svar og forslag.

Crusty; har vært inne på tanken om en Nagaoka - satt å leste om disse i går. Intressant. Ser at vekten på MP-500 ligger opp mot maksgrensen for armen, som er 11g
ChrisAndre; Kjenner godt til DL-103 - har hatt en slik på en av P5/RB700 arm. Den står nå på en JA.Michel-spiller her.
sigma 6; MC 20 super har også vært sett på. Dette grunnet at produsenten av min RIAA har en PU som mest sannsynlig er en kopi av eller forbedret MC 20 super. Vet du mer om armen?

Det jeg glemte å presisere i åpningsposten, er at jeg gjerne skulle hatt tips på PUs som er maksimalt egnet til denne noe spesielle armen- som jeg vet altfor lite om, annet en at jeg har lest meg til at den skal være rimelig bra sammen med dette drivverket- skulle jo bare mangle så lenge den er designet for drivverket.
 
Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Må også nevne at RIAA-trinnet er optimalisert for MC og da helst i balansert konfigurasjon for å kunne benytte seg av current-gain delen i den. Dette vil si at jeg må reterminere armkabel ( som er gjort med min RB700 arm) eller i verste fall bruke overgang rca/xlr - med modifikasjoner i koblingen.
Nå skal det sies at det allerede låter finfint slik det spiller med MM og rca.

Har sett litt nøyere på N MP-500 - finner ikke noe om høyde på den.
Med Ortofon super OM-20 er VTA "perfekt" Den har en høyde på Ca 20mm (finner ikke det på nett heller)

Har vært inne på tanken en verson av den mye, her inne - omtalte AT EV33
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Jeg har også en gammel japaner (Kenwood KD-650) og AT33PGT fungerer veldig bra på denne. (ikke den helt store forskjellen på denne og Rega P9/RB1000/DV20xh)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har også en gammel japaner (Kenwood KD-650) og AT33PGT fungerer veldig bra på denne. (ikke den helt store forskjellen på denne og Rega P9/RB1000/DV20xh)
Lest mye om AT33PTG (EV) de siste par årene - det jeg tenker på nå er; vil disse bli for stive for denne merkelige armen på PF-800 monn tro...?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det teoretiske grunnlaget for denne dobbel-armen har eg beklagelegvis gløymt. Det vert litt meir masse, og kanskje meir resonansdemping enn ein skulle vente seg. Eg vil tippe gammaldagse MC-pickupar skulle vere gode her. Iallfall om dei held seg innan tilrådd vektklasse.
 
Topp Bunn