Purifi, det mest interessante jeg har sett på lenge!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Den termiske støyen fra inngangsmotstandene som sitter mot jord spiller ingen rolle så lenge kildeimpedansen er lav. Kildeimpedansen kommer effektivt i parallell med 47k eller whatever og støyen bestemmes dermed av utgangsresistansen på trinnet foran. (og dettes egenstøy selvfølgelig)
    Selvsagt, jeg bare husker vi regnet på mulighetene for å kjøre mye mindre motstander i feedbackloopen for å få ned støyen, og at dette ville potensielt skape en hel masse andre problemer...
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Test av 8 ohms utgaven av av langslags midwooferen PTT6.55X08-NFA-01 (Purifi PTT6.5W08-01B) Puh kaffepause... . på HiFiCompass. En grundig og god test som nok en gang verifiserer et produkt i toppsjiktet. Artikkelen inneholder også kommentarer fra Lars Risbo (Purifi). Samt en forklaring på deres "nye" notifikasjonssystem (modellbetegnelsene).

    Purifi PTT6.5W08-01B (PTT6.5X08-NFA-01) | HiFiCompass

    Dr.E

    1620126385642.png
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Synd det ikke er flere som bygger høyttalere med disse elementene på sentralen. Jeg er veldig nysgjerrig på dem.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Lyngdorf kommer visst med noen nye høyttalere som bruker disse driverne. De er jeg veldig nysgjerrige på.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Noen kloke hoder som kan forklare en enkel kar hva buffere gjør i sammenheng med Purifi sine forsterkermoduler? Hvorfor gå for andre buffere i stedet for Purifi sitt Eval-kit?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    En god buffer bør gjøre følgende:
    - Sørge for at du totalt sett får fornuftig gain. I selve modulen er det vel rundt 4x.
    - Sørge for at impedansen inn er lett å drive for en preamp.
    - Sørge for å holde CMRR så høy at den blir lite sensitiv for svakheter i preamp.
    - Og gjøre dette med lav støy.

    Det virker som om Purifi-bufferen gjør en bra jobb på de første to, mens på de siste to er det mer på nivå "ok". Men dette gjør for eksempel heller ikke bufferene til Nord bedre, for de er basically samme design.

    I tillegg er disse mer enn bare buffere. De har tilkoblingen til strømforsyningen, og spesielt på AUX-trinnet kan en del forsterkermoduler være sensitive for dårlig regulering. Jeg vet ikke akkurat hvordan dette er på Purifi-modulene, men jeg vet NC500 er følsom på dette.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    En god buffer bør gjøre følgende:
    - Sørge for at du totalt sett får fornuftig gain. I selve modulen er det vel rundt 4x.
    - Sørge for at impedansen inn er lett å drive for en preamp.
    - Sørge for å holde CMRR så høy at den blir lite sensitiv for svakheter i preamp.
    - Og gjøre dette med lav støy.

    Det virker som om Purifi-bufferen gjør en bra jobb på de første to, mens på de siste to er det mer på nivå "ok". Men dette gjør for eksempel heller ikke bufferene til Nord bedre, for de er basically samme design.

    I tillegg er disse mer enn bare buffere. De har tilkoblingen til strømforsyningen, og spesielt på AUX-trinnet kan en del forsterkermoduler være sensitive for dårlig regulering. Jeg vet ikke akkurat hvordan dette er på Purifi-modulene, men jeg vet NC500 er følsom på dette.
    Takk for godt svar. Kanskje to stykk 1ET400A sammen med en god buffer er en bedre løsning enn EVAL1 da.
    Jeg får vente med et bygg til det kommer flere løsninger. Et forsterkerbygg for meg bør innebære en detaljert beskrivelse.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En god buffer bør gjøre følgende:
    - Sørge for at du totalt sett får fornuftig gain. I selve modulen er det vel rundt 4x.
    - Sørge for at impedansen inn er lett å drive for en preamp.
    - Sørge for å holde CMRR så høy at den blir lite sensitiv for svakheter i preamp.
    - Og gjøre dette med lav støy.

    Det virker som om Purifi-bufferen gjør en bra jobb på de første to, mens på de siste to er det mer på nivå "ok". Men dette gjør for eksempel heller ikke bufferene til Nord bedre, for de er basically samme design.
    Jeg synes du oppsummerer dette bra. Purifi sin buffer på det EVAL1 kit'et støyer litt i meste laget, som jeg har nevnt før. Det er definitivt et problem ifm veldig effektive høyttalere. Jeg den ble testet her hos meg så hørte vi sjenerende sus i lytteposisjonen faktisk, men da med en diskant som ligger litt over 100dB.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ny mellomtone på vei PTT6.5m04-nfa-01

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje denne kunne fungert bra i en MTM løsning sammen med BlieSMa T34A?
    500 Hz - > 2k? 3k?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje denne kunne fungert bra i en MTM løsning sammen med BlieSMa T34A?
    500 Hz - > 2k? 3k?
    Ideelt ville du delt nærmere 150-200hz for å få med mest mulig stemmer fra samme element, men det gir kanskje litt lite "mid-bass" for din del...
    Du ønsker vel å få brukt TAD 1201 som midbass, men det er ikke mye til midbass element egentlig (Ikke stort under 150-200hz).

    Dette oppsettet er vel det du ser for deg samt "en vegg med bass" i tillegg http://www.troelsgravesen.dk/Faital-3WC.htm
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har doble 15" slemme PHL drivere jeg vil bruke fra 60-70 Hz og opp til minst 400 Hz
    Erfaringsmessig foretrekker jeg foholdsvis stort membran areal opp til halve kilohertzen.

    Om jeg skulle brukt purifi mellomtoner, vil de erstatte TAD 1201.
    ...dette er kun drodling fra mitt hode.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har doble 15" slemme PHL drivere jeg vil bruke fra 60-70 Hz og opp til minst 400 Hz
    Erfaringsmessig foretrekker jeg foholdsvis stort membran areal opp til halve kilohertzen.

    Om jeg skulle brukt purifi mellomtoner, vil de erstatte TAD 1201.
    ...dette er kun drodling fra mitt hode.
    En del serieøse studiomonitorer som også kjører så høyt som tett opp under 400 Hz og da med bassdriverne - sågar 1 eller 2 x 15" basser!
    Nye Purifi 6.5" mellomtonen - må da langt på vei være noe av det perfekte til sitt bruk.
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Tre 15" opp til 600 Hz er oppskriften her - blir mye moro ut av det.

    Disse PURIFI mellomtonene kunne jo vært noe å tenke på for meg også. 400-600 til 2.5kHz
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    15" opp til 600 Hz er oppskriften her - blir mye moro ut av det.

    Disse PURIFI mellomtonene kunne jo vært noe å tenke på for meg også. 400-600 til 2.5kHz
    Ja, vi trenger vel til omtrent samme bruksområde.
    Hvem skal teste først? Du, eller jeg? :) 🙃
    Du trenger vel 8 til mmtmm....D'appoploppodoblipo.
    Jeg vil nøye meg med 4 til mtm.
    Lite rom og kort lytteavstand.

    ...avventer litt, vet jo ikke hva disse sakene vil koste.
    Blir det 5k pr stk så gidder jeg ikke.

    Da kjøper jeg heller sinte comp.drivere på brukten for dobbelt så mye penger.

    PS; jeg må innrømme at det er litt spennende å teste helt nye saker som kommer ut på markedet.
    Jeg var jo ganske tidlig ute på AXi2050 driveren fra Celestion også. ;)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En del serieøse studiomonitorer som også kjører så høyt som tett opp under 400 Hz og da med bassdriverne - sågar 1 eller 2 x 15" basser!
    En 15" kan også fint brukes opp til 800 Hz hvis T/S parametere, rom, og lytteforhold er på lag.
    Men det er vel tvilsomt at Purifi begir seg inn på slike saker.
    Ser ut som dem sikter seg inn på kompakt, men vellydende DIY-hifi.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som har prøvd Neorochrome sine buffer til Purifi? Tror det kunne vært en god løsning om man ikke går for ferdigbygget fra Audiophonics.fr
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Pas på Audiophonics sælger også billigt kina shit som ikke virker som det skal.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ingen grunn til å kaste drit på Audiophonics sine ferdigbyggde purifi forsterkere. Har fått meget gode skussmål fra en kammerat som bruker 3 stk 2 kanals varianter
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det kan jeg ikke uttale meg om men denne tråden omhandler purifi
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Ingen grunn til å kaste drit på Audiophonics sine ferdigbyggde purifi forsterkere. Har fått meget gode skussmål fra en kammerat som bruker 3 stk 2 kanals varianter
    Danskene har nok en gang problemer med fordøyelsen. Gir seg noen merkelige utslag. Andre alternativ på ferdigsnekra Purrefis med div. buffere inkl "musikalske" diskrete operasjonsforsterkere.... .

    Kølaholmen : Nord Purifi 1ET400A Amplifiers (nordacoustics.co.uk)

    Hitlers fødeland: Apollon Audio Purifi 1ET400A Stereo Amplifier with Input Buffer Board | Hypex Based Class D Digital Handbuilt Amplifiers Only Using Highest Quality Material

    Fra den evige stad: Amplifier | Rouge Audio Design | Roma

    Dr.E

    1623098903683.png
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Danskene har nok en gang problemer med fordøyelsen. Gir seg noen merkelige utslag. Andre alternativ på ferdigsnekra Purrefis med div. buffere inkl "musikalske" diskrete operasjonsforsterkere.... .

    Kølaholmen : Nord Purifi 1ET400A Amplifiers (nordacoustics.co.uk)

    Hitlers fødeland: Apollon Audio Purifi 1ET400A Stereo Amplifier with Input Buffer Board | Hypex Based Class D Digital Handbuilt Amplifiers Only Using Highest Quality Material

    Fra den evige stad: Amplifier | Rouge Audio Design | Roma

    Dr.E

    Vis vedlegget 727836
    Sikke noget piss at fyre af. Da jeg på ingen måde har udtalt mig om Audiophonics Purifi produkter. De rager mig noget så grusomt. Hvilket betyder at de er mig totalt ligegyldige.
     

    Faller

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    19
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For en som ikke helt forstår T/S parametere, vil den nye mellomtonen fungere godt i en 2-veis applikasjon hvor man ikke har krav at den spiller som en gulvhøyttaler med flere elementer eller større elementer? Vet at jeg kunne tenkt meg en 2-veis stativ-variant med enten et koakisal-element (med en ekstra bass slik som f. eks Sigberg Audio) eller en mer tradisjonell 2-veis konstruksjon med et mellomtone/basselement og en diskant. Rommet er mindre enn 20 kvm (i leilighet), så ikke noe krav til at den må spille veldig høyt.

    Per dags dato har jeg Tannoy Gold 7 som jeg syns låter relativt godt, men diskanten kunne vært enda litt mer oppløst.
     

    Faller

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    19
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nei, si det egentlig. Jeg tenkte kanskje at følsomheten til den nye driveren virker litt mer interessant. Men ikke sikkert det har noen rolle i praksis? Jeg tenker da på dynamikk og hurtighet (transientrespons?).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det er spesielt to forskjeller på de to driverne. Det ene er lengden på spolen, noe som stjeler slaglengde, og det andre er massen av den, og dermed hele den bevegelige massen til driveren.

    Når du skal ned til en viss frekvens i en kasse av en viss størrelse er virkningsgraden gitt. Dersom du reduserer massen til driveren får du høyere virkningsgrad, men må tilsvarende opp i volum for å komme like langt ned.

    Normalt vil det å redusere massen gi et betydelig løft i dynamikken, fordi det reduserer belastningen på magnetkretsen, men denne magnetkretsen har vist seg usedvanlig kapabel, så jeg tror nok ikke du kan gå så himla feil her.
     

    Faller

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    19
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Åja, det virker jo lovende da. Men hva er det som gjør at magnetkretsen er "bedre" enn mye av det som ekisterer på markedet?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Åja, det virker jo lovende da. Men hva er det som gjør at magnetkretsen er "bedre" enn mye av det som ekisterer på markedet?
    Vel, det henger sammen med hvordan den er bygget, jeg vet ikke om du var ute etter detaljer om det, eller om hva "bedre" i denne sammenhengen faktisk betyr.

    Jeg fokuserer på det siste i første omgang. Når det går strøm i talespolen på en driver settes det opp et magnetfelt. Fra før er det allerede et magnetfelt der som følge av permanentmagneten. Disse to feltene vil enten jobbe sammen eller mot hverandre. Resultatet av samspillet mellom disse to feltene gir oss et avvik i den magnetiske metningen i stålet.

    I en teoretisk perfekt verden eksisterer ikke dette avviket. Når vi designer en magnetkrets ønsker vi å holde dette avviket så lavt som over hodet mulig. Ved hjelp av simuleringer kan man lage svært gode forutsigelser av hvordan en slik krets fungerer i praksis, og såkalte FEA-simuleringer gir oss svært presise resultater.

    Jeg vet ikke hvordan tallene for Purifi sin driver er, men jeg kan nevne at min 15" bassdriver er 127 ganger mer stabil ved 1A enn en driver med Omega-motor, og den regnes som relativt bra til hifibruk. I praksis vil det si at når du kjører en strøm av en viss størrelse gjennom spolen vil du få et avvik i magnetfeltet som resulterer i et avvik i kraftfaktoren. Det er dette avviket vi ønsker å holde så lite som mulig. Med en 127 ganger mer stabil motor vil avviket på den andre driveren være 127 ganger større ved samme signalpåtrykk.

    I min driver er permeabiliteten holdt så lav som mulig i magnetkretsen ved å sørge for at den er mettet med magnetfelt fra permanentmagneten. Den vil da ha lav tilbøyelighet til å la seg påvirke av magnetfeltet. Man kan også se dette på induktansen som er på rundt 0,7 før man monterer kortslutningsringer, et uvanlig tall selv for drivere med kortere spole og kortslutningsringer.

    Purifi løser dette ved å bygge polstykket av neodymmagnet. En magnetisert permanentmagnet har svært lav permeabilitet og fungerer i praksis omtrent som mettet stål.

    Du finner mer detaljer om dette dersom du leser hele tråden. Spesielt anbefaler jeg det lange videointervjuet med Lars Risbo.
     

    Faller

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    19
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, mye å sette seg inn i når man ikke kan "all the basics", men jeg skjønner konseptet om likearbeid eller motarbeid av magneter og følgelig det påfølgende svaret ditt. Takk for en god forklaring på overflaten som helt sikkert kunne vært beskrevet på en langt mer teknisk måte (og som jeg er glad du ikke gjorde i dette tilfellet). Skal se om jeg får sett det intervjuet i morgen :) Alltid gøy å lære mer og forstå mer av det grunnleggende.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg brukte begrepet permeabilitet. Det betyr på en måte "evnen til å bli magnetisk".

    Stål har høy permeabilitet, mens luft har lav permeabilitet. Plast har lav permeabilitet osv. En materialgruppe som heter permendur har svært høy permeabilitet. Vi trenger permeabiliteten i motoren for å lede magnetismen frem til magnetgapet. Samtidig er det sånn at alle materialer har et metningspunkt. De beste ståltypene har metningspunkt på ca 1,95T, mens for eksempel Vanadium Permendur, om jeg husker rett, har metningspunkt på omkring 2,4T. En annen forskjell på de to er at den høye permeabiliteten til permendur gjør at det skal relativt lite magnetmasse til for å bringe det i metning. Det skal noe mer til for å bringe stål i metning.

    Så når disse materialene går i metning blir de "som luft", altså permeabiliteten går dramatisk ned. Det samme gjelder for en permanemtmagnet som er magnetisert. Den er allerede mettet og derfor relativt upåvirket av ytre påvirkning sammenliknet med om den ikke er magnetisert.

    Målet vi (noen av oss) altså jobber etter (ett av mange) er å sørge for at permeabiliteten rundt spolen er så lav som mulig. Vi kan gjøre det med metning, vi kan gjøre det ved å la det være avstand mellom spolen og materialer med høy permeabilitet, vi kan gjøre det ved å putte kortslutningsringer mellom spolen og materialet med høy permeabilitet, vi kan gjøre det ved å fjerne stålet og plassere magnetene helt inntil spolen, eller vi kan gjøre det ved å kombinere flere metoder.

    Dette mer permeabilitet er ikke det enkleste å forstå, men jeg gjorde i vertfall et forsøk 🥴
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg brukte begrepet permeabilitet. Det betyr på en måte "evnen til å bli magnetisk".

    Stål har høy permeabilitet, mens luft har lav permeabilitet. Plast har lav permeabilitet osv. En materialgruppe som heter permendur har svært høy permeabilitet. Vi trenger permeabiliteten i motoren for å lede magnetismen frem til magnetgapet. Samtidig er det sånn at alle materialer har et metningspunkt. De beste ståltypene har metningspunkt på ca 1,95T, mens for eksempel Vanadium Permendur, om jeg husker rett, har metningspunkt på omkring 2,4T. En annen forskjell på de to er at den høye permeabiliteten til permendur gjør at det skal relativt lite magnetmasse til for å bringe det i metning. Det skal noe mer til for å bringe stål i metning.

    Så når disse materialene går i metning blir de "som luft", altså permeabiliteten går dramatisk ned. Det samme gjelder for en permanemtmagnet som er magnetisert. Den er allerede mettet og derfor relativt upåvirket av ytre påvirkning sammenliknet med om den ikke er magnetisert.

    Målet vi (noen av oss) altså jobber etter (ett av mange) er å sørge for at permeabiliteten rundt spolen er så lav som mulig. Vi kan gjøre det med metning, vi kan gjøre det ved å la det være avstand mellom spolen og materialer med høy permeabilitet, vi kan gjøre det ved å putte kortslutningsringer mellom spolen og materialet med høy permeabilitet, vi kan gjøre det ved å fjerne stålet og plassere magnetene helt inntil spolen, eller vi kan gjøre det ved å kombinere flere metoder.

    Dette mer permeabilitet er ikke det enkleste å forstå, men jeg gjorde i vertfall et forsøk 🥴
    Gøy å følge med på hva du skriver Snickers, det er få som deg.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Vel, det henger sammen med hvordan den er bygget, jeg vet ikke om du var ute etter detaljer om det, eller om hva "bedre" i denne sammenhengen faktisk betyr.

    Jeg fokuserer på det siste i første omgang. Når det går strøm i talespolen på en driver settes det opp et magnetfelt. Fra før er det allerede et magnetfelt der som følge av permanentmagneten. Disse to feltene vil enten jobbe sammen eller mot hverandre. Resultatet av samspillet mellom disse to feltene gir oss et avvik i den magnetiske metningen i stålet.

    I en teoretisk perfekt verden eksisterer ikke dette avviket. Når vi designer en magnetkrets ønsker vi å holde dette avviket så lavt som over hodet mulig. Ved hjelp av simuleringer kan man lage svært gode forutsigelser av hvordan en slik krets fungerer i praksis, og såkalte FEA-simuleringer gir oss svært presise resultater.

    Jeg vet ikke hvordan tallene for Purifi sin driver er, men jeg kan nevne at min 15" bassdriver er 127 ganger mer stabil ved 1A enn en driver med Omega-motor, og den regnes som relativt bra til hifibruk. I praksis vil det si at når du kjører en strøm av en viss størrelse gjennom spolen vil du få et avvik i magnetfeltet som resulterer i et avvik i kraftfaktoren. Det er dette avviket vi ønsker å holde så lite som mulig. Med en 127 ganger mer stabil motor vil avviket på den andre driveren være 127 ganger større ved samme signalpåtrykk.

    I min driver er permeabiliteten holdt så lav som mulig i magnetkretsen ved å sørge for at den er mettet med magnetfelt fra permanentmagneten. Den vil da ha lav tilbøyelighet til å la seg påvirke av magnetfeltet. Man kan også se dette på induktansen som er på rundt 0,7 før man monterer kortslutningsringer, et uvanlig tall selv for drivere med kortere spole og kortslutningsringer.

    Purifi løser dette ved å bygge polstykket av neodymmagnet. En magnetisert permanentmagnet har svært lav permeabilitet og fungerer i praksis omtrent som mettet stål.

    Du finner mer detaljer om dette dersom du leser hele tråden. Spesielt anbefaler jeg det lange videointervjuet med Lars Risbo.
    Omega- motor ? Hva er det ? Eller du skulle ikke mene Lamda-motor (Acoustic Elegance AE) ? Forøvrig knusbra folkeopplysning du bedriver både i og utenfor dine prosjekter. Selv om enkelte mener du er litt hard i klypa. Science take no prisoners ! Grazie mille .

    DrE

    1624532725827.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Omega- motor ? Hva er det ? Eller du skulle ikke mene Lamda-motor (Acoustic Elegance AE) ? Forøvrig knusbra folkeopplysning du bedriver både i og utenfor dine prosjekter. Selv om enkelte mener du er litt hard i klypa. Science take no prisoners ! Grazie mille .

    DrE

    Vis vedlegget 731033
    Ja, beklager, jeg roter alltid med de navnene. Det var vel AE som tok over teknologien Lambda en gang i tiden ja.

    Vi har vel alle våre "greier", og jeg er neppe den flinkeste på de sosiale greiene. Samtidig er bør kanskje folk finne seg i å diskutere fag dersom de går med bredsiden inn og skal utfordre faget.

    Og skal jeg være helt ærlig så er det stort sett veldig mye bra folk her som jeg setter umåtelig stor pris på og har mange fine diskusjoner med. Den lille klubben med folk som har konstruert en slags motpol mellom nytelse og vitenskap, og skal forsvare nytelsen mot den fryktelige vitenskapen... jeg kunne ikke brydd meg mindre.
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Noen har lagt ut noe info som ikke kommer fra Purifi, men det stemmer bra med hva Lars nevnte i Youtube praten med Erin fra Erin's Audio

    1ET400A sin storebror? 1ET7040SA

    "The 1ET7040A is the new class D amplifier module from Purifi Audio. Compared to the previous 1ET400A module, this new amplifier is able to deliver much more current (40A) and power, especially on low loads (950W into 2ohm), while maintaining the same very low levels of noise and harmonic distortion. "



    Output Power: 950W(2Ω), 500W(4Ω), 250(8WΩ)

    Output Current: ~40A

    THD+N: <0.00035% @ 200W, 4Ω, 1kHz

    Dynamic Range: ~129 dB(A)

    Output Noise: ~14µV(A)

    Gain: 13dB

    Output Impedance: <13µΩ @ 1kHz

    Efficiency: 94% @ 500W, 4Ω, 1kHz

    Idle losses (outpt stage): 2.8 W








     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn