Punken er ikke helt død enda

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Norsk produsert politi anmeldt av politiet selv dette vil kanskje bli en ny trend , kanskje dette vil gi vann på mølla til en ny kultur eller ukultur om du vil :D

Kristiansunderen Kyrre Kaaby er politianmeldt for hensynsløs atferd etter å ha sunget en punklåt for statsministeren om matinntaket hennes

Stapper i deg Wienerbrød, gnafs gnafs gnafs
Snakker med mat i munn, slafs slafs slafs
Vagger rundt i kjolen din, vagg vagg vagg
Plager oss med stemmen din, gnag, gnag, gnag
«Jør som eg sier, ikkje som eg jør»
Sukker må ha avgift, ellers kan du dø.
«Jør som eg sier, ikkje som eg jør»
Folk kanskje tenka sjøl!
Det vises at du er global, vagg vagg vagg
Magen din et verdenshav, slafs slafs slafs
Spiser som et stort svin, gnafs gnafs gnafs
Lufter litt på tarmen din! Fis, Fis, Fis
«Jør som eg sier, ikkje som eg jør»
CO₂ må ha avgift, ellers kan du dø.
«Jør som eg sier, ikkje som eg jør»
Folk kanskje tenka sjøl!
Fru Fleskberg
Du velger feil!
Hvorfor skal vi da velge deg?
 
Sist redigert:

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Punk er sikkert punk, men hva oppnår man med dette? Etter mitt syn bidrar man bare til trenden med stadig mindre rasjonalitet i den politiske diskursen. Følelser og identitet skal gå foran alt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Erna just got punk'd!

Punken har vel aldri oppnådd så veldig mye annet enn å stikke langfingeren opp i trynet på etablissementet, autoriteter, og A4 samfunnet. I musikkfamilien så er punk den opprørske drittungen som roper obskøniteter og vil sjokkere, og det er jo ikke noe alle trenger å like. Men punk har ganske ofte et politisk budskap og stuntet over var vel en slags protestsang.

 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Det er for meg noe annet å gå direkte på person/fysisk opp i ansiktet på person, og "å stikke langfingeren opp i trynet på etablissementet, autoriteter, og A4 samfunnet". At Erna er overvektig har strengt tatt veldig lite med politikken å gjøre. Og dette er strengt tatt ikke snakk om sensur heller. Hvis de ikke hadde stått og sunget den opp i ansiktet hennes på offentlig sted, så hadde dette aldri vært en sak.
 
R

rr30629

Gjest
Skal man alltid oppnå noe da? Av og til gjør folk ting bare på faen, det skal vi tåle.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Skjønner jeg ikke kommer noen vei med prinsipiell diskusjon ;) Jeg gjør som jeg alltid har gjort: unngår å høre på punk av musikalske årsaker, helt uavhengig av tekstlig innhold :p
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Skjønner jeg ikke kommer noen vei med prinsipiell diskusjon ;) Jeg gjør som jeg alltid har gjort: unngår å høre på punk av musikalske årsaker, helt uavhengig av tekstlig innhold :p
Jeg er prinsipielt enig med deg i at dette ikke var et spesielt fruktbart framstøt, annet enn for the hell of it.

Så jeg er ikke ute etter å forsvare noe som helst egentlig, prøvde meg bare på en enkel forklaring av hvordan jeg oppfattet dette. Har aldri vært særlig inne i punk, men jeg sjønner hvorfor mange liker det og jeg finner faktisk litt underholdningsverdi i mye av det. Nå som vi har fått filmer om både Freddie Mercury og Elton John, burde snart noen lage en skikkelig film om Sex Pistols også. :cool:
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Punk er, og har alltid vært, ganske så prepubertal, minner mye om småtassen som roper tiss og bæsj. Stuntet til denne "artisten" er ganske så kleint.
Det er lenge siden musikk hadde et klart politisk budskap.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Skjønner jeg ikke kommer noen vei med prinsipiell diskusjon ;) Jeg gjør som jeg alltid har gjort: unngår å høre på punk av musikalske årsaker, helt uavhengig av tekstlig innhold :p
Jeg er prinsipielt enig med deg i at dette ikke var et spesielt fruktbart framstøt, annet enn for the hell of it.

Så jeg er ikke ute etter å forsvare noe som helst egentlig, prøvde meg bare på en enkel forklaring av hvordan jeg oppfattet dette. Har aldri vært særlig inne i punk, men jeg sjønner hvorfor mange liker det og jeg finner faktisk litt underholdningsverdi i mye av det. Nå som vi har fått filmer om både Freddie Mercury og Elton John, burde snart noen lage en skikkelig film om Sex Pistols også. :cool:
For The Great Rock ‘n Roll Swindle var ikke skikkelig nok?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Skjønner jeg ikke kommer noen vei med prinsipiell diskusjon ;) Jeg gjør som jeg alltid har gjort: unngår å høre på punk av musikalske årsaker, helt uavhengig av tekstlig innhold :p
Jeg er prinsipielt enig med deg i at dette ikke var et spesielt fruktbart framstøt, annet enn for the hell of it.

Så jeg er ikke ute etter å forsvare noe som helst egentlig, prøvde meg bare på en enkel forklaring av hvordan jeg oppfattet dette. Har aldri vært særlig inne i punk, men jeg sjønner hvorfor mange liker det og jeg finner faktisk litt underholdningsverdi i mye av det. Nå som vi har fått filmer om både Freddie Mercury og Elton John, burde snart noen lage en skikkelig film om Sex Pistols også. :cool:
For The Great Rock ‘n Roll Swindle var ikke skikkelig nok?
Må tilstå at jeg ikke har sett den, men det er såvidt jeg skjønner en slags dokumentarfilm.

Dessuten er den gammel.

Jeg snakker om spillefilm, en storbudsjettfilm med skikkelige skuespillere og en ordentlig produksjon. Litt som f.eks. Lords Of Chaos som handler om det norske black metal miljøet med Varg Vikernes og Mayhem på 90-tallet.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.044
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Alle forsøk på å fange hva punk var ( og forsåvidt er ) i korte vendinger vil bare lykkes hvis målet er å bagatellisere og latterliggjøre. Jeg nøyer meg med å feire det frigjørende som ligger i bunnen, det å gjøre noe selv.

En slags punkversjon av «the dirt» hadde vært gøy, men finnes det en bok å ta utgangspunkt i, slik det var i Mötley Crüe filmen?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Skjønner jeg ikke kommer noen vei med prinsipiell diskusjon ;) Jeg gjør som jeg alltid har gjort: unngår å høre på punk av musikalske årsaker, helt uavhengig av tekstlig innhold :p
Jeg er prinsipielt enig med deg i at dette ikke var et spesielt fruktbart framstøt, annet enn for the hell of it.

Så jeg er ikke ute etter å forsvare noe som helst egentlig, prøvde meg bare på en enkel forklaring av hvordan jeg oppfattet dette. Har aldri vært særlig inne i punk, men jeg sjønner hvorfor mange liker det og jeg finner faktisk litt underholdningsverdi i mye av det. Nå som vi har fått filmer om både Freddie Mercury og Elton John, burde snart noen lage en skikkelig film om Sex Pistols også. :cool:
For The Great Rock ‘n Roll Swindle var ikke skikkelig nok?
Må tilstå at jeg ikke har sett den, men det er såvidt jeg skjønner en slags dokumentarfilm.

Dessuten er den gammel.

Jeg snakker om spillefilm, en storbudsjettfilm med skikkelige skuespillere og en ordentlig produksjon. Litt som f.eks. Lords Of Chaos som handler om det norske black metal miljøet med Varg Vikernes og Mayhem på 90-tallet.
Ok, hvis rockumentary ikke fenger, hva med Sid and Nancy? For gammel?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
For The Great Rock ‘n Roll Swindle var ikke skikkelig nok?
Må tilstå at jeg ikke har sett den, men det er såvidt jeg skjønner en slags dokumentarfilm.

Dessuten er den gammel.

Jeg snakker om spillefilm, en storbudsjettfilm med skikkelige skuespillere og en ordentlig produksjon. Litt som f.eks. Lords Of Chaos som handler om det norske black metal miljøet med Varg Vikernes og Mayhem på 90-tallet.
Ok, hvis rockumentary ikke fenger, hva med Sid and Nancy? For gammel?
Ja, den er jo også veldig gammel. :rolleyes: Men den har jeg lyst til å se, om ikke annet p.g.a. Gary Oldman i hovedrollen.

Allikevel syns jeg det kunne vært relevant med en spillefilm om hele bandet, siden det tydeligvis aldri har blitt gjort før. Tror nok flere enn meg hadde hatt lyst til å se den filmen også, hvis det var skikkelig gjort.
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.048
Antall liker
1.407
Sted
Trondheim

LarsLii

Medlem
Ble medlem
19.08.2019
Innlegg
27
Antall liker
2
Minner meg om Anarchy in the UK, hvor de sang mye rart om den Britiske dronningen. Synes ikke noe om det selv. Barnslig å drive med sånne personangrep.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.044
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
...
En slags punkversjon av «the dirt» hadde vært gøy, men finnes det en bok å ta utgangspunkt i, slik det var i Mötley Crüe filmen?
Javisst :) Denne boka anbefales på det varmeste.
https://www.bookdepository.com/Please-Kill-Me-Legs-McNeil/9780349108803?utm_source=Affiliate_WindowUS&utm_medium=Affiliate_Marketing&utm_campaign=74988&awc=16829_1567019151_122f7c1e52672bee7c93f172e71afc7b

Vis vedlegget 552002
Takk for tips !
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Pønken var viktig, og bør ikkje undervurderast. Pubertal og uferdig, men sjokkerande. Det viktigaste slik eg ser det, var nok samanfallet med den teknologiske utviklinga som gjorde at opptaksutstyr og instrument vart så billege at kven som helst kunne skaffe seg det, og drive musikksløyd på eiga hand. Noko av det mest kreative innanfor norsk rock oppstod då, med Kjøtt, The Aller Værste, DePress og denslags.
Før denne trenden sette inn, var det norsk progrock med Ruphus, Junipher Greene, Popol Vuh, og det fyrste tillaupet til heimstadrock (Prudence) som dominerte. Flott det også, men ein måtte komme seg vidare, og då var pønkinspirasjonen avgjerande.
Når skal vi få ei ny musikalsk omveltning igjen?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Punken lever side om side med andre former for musikk. Det er alltid noen som driver sjangerene videre, og Iggy Pop er fremdeles populær med eget show på BBC6. Progrock holdes i live bl.a med "Come Taste The Band" fra Telemark. De dyrker Deep Purple og lager egen musikk i den sjangeren. Soul har også en renessanse for tida.

Nyutviklingen i populærmusikk finnes i rap, med Kendrick Lamar og ASAP Rocky som kreative artister.

Og så har vi kreoliseringen av sjangrene som pågår hele tiden
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Rent musikalsk kom jo punken og reddet rocken og beslektede musikkformer på midten/slutten av 70-tallet, ikke minst i USA.

Apropos film: Jeg vil anbefale "24 Hour Party People" som handler om hva som skjedde med musikkmiljøet etter at Sex Pistols gjestet byen. Vi får se hvordan bl a Joy Division ble formet av dette.

De som underkjenner punkens betydning både som selvstendig kraft og som påvirker av andre musikkformer er rett og slett uvitende. Og punken lever selvsagt i beste velgående selv om det går under radaren til velfødde hi fi-entusiaster som sitter i stuene sine med gullørene på stilk. Man må ut i miljøene der det skjer. Jeg skulle høre Faensmakt på Eat the Rich forrige helg, men kunne ikke pga sykdom. Og er ikke det bandet punk, så fortell meg gjerne hva det er. Stuntet i åpningsinnlegget er jeg dog litt mer usikker på.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Når skal vi få ei ny musikalsk omveltning igjen?
Musikalske omveltninger har vi jo sett mange, mange ganger siden punkens glansdager.

Også har det blitt mer og mer vanlig at folk spiller inn og publiserer musikken sin selv etter at datamaskiner og internett ble allemannseie.

Jeg tror også kanskje punkens viktigste bidrag til musikkbransjen var at de gjorde det å være musiker til allemannseie, og tydeliggjorde at alle kunne gjøre det selv om de ikke nødvendigvis var så veldig gode til å spille. Det viktigste var å ha viljen til å gjøre noe. På godt og vondt. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Alle sjangar, frå barokk, via gammaldans og danseband, og fram til hiphop, finn ein vel representantar som held sjangeren i live - kanskje på kunstig vis, men trass alt i live.
Men det er vanskeleg å sjå noko heilt nytt, som på same måte som flinkisprogrock og pønk, var paradigmeskifte?
 
R

rr30629

Gjest
Progrock holdes i live bl.a med "Come Taste The Band" fra Telemark. De dyrker Deep Purple og lager egen musikk i den sjangeren.
Det var kanskje litt spesielt at du dro frem disse som eksempel, du må kjenne dem.:cool:
 
Topp Bunn