Sport, sykkel og trening Pulsklokke ....

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Vurderer å bytte min noget slitne pulsklokke.
Har alltid hatt Polar, nå sist en M400 som egentlig har fungert fint fram til nylig, og antagelig koster nok.

Ut i fra det så peker Polar Ignite seg naturlig ut, men før jeg rakk å iverksette kom Polar Grit på markedet.
Den ser fra mitt ståsted svært så attraktiv ut.

Men der møter jeg motbør fra kamerater som hyppig omtaler meg som utstyrsfreak, at Garmin er HELT overlegen på alle områder.
Nevnte kamerater har alle byttet både ski, sykler OG pulsklokker flere ganger mens jeg har hatt min M400.

Hvilke synspunkter har dere som er litt mer oppdatert enn meg på dette?
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Ser da ut som en bra sak synes jeg?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Jeg sverger til Garmin, er nå på min andre 920xt eller hva den heter. Første sluttet å virke, tror det var fordi det ble en sprekk i glasset og på en oval weekend med mye bading må det ha kommet noe vann inn (sprekken var der i månedsvis før). Jeg er veldig fornøyd med den, fordelen med å ligge et generasjon eller to bak er at man omtrent får kastet de etter seg på finn.no når de ivrigste oppgraderer når det kommer ny modell som tilbyr fint lite nytt. Første kjøpte jeg i butikk til nesten 3000, andre fikk jeg på finn til 650 kroner.

Eneste svake punkt er remmene, de har preg av forbruksvare (bytter 1-2 ganger i året, bruker klokken hele tiden, dvs også når jeg ikke trener). Fordelen er at man får reimer billig på ebay fra Kina så det er bare å bestille et lite knippe når man først gjør det. Det er litt ulike ting som ryker på de, for øvrig så man opparbeider seg også et lite lager reservedler over tid. Batterilevetiden er veldig god og appen med "treningsdagbok" er bra synes jeg og integrasjon mot Strava funker veldig fint.

Jeg har pulsbeltet med løpesensor og det funker veldig fint for min del. Ekstra sykkelutstyr har jeg ikke så det vet jeg ikke noe om.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
Jeg kjøpte en Polar Ignite (6mån) funker fint god batteri tid og rimelig :)
 
Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Har bestilt en Huami amazfit med PAI, men har ikke fått den. Håper på motivasjonsbygging med PAI. Og så er det greit med en treningsklokke som kan fungere som vanlig analogt armbåndsur ellers.
 

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Innlegg
397
Antall liker
410
Sted
Viken
Velger Polar (Vantage) fordi den optiske sensoren på håndleddet fungerer sammen med svømme-programmene. Og fordi web-programvaren Polar Flow er mer helhetlig og gjennomtenkt. Dette gjelder også Grit X.

Har også hatt 2 Garmin Fenix-modeller. Bra de og, og gøy med 3.parts software. Synes info presenteres mye bedre hos Polar. Hos Garmin setter du opp selv - et lappeteppe av moduler i Web-software.
Garmin har også sperret funksjonen håndleddspuls ved bruk av svømmeprogrammer (fordi de ikke kan garantere full pålitelighet). Man kan bruke et pulsbelte (swim) for å få både puls og svømmedata, men mange plages med at beltet sklir ned i vendingene (holder seg fint på plass hvis man bruker pulsbelte inni drakt).
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg er strålende fornøyd med garmin 935 hvertfall, hatt denne noen år uten noe problemer. Fortsatt god batteritid.

Kjøpte pulsbelte etter enstund, men det var primært for å få det synket mot Zwift når jeg er på rulla.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Føler jeg kaster inn brannfakkel her nå med min no-brainer Apple Watch 5 med 4g. :) Selvfølgelig forutsetter dette at du bruker Iphone.

Hovedgrunnen til kjøp i forholdt til andre Smart/trenings klokker er nøyaktig pulsmåling og EKG + hverdagsfunksjonalitet.

Jeg er vanlig mosjonist og går/jogger jevnlig ca 7 mil i uken + svømmer en del. Apple watch er en av få klokker der du kan sette bassenglengde (ned til 1m). Har prøvd Garmin Swim via en kamerat, utrolig komplisert i forhold (måtte synce manuelt med pc for å lese av data) og bassenglengde var 25 eller 50m. AW tar også puls i vann (dog kan ikke garantere nøyaktighet på området) og vet hvilken svømmeart du svømmer + registrerer fysiske vendinger. I tillegg har den en puls og hjertemåling (EKG) som legen min ble imponert over (nøyaktighet, vi sammenlignet), den tar EKG ved behov som du kan sende direkte til din lege (via pdf) om du får noe akutt.
GPS er viktig for min del og på dette området er klokken overraskende en av de kjappeste og mest nøyaktige. Vurderte sterkt en Garmin da denne skal være benchmarken på GPS (-i følge min lokale sportsbutikk, som for øvrig uttalte at Apple Watch bare er en gimmick), men etter noen raske google søk (og egenerfaring i etterkant) viser tester at AW er på fullt høyde/eller bedre enn Garmin. I TILLEGG kommer alle andre hverdags funksjoner parret opp med min Iphone som gjør hverdagen mye enklere.

-Faktisk det viktigste punktet er at den ser griselekker og formell ut på kontoret til skjorte og blazer tilnærmet som et vanlig ur, kjøpte stanless steel varianten med Milanese lenke og den har en eierglede som ingen andre sportsurklumper kan matche..

Eneste negative er at den må lades 1 gang i døgnet, men dette er rutinesak og jeg legger den på ladeplaten mellom dusj og frokost før jobb.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Føler jeg kaster inn brannfakkel her nå med min no-brainer Apple Watch 5 med 4g. :) Selvfølgelig forutsetter dette at du bruker Iphone.

Hovedgrunnen til kjøp i forholdt til andre Smart/trenings klokker er nøyaktig pulsmåling og EKG + hverdagsfunksjonalitet.

Jeg er vanlig mosjonist og går/jogger jevnlig ca 7 mil i uken + svømmer en del. Apple watch er en av få klokker der du kan sette bassenglengde (ned til 1m). Har prøvd Garmin Swim via en kamerat, utrolig komplisert i forhold (måtte synce manuelt med pc for å lese av data) og bassenglengde var 25 eller 50m. AW tar også puls i vann (dog kan ikke garantere nøyaktighet på området) og vet hvilken svømmeart du svømmer + registrerer fysiske vendinger. I tillegg har den en puls og hjertemåling (EKG) som legen min ble imponert over (nøyaktighet, vi sammenlignet), den tar EKG ved behov som du kan sende direkte til din lege (via pdf) om du får noe akutt.
GPS er viktig for min del og på dette området er klokken overraskende en av de kjappeste og mest nøyaktige. Vurderte sterkt en Garmin da denne skal være benchmarken på GPS (-i følge min lokale sportsbutikk, som for øvrig uttalte at Apple Watch bare er en gimmick), men etter noen raske google søk (og egenerfaring i etterkant) viser tester at AW er på fullt høyde/eller bedre enn Garmin. I TILLEGG kommer alle andre hverdags funksjoner parret opp med min Iphone som gjør hverdagen mye enklere.

-Faktisk det viktigste punktet er at den ser griselekker og formell ut på kontoret til skjorte og blazer tilnærmet som et vanlig ur, kjøpte stanless steel varianten med Milanese lenke og den har en eierglede som ingen andre sportsurklumper kan matche..

Eneste negative er at den må lades 1 gang i døgnet, men dette er rutinesak og jeg legger den på ladeplaten mellom dusj og frokost før jobb.
For å nevne det, det stod til slutt mellom denne og Polar Vantage (mener jeg den heter) da vantage har søvnmåling i tillegg. Apple watch får dette etterhvert i oppdatering og jeg ser fordelen med AW er at den har APP-store. mangler du noe er det bare å laste ned tilsvarende program. Vantage har i utgangspunktet en mer specifisert ytelses program (varsling når du trener på puls/ og lignende) men igjen har AW fordelen av tredjepartsprogram uten at jeg har hatt tid til å utforske dette noe videre. Daglig funksjonalitet trumfet uansett så det var i utgangspunktet ikke noe valg for min del.. :)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Velger Polar (Vantage) fordi den optiske sensoren på håndleddet fungerer sammen med svømme-programmene. Og fordi web-programvaren Polar Flow er mer helhetlig og gjennomtenkt. Dette gjelder også Grit X.

Har også hatt 2 Garmin Fenix-modeller. Bra de og, og gøy med 3.parts software. Synes info presenteres mye bedre hos Polar. Hos Garmin setter du opp selv - et lappeteppe av moduler i Web-software.
Garmin har også sperret funksjonen håndleddspuls ved bruk av svømmeprogrammer (fordi de ikke kan garantere full pålitelighet). Man kan bruke et pulsbelte (swim) for å få både puls og svømmedata, men mange plages med at beltet sklir ned i vendingene (holder seg fint på plass hvis man bruker pulsbelte inni drakt).
Gode poeng
Jeg liker også Flow, det er kanskje grunnen til at jeg har holdt meg til Polar.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
For å nevne det, det stod til slutt mellom denne og Polar Vantage (mener jeg den heter) da vantage har søvnmåling i tillegg. Apple watch får dette etterhvert i oppdatering og jeg ser fordelen med AW er at den har APP-store. mangler du noe er det bare å laste ned tilsvarende program. Vantage har i utgangspunktet en mer specifisert ytelses program (varsling når du trener på puls/ og lignende) men igjen har AW fordelen av tredjepartsprogram uten at jeg har hatt tid til å utforske dette noe videre. Daglig funksjonalitet trumfet uansett så det var i utgangspunktet ikke noe valg for min del.. :)
Jeg har vært Apple-bruker siden ca 1988, og har selvsagt iPhone.
Har tenkt en del på Apple Watch, men kanskje ikke som treningsklokke.
Men hadde ikke tenkt å bruke 8 og et halvt tusen.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Digresjon i tråden og det store spørmålet i treningstrenden er hva er målet? Jeg selv har innsett at jeg aldri blir verdensmester i noe uansett hvor fancy sportsklokke eller utstyr jeg har. Mange av mine medaldrende strebere (40+) mener det motsatte om seg selv og trener opptil uvettig i forhold til livsstil/ vs tid. Min sønn som er i Norgestoppen i svømming bruker ikke pulsklokke eller noe under trening, der går det på direkte blodmåling etter treningsøkt og helt andre målinger på profesjonellt utstyr.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Jeg har vært Apple-bruker siden ca 1988, og har selvsagt iPhone.
Har tenkt en del på Apple Watch, men kanskje ikke som treningsklokke.
Men hadde ikke tenkt å bruke 8 og et halvt tusen.
Åhh, det er det verdt når du skjønner funksjonaliteten av den etter et par ukers bruk. Du får den for 6200,- (da uten Stainless og Safir). Deilig å la telefonen være igjen hjemme/på kontoret... :)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Digresjon i tråden og det store spørmålet i treningstrenden er hva er målet? Jeg selv har innsett at jeg aldri blir verdensmester i noe uansett hvor fancy sportsklokke eller utstyr jeg har. Mange av mine medaldrende strebere (40+) mener det motsatte om seg selv og trener opptil uvettig i forhold til livsstil/ vs tid. Min sønn som er i Norgestoppen i svømming bruker ikke pulsklokke eller noe under trening, der går det på direkte blodmåling etter treningsøkt og helt andre målinger på profesjonellt utstyr.
Vi er nok på det samme stedet. Jeg har pulsklokke litt for å følge med på treninga, og så synes jeg det er morsomt med litt statistikk.
Jeg er for øvrig kjemisk fri for konkurranseinstinkt. Jeg sykler, går på ski, går, løper eller svømmer med den farten jeg føler for. Ofte ganske sakte ....
;)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Om man sliter med motivasjonen kan det kanskje gi et lite dytt. Det er også den lettest tilgjengelige måten å noenlunde presist måle fremgang over tid, samme økt i samme tempo med lavere snittpuls betyr at man er kommet i bedre form. Det er også en grei måte å sørge for at intensiteten er lav nok når den skal være lav (skal ofte ta det overraskende rolig for å holde seg i sone 1) og også for å følge med om man trener intervaller eller annet med høy intensitet. Jeg bruker den også for å logge økter, distanse og mengde. Det skjer mer eller mindre automagisk i appen. GPS-tracking og måling av akkumulerte høydemetere er også kjekt å ha når man går i fjellet eller noe slikt synes jeg.

Jeg bruker den stort sett når jeg løper/sykler/går, men har et realtivt avslappet forhold til hva den faktisk viser siden jeg ikke trener mot noe bestemt mål eller har en plan om å komme i kjempeform.
 

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Innlegg
397
Antall liker
410
Sted
Viken
Bruker pulsklokke mest for å se hvor dårlig det står til. Har gjort det en stund, og det blir ikke bedre:)
Apple Watch virker helt suveren. Apple var også tidlig ute med å kombinere håndleddspuls og svømmeprogrammer, og de løftet seg svært raskt når de bestemte seg for å bli gode på automatiske svømmeregistreringer. Grunnen til at jeg ikke kjøpte Apple Watch da dette skjedde, var batteritiden (ca 1døgn). Mulig det har blitt bedre nå?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Om man sliter med motivasjonen kan det kanskje gi et lite dytt. Det er også den lettest tilgjengelige måten å noenlunde presist måle fremgang over tid, samme økt i samme tempo med lavere snittpuls betyr at man er kommet i bedre form. Det er også en grei måte å sørge for at intensiteten er lav nok når den skal være lav (skal ofte ta det overraskende rolig for å holde seg i sone 1) og også for å følge med om man trener intervaller eller annet med høy intensitet. Jeg bruker den også for å logge økter, distanse og mengde. Det skjer mer eller mindre automagisk i appen. GPS-tracking og måling av akkumulerte høydemetere er også kjekt å ha når man går i fjellet eller noe slikt synes jeg.

Jeg bruker den stort sett når jeg løper/sykler/går, men har et realtivt avslappet forhold til hva den faktisk viser siden jeg ikke trener mot noe bestemt mål eller har en plan om å komme i kjempeform.
Hva er ditt valg av pulsklokke?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Garmin 920xt, er på min andre av sorten. Som nevnt lengre oppe kan disse skaffes rimelig på finn.no siden det har kommet nyere modeller.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Bruker pulsklokke mest for å se hvor dårlig det står til. Har gjort det en stund, og det blir ikke bedre:)
Apple Watch virker helt suveren. Apple var også tidlig ute med å kombinere håndleddspuls og svømmeprogrammer, og de løftet seg svært raskt når de bestemte seg for å bli gode på automatiske svømmeregistreringer. Grunnen til at jeg ikke kjøpte Apple Watch da dette skjedde, var batteritiden (ca 1døgn). Mulig det har blitt bedre nå?
Tja, den er oppgitt til 18 timer ved konstant bruk. Typ akkurat nå her jeg sitter på kontoret (kl15.20) viser den 74%, den var da fulladet i dag kl.07.30. Jeg har da brukt den regelmessig til sms/mail/sjekk av puls osv (det er veldig enkelt å svare på sms på forhåndslagrede tekster som Ja,Nei,Ok,Ringer senere ol). Dvs at den holder godt til løping senere i kveld med podcast eller musikk på øret samt gps-tracking. normalt ligger den på ca 35% når jeg legger den til lading dagen etter (morgenen). Lader den og mobilen samtidig så har blitt en rutine på dette.

Når jeg tenker etter så er friheten av å slippe å dra med seg Iphone XS max av stor betydning. Jeg løper mye i ujevnt terreng med 300m i høydeforskjell, det er fallregistrering på klokken som ringer nødetat hvis den ikke får respons etter fall. Men dette er det sikkert på andre klokker og..
 
U

utgatt25555

Gjest
Er Suunto relativt ukjent/lite i Norge? Kjöpte meg presis en Suunto 3 pulsklokke....bra pris og minns de fra tidligere med dykkergreier!

.

mvh
 

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Innlegg
397
Antall liker
410
Sted
Viken
Ønsker meg enda smartere treningsklokke. Har ikke forsøkt Apple eller Samsung Watch. Kanskje de allerede kan dette som jeg savner?

Det er særlig når det gjelder sykdomsperioder, at jeg oppfatter Garmin Fenix, og Polar Vantage, som masete og dumme.
Når jeg er syk, ønsker jeg at treningsklokken kan oppfordre til å holde meg i ro. Nå blir jeg purret til å trene mer, i stedet for å være flink/smart, og hvile og bli frisk.

Ser for meg at man enten skulle kunne velge en modus «nå er jeg syk» i menyen, og deretter bli heiet/jublet frisk.
Eller - enda bedre - om klokken selv kunne oppdage sykdom/feber/uhelse, og gi veiledning om hvile/tilfriskning/evnt legebesøk.
Klokkene har nå sensorer som burde kunne fange opp feks influensa - at noe er ganske galt/uvanlig, og ikke forenlig med mer trening.

De siste klokkene jeg har brukt kan automatisk kjenne igjen enkelte typer bevegelse - som feks svømmeart (det er litt kult, og overraskende treffsikkert).
Sykdom bør etter hvert kunne oppdages automatisk gjennom variasjonsmønstre/algoritmer over flere sensorer/målinger som søvnkvalitet/puls/pust - og kanskje bevegelsesmønstre? Og nyere klokker kommer kanskje med temp/oxygenmetning? - kanskje også muligheter for blodtrykk, ekg-muligheter, insulin? hormon/enzymutskillelse?….
 
Topp Bunn