PU tips ønskes.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
465
Torget vurderinger
14
Heisann folkens.

Da skal ein Avid Diva prøves og her må det til ein ny PU. Dette er den gamle Avid Diva m/Origin Live OL-1 arm på.
Kunne tenkt meg å prøvd ut Denon 103R, da eg har høyrt at denne har ein frisk og "rocka" spillestil. Passer denne i nevnte arm?
AT OC 9 har eg eigd for 15-16 år siden og da stod den på ein Rega Planar 3 og den husker eg låt bra,men det er lang tid siden.
Har spelt på DV 10x5 og 17D3 Mklll dei siste åra,men kunne tyenkt meg å prøvd noke anna.Har stor sans for 10x5 i prisklassen.
Skal nedgradere og ser etter ein pu i 3000 kroners prisleiet.

Og det spilles fortsatt rock,n roll,blues,prog og metal her i gården.

Kom gjerne med tips om kor det er rimelegt å handle. ;)

TAF

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Tror kanskje en 103 hadde vært å foretrekke framfor 103R.
Usikker på hvor godt Denon og arm trives sammen.

Ellers er jeg veldig enig i at 10x5 er mye for pengene.

/jan

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hei! Gratulerer med en glimrende platespiller og en forrykende god arm. Originarmen er jo en Rega 250 på stereoider, og i utgangspunktet er ikke de armene noe lykkelig kompaniskap med Denons 103. Det spiller ok nok, men lyden blir liksom ikke helt forløst. Dynavector 10x5 er derimot en supermatch, ikke bare til armen , men også mht verkets tonale karakter, så selv om du sier du kunne tenke deg noe annet enn Dynavector, ville jeg nok vurdert den sterkt. Du har vel ikke brukt Dyna på denne spilleren, så det blir sikkert en annen opplevelse likevel. Hva er grunnen til at du tenker deg noe annet, forresten?
Et alternativ til 103 kan forresten være Zu Audios 103-baserte modell. Den ligger så vidt jeg vet i overkant av 3000, har fått strålende kritikker, spiller levende og rocka, og hentes til landet av Vendur a.s.

Lykke til!

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
465
Torget vurderinger
14
impulse skrev:
Hei! Gratulerer med en glimrende platespiller og en forrykende god arm. Originarmen er jo en Rega 250 på stereoider, og i utgangspunktet er ikke de armene noe lykkelig kompaniskap med Denons 103. Det spiller ok nok, men lyden blir liksom ikke helt forløst. Dynavector 10x5 er derimot en supermatch, ikke bare til armen , men også mht verkets tonale karakter, så selv om du sier du kunne tenke deg noe annet enn Dynavector, ville jeg nok vurdert den sterkt. Du har vel ikke brukt Dyna på denne spilleren, så det blir sikkert en annen opplevelse likevel. Hva er grunnen til at du tenker deg noe annet, forresten?
Et alternativ til 103 kan forresten være Zu Audios 103-baserte modell. Den ligger så vidt jeg vet i overkant av 3000, har fått strålende kritikker, spiller levende og rocka, og hentes til landet av Vendur a.s.

Lykke til!
Grunnen til at eg ønsker å prøve noke anna er vel nysgjerrighet og for å få litt erfaringer med forsjellige pu,er- ikkle nåke meir en det.
10x5 er ein knakende god pu,så kansje eg går for den igjen ja.
Takker for innspel så langt.

TAF

S

Stereo_Mono

Gjest
Har du vurdert å se litt nærmere på Ortofon sine PU? For min egen del er jeg helt frelst på lyden fra deres PU. Er på min femte PU fra Ortofon nå og har faktisk ikke vurdert noe annet. Eller bortsett fra en mislykket tur innom en Grado Refrence da.

Men på en annen side er jeg nok produsentenes våte drøm av en kunde :p Er jeg fornøyd med et produkt forblir jeg lojal :)

RL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2004
Antall liker
1
Hei
Spille nå på ein DL103 kjøpt brukt her på forumet, spiller forrykende til prisen.

mvh Rolf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
RL skrev:
Hei
Spille nå på ein DL103 kjøpt brukt her på forumet, spiller forrykende til prisen.

mvh Rolf
Det gjør den, men den har et hysterisk stivt oppheng, så den passer ikke i alle armer. Som Origin-armen, for eksempel.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Impulse lille venn :)

Hvordan ville en trekloss fra Grado passet tror du ?

/jan

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
JanR skrev:

/jan
"Lille venn"?? Har´u drekki ? ;)
En av treklossene fra Grado passer nok utmerket i armen, men det er kanskje ikke førstevalget til den musikken trådstarter foretrekker. Gradoene er nok strået hvassere på akustisk musikk.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
impulse skrev:
JanR skrev:

/jan
"Lille venn"?? Har´u drekki ? ;)
En av treklossene fra Grado passer nok utmerket i armen, men det er kanskje ikke førstevalget til den musikken trådstarter foretrekker. Gradoene er nok strået hvassere på akustisk musikk.
Drekker stadig vekk, det hadde du gjort også med det tempoet som er her i gården til tider ;)

Nuvel, grunn til at jeg spør er at jeg har en Grado Platinum 1 liggende her. Spiller meget bra i AC armen, aldri hørt den i en Rega arm.

/jan

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Hei,har nu en 103R i en Project 9 (ikkje C eller CC,denne er alu) og denne kjører 10-11Hz på HifiNews-plata faktisk.Spille nu rock så det holder ;D Anbefales.Vess den ikkje faller i smak kan du jo senere selge den til meg,må jo ha en ny PU når æ har slitt ut denne ;)

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Hmm,skjønner nu ikkje det heilt,den spora alt på testskiva med glans og har ikkje no problem med musikkplater heller ::)

mvh Filip

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
465
Torget vurderinger
14
Takker for mange innspel. Har fått gode priser/tilbud på DV 10x5,DV 20x og på Ortofon Rondo Blue.

Noken som kjenner denne Rondo Blue? Kan dere beskrive denne opp mot DV.

TAF

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
T A F skrev:
Takker for mange innspel. Har fått gode priser/tilbud på DV 10x5,DV 20x og på Ortofon Rondo Blue.

Noken som kjenner denne Rondo Blue? Kan dere beskrive denne opp mot DV.

TAF
Har ikke erfaring med akkurat den arma, men på generell basis kan DV 20x anbefales. Ang. rondo Blue, ville jeg heller satsa på Ortofon 2M Black. Det er en virkelig god p.u. til prisen!!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ortofon lager utrolig gode elementer, men det gjør jaggu dyna også. 20X er klart best her, og er nok et hestehode foran Rondo på dynamikk, driv og evne til ikke å la pressefeil, slitasje og rillestøy bli altfor fremtredende. dessuten sporer de med verdens største selvfølgelighet. Jeg har hatt en god del Ortofonelementer, men foretrekker nok Dynavector. Andre kan selvfølgelig se det anderledes.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
impulse skrev:
Ortofon lager utrolig gode elementer, men det gjør jaggu dyna også. 20X er klart best her, og er nok et hestehode foran Rondo på dynamikk, driv og evne til ikke å la pressefeil, slitasje og rillestøy bli altfor fremtredende. dessuten sporer de med verdens største selvfølgelighet. Jeg har hatt en god del Ortofonelementer, men foretrekker nok Dynavector. Andre kan selvfølgelig se det anderledes.
Jeg sliter ikke med å være enig i det...jeg bruker sjøl DV Karat 17d3, og er storfornøydd. Jeg har også hatt Ortofon 2M Blue, og låneprøvd "Black". Jeg mener at disse to Ortofonene, er virkelig gode - hensyntatt prisen. De er helt i tetskiktet hva angår mm- p.u'er, men det er nå min oppfatning.

;D

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
465
Torget vurderinger
14
Om eg bestemmer meg for DV 20X så har man eit valg i forhold til High og Low output. Skulle tru at Low er det beste valget da man skulle tru at denne gir litt meir detaljer og kansje litt meir ro i lydbildet? Ka meiner folket om dette?

Denne pu skal kjøres mot Accuphase AD20 riaa kort,som har massevis av justerings muligheter for både mm og mc.

TAF

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
465
Torget vurderinger
14
Nå tikker det in eit tilbud på ein Koetsu Black her med ein pris godt innenfor mitt budsjett og denne har vist stått i den spilleren som eg venter heim,tidlegere. Den er fra 1981,men strøken(timetallet er vel ikkje godt å seia).

Dette er vel ein dyr sak,men tenker litt på alder da. Nærmer seg 30 år :-\

TAF

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
T A F skrev:
Nå tikker det in eit tilbud på ein Koetsu Black her med ein pris godt innenfor mitt budsjett og denne har vist stått i den spilleren som eg venter heim,tidlegere. Den er fra 1981,men strøken(timetallet er vel ikkje godt å seia).

Dette er vel ein dyr sak,men tenker litt på alder da. Nærmer seg 30 år :-\

TAF
Brukte inntil nylig en Denon DL 1000A som er like gammel som den Koetsuen du nevner, og den spillte fortsatt helt utmerket, så det er ikke nødvendigvis noe galt med PU fordi den har noen år på baken, hvis den ellers er pent behandlet selvfølgelig.

Denon`en ble forøvrig byttet mest pga oppgraderingssyken.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
465
Torget vurderinger
14
Nå ser det ut som det går mot eit kjøp av DV 20X Low. ;)

Takker for gode tips.

TAF

Topp Bunn