Purehifi planlegger ny kino i ny bolig

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Dette ser ikke ut som Auralex. 48mm hadde aldri passet i de. Sideveggene ser ganske smale ut også. Er det DreamScreen sine ubåter du har fått tak i?
    Ja dreamscreen ubåter jeg gikk for.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Fin tråd..... Ligner veldig på prosjektet jeg skal starte på :)
    Har blitt svett av alt som må tenkes på..... Men noen valg må en ta hehe.
    Har heldigvis god tid å tenke på jeg, da huset ikke blir startet på før mai juni.
    Og det var nå litt av en plass du bygger på :)
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Fin tråd..... Ligner veldig på prosjektet jeg skal starte på :)
    Har blitt svett av alt som må tenkes på..... Men noen valg må en ta hehe.
    Har heldigvis god tid å tenke på jeg, da huset ikke blir startet på før mai juni.
    Og det var nå litt av en plass du bygger på :)
    tiden går raskt:)

    planlegging er den viktigeste fasen så bruk tiden godt å få tegnet og oppdater hele veien.
    trodde jeg også hadde god tid og tenkt gjennom det meste, men etter en ser rommet blir til er det ikke alltid samsvar med kart og terreng så endringer skjer hele veien når rommet bygges. skal legge alt elektrisk utenpå for å unngå flere punkteringer enn nødvendig i vegger. med oppbygging av sene bak og baffel i front+ søyler og nedsenket tak har jeg gode muligheter å legge skjult elektrisk uansett. men akkurat hvordan det blir må jeg ta langs med.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Da ha elektriker lagt inn alt av kurser, styring og nettverk. Tenkte å ta gjennomføring helt nede på alle, da blir det lagt i det flytendes gulve (36mm lekter)og det meste går opp i baffelveggen før jeg legger det videre i det nedfelte tak kassene for å komme bak i kino.
    Tror det blir best mtp lydlekkasje?




    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    planlegger gulvet, det er planlagt 30cm mellom hver bjelke i gulvet iforhold til ubåter. fikk tilsendt tegning der det kun er 60cm. med 22mm gulvspon vil jeg tro 60cm vil bli stivt nok? muligens stive det av i senter med en på tvers imellom. alternativ ha det 30cm mellom bjelkene ved sittepost og under baffel. noen som har bygget gulv på denne måten som kan dele erfaringer?
    uten navn.jpg
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    60cm er byggestandard med 22mm spon.
    Ja, men dresmscreen anbefaler likevel 30 mellom for å få det stivest mulig, om jeg merker noe forskjell er en annen ting. Tror jeg bruker 30 mellom bak der sene blir bygget og akkurat under baffelvegg, testen 60. Har en hau med ubåter for mye uansett..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    manglet noen få klips for å få ferdig taket, så satse på det får sendt de raskt, fikk også bestlt inn 24 ekstra slik baffel kan festet med restene av prosilence skinnene mot bakvegg..
    stusser litt på hvor mye egentlig taket tåler etter det er platet, vil bli mye som skal festest her og det virker ikke så veldig solid festene som bare er banket rundt gummien.
    kino prosilence system.jpg
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det blir vel et loddrett drag som blir fordelt over mange festepunkter, så jeg tipper det tåler mer enn det ser ut til. Uansett må det vel finnes offisiell info om maks vektbelastning?
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Det blir vel et loddrett drag som blir fordelt over mange festepunkter, så jeg tipper det tåler mer enn det ser ut til. Uansett må det vel finnes offisiell info om maks vektbelastning?
    ja venter på svar fra avshop her, men det tar ofte mange dager før de svarer. vil tro når hele taket er montert og limt så vil det nok tåle min konstruksjon, men alltid greit å vite hva leverandør skriver om belastning.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    tenkte å få bestilt inn doble lyd dører, sjekket litt opp mot leverandør hva det anbefaler her.
    svar: Avstand mellom de er viktig, og så er det nok en fordel med to ikke like dørblad, to forskjellige tar forskjellige frekvenser.
    Hvis du har dobbel vegg som vist i bilde og to like 35 dB dører tenker jeg du er i underkant av 60 dB.

    såg for øvrig at det var samme resultat med 30 DB dører, var noe lite å hente på å kombinere 40db+35 db dør
    noe mer opp har jeg ikke budsjett til nå uansett så ender nok rundt 60db og for bli det svakeste ledde foreløpig:)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Dette er selvfølgelig individuelt, men jeg synes 2 lyddører høres voldsomt ut. Selv klarer jeg meg med helt vanlig skyvedør, men så ligger kinoen min langt fra barnerom osv. Jeg tenker at 2 dører er upraktisk selv om det selvfølgelig vil dempe bedre. Orker du å åpne 2 dører i lengden?
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Dette er selvfølgelig individuelt, men jeg synes 2 lyddører høres voldsomt ut. Selv klarer jeg meg med helt vanlig skyvedør, men så ligger kinoen min langt fra barnerom osv. Jeg tenker at 2 dører er upraktisk selv om det selvfølgelig vil dempe bedre. Orker du å åpne 2 dører i lengden?
    lydveggen til naborommet er bygget slik 2 dører er nødvendig for å få dempe effekten her. om jeg kun bruker 1 dør er hele konstruksjonen litt bortkastet.
    skal fint kunne åpne 2 dører så lenge jeg får sitte i fred uten å måtte spille på lavt volum:) langt unna barnerom og andre oppholdsrom kinoen min også, men jeg liker å spille litt høyt i blant så gjør hva jeg kan for å dempe rommet.

    kinorom3.JPG
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Ser den. Også litt vanskelig å vurdere slike dempeløsninger da det av naturlige årsaker er upraktisk å teste effekten først.

    Allikevel tror jeg at man for de fleste praktiske formål burde få tilstrekkelig lyddemping med en lyddør.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Til "vanlig" modus kan han jo velge å bare lukke den ene døra. Og til "spesielle anledninger" lukker han begge.
    Man MÅ jo ikke lukke begge dørene hver gang, selv om de er der.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Det blir vel et loddrett drag som blir fordelt over mange festepunkter, så jeg tipper det tåler mer enn det ser ut til. Uansett må det vel finnes offisiell info om maks vektbelastning?
    fikk ingen info angående maks belastning, bare at det var konstruert for å tåle dobbel lag fermacell gips i tillegg til montering av enkelt utstyr, pj osv.
    montering av ekstra klips om en tenker større hengende konstruksjoner i tak. så tror jeg i utgangspunktet skal bygge kassene rundt med systemhimling skinner, det veier så lite at det ikke skulle by på noe problem. mulig jeg må henge noen ekstra klips rundt om, alle atmos ht veier litt, mtp det skal bygges inn i en konstruksjon som skal gå i et med resten av taket. for vel etter montere litt klips her og der da, kjipt å få taket i hode under en film:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Da kom siste klipsene, annen type gummioppheng her som bygger mindre, så de kan ikke jeg benytte sammen med de som ble levert sist.... rart de har flere typer av samme produkt, bare rot:/ så da ble det ikke platet ferdig denne helgen heller





    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Isolerte lydveggen mellom nabo rommet idag, 15+10cm isolasjon med 5cm luft mellom må vel funke bra;)



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Plating på gong, plate uten sparkelskjøt var igrunnen feil type, og plater vart montert på langs isteden på tvers, ikke alle som følger tegninger . Men antar det blir like bra til slutt, skjøter mellom plater bare med sponbiter



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Plating på gong, plate uten sparkelskjøt var igrunnen feil type, og plater vart montert på langs isteden på tvers, ikke alle som følger tegninger . Men antar det blir like bra til slutt, skjøter mellom plater bare med sponbiter



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    resultatet var ikke helt optimalt når en legger på langs, så for å være sikker på taket blir stivt nok legges det et ekstra lag standard gips på tvers med lim mellom.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Flott prosjekt du driver med! Også den beliggenheten da! Er nok lurt med et ekstra lag i taket. Vil dempe endel mer og stive opp veldig mye. Her skal det følges med!☺
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Flott prosjekt du driver med! Også den beliggenheten da! Er nok lurt med et ekstra lag i taket. Vil dempe endel mer og stive opp veldig mye. Her skal det følges med!☺
    takker, ja følger med på ditt også, mye likt i materialvalg og omtrent like langt kommet:)
    satser på snekkere får platet ferdig ila neste uke så jeg får bygget gulvet før jeg starte på baffel og senen, litt finere arbeid det:)
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    maler er i full gang i huset så snekkerene måtte prioritere resten av huset. selv har jeg foret alle vindu noe som vise seg å være mye mer jobb enn antatt.....

    Sparkling i loftstuen

    IMG_3269.jpg


    men nå har det startet på vegger
    IMG_3268.jpg
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Flott hus! Blir jo litt vanskelig å sette seg i kinoen når du har denne utsikten!
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Flott hus! Blir jo litt vanskelig å sette seg i kinoen når du har denne utsikten!
    hehe ja det spørst hvor en blir sittendes mest:)

    har enda ikke tatt stilling til om jeg skal monteres varmepumpe med en gang eller utsette kostnader å vente til neste år, så da spørst det om tempen blir til å leve med i sommer i kinoen.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    For noen år siden flyttet jeg ut all elektronikken fra kinoen. Kun projektor står igjen. Etter dette har jeg ingen problem med at det blir alt for varmt selv om jeg ikke har noen form for kjøling bortsett fra vanlig ventilasjon.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    For noen år siden flyttet jeg ut all elektronikken fra kinoen. Kun projektor står igjen. Etter dette har jeg ingen problem med at det blir alt for varmt selv om jeg ikke har noen form for kjøling bortsett fra balansert ventilasjon.

    Dersom du skal ha elektronikken i kinoen, generer det såpass mye varme at jeg ville ha installert kjøling.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flott hus! Blir jo litt vanskelig å sette seg i kinoen når du har denne utsikten!
    hehe ja det spørst hvor en blir sittendes mest:)

    har enda ikke tatt stilling til om jeg skal monteres varmepumpe med en gang eller utsette kostnader å vente til neste år, så da spørst det om tempen blir til å leve med i sommer i kinoen.
    Er det ikke lettere å gjøre det før all finishen på huset er gjort og det er kjipt å måtte gå til igjen etterpå?

    Ser fantastisk ut, forresten. Både hus/beliggenhet og kino. :)
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Flott hus! Blir jo litt vanskelig å sette seg i kinoen når du har denne utsikten!
    hehe ja det spørst hvor en blir sittendes mest:)

    har enda ikke tatt stilling til om jeg skal monteres varmepumpe med en gang eller utsette kostnader å vente til neste år, så da spørst det om tempen blir til å leve med i sommer i kinoen.
    Er det ikke lettere å gjøre det før all finishen på huset er gjort og det er kjipt å måtte gå til igjen etterpå?

    Ser fantastisk ut, forresten. Både hus/beliggenhet og kino. :)

    helt klart en fordel, men budsjettmessig på hele huset må jeg kutte noe på slutten, og da er denne en av postene jeg vurderer behovet for.
    legger opp kurs og planlagt plassering så er ikke så mye jobb å få den etter montert om det viser seg å være nødvendig.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    lyd dører og planlegging av baffel

    blir kjøpt inn 2 stk 35Db dører og skal monteres slik for optimal lyddemping

    30709081_10211875016724017_1154831588232527872_n.png

    har noen bilder av en trebaffel som blir mye lik slik jeg skal bygge den, men unntak av at subbene blir plassert hel nede her.

    byggest av 2x4 som ligger i uboats mot gulvet, ikke kontakt på sidene og avkoples bak med rester av prosilence systemet.

    fylles så alle rom med Rockwool

    plating kun av front? og kan en bruke vanlig gips her?

    så til slutt limes 50mm rockfoon plater på før jeg kler rundt høyttalerne med molton

    hørest dette riktig ut?

    bilde som jeg tar utgangspunkt i

    65438_1.jpg

    65438_5.jpg
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    blir kjøpt inn 2 stk 35Db dører og skal monteres slik for optimal lyddemping

    Vis vedlegget 493407
    har noen bilder av en trebaffel som blir mye lik slik jeg skal bygge den, men unntak av at subbene blir plassert hel nede her.

    byggest av 2x4 som ligger i uboats mot gulvet, ikke kontakt på sidene og avkoples bak med rester av prosilence systemet.

    fylles så alle rom med Rockwool

    plating kun av front? og kan en bruke vanlig gips her?

    så til slutt limes 50mm rockfoon plater på før jeg kler rundt høyttalerne med molton

    hørest dette riktig ut?

    bilde som jeg tar utgangspunkt i

    Vis vedlegget 493408
    Vis vedlegget 493409
    Hvilke høyttalere er det du har tenkt til å bruke? Synes det var litt merkelig plassering av høyttalerne.

    Bruk heller OSB plater på konstruksjonen istedenfor gips, det vil gi en mye stivere og stabil konstruksjon, så 50mm rockfoon og molton uten på det.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    blir kjøpt inn 2 stk 35Db dører og skal monteres slik for optimal lyddemping

    Vis vedlegget 493407
    har noen bilder av en trebaffel som blir mye lik slik jeg skal bygge den, men unntak av at subbene blir plassert hel nede her.

    byggest av 2x4 som ligger i uboats mot gulvet, ikke kontakt på sidene og avkoples bak med rester av prosilence systemet.

    fylles så alle rom med Rockwool

    plating kun av front? og kan en bruke vanlig gips her?

    så til slutt limes 50mm rockfoon plater på før jeg kler rundt høyttalerne med molton

    hørest dette riktig ut?

    bilde som jeg tar utgangspunkt i

    Vis vedlegget 493408
    Vis vedlegget 493409
    Hvilke høyttalere er det du har tenkt til å bruke? Synes det var litt merkelig plassering av høyttalerne.

    Bruk heller OSB plater på konstruksjonen istedenfor gips, det vil gi en mye stivere og stabil konstruksjon, så 50mm rockfoon og molton uten på det.
    Bilde er ikke helt korrekt, lånt fra annet prosjekt, blir 3 stk klipsch kl 650 , subbene blir også plassert helt nede i baffelen med frontrekken over. Mulig det ligger en del fermacell igjen fra byggeprosessen , vil tro den vil bli stiv nok?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dette har du nok tenkt på, men jeg ville ha irritert meg over retningen på dørene hver gang jeg skulle gjennom. Jeg ville valgt en høyre og en venstre dør.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Dette har du nok tenkt på, men jeg ville ha irritert meg over retningen på dørene hver gang jeg skulle gjennom. Jeg ville valgt en høyre og en venstre dør.
    hehe ja du har helt rett , kan ikke tro det er mye å hente på å ha det slik så vurderer om jeg skal få en av hver så det blir litt mer fornuftig å entre kinoen.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Menst en venter på siste platene på kinoe skal bli levert får en lage klar veggen i tv stuen




    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Kino ferdig platet, fuging ned mot gulv igang før det skal byggest ubåt gulv.

    Måtte ta utkapp i tv veggen slik maler får sparklet ferdig. Blir dempet sort på denne veggen




    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Hva er alle kablene som kommer ut av veggen? Ser på mobil så jeg ser ikke om det er trekkerør eller kabler?

    Mvh
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Hva er alle kablene som kommer ut av veggen? Ser på mobil så jeg ser ikke om det er trekkerør eller kabler?

    Mvh
    Alt av kurser , nettverk og styring til kinoen.
    Skal leggest inn i baffelvegg for så å leggest skjult i kassen i taket bakover


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn