Pure Music og innebygd EQ

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Pure Music kan ta AU filtere og i OSX er det innebygd en rekke audioprosessorer som aktiveres av f.eks. Digital Audio Workstations. (DAW).

Dermed har du en enkel måte å få tilgang til langt mer avansert EQ enn den som er innebygd i iTunes.

Gå til Pure Music i menylinjen > Advanced Audio Setup > Audio Plugins

Bruker du Parametrisk EQ kan du velge hvilke frekvensområder du ønsker å bearbeide, og sette hvert av disse i 1 av opp til 14 filterposisjoner.
    Eventuelt kan du velge 31-bånds Grafisk EQ (som også kan settes til 10-bånds).

Dropdown-menyen på hver filterstasjon gir deg tilgang til det du har installert av AU-filter og software med bearbeidelsesmuligheter.

Har du romkorrigert, kan det være en fordel å la all prosessering skje i ett program, i stedet for å la et annet behandle det som kommer fra PM før det går ut av datamaskinen.
    Ev. kan du sette ulike filtre for ulike musikktyper - og så bare deaktivere og aktivere i forhold til hva du skal lytte til.

Kjøper du en proff EQ software så vil denne dukke opp i pull-down menyen og kan aktiveres på enkelt vis.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Har hatt fint utbytte av å leke med innstillingsmulighetene som Pure Music byr på, og har brukt AUParametricEQ for å korrigere en romindusert suck-out i bassen. Meget nyttig med tanke på musikkgjengivelsen.

Her kan du velge eksakt frekvens, Q rundt denne og intensitet -/+ i db-settingen, alt med meget høy presisjon.

Både AUParametricEQ og AUGraphicEQ er innebygd i Mac OSX og dermed direkte tilgjengelige dersom du ønsker å eksperimentere i eget anlegg.
    Merk hvor lett det er å enten ta en general-bypass i hovedpanelet (i innlegget over) eller å ta bypass på hvert filter. Veldig greit for å sjekke effekten.
    Filtre aktiveres fra #1-#14, i rekkefølge.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Audio Plug-Ins i Pure Music finner alt som er installert i datamaskinen av slike.

Jeg ser at jeg ikke har kvittet meg med ARC etter å ha eksperimentert med den!

Nedtrekksmenyen gir deg altså et overblikk over hva du har av filtre du kan bruke. Har du kjørt en romkorrigering i lytterommet og generert filter utfra denne, er det sannsynlig at dette kan formateres så det vil dukke opp i denne nedtrekksmenyen.

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Dette er en særdeles interessant måte å implementere romkorreksjon på. Jeg vet ikke om det kan erstatte feks Audiolense, men som tapsfri EQ er det garantert bedre enn eksterne løsninger som Behringer osv, og i tillegg er det jo gratis. Det skulle ikke forundre meg om det finnes software-løsninger som kan generere korreksjonskurver som kan brukes direkte av PM. Jeg skal se litt på dette så snart jeg har fått en del andre ting på plass.

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Enig, dette er meget spennende! Har ikke fått lekt meg noe med disse mulighetene i PM enda, men det skal definitivt undersøkes. :)

V

vredensgnag

Gjest
    ayaboh skrev:
    Dette er en særdeles interessant måte å implementere romkorreksjon på. Jeg vet ikke om det kan erstatte feks Audiolense, men som tapsfri EQ er det garantert bedre enn eksterne løsninger som Behringer osv, og i tillegg er det jo gratis. Det skulle ikke forundre meg om det finnes software-løsninger som kan generere korreksjonskurver som kan brukes direkte av PM. Jeg skal se litt på dette så snart jeg har fått en del andre ting på plass.
    Joda, du bør kunne lage en korreksjonskurve som så legges inn i Audio Plug-ins som AU-element, og som så legger korreksjonen på alt som spilles gjennom PM.

Liker at alt kan skje i min Mac mini, i stedet for å gå gjennom en ekstern enhet. Og også fint at alt skjer i ett program.

Veldig lett å eksperimentere. Flere filtre er allerede på plass, fra OSX. Så du kan lett prøve både AUParametricEQ og AUGraphicEQ. I tillegg vil PM finne all EQ-software du har installert, dersom du har kjøpt noen pro-versjoner. Når du velger disse, så åpnes funksjonsmenyen for samme, og gjennom disse kan du så velge ev. filtre.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    16
    Kan en bruke .cfg filtre laget i audiolense på noen måte? Konvertere dem til .vst?

V

vredensgnag

Gjest
    Kombinerte VST/AU universal binary versjoner leses som AU.

Har ikke brukt Audiolense selv - men det er sikkert folk her inne som har konvertert det genererte filteret for bruk i en Mac.

Kan forestille meg at man også kan åpne det i Garageband, som er ganske fil-agnostisk når det gjelder ressursfiler for audio, og så ev. lagre det i en AU-kompatibel versjon.

===

Ellers, når det gjelder den automatiske knerefleksen om at de innebygde filtrene ikke kan være gode nok, så er det kanskje verdt å huske at disse er utviklet som ressurser til proff-programmene fra Apple og andre, for å kunne gjøre prosessering i Core-Audio, før output.

Filtrene brukes av programmer som:

GarageBand, Soundtrack Pro, Logic Express, Logic Pro, Final Cut Pro, MainStage and most 3rd party audio software developed for Mac OS X such as Ardour, Ableton Live, REAPER and Digital Performer.

Samtidig som man selvsagt også kan legge andre AU-pluginpakker inn i disse programmene.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Nyttig info vreden, må få sett litt på dette etthvert. Regner med disse parametrene kan brukes/settes for å arbeide mot problemer som eventuelt skulle befinne seg i rommet også ?

V

vredensgnag

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Nyttig info vreden, må få sett litt på dette etthvert. Regner med disse parametrene kan brukes/settes for å arbeide mot problemer som eventuelt skulle befinne seg i rommet også ?
    Absolutt. Det er presis hva man gjør med romkorreksjon.
    Identifisere en problemfrekvens, justere dB opp/ned, sette Q.

Med AUParametricEQ kan du gjøre justeringer i 14 forskjellige områder i spennet, om du skulle ønske. Og arbeide med helt eksakt frekvens/dB/Q definisjon, ned til doble desimaler.

Innebygd og greit å eksperimentere med. Har du identifisert et problemområde kan du prøve med dette, før du ev. gjør større tiltak, dersom du ønsker å unngå DSP.

Må si at dette gjør PM til et HiFi-funn det er lenge siden jeg har opplevd maken til. Og det er tydelig at Channel-D har tenkt å videreutvikle mulighetene, og det får man som automatiske oppdateringer.

(I mitt lytterom har jeg en suck-out ved 70Hz, og tilsvarende rett under 40Hz - romindusert. Ikke mye, men nok til at jeg har savnet full troverdighet i enkelte bassgjengivelser. Jeg har prøvd ulike ting, inkl. tradisjonell romkorreksjon, høyttaler-/lytteposisjonjustering, osv, og på den måten gjort det best mulig.

Med denne funksjonen i PM har jeg fått det jeg savnet i innspillinger der bassen var tørr fra begynnelsen av, men hvor den ble altfor tørr hos meg: Loussier/Satie Gnossiene #5, for eksempel.
    Men du kan også bruke dette for å kompensere for ev. reduksjon i hørselens følsomhet for frekvenser, eller andre hørselsrelaterte problemer.)

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    16
    Etter å ha lagt til LAConvolver i (Audio-plugins-components), så dukker denne opp i Pure Vinyl. Får loadet wav-korreksjonsfilter generert i Audiolense.

Noen forslag til kjente, gode convolvere for mac?

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Andre som har prøvd flac-avspilling i PM 1.72? Gjorde et forsøk med en 24/48 flac-fil og importerte uten sample-rate conversion, altså til Apple Lossless. Dette spiller definitivt ikke likt som den samme fila konvertert og importert som AIFF. Toppen blir langt mer pågående og hard osv, og det hele høres litt slankere og tynnere ut. Litt mer 16-bit?

V

vredensgnag

Gjest
    www.fabfilter.com

Anbefales - last ned fabfilter Q, kjør installering.

Gå så til Audio Setup i Pure Music og velg fabfilter q i Plug-Ins menyen.

Deretter velger du Settings, og betjeningspanelet kommer opp. Hjelp-menyen forklarer det meste. Har du allerede en korreksjonslesing i lytterommet kan du legge inn dennes settinger, om ikke kan du eksperimentere deg frem, eller foreta en avlesing.
    Det finnes meget avanserte muligheter for å definere stereobildet i Side/Mid, men vanlig setting fungerer også fint.

Ingen granularitet eller forvrengning overhodet, og meget tydelig at dette har noe for seg. Ser andre her inne bruker det - 30 dagers gratis prøvetid. Her har jeg vridd og skrudd som en tulling - man kan øyeblikkelig høre hva som skjer med lyden og ha en god grafisk referanse. Finnes også for Windows.

Vedlegg

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Jeg har ingen planer om å switche avspillerplatform eller begynne å bruke EQ i anlegget, men dette så ut som et meget hendig, praktisk og ikke minst gjennomført verktøy kontra skogen av jalla-løsninger for EQ der ute.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Puremusic har altså det jeg leter etter. :)
    Takk Vredens!

Hvis det er noen som kan bekrefte at de får til å kombinere dette med Audiolense, så løper jeg og kjøper Mac Mini? ??? :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har brukt PM i stereo i eget lytterom en stund. Filtrene er geniale til å f. eks. behandle romnoder ...Thumbs-up. :)

Nå, med versjon 1.8 av PM, så har man også mulighet for Playthrough. Det betyr at all streaming kan foretas via PM med plug-ins. Testet i kveld og det fungerer:

Vedlegg

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipset. Flere burde prøve FabFilter. Jeg testet ut demoen i vinter som var.

Jeg har litt akustiske tiltak i rommet, men gidder ikke styre med tiltak for å ta en av romnodene (43Hz), så da var PM med filter genialt til å dempe den:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    vredensgnag skrev:
    Sjekk ut www.fabfilter.com og fabfilter Q - gir suverene justeringsmuligheter. 30 dagers prøvetid.
    Jeg ser fabfilter finnes som VST for windows også. Med andre ord fungerer dette sannsynligvis brillefint med f.eks foobar2000 for de som ikke er på OS X.

M

Morpheus

Gjest
    Jeg har noen spørsmål. Er pure music noe som kun fungerer på apple-utstyr? Satsingsområdet mitt når det gjelder god lyd er innen head-fi, har pure music noe relevans i forhold til det?. Jeg må i tillegg være så ærlig å si at jeg nesten utelukkende lytter til Spotify, og betaler gladelig mer for høyere oppløsning dersom/når det kommer. Vil pure music gi en oppgradering på lyd fra Spotify? Eller er det andre program som vil fungere bedre eventuellt?. Fungerer pure music når man bruker en ekstern DAC?

Uten tvil litt nybegynner spørsmål fra min side, men det er dessverre der kompetansenivået mitt ligger for øyeblikket.

N

nb

Gjest
    Morpheus skrev:
    Jeg har noen spørsmål. Er pure music noe som kun fungerer på apple-utstyr? Satsingsområdet mitt når det gjelder god lyd er innen head-fi, har pure music noe relevans i forhold til det?. Jeg må i tillegg være så ærlig å si at jeg nesten utelukkende lytter til Spotify, og betaler gladelig mer for høyere oppløsning dersom/når det kommer. Vil pure music gi en oppgradering på lyd fra Spotify? Eller er det andre program som vil fungere bedre eventuellt?. Fungerer pure music når man bruker en ekstern DAC?

Uten tvil litt nybegynner spørsmål fra min side, men det er dessverre der kompetansenivået mitt ligger for øyeblikket.
    Kun for Mac, har ingen ting med Spotify å gjøre.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nja. Det KAN ha noe med Spotify å gjøre, fordi PM sine plug-ins virker når spiller Spotify via Playtrough. ;)

Ref. innlegget øverst på denne siden...

N

nb

Gjest
    Loevhagen skrev:
    Nja. Det KAN ha noe med Spotify å gjøre, fordi PM sine plug-ins virker når spiller Spotify via Playtrough. ;)
    Ok, forsåvidt et poeng.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har syslet en stund for å finne en måte route Spotify via PM og ut til DAC. F.eks. ved hjelp av SoundFlower. Man klarer å hijacke lydstrømmen, men får den ikke inn til PM.

Med PM1.8 så er det desverre kun plug-ins man får nytte av ved streaming av lyd. Upsampling / hog mode og annet knask i PM virker ikke via Playthrough (Channel D PAD).

V

vredensgnag

Gjest
    Fabfilter Q må jeg si er usedvanlig bra. Bare funksjonen med å kunne splitte i L/R eller ha Mid/Side ... og så kunne gå inn i hver filtersetting og isolere denne fra alt annet, og vurdere den (headphone-knappen på filtersettingen) er suverent.

Har lekt med korsang og Mid/Side funksjonen ...

M

Morpheus

Gjest
    nb skrev:
    Morpheus skrev:

Kun for Mac, har ingen ting med Spotify å gjøre.
    OK, takker for svar.

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Driver å teste romkorreksjon om dagen og har fått ogde resultater med dirac. Men dirac funker ikke så bra sammen med audirvana, samt at filtrene ikke lar seg brke i andre convolvere tror jeg. Så, jeg tenkte å teste audiolense og pure music. Men da må jeg ha en convolver til pure music. Tester ut forskjellige, men laconvolver har jeg problemerm med å få til.
    Screen Shot 2013-01-12 at 10.56.00 AM.png

Se bildet. Settings er grået ut. Noen som har erfaring med dette? Jeg får ikke gjort noen ting. Jeg har lagt den ene fila som laconvolver kommer med i i riktig mappe. Det skal bare være en fil ikkesant?
    Kan også bruke de to andre, men fabfilter tror jeg ikke kan laste filtrene til audiolense? Ser ut som de trenger et format som heter ffp?
    Råd mottas med takk.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei Rockefot.

Jeg bruker LAconvolveren og skjønner ikke hvorfor din settings er grået ut.
    Eneste forskjell fra mitt vindu er at jeg har trykket på "automatically open settings".

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg testa det... Kanskje reinstall av pure music? Takk uansett for svar..

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Og den versjonen som ligger på hjemmesida er siste versjon (til osx 1.5)? Og det er bare en fil, ingen installering?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Litt usikker på om du mener PM eller LAcovolver nå?

Puremusics siste versjon er 1.88
    Jeg har ikke oppdatert convolveren siden i sommer, så den skal nok fungere.

Det er viktig at convolveren blir plassert i riktig mappe. PureMusic laster du ned som en hel versjon hver gang og installerer seg selv når du legger den i applikasjonsmappen eller drar den over forrige versjon Puremusic på skrivebordet.

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Det er en enda litt nyere en som skal støtte itunes 11. Av puremusic altså. Jeg mente forøvrig laconvolver i forrige innlegg. JEg testa forrige versjon av laconvolver og den funker. Så mulig jeg bare satser på den inntil videre.

Fikk følgende mail fra puremusic-support:
    Rar melding, siden det funker for deg.
    It is probably because the newer version of that plug-in does not provide what's known as a Carbon user interface, only a Cocoa user interface. Currently, Pure Music requires that AudioUnit plug-ins support the Carbon UI specification (but we do intend to add Cocoa UI support in a future update; we are strongly motivated to do this because there are certain plug-ins that we want to support, which only have the Cocoa UI). I did just check this with a preliminary build of Pure Music having rudimentary Cocoa UI support, and that plug-in does seem to have a Cocoa UI...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kjekt å vite at jeg ikke skal oppdatere convolveren med det første.
    Det virker for deg nå?

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Ja, i teorien. Har ikke fått testa med filter enda. Det var ikke helt lørdagskveldsgjøremål..

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Ok, her er løsningen inntil videre. Jeg fortsetter med audirvana, qobuz og wimp. Foreløpig med audiolensefiltre putta inn i laconvolver som kjøres i au lab (gratis fra apple). For å få til dette trengs også soundflower for å route signal.

Det jeg mister med dette er muligheten til å kjøre plugin rett i avspilleren. Avspilleren må sende lyd til soundflower. Det blir altså ikkno direct mode, integer mode osv. Men plugins skal komme i neste versjon av audirvana, så da venter jeg på det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn