Pure Music , iTunes plugin (dette er Pure Vinyl uten vinyl..)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Pure Vinyl har kommet i en utgave uten vinyl = Pure Music, dette er noe mange har ventet og håpet på.. PV regnes av veldig mange for å være den beste avspilleren, den har også en perfekt integrasjon med iTunes.



    Forøvrig er dette en spennende konkurrent til Amarra, dessuten koster den kun 99usd (intropris 79usd frem til 14. mars) i motsetning til Amarra som koster hele 995usd.



    Les mer om programmet på computeraudiophile her

    En tråd på HFS om Pure Vinyl finnes her og Amarra her
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Har akkurat lastet ned demo-versjonen, det tok vel under ett minutt og laste ned og få det hele til å fungere..



    Kommer med tilbakemelding om hvordan dette er i forhold til iTunes alene... ;)
     

    Vedlegg

    JanOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    127
    Antall liker
    62
    Torget vurderinger
    1
    Dette var interessant.

    Spelar det FLAC-format også?

    mvh
    Jan Ove
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    JanOve skrev:
    Dette var interessant.

    Spelar det FLAC-format også?

    mvh
    Jan Ove
    Nei, det er jo iTunes som er "brukergrensesnitt/organiseringsprogram" og Pure Music som er "lyd-motor" - og iTunes støtter ikke flac. Men dette er jo ikke et problem hvis du vil bruke iTunes og har flac; det er jo bare å konvertere om flac til alac eller aiff og evt. beholde flac-orginalene som backup.. Det er ingen kvalitetsforskjeller mellom losslessformatene og du kan konvertere frem og tilbake uten at det skjer noe galt, bare hold deg unna wav, da denne ikke støtter meta-data, men det er en annen historie..

    Ellers vil jeg bare anbefale alle som bruker iTunes til å laste ned Pure Music, det er som tidligere nevnt en 15 dagers prøveperiode som er 100% uforpliktende (trenger ikke registrere deg, oppgi peronalia eller noe annet). Er du skeptisk - desto større grunn til å rense ørene og prøve dette! ;)

    Hos meg er det lydforskjeller....kommer tilbake med mer når jeg har testet litt mer frem og tilbake og gitt det mer tid, men førsteinntrykket er ihvertfall at det hele er mer musikalsk.. ;) 8)
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    139
    Sted
    Bergen
    Skal helle litt bensin på bålet nå.

    Jeg har testet ut Pure Vinyl opp mot Amarra en lengre stund nå. Etter min vurdering er Amarra betydelig bedre. Med Amarra får du mer av den viktige mellomtonen, større overtonespekter, mer utklinging av toner, mer substans i lyden, mer 3D, større dybdeperspektiv, mer analog lyd.

    Jeg har også funnet ut at iLoc, USB nøkkelen som du må ha for å kjøre full-versjonen av Amarra degraderer lydkvaliteten betydelig.

    Amarra i demoversjon spiller helt nydelig, men desverre med brudd i lyden med jevne mellomrom siden det er en demoversjon.

    Jeg har tenkt å ta dette problemet opp med Sonic Studios.

    Etter min vurdering hvis man skal få maks lydkvalitet ut fra Amarra må man enten kjøre Amarra mini, da denne har en lisens nøkkel som man kan skrive inn i steden for å bruke en USB nøkkel.

    Eller så må Sonic Studio programmere om fullversjonen av Amarra slik at man der også kan skrive inn en lisensnøkkel.


    Mine 2 cent.

    mvh
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Endre Askeland skrev:
    Skal helle litt bensin på bålet nå.

    Jeg har testet ut Pure Vinyl opp mot Amarra en lengre stund nå. Etter min vurdering er Amarra betydelig bedre. Med Amarra får du mer av den viktige mellomtonen, større overtonespekter, mer utklinging av toner, mer substans i lyden, mer 3D, større dybdeperspektiv, mer analog lyd.

    Jeg har også funnet ut at iLoc, USB nøkkelen som du må ha for å kjøre full-versjonen av Amarra degraderer lydkvaliteten betydelig.

    Amarra i demoversjon spiller helt nydelig, men desverre med brudd i lyden med jevne mellomrom siden det er en demoversjon.

    Jeg har tenkt å ta dette problemet opp med Sonic Studios.

    Etter min vurdering hvis man skal få maks lydkvalitet ut fra Amarra må man enten kjøre Amarra mini, da denne har en lisens nøkkel som man kan skrive inn i steden for å bruke en USB nøkkel.

    Eller så må Sonic Studio programmere om fullversjonen av Amarra slik at man der også kan skrive inn en lisensnøkkel.
    Meget spennende... :) Frister veldig å teste Amarra Mini!

    Ellers er det startet noen flere tråder på Computeraudiophile.com om P.M.:
    - Pure Music
    - Impressions of Pure Music vs Amarra?

    På Audio Circle er det en tråd her

    På Computer Audio Asylum er det en tråd her

    Det er sikkert mye mer....


    Ellers er jeg litt forkjøla, så lytting har det ikke vært så mye av i det siste, men forskjellene mellom iTunes og iTunes+P.M. er lett hørbare - selv med snørrforkjølelse og "lokk" i ørene... Jeg vil fortsatt oppfordre brukere av iTunes til å prøve P.M.
     
    K

    kjetilt

    Gjest
    Vil oppsett med Pure Music (alt. Amarra) + Airfoil låte bedre enn å bare benytte core iTunes til min Airport Express + DAC? I såfall, hva er det dette programmet gjør som forbedrer lyden som iTunes/Quicktime ikke gjør?

    Vet ikke helt om jeg har skjønt dette, for jeg trodde poenget var å slå av mest fiks-fakserier sånn som f.eks. å slå av EQ, lydforbedrer setting osv i iTunes. Og da vil man vel ikke slå slike ting på igjen med disse andre programmene? DAC jeg planlegger å benytte har også innebygget upsampling, så er det da noe poeng å benytte et program som Pure Music fremfor kun iTunes? Opplys meg noen!
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slenger meg på kjetilt sitt ønske om opplysning, siden heller ikke jeg skjønner hva/hvor forskjellen ligger.

    Det jeg vet er at amarra (kanskje også PM ?) gjør det unødvendig å stille om frekvens (highres) manuelt som i Quicktime.
    Altså enklere (pr, idag ::) ) å spille redbook og enkelte highresformater om hverandre med iTunes som organiseringsprogram.
    Dersom kun 44100/16 (redbook) blir benyttet, så ønsker jeg som sagt å vite mer konkret hva forskjell ligger i ?

    Jeg vet at enkelte hevder at det kanskje er EQ i bildet ved de nevnte programmer.

    Jeg ser gjerne at de som både er skeptiske og noe inne i dette opplyser om de kan og gjerne om de samme eventuelt har prøvd.
    Vredensgnag, Man........ andre ?
    Mvh.KW
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Og kobler Pure Music ut Core Audio?
    Hva gjør Pure Music utenom å sette Hz og bit?
     
    K

    kjetilt

    Gjest
    Jeg har googlet litt og kom da over denne uttalelsen vedr Amarra av en forhandler (sakset fra et stykke ned i denne tråden):

    "Amarra is not adding EQ or anything additive to the signal chain. Amarra's software uses Sonics Solutions SSE sound engine for playback. This technology has been developed by Sonic for over ten years, and has been built from the ground up to support high accuracy and fidelity to the original file. The engine manipulates the music file with less steps than iTunes or other consumer software, and the work it does is done with much more complex algorithms. It is accurate to many more zeros than iTunes or any other consumer software. This is why Head-Fiers are finding Amarra sounds better than iTunes."

    Denne omhandler Amarra, men i teorien er det vel noe av det samme som Pure Music gjør. Altså påstås at Amarra er mer bit-accurate enn iTunes, mens jeg som mente å ha fått med meg at man har målt at det ikke er forskjell. Men det er jo flere rundt omkring som hårdnakket hevder at det er lett å høre forskjell, så det skulle jo være fryktelig fristende å prøve ut.

    En annen greie jeg ser er at disse spillerne skal benytte Memory Play som vel også er ment å forbedre kvaliteten.

    Det ser ellers ut til at PV/PM ikke liker hyppig spoling etc. og noen rapporterer at det er ubehagelig med shuffle.

    "I love the sound of PV, but one of the main reasons I got into computer audio was so I could use the shuffle feature which I grew to love using my Ipod. Using shuffle with PV is very frustrating as it loses sync very often and PM works no better! If another reasonably priced alternative comes along that sounds as good and doesn't have this issue, I would quickly change to that! Hopefully PV will finally resolve this issue!!"

    Her er hva jeg har funnet at ChannlD sier om temaet:

    "[Pure Vinyl/Pure Music] provides you with direct access to an ultra high quality music playback engine. However, as with computer software, there is a very, very strong temptation to "test" it by "exercising" the controls, skipping forward, back, etc. repeatedly, trying to provoke hiccups. That is, in essence, using it as a toy, instead of as a tool for serious music listening. (Since critical listening is impossible while rapidly stepping through tracks, etc., that activity is best left to native playback with iTunes, etc., anyway.)

    When using [Pure Music], envision how you would use a standalone, hardware based CD player (especially one having a memory play feature, which has the same side effect of delaying playback while the CD is loaded into memory). Rather than constantly exercising the remote, just press Play, relax, and experience the superb, crystalline, highest possible quality playback available for your music..."


    Tja, en grei måte å bortforklare litt tekniske utfordringer kanskje.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    kjetilt skrev:
    Vil oppsett med Pure Music (alt. Amarra) + Airfoil låte bedre enn å bare benytte core iTunes til min Airport Express + DAC? I såfall, hva er det dette programmet gjør som forbedrer lyden som iTunes/Quicktime ikke gjør?

    Vet ikke helt om jeg har skjønt dette, for jeg trodde poenget var å slå av mest fiks-fakserier sånn som f.eks. å slå av EQ, lydforbedrer setting osv i iTunes. Og da vil man vel ikke slå slike ting på igjen med disse andre programmene? DAC jeg planlegger å benytte har også innebygget upsampling, så er det da noe poeng å benytte et program som Pure Music fremfor kun iTunes? Opplys meg noen!
    Ca like stort poeng som å oppgradere fra DVD til Blu-ray på en 14" CRT-TV. Disse programmene er ikke et magisk triks man kan bruke for å få bra lyd sånn uten videre. De er bare en rekke av variabler som inkluderer CPU, RAM, avspillingsprogram, lydenhet etc og anlegget ellers, som må være avslørende nok. De forskjellige avspillerprogrammene låter også annerledes, memory play låter annerledes, men de er alle bitperfect. Og på toppen av dette låter også forskjellige USB-kabler annerledes.
    Når det gjelder disse tillegsprogrammene til iTunes, så er de ikke like stabile som iTunes, fordi de er "hacks" enn så lenge iTunes ikke har en plugin-API som de kan basere seg på. Men de er enda litt for ustabile i skrivende stund.
     
    K

    kjetilt

    Gjest
    Da er jeg overbevist! Har nettopp installert Airfoil + Pure Music som nå streamer fra min iMac til Airport Express. Det første jeg gjorde var naturligvis å slå av Equalizeren i Pure Music. Det får jeg evt. leke med siden. Men så PLAY! Oi, hvilken oppgradering! Tok meg ikke 10 sekunder en gang å høre hvor mye bedre dette var. Mye mer luft, nærvær, kropp, sjel, tyngde... - kommer jeg på noe mer da? Har aldri hørt det bedre, selv ikke med Cd. Gikk deretter tilbake til bare iTunes (dvs Core Audio og Quicktime), det ble en nedtur. Helt klart at denne softwaren har noe for seg og gjør noe som Quicktime/iTunes ikke klarer.

    Også litt kjekt at man fortsatt kan benytte Apple Remote softwaren. Spoling fungerer ikke særlig, men å skifte sang frem og tilbake går smertefritt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Interresant, dette skal prøves...
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    kjetilt skrev:
    Da er jeg overbevist! Har nettopp installert Airfoil + Pure Music som nå streamer fra min iMac til Airport Express. Det første jeg gjorde var naturligvis å slå av Equalizeren i Pure Music. Det får jeg evt. leke med siden. Men så PLAY! Oi, hvilken oppgradering! Tok meg ikke 10 sekunder en gang å høre hvor mye bedre dette var. Mye mer luft, nærvær, kropp, sjel, tyngde... - kommer jeg på noe mer da? Har aldri hørt det bedre, selv ikke med Cd. Gikk deretter tilbake til bare iTunes (dvs Core Audio og Quicktime), det ble en nedtur. Helt klart at denne softwaren har noe for seg og gjør noe som Quicktime/iTunes ikke klarer.

    Også litt kjekt at man fortsatt kan benytte Apple Remote softwaren. Spoling fungerer ikke særlig, men å skifte sang frem og tilbake går smertefritt.
    Spørsmål fra en data-amøbe: Jeg har trådløs forbindelse fra PC til Airport Express. Denne er i sin tur koblet til DAC'en i en Audio Aero Capitole CDspiller via en Toslink-kabel.
    Leser jeg deg slik at det du beskriver også vil funke på mitt oppsett?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Fungerer remote applikasjonen slik at du kan styre opplegget igjennom iphonen?
     
    K

    kjetilt

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Fungerer remote applikasjonen slik at du kan styre opplegget igjennom iphonen?
    Ja! La meg utdype: Med bare iTunes måtte jeg i Apple Remote (eller inne i iTunes programmet) velge hvilke eksterne høyttalere jeg skulle sende lyden til. Nå som jeg benytter Airfoil til å sende lyden fra Pure Music til min Airport Express må høyttalerne i iTunes i stedet settes til "Min datamaskin" og så må man sette eksterne høyttalere i Airfoil applikasjonen i stedet. Dersom du skal skifte høyttalere må du gjøre dette fra Airfoil applikasjonen på Mac'en, det får du ikke gjort på din iPhone. Men i Airfoil kan du forhåndsdefinere hvor lyden skal sendes om du f.eks. alltid ønsker å sende til samme høyttalere. Slik er det i mitt tilfelle så da trenger jeg ikke å tenke på det.

    Som du sikkert også er kjent med kan du på Mac styre at et programm alltid skal starte ved pålogging. Jeg satte dette for Airfoil og la da merke til at det automatisk startet Pure Music programmet også, som igjen automatisk startet iTunes. Litt stilig dominoeffekt!
     
    K

    kjetilt

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    kjetilt skrev:
    Da er jeg overbevist! Har nettopp installert Airfoil + Pure Music som nå streamer fra min iMac til Airport Express. Det første jeg gjorde var naturligvis å slå av Equalizeren i Pure Music. Det får jeg evt. leke med siden. Men så PLAY! Oi, hvilken oppgradering! Tok meg ikke 10 sekunder en gang å høre hvor mye bedre dette var. Mye mer luft, nærvær, kropp, sjel, tyngde... - kommer jeg på noe mer da? Har aldri hørt det bedre, selv ikke med Cd. Gikk deretter tilbake til bare iTunes (dvs Core Audio og Quicktime), det ble en nedtur. Helt klart at denne softwaren har noe for seg og gjør noe som Quicktime/iTunes ikke klarer.

    Også litt kjekt at man fortsatt kan benytte Apple Remote softwaren. Spoling fungerer ikke særlig, men å skifte sang frem og tilbake går smertefritt.
    Spørsmål fra en data-amøbe: Jeg har trådløs forbindelse fra PC til Airport Express. Denne er i sin tur koblet til DAC'en i en Audio Aero Capitole CDspiller via en Toslink-kabel.
    Leser jeg deg slik at det du beskriver også vil funke på mitt oppsett?
    Da har du identisk oppsett som meg, men med det vesentlige unntaket at du benytter PC i stedet for Mac :(. Pure Music programmet er kun tilgjengelig for Mac! Noe av hemmeligheten til dette programmet er vel å utnytte potensialet i bunn av Mac sitt operativsystem. Vet ikke om det finnes tilsvarende programmer som kan forbedre iTunes på PC/Windows plattform. Det blir vel i såfall noen helt andre løsninger, og da er det vel heller tvilsomt om det er iTunes de baserer seg på!

    Slik jeg har oppfattet det og lest en del om på diverse fora er vel at det begynner å bli gjengs oppfatning at Mac sitt OS har større potensiale for maks. lydkvalitet enn Windows, men en slik diskusjon hører vel ikke hjemme her og vil jeg heller ikke starte. Det eneste jeg kan og vil si, og som naturligvis bare blir min personlige erfaring, er at jeg tidligere benyttet Squeezebox/Squeezecenter og streamet fra Windows Home Server. Lydkvaliteten fra denne løsningen til samme hifi system som jeg benytter nå synes jeg var et godt stykke bak det jeg nå benytter (iMac/Airport Express), også før jeg installerte Pure Music og kun benyttet iTunes.

    Med Pure Music er jeg ikke akkurat blitt mindre Mac-frelst for å si det slik ;D

    Så takk til ceroxol for denne tråden. Hadde aldri hørt om dette programmet før jeg!

    Når det gjeldr Amarra synes jeg det ble i dyreste laget for full versjonen. Og i Mini versjonen har jeg fått med meg at det kun går till til 24/96, vil gjerne ha 24/192 støtte da jeg tenker på løsning på sikt med Mac mini & USB dac. Da var Pure Music et bedre alternativ. I tillegg har jeg saumfart utenlandske fora og det ser ut til å være de fleste som mener at Pure Vinyl/Pure Music er bedre enn Amarra, kanskje 70-80% i Amarra sin disfavør.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Hvordan sikret du at utgangsnivået (volumet) var likt når du spilte ren iTunes vs. Pure?

    Av en eller annen grunn så begynte musikken også å forvrenge i Pure etter et par minutter. Hva som skjedde da må gudene viten.

    Får se litt mer på det hele i kveld.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Trengs det nivåjusteringer om resultatet har åpenbare forskjeller ?
    Har ikke testet selv, dog. Venter til jeg for sitte i fred og ro.
     
    K

    kjetilt

    Gjest
    Parelius skrev:
    Hvordan sikret du at utgangsnivået (volumet) var likt når du spilte ren iTunes vs. Pure?

    Av en eller annen grunn så begynte musikken også å forvrenge i Pure etter et par minutter. Hva som skjedde da må gudene viten.

    Får se litt mer på det hele i kveld.
    Hvis du kjører demo versjon av Airfoil kommer støyen etter noen minutter. Slik var det i hvert fall hos meg i går kveld. Du må kjøpe lisens og registrere produktet for å bli kvitt støyen.

    Med ren iTunes har jeg deaktivert volum for eksterne høyttalere (gjøres under Preferences/Valg menyen). Da er volum alltid på maks når du spiller av til eksterne høyttalere. Dette er anbefalt.

    Med Airfoil og fordi man da må spille av til "Min datamasin" i iTunes så aktiveres volumkontrollen i iTunes igjen. Dvs. at med Pure Music så kunne jeg endre volum igjen til forskjell fra bare iTunes. Men jeg kjørte maks volum hele tiden og benyttet kun volumkontrollen på min forsterker. (selv om jeg ikke kunne høre noen degradering om jeg dro ned volumet litt i applikasjonen heller). Men det var sent i går kveld/natt jeg testet og spilte ikke voldsomt høyt så får teste dette litt mer etter hvert.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Trengs det nivåjusteringer om resultatet har åpenbare forskjeller ?
    Har ikke testet selv, dog. Venter til jeg for sitte i fred og ro.
    Det er jo for å unngå at de "åpenbare" forskjellene ikke er et resultat av nivåforskjeller.

    kjetilt skrev:
    Parelius skrev:
    Hvordan sikret du at utgangsnivået (volumet) var likt når du spilte ren iTunes vs. Pure?

    Av en eller annen grunn så begynte musikken også å forvrenge i Pure etter et par minutter. Hva som skjedde da må gudene viten.

    Får se litt mer på det hele i kveld.
    Hvis du kjører demo versjon av Airfoil kommer støyen etter noen minutter. Slik var det i hvert fall hos meg i går kveld. Du må kjøpe lisens og registrere produktet for å bli kvitt støyen.

    Med ren iTunes har jeg deaktivert volum for eksterne høyttalere (gjøres under Preferences/Valg menyen). Da er volum alltid på maks når du spiller av til eksterne høyttalere. Dette er anbefalt.

    Med Airfoil og fordi man da må spille av til "Min datamasin" i iTunes så aktiveres volumkontrollen i iTunes igjen. Dvs. at med Pure Music så kunne jeg endre volum igjen til forskjell fra bare iTunes. Men jeg kjørte maks volum hele tiden og benyttet kun volumkontrollen på min forsterker. (selv om jeg ikke kunne høre noen degradering om jeg dro ned volumet litt i applikasjonen heller). Men det var sent i går kveld/natt jeg testet og spilte ikke voldsomt høyt så får teste dette litt mer etter hvert.
    Jeg bruker ikke Airfoil i denne sammenhengen. Går via USB-utgangen på Minien og inn i DAC-en.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    KW skrev:
    Jeg ser gjerne at de som både er skeptiske og noe inne i dette opplyser om de kan og gjerne om de samme eventuelt har prøvd.
    Vredensgnag, Man........ andre ?
    Mvh.KW
    Enig med KW, hadde vært morro om Vredensgnag hadde sagt noen ord om hvordan han opplever denne.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    KW skrev:
    Jeg ser gjerne at de som både er skeptiske og noe inne i dette opplyser om de kan og gjerne om de samme eventuelt har prøvd.
    Vredensgnag, Man........ andre ?
    Mvh.KW
    Enig med KW, hadde vært morro om Vredensgnag hadde sagt noen ord om hvordan han opplever denne.
    Grunnen til det er at jeg er skeptisk (muligens uten grunn), men siden noen mener amarra er best og andre mener PM er best (så langt jeg har fått med meg) så blir lydgjengivelsen mest sannsynlig anderledes, fordelaktige (smaksmessig) forbedringer legges først merke til eventuelle negative sider kommer til syne over tid.
    Det kan godt tenkes at det er forbedringer det er snakk om, men dersom forskjellene er så store som enkelte rapporterer, så blir jeg litt mistenksom og tenker med en gang på imponatoreffekt.
    Dersom noen av disse nye programmene virkelig er bedre, så vil jeg tro at apple/iTunes registrerer det og forholdsvis raskt oppdaterer (eller får produsenten av Quicktime til å gjøre...)

    Mvh.KW
     
    K

    kjetilt

    Gjest
    KW skrev:
    Dersom noen av disse nye programmene virkelig er bedre, så vil jeg tro at apple/iTunes registrerer det og forholdsvis raskt oppdaterer (eller får produsenten av Quicktime til å gjøre...)
    Kanskje litt urealistisk å tro at Apple vil legge masse ressurser ned i å gjøre iTunes bedre for oss audiofile. For hvor mange promille av iTunes brukere er opptatt av High-End? Men en mulighet er jo at de kjøper opp et av disse selskapene som lager disse programmene. Ikke umulig at det kanskje er nettopp det disse selskapene også håper på!
     
    K

    kjetilt

    Gjest
    KW skrev:
    Grunnen til det er at jeg er skeptisk (muligens uten grunn), men siden noen mener amarra er best og andre mener PM er best (så langt jeg har fått med meg) så blir lydgjengivelsen mest sannsynlig anderledes, fordelaktige (smaksmessig) forbedringer legges først merke til eventuelle negative sider kommer til syne over tid.
    Det kan godt tenkes at det er forbedringer det er snakk om, men dersom forskjellene er så store som enkelte rapporterer, så blir jeg litt mistenksom og tenker med en gang på imponatoreffekt.
    Var selv skeptisk og er også obs på imponatoreffekt. Har vært litt lurt av det tidligere ved et par anledninger. Til syvende og sist er naturligvis oppfattelse av lyd subjektivt, men det som jeg opplever med Pure Music er ikke noe jeg først og fremst vil beskrive som en dreining eller manipulering av lyden. Det mest fremtredende er et større lydbilde både i dybde og bredde, flere detaljer samt en noe varmere mellomtone (sistnevnte er vel en subjektiv greie). Det hele oppleves som mer levende og engasjerende å lytte til. Det første som slår meg når jeg skrur av PM er at lydbildet blir flatere, mer todimensjonalt, samt at man mister noe mikrodetaljer. Har lyttet en del på Piece by Pieca av Katie Melua nå. Med PM oppleves raspet i stemmebåndet og detaljene fra symbaler som mer virkelighetsnært, nærmere Live opplevelse rett og slett.

    Jeg vet at man alltid bør være litt edruelig og gi ting litt tid, så jeg skal gjøre opp ny mening når det er gått noen uker, men hittil har jeg følelsen av at dette er de best benyttede dollarene jeg har anvendt på hifi noensinne. Hos meg oppleves forskjellen like stor som da jeg oppgraderte høyttalere eller forsterker, og da var mellomlegget litt mer enn $79 som nå... ::)

    Men det geniale her som ceroxol også nevnte tidligere i tråden er at man kan laste ned programmet og prøve det gratis i 15 dager. Ingen risiko så ikke noe å lure på da spør du meg. Tilsvarende kan man vel også laste ned demoversjon av Amarra. Tenker på å gjøre det selv. Så kan jo hver enkelt deretter gjøre seg opp sin egen mening i ro og mak. Slår sikkert litt ulikt ut også avhengig av øvrig utstyr som benyttes og personlige preferanser. Og så var det det med Blu-ray til 14" bilderørs-TV da ;)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Hadde satt stor pris på en teknisk forklaring på dette her. Jeg synes det høres merkelig ut at slike "enmannsforetak" skal kunne finne måter å behandle lyden på som ikke det enorme ingeniørkorpset til MS og Apple har tenkt på...

    I tillegg tenker jeg at det vil være en smal sak å detektere lydforskjeller dersom et slikt program feks har en ørliten EQ. Og som "alle" vet synes vi jo at forskjellene som regel er til det positive når vi tester ut nye løsninger;)

    Fungerer iTunes akkurat som før med dette? Feks synkronisering med bærbare enheter og Apple TV?
     
    K

    kjetilt

    Gjest
    MML skrev:
    Jeg synes det høres merkelig ut at slike "enmannsforetak" skal kunne finne måter å behandle lyden på som ikke det enorme ingeniørkorpset til MS og Apple har tenkt på...
    Forstår tanken, men tenker vi slik også når det gjelder elektronikk? Har ikke inntrykk av at de fleste her på forumet mener at det er Philips, Panasonic osv som leder an når det gjelder high end komponenter. De fleste high end produsentene er jo stort sett mikkemus firmaer sett i internasjonal målestokk, drevet av noen hardbarkede entusiaster.

    Det er gjerne også mindre selskaper som tuner biler eller lager de mest ekstreme løsningene.
    Koenigsegg er vel et utmerket eksempel på det. Det handler om å gjøre noe som er bra enda litt bedre.

    MML skrev:
    Fungerer iTunes akkurat som før med dette? Feks synkronisering med bærbare enheter og Apple TV?
    Ja, dette berører ikke iTunes funksjonaliteten som sådan. Handler kun om å "bytte ut" avspillingsmotoren til iTunes.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Står å lese hos PM;

    # Automatic sample rate switching (16 / 24 bit, 44.1 to 192 kHz)
    # Gapless track playback and Memory Play
    # Dithered Volume Control
    # Includes 64-bit Adjustable Subwoofer Crossover, much more

    Jeg har all musikk lagret som 41000/16 , vil da PM bruke 16 bit ut fordi det velger automatisk?
    Jeg har satt det på 24 bit ut fordi det hevdes at det er bedre (best)
    Dithered volumecontrol, har jeg da ikke bruk for.
    Upsampling likeså, siden jeg tror at slikt gjøres best i min Dac2.

    Dog er jo ikke prisen noen hindring i å prøve, det er nok trolig en større hindring å få det til ;)

    Mvh.KW
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    kjetilt skrev:
    Da er jeg overbevist! Har nettopp installert Airfoil + Pure Music som nå streamer fra min iMac til Airport Express. Det første jeg gjorde var naturligvis å slå av Equalizeren i Pure Music. Det får jeg evt. leke med siden. Men så PLAY! Oi, hvilken oppgradering! Tok meg ikke 10 sekunder en gang å høre hvor mye bedre dette var. Mye mer luft, nærvær, kropp, sjel, tyngde... - kommer jeg på noe mer da? Har aldri hørt det bedre, selv ikke med Cd. Gikk deretter tilbake til bare iTunes (dvs Core Audio og Quicktime), det ble en nedtur. Helt klart at denne softwaren har noe for seg og gjør noe som Quicktime/iTunes ikke klarer.

    Også litt kjekt at man fortsatt kan benytte Apple Remote softwaren. Spoling fungerer ikke særlig, men å skifte sang frem og tilbake går smertefritt.
    Bra du har prøvd programmet! Jeg håper flere av andre gjør dette... :)

    Synes du beskriver forskjellene mellom iTunes og iTunes+PM meget godt og i samsvar med hva jeg opplever - mer av alt! Forskjellene er faktisk enormt store hos meg, har ikke villet uttale meg så mye om hvordan jeg har opplevd programmet nettopp pga. dette, sånn at det ikke oppfattes som tull, tøys og hørselshallusinasjoner... En analog sammenlikning i opplevd forskjell i lydkvalitet for meg kan være da jeg gikk fra Advantage S1 cd-spiller til dCS Delius med drivverk. Jeg trodde lyden i Advantage var nær perfekt, men opplevde nærmest et hakeslipp over hvor mye bedre dCS var. PM gir hos meg mer av alt, jeg tror på det jeg hører, nærmest som om jeg har fjernet et kjedelig "teppe" foran høyttalerene som har hindret musikken i å komme ut. Advantage S1 kostet i sin tid 45kkr og dCS 75kkr - hos meg gir PM meg nettopp denne 30kkr forskjellen for kun 79usd. En no-brainer for alle som har iTunes!

    johnnygrandis skrev:
    Interresant, dette skal prøves...
    Kjør på! Her har en ingenting å tape, spesielt når det bare er å laste ned og prøve gratis i 15 dager, uten noen form for registrering el.

    kjetilt skrev:
    Så takk til ceroxol for denne tråden. Hadde aldri hørt om dette programmet før jeg!

    Når det gjeldr Amarra synes jeg det ble i dyreste laget for full versjonen. Og i Mini versjonen har jeg fått med meg at det kun går till til 24/96, vil gjerne ha 24/192 støtte da jeg tenker på løsning på sikt med Mac mini & USB dac. Da var Pure Music et bedre alternativ. I tillegg har jeg saumfart utenlandske fora og det ser ut til å være de fleste som mener at Pure Vinyl/Pure Music er bedre enn Amarra, kanskje 70-80% i Amarra sin disfavør.
    Takk for det! :) Jeg håper virkelig flere følger dine spor og prøver.. Som du sier i tidligere innlegg så tar det under 10sekunder å høre forskjell! Har også registrert det du sier om Amarra vs. PM, de fleste liker PM. Jeg har ikke prøvd Amarra og fristes veldig av å gjøre det.

    KW skrev:
    Grunnen til det er at jeg er skeptisk (muligens uten grunn), men siden noen mener amarra er best og andre mener PM er best (så langt jeg har fått med meg) så blir lydgjengivelsen mest sannsynlig anderledes, fordelaktige (smaksmessig) forbedringer legges først merke til eventuelle negative sider kommer til syne over tid.
    Det kan godt tenkes at det er forbedringer det er snakk om, men dersom forskjellene er så store som enkelte rapporterer, så blir jeg litt mistenksom og tenker med en gang på imponatoreffekt.
    Dersom noen av disse nye programmene virkelig er bedre, så vil jeg tro at apple/iTunes registrerer det og forholdsvis raskt oppdaterer (eller får produsenten av Quicktime til å gjøre...)
    Jeg var også superskeptisk til dette, men jeg kan bare si en ting: PRØV! ;) Har levd med programmet i en ukes tid og har lyttet mye musikk, hos meg er dette overlegent iTunes og jeg har enda ikke funnet noen negative sider. Jeg skulle også likt en teknisk forklaring, men jeg har ikke funnet dette, og jeg tviler på at produsentene av Amarra, PM/MV, samt kommende Twilight kommer til å gi mye av dette - egentlig litt synd, for det gjør kanskje at mange vegrer seg for å teste. Jeg tviler også på at Apple kommer til å gjøre endringer på iTunes pga. programmer som dette, det en kan håpe er at iTunes kanskje kommer til å støtte plugin-API som Man nevner i tidligere innlegg.

    KW skrev:
    Står å lese hos PM;

    # Automatic sample rate switching (16 / 24 bit, 44.1 to 192 kHz)
    # Gapless track playback and Memory Play
    # Dithered Volume Control
    # Includes 64-bit Adjustable Subwoofer Crossover, much more

    Jeg har all musikk lagret som 41000/16 , vil da PM bruke 16 bit ut fordi det velger automatisk?
    Jeg har satt det på 24 bit ut fordi det hevdes at det er bedre (best)
    Dithered volumecontrol, har jeg da ikke bruk for.
    Upsampling likeså, siden jeg tror at slikt gjøres best i min Dac2.

    Dog er jo ikke prisen noen hindring i å prøve, det er nok trolig en større hindring å få det til ;)
    Så vidt jeg vet sendes musikken ut i 24/44.1, det står noe om dette i trådene på Computeraudiophile.com jeg linket til i tidligere innlegg. Så vidt jeg forstår er vel ikke dette snakk om upsampling, da musikken fortsatt er i 44.1, men bare at en fyller på litt ekstra 0'er så man får 24 istedenfor 16 bit. Dette kan helt sikkert forklares langt bedre av andre, dessuten er også temaet berært på nevnte fora. Du trenger ikke å bruke volumkontrollen, bare sett den på 0.

    Apropos "å få det til", så er dette ikke et problem. Jeg har sjelden vært borte i enklere program. Det er bare å laste ned, installere og deretter åpne. Programmet legger seg da ved siden av iTunes og starter iTunes automatisk. Deretter er det bare å bruke iTunes som du alltid har gjort. Det er noen mindre bugs i programmet, for meg er det uten betydning og jeg regner med at det etterhvert vil utbedres. Jeg har opplevd noen ganger at musikken fortsetter å spille selv om jeg har startet en annen cd i iTunes og iTunes viser at den er i gang med å spille.. Hvis en avslutter kun PM og prøver å bruke iTunes, så kommer det ingen lyd, - iTunes må lukkes og åpnes på nytt. Et tips for å sammenlikne er da å åpne iTunes alene og sette igang en sang, for deretter å åpne PM, hvilket resulterer i at sangen stanser noen sekunder og starter forfra igjen - men da med PM som "lydmotor".


    Jeg har sagt det mange ganger men sier det igjen: Jeg håper flere prøver dette! :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Står å lese hos PM;

    # Automatic sample rate switching (16 / 24 bit, 44.1 to 192 kHz)
    # Gapless track playback and Memory Play
    # Dithered Volume Control
    # Includes 64-bit Adjustable Subwoofer Crossover, much more

    Jeg har all musikk lagret som 41000/16 , vil da PM bruke 16 bit ut fordi det velger automatisk?
    Jeg har satt det på 24 bit ut fordi det hevdes at det er bedre (best)
    Dithered volumecontrol, har jeg da ikke bruk for.
    Upsampling likeså, siden jeg tror at slikt gjøres best i min Dac2.

    Dog er jo ikke prisen noen hindring i å prøve, det er nok trolig en større hindring å få det til ;)

    Mvh.KW
    PM skifter bare samplerate automatisk, og det er egentlig kun dette som tilsynelatende er den største forskjellen. Når man har satt audio/midi til 24bit og spiller av 16bits-filer vil den legge til 0 i de overflødige bits, og det samme gjør resten av de utallige spillerne på markedet om de har mulighet for output på 24bit, og hvis de ikke har det, så blir dette gjort i Core Audio. Noen mener dette låter best, mens andre mener at 16bit native låter best. Min DAC tar kun 24bit så dette er et ikke-tema for meg.

    De færreste har bruk for volumkontrollen eller upsampling. Det låter best med volumet på max og native samplerate som regel.
    Et mulig unntak er enkelte upsamplings-DAC'er, som f.eks Benchmark. Benchmark'en har asynkron upsampling av *alt* til sin egen "propriære" samplerate, og det har blitt hevdet at denne låter bedre med utgangspunkt i en høy samplerate (angivelig fordi hardware-src'en trives bedre slik), selv om dette da betyr at alt blir opp/resamplet 2 ganger.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Om programmet oppsampler signalet er det ikke slik at når jeg streamer trådløst til min Airport Express fra iTunes vil ikke signalet downsize seg igjen siden ikke AE støtter høyere enn 16/44 Khz?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skjønner muligens ikke helt dette men hva er vitsen med å sette samplingen opp til 24 Bit om Airport Expressen din downsampler denne til 16 bit igjen ?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Jeg skjønner muligens ikke helt dette men hva er vitsen med å sette samplingen opp til 24 Bit om Airport Expressen din downsampler denne til 16 bit igjen ?
    Nei si det, men jeg mener å huske at bl.a. vg anbefalte det i sin tid.
    Jeg kommer til å slette mitt forrige innlegg siden det blir nesten meningsløst grunnet fullstendig feil bilde nr.1. :-[

    Mvh.KW
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg kikket på Lyd/midi oppsettet mitt og til min overaskelse så er det nå andre verdier på lyd ut enn fra et tidligere bilde :-\

    Jeg legger inn de to bildene og skjønner ikke helt hvorfor de er forskjellig, derfor vil jeg gjerne at andre med mac og lyd/midi sjekker sitt og forteller hvilke verdier de har.

    Bilde 1 knipset 6 mars.




    Bilde 2 knipset nå nylig


    Som en kan se så er det på bilde 2. verdi 0,54 og db -17,00
    Bilde 1 verdi 0,59 og db -15,00

    Noen som kan si noe om dette og hvorvidt det kommer opp automatisk og eventuelt er fast over tid og til slutt om det påvirker volume ut?

    Mener også at jeg leste at Quicktime er forbedret med Snowleopard, dersom det er riktig så vil det jo være nærliggende å tro at det er forskjellige måter (fra de forskjellige lydmotorene?) å gjøre jobben på, siden en og samme av mac brukte Quicktime kan forbedres?

    Det snakkes om logaritmer og slikt, men er det ikke faste data som kun skal befraktes til en eventuell dac?Logaritmer går ikke det på konvertering da og ikke befraktning?
    Her er jeg nok blank ja, lys meg opp er dere snille ;D

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    KW skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg skjønner muligens ikke helt dette men hva er vitsen med å sette samplingen opp til 24 Bit om Airport Expressen din downsampler denne til 16 bit igjen ?
    Nei si det, men jeg mener å huske at bl.a. vg anbefalte det i sin tid.
    Dette aner jeg ikke... Selv bruker jeg dac med asynkron usb, så den mottar 24/44.1. :)

    KW skrev:
    ....derfor vil jeg gjerne at andre med mac og lyd/midi sjekker sitt og forteller hvilke verdier de har.
    Mitt ser sånn ut..
     

    Vedlegg

    P

    Parelius

    Gjest
    Da har jeg spilt litt Navigator (topp plate å kose seg til) og prøvd litt mer Pure.

    Antar at det er samme utgangsnivå når jeg setter slideren på høyre* side på 0. (Den var ikke der når jeg første gang prøvde programmet, så den må sannsynligvis stilles inn «for hånd».)

    Ingen upsampling, og såvidt jeg kan se ingen fancy innstillinger. Dither på volumekontrollen er skrudd av.

    Jeg hører ikke noen forskjell på Navigatorplaten sånn umiddelbart om jeg kjører iTunes eller Pure.

    Prøvde den der «Memory Play», uten at jeg hørte noen umiddelbar forskjell.

    Forvrengningen jeg opplevde i går er ikke kommet tilbake.

    Så langt kan jeg ikke melde om noen ahaopplevelse, men skal ikke uttale meg om hva mer konsentrert finlytting over tid og med annen musikk forteller. Navigatorsplaten er kanskje ikke den som bringer frem de største forskjeller på dette mikroskopiske nivået.

    Estetisk sett så er det hele stygt å se på. iTunes rammet inn på en slik måte at det nesten er uklart om det er to program eller ett jeg har å forholde meg til; men flytter du på iTunesvinduet så følger Pure etter. Det er to, så det går seg nok til. Når jeg velger ny låt i listen, så er det ikke nok å dobbeltklikke, jeg må dobbeltklikke to ganger. Snodig.

    Får prøve ut litt mer og med litt annen musikk.


    *Edit: Det skal være slideren på venstre side, ikke høyre! (jf. foto)
     

    Vedlegg

    K

    kjetilt

    Gjest
    Man kan skjule de rammene. Det har jeg gjort. Husker bare ikke hvordan jeg fikk det til...

    Edit: Jo, eeehm... hadde bare flyttet iTunes opp og mot venstre så kom Pure rammene utenfor det synlige området.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @ceroxol.
    Er det mye ekstrabry om du velger kun lyd ut på vanlig måte ikke USB og knipse et bilde av det.
    Bruker du mac?
    Hmmm! Kanskje mine bilder bare viser utgang til interne ht. i macen ::)
    En ting til burde ikke jeg f.eks. hatt et vindu til venstre som viser Airport Express på like fot som du har et felt som viser din Ayre dac?

    Mvh.KW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn