Purifi 1ET400A - "Eigentakt" forsterker modul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er dags å opprette en egen Purifi-Audio vennetråd for Purifi sin nye "DIY" forsterkermodul 1ET400A.
    Purifi-Audio åpnet for salg av deres nye 1ET400A mono-forsterker modul og deres nye høyttaler elementer.

    Jeg tenkte at denne tråde kunne ta for seg DIY oppsett rundt 1ET400A modulen og deres EVAL1 stereokit

    1ET400A-75deg-440x440-315x315.png

    1ET400A modulen er kun et forsterkerkort. Den må / bør kobles etter et input gain trinn / kontrollerkort og diverse spenningskilder.
    1ET400A modulen i seg selv må ansees som avansert DIY.


    EVAL1-75deg-trans-440X440-315x315.png

    EVAL1 kittet består av to 1ET400A og et stereo input-kort fra Purifi som må ansees som lett gjennomførbar DIY. Spenningskilde(r) må tilpasses effektuttak.
    Purifi har ikke spenningskilder tilgjengelig ved lansering av forsterkermodulen, men ryktet sier det kommer.

    Purifi 1ET400A / EVAL1 kit basert på Hypex strømforsyning ble testet av ASR.
    https://www.audiosciencereview.com/...easurements-of-purifi-1et400a-amplifier.7984/
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Et EVAL1 kit med ledningskit er bekreftet for levering i romjulen. :D

    Det er dags å se etter et passende powersupply og kabinett.

    Hypex SMPS1200A400 ble benyttet i protoypen testet av ASR. Denne har 2x64vdc med max effekt på 1200w (@20Hz) og kom ut med meget gode målinger. Hvordan disse modulene vil være med linear power er forsatt ukjent.
    For min del blir det switch-mode PS men valget er ikke klart.

    Kabinett får bli et standard Hifi-2000 med mindre det kommer mer tilpassede enheter fra feks Ghent Audio i løpet av relativt nær fremtid.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Kan denne drives fra DC bussen fra en ICEpower ASP modul? F.eks 250ASP eller 500ASP.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Kan denne drives fra DC bussen fra en ICEpower ASP modul? F.eks 250ASP eller 500ASP.
    Nja er vel svaret fra det jeg ser nå. Jeg tror du mangler spenningskilden til VDR som angitt i bildet under.
    ICE enhetene har vel enten 50 eller 80v VP (+/-) output, hvor +/-80V er for høyt.
    VOP ser ut til å finnes i ICE databladet, det finnes iallefall en ekstra +/-12v DC output.

    1ET400A krevet mellom 25 og 65v DC +/- til utgangstrinnene (+/- VP), men også spenning til VDR med referance til -VP, +/-VOP spenning samt en opsjon på egen tilførsel til den digitale delen, angitt med VD iht databladet (med egen VD spenning vil man ha muligheten for I2C kommunikasjonstilgang til modulen uten main power).

    Sep 2019 sect 1.1 - Power supplies.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.794
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm... Ser at disse skal ha uregulert +-18V også, max +-19,8, mens SMPS1200 leverer en aux på 22-25V... SMPS120 har rett Vdr

    Legg merke til at det er litt andre krav på Eval-kitet, antakeligvis pga input-kortet.

    Helt kurant pris på dette

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå i min besittelse ett EVAL1 kit, og en Hypex SMPS1200A400 som ankom rett før helgen. Mangler nå et passende kabinett.

    Det er et par ting som jeg prøver å finne svar på.
    Det foregår litt diskusjon rundt det å fjerne høyttaler koblingene fra EVAL1 kittet forså montere i et GHENT kabinett. Purifi EVAL1 kittet har en feedback jumper som sitter på / ved utgangen av kortet. Enkelte har løst dette ved å lodde inn ledninger og la den originale høyttaler terminalen stå på kortet.
    Den andre tingen er justering av gain på inngangen til noe mer "fornuftig"
    Purifi har hatt et par små skrivefeil i deres tekniske beskrivelse av EVAL1 kittet. Det skal visst nok komme en nyere versjon av dokumentet, snart.


    Denne tråden har en del DIY aktivitet rundt 1ET400A: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/diy-purifi-amp-builds.10478/
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.794
    Antall liker
    3.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Jeg har av stor interesse fulgt med på HFS de siste dagene i diskusjoner om tilpassing mellom forsterkere og høyttalere.
    Tenker spesielt på aspekter omkring lav utgangs impedance fra effekt trinn til ht som diskutert i forbindelse med Vera.
    Kan inlednings vis si at jeg ser de kunnskapsbaserte innleggene fra noen av aktørene omkring eq effekter som særs interresante
    Selv kjører jeg et 4ways aktivt system med Audiolens og RME lydkort og er henfallen til å "tro" på mest mulig neutral elktronikk til bruk i mit hovedsystem.

    Men til spørsmålene.
    Jeg driver og pønsker på ny forsterkning til 3 systemer nå og begynner å se på DiY klasse D moduler og lurer på om PURIFI ville være egnet basert på diskusjoner om impedance matching, etc. Har tidligere tenkt i retning anaview ams1000. Bruker i dag Crown CT475 på hornstakken og Crown DCI på bass / midbass

    System 1 ( hos en kammerat) Musical Fidelity Nu Vista pre, system audio SA2K høyttalere ( se vedlegg)
    System 2 (mit system 2) Musical Fidelity Nu Vista pre, IMF CM3, gamle engelske 3 veis monitorer (vedlegg)
    System 3 (mit system 1) Efektforsterkere til horndelen av systemet, Radian 950 2 tommers compression driver på mid og Radian 475 1 tommers compression driver på top, direkte matet fra RME UFX med AL filtrert signal.

    Til å balansere det hele kan jeg innrømme at jeg eier og har hat stor glede av små SET rørforsterkere, men dreier mer og mer mot neutral elektronikk og DSP i mit hoved system.

    Ble langt det her men håper på tilbakemelding med de som har bedre forståelse på dette en meg, spesielt ettersom jeg skal prøve å hjelpe min middels interreserte kammerat.

    Tekst dokumentet hører til mine gamle IMF monitorer, grafen til SA2K som har 24dB /L R filter

    Spennende saker på forsterker fronten i disse dager
     

    Vedlegg

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ting tar tid...

    Purifi EVAL1 kittet installert i et Hifi2000 modul-shop kabinett.

    2020_0312_00010700-01.jpg
    2020_0312_00015900-01.jpg


    Det ble en del mer jobb pga EVAL kittets støttebein helt inntil bakveggen. Jeg måtte inn med en aluplate for å få støtte. I tillegg ble borrmalen min noen millimeter feil så hullet rundt bryteren ble ikke pent. Det ble to sammenfallende hull til slutt.

    Akkurat når spiller forsterkeren med av-og-på bryteren på kortet.
    Jeg har installert et 12v power supply som er synlig på bildet (Enkleste enheten jeg fant på Kjell.com) som skal brukes til å sende SMTP enheten i standby ved å koble til 12v. "Hovedbryter" står i bunnplaten i høyrehjørne, men er lett tilgjengelig fra undersiden av frontplaten. Denne vil lyse opp når forsterkeren er på.

    Gain på EVAL kitet er en liten utfordring da jeg bruker en Cary SLP-05 med opp til 10v utgangsignal. To trykk på fjernkontrollen og jeg er redd for naboklager. I kveld ble buffer steget koblet ut, noe som passet bedre mot mine høyttalere (BARQUE M12 MKII) med relativt høy følsomhet (97db/m) men jeg synes noe av "punchen" forsvant i lydbildet. Jeg prøvde med demperledd inn på forsterkeren, men dette likte ikke Caryen da frekvensgangen ble tydlig forandret (det låt tynnere).

    Støy fra høyttalerne kan kun oppleves ved å legge øret helt inn i mellomtone hornet, klart bedre enn mine Anaview AMS0100, men ikke like stille som klasse A AMP CAMP 1.6 mono kittene.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva ble totalprisen på dette her?
    Det ble vel litt over 10k med kabinettet. Jeg har ikke summert totalen, men kronekursen gjorde en del utslag.
    Forsterker: (4775dkk + 350dkk i frakt) * MVA
    Modushop kabinett: 110 euro * MVA
    Hypex SMPS1200A400 180Euro + kabelkit 10 Euro + transport og MVA


    EDIT: Glemte Hypex power supply..
     
    Sist redigert:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Fra Purifi i Danmark: Det blir jo 10K bare for EVAL1 kit, NOK/DKK=0,639 + mva (Paypal).

    Hvilket chassis hat du brukt? 02P400 2U Pesante?
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Fra Purifi i Danmark: Det blir jo 10K bare for EVAL1 kit, NOK/DKK=0,639 + mva (Paypal).

    Hvilket chassis hat du brukt? 02P400 2U Pesante?
    Jeg gikk for Pesante 2U dybde 300mm denne gangen med 10mm front og ekstra "opphevet" bunnplate, men jeg er ikke så sikkerpå om det var så smart. Ingen av hullene i den ekstra bunnplaten passet så det hadde kanskje vært enklere å montert rett i bunnplaten.
    Jeg har en 400mm dyp utgave for mine 4 Anaview AMS 0100.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Neurochrome har nå lagt ut sin buffer for salgs. Dette er mono utgaver noe som gjør muligheten større for kreativ pakking av multikanals forsterkere.


     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Neurochrome kortene ser ut til å være bedre tekniske løsninger også ja. Og de måler meget bra som annet som Neurochrome/TomC lager. Enklere å lage til bakplaten med skikkelige terminaler for høyttalerne med disse. Har bestilt et par i tillegg til EVAL1, så da kan men teste/måle og sammeligne. Spurte Purifi gutta om det er gjort endringer på 1ET400A kortene i EVAL1 kit, det var det ikke. Da går det an å bruke EVAL buffer kortene til en annen løsning etterhvert.
    Noe støy fra den Kjell pus du satte inn?
    Har du skrudd fast SMPT1200 i frontplata for bedre kjøling?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Neurochrome kortene ser ut til å være bedre tekniske løsninger også ja. Og de måler meget bra som annet som Neurochrome/TomC lager. Enklere å lage til bakplaten med skikkelige terminaler for høyttalerne med disse. Har bestilt et par i tillegg til EVAL1, så da kan men teste/måle og sammeligne. Spurte Purifi gutta om det er gjort endringer på 1ET400A kortene i EVAL1 kit, det var det ikke. Da går det an å bruke EVAL buffer kortene til en annen løsning etterhvert.
    Noe støy fra den Kjell pus du satte inn?
    Har du skrudd fast SMPT1200 i frontplata for bedre kjøling?
    Hei,

    Ikke noe støy fra Kjell power, men jeg har ikke fått tid til å feilsøke hvorfor jeg ikke får kjørt SMPT i standby med 12v signalet. Jeg ble mer giret på å høre lyd når den var satt sammen, så enn så lenge slår jeg av EVAL kitet med bryteren på kretskortet når den ikke er i bruk.

    SMTPen er kun plassert mot frontplaten, men ikke festet. Den står på alu platen som går under 1ET400A kortene og bunnplaten. "Tabben" var at jeg bestilte med ekstra forhøyet gulv med hullmønster. Ingen av hullene passet mot enhetene, derfor la jeg en ekstra alu.plate mellom enhetene og den opphøyde bunnplaten.

    Neurochrome bufferne kan også gjøre at det blir lettere å "standardiserte" en inline layout for multikanals løsning, med buffer og amp montert på kant. Lurer på om det holder å montere de in-line på en 70mm høy aluminiumsvinkel. Da vil det være mulig å koble x-antall enheter ved siden av hverandre i et 2U kabinett.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Sommeraktiviteter tok over istedenfor bygging av EVAL1 amp.
    En test amp er nesten klar og min utgave står nå og spiller kontinuerlig NRK1 for å få kjørt seg inn. Foreløpig etter 18 timer låter det ikke veldig bra syns nå jeg, spisst/klinisk/stressende. Litt overraskende, hadde forventet noe annet, men vi får se når timene renner på.
    Skal ordne interne kabler og sette på bryter foran etterhvert.
    Kabinett: Modushop GX288 2U med spesialtilpasset bakplate for EVAL1 (koster ekstra). Valgte å beholde Deltron banan for enkel testing i starten og skal koble SpeakOn.

    IMG_0704.jpg IMG_0707.jpg
     

    ronnyas

    Fersking
    Ble medlem
    11.05.2017
    Innlegg
    2
    Antall liker
    2
    Har dere som har bygget eigentakt gjort dere noen fler tanker? Jeg er snart klar til å bygge mitt Eval1 kit. Som trigger tenker jeg bare å gå for nødløsningen, med master/slave strømpadde.

    Vurderer å montere egne terminaler i kabinettet, også koble disse på eval1, slik at jeg kan bytte eval1 brettet med andre i framtiden.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Purifi har lagt ut informasjon om deres EVAL2 mono kort for 1ET400A forsterkermodulen nå


    i tillegg har de kommet med en ny mer effektiv variant av 6.5" (4 og 8 ohm) med mer fokus på mellomtone og mindre slaglengde.

     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Kordan vart lyden i frå denne ampen til slutt?

    Mvh Arild :)

    Sommeraktiviteter tok over istedenfor bygging av EVAL1 amp.
    En test amp er nesten klar og min utgave står nå og spiller kontinuerlig NRK1 for å få kjørt seg inn. Foreløpig etter 18 timer låter det ikke veldig bra syns nå jeg, spisst/klinisk/stressende. Litt overraskende, hadde forventet noe annet, men vi får se når timene renner på.
    Skal ordne interne kabler og sette på bryter foran etterhvert.
    Kabinett: Modushop GX288 2U med spesialtilpasset bakplate for EVAL1 (koster ekstra). Valgte å beholde Deltron banan for enkel testing i starten og skal koble SpeakOn.

    Vis vedlegget 654534 Vis vedlegget 654535
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Erin's Audio Corner live stream med Lars Risbo hos Purifi Audio. Lars er høyttaler-utvikler hos Purifi.

     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    surv1.jpg


    surv2.jpg


    Surveyor fra Joachim Gerhard.

    Det kommer snart en gulvstående Surveyor Master med 5 Purifi drivere.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nu er det jo en vennetråd så - "Purifi er det bedste der er sket for hifi nogensinde". Tror lige jeg skal til psykolog efter dette indlæg 🤢
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nu er det jo en vennetråd så - "Purifi er det bedste der er sket for hifi nogensinde". Tror lige jeg skal til psykolog efter dette indlæg 🤢
    Hei Drossel, hva sa din phsykolog? Anbefalte han (eller hun) noen som er bedre?
    Jeg spør, av uhelbredelig interesse i leting etter det mulig beste alternativ :cool:
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Ny "storebror" på gang? 1ET7040SA
    Ref info fra denne siden (Jeg ser de fortsatt har 1ET400A i headingen sin):

    Info kopiert inn her
    spennende utvikling, de var det jeg håpte på NAD c 298 var. men nå kommer sikkert det til å kreve en større strømforsynings modul også, og prisen går opp der etter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn