PU vs. RIAA

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.067
Torget vurderinger
10
Hei!

Etter et par år med vinyl stiller jeg følgende spørsmål til dere alle:

Hvor bør en bruke pengene når det gjelder pu vs riaa?

Mvh
Bia

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
RIAA=70-80%
Pickup=30% +
+ = sprengt budsjett ;D

Arne K

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Cobra2 skrev:
RIAA=70-80%
Pickup=30% +
+ = sprengt budsjett ;D

Arne K
Er vel neppe noe fasitsvar på dette................
Forslaget over gir f.ex et RIAA-trinn til ca 15 000 kr og en PU til ca 6000 kr...... Dét virker litt vel skeivt for meg.......
Heller noe mer likt kanskje.........??
Noe av det morsomme med vinyl for tida er jo det enorme utvalget, og da spesielt i PUer, så her er det mange muligheter.
For min del ville jeg lagt mest penger i en ny PU, og noe mindre i et brukt RIAA-trinn.
Prisen på RIAA-trinnet er jo dessuten avhengig av hvilken funksjonalitet du ønsker trinnet skal ha (mulighet for variabel last, RCA/balansert etc etc).
Mvh

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Med mangfoldet av pick-up'er var nettopp tanken å finne et fleksibelt riaa, med flere gain & load justeringer.

Arne K

(Og å finne at "go-biter" ikke alltid trenger å koste mer enn jubileums-steinen til fruen)

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.067
Torget vurderinger
10
olaps skrev:
Er vel neppe noe fasitsvar på dette................
Forslaget over gir f.ex et RIAA-trinn til ca 15 000 kr og en PU til ca 6000 kr...... Dét virker litt vel skeivt for meg.......
Heller noe mer likt kanskje.........??
Noe av det morsomme med vinyl for tida er jo det enorme utvalget, og da spesielt i PUer, så her er det mange muligheter.
For min del ville jeg lagt mest penger i en ny PU, og noe mindre i et brukt RIAA-trinn.
Prisen på RIAA-trinnet er jo dessuten avhengig av hvilken funksjonalitet du ønsker trinnet skal ha (mulighet for variabel last, RCA/balansert etc etc).
Mvh
Er fullstendig klar over valgets kvaler i dette spørsmålet, men det er jo kanskje derfor det er verdt å stille?

Jeg ville foretrekke at sammenligningene var i forhold til nypris for å ikke begrense tilgjengeligheten.

Mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg mener alt for mange av oss retter fokus for mye mot produktets pris i stedet for mot dets kvaliteter. (desverre har disse faktorene en tendens til å henge sammen).

Jeg mener det er bedre å lete etter kvalitetene i et komponent (i dette tilfelle Riaa/pickup) og kjøpe det som passer best innenfor det busjett man til enhver tid synes man vil/kan bruke. Hvordan dette kommer ut i %-vis fordelig, anser jeg mindre relevant.

Personlig har tilfeldigheter gjort at jeg pt besitter en pickup med prislapp omtrent 25% av RIAA-trinnet. Dette fungerer helt fint, men i slike tilfelle er det lett å begynne å lure på det billigere komponentet er en begrensende faktor for det andre.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.239
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Erland skrev:
Personlig har tilfeldigheter gjort at jeg pt besitter en pickup med prislapp omtrent 25% av RIAA-trinnet. Dette fungerer helt fint, men i slike tilfelle er det lett å begynne å lure på det billigere komponentet er en begrensende faktor for det andre.
Tja, er ikke veien målet da, med den vesle hobbyen vår? Sånt sett vil det kanskje alltid være en viss "skjevfordeling" underveis?
I mitt tilfelle er fordelingen i øyeblikket RIAA 93%, PU 7%, velger å se det slik at RIAA-trinnet er i stand til å hente det beste/meste ut av PU'en..... ;D
;)
Morten

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.046
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
min erfaring tilsier vel at å legge mest penger i en god riaa er den beste invisteringen,vi har jo testet en god del puer og riaa trinn i det siste og dette forteller iallefall meg at du kommer lengst med å legge pengene i riaa delen.

mvh

S

Stereo_Mono

Gjest
Har 2 RIAA i huset. ASR Mini Basis (den nye) og en Pro-ject PhonoBox SE II.
Selvfølgelig spiller ASR mere støyfritt og har bedre båndbredde osv, men jeg tror jeg kunne levd lykkelig med Pro-jecten med en god MM pickup i 2000-4000 klassen.

Det er vel ikke noe tvil at det settes større krav til strømforsyninger (støy) hvis du bruker en lav outputs MC. Ville vel tro at mye av det vi betaler for i dyrere RIAA er netopp disse egenskapene? En Goldring 1042 f.eks med sin 6.5V output vil vel ikke ha de samme kravene som en MC med 0.4V output for og spille ok?

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.067
Torget vurderinger
10
Hei, drar denne tråden frem igjen.

Virker som alle som har svart på tråden er enige om at man bør bruke anslagvis en tredjedel av pengene på riaa.

Vil det si at for å forsvare f.eks en DV xx2 bør man ha riaa i 40k klassen?

Mvh
bia

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Huff, da har jeg alt for billig riaa ::)

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.067
Torget vurderinger
10
gut_man skrev:
Huff, da har jeg alt for billig riaa ::)
Ja, tror bare du kan selge den. Du kan få et skambud av meg...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.946
Torget vurderinger
1
RIAA'en er en svært undervurdert komponent og den er uhyre viktig i platespillerkjeden. Faktisk er RIAA den forsterkerkomponent med største hørbare forskjeller etter min erfaring. Alle RIAAer jeg har hørt låter svært forskjellige. Foruten om absolutt kvalitet er det også (som vanlig) et spørsmål om matching.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Har nylig skiftet riaa og kan allerede etter 20 timer konstatere at det er himmel og hav i forskjell fra den forrige (ARC PH5). Min erfaring er altså at riaa'en absolutt er nødvendig å bruke penger på.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.946
Torget vurderinger
1
SOA skrev:
Har nylig skiftet riaa og kan allerede etter 20 timer konstatere at det er himmel og hav i forskjell fra den forrige (ARC PH5). Min erfaring er altså at riaa'en absolutt er nødvendig å bruke penger på.
Sier du at jeg bør kjøpe en PH-7 i steded for en PH-5 til min Argo "i"? :-[ :-[ :-[ :eek: ;)

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Voff skrev:
SOA skrev:
Sier du at jeg bør kjøpe en PH-7 i steded for en PH-5 til min Argo "i"? :-[ :-[ :-[ :eek: ;)
Det sier jeg ikke. PH5 er en forbasket god phonoforsterker og matcher Argo i flott. PH7 er bare enda bedre. Kjøpte denne som andre ledd i vinyloppgraderingen min. Series V var det første, ny PU blir det tredje...

Topp Bunn