PX25 Klasse A, DHT, effekt-trinn

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Jeg finner ikke igjen hvor jeg startet å skrive om denne forsterkeren her på HFS, men her er i alle fall innspurten.

Men først til utgangspunket, klasse A, trafokoblet, direkte glødet triodeforsterker med katodefeedback. Strømforsyningen er i separat chassis.

19-MAI-07:
Da har jeg satt i sluttrørene, justert opp bias og foretatt noen foreløpige målinger. Det er litt vanskelig å si hvor grensen for maks effekt går i denne forsterkeren siden den klipper veldig soft. Man må nesten se på spektrumsanalysatoren og bestemme seg for en gitt forvrengning og si at der er maks effekt. I mitt tilfelle kaller jeg dette en 15-watter. Alle målingene er foretatt 1dB under denne fiktive verdien. Utgangstrinnet arbeider da under følgende betingelser: Va=460V, Iq=55mA, Pa=25W

Resultater:
THD: 0.16% (-56dB)
Effektbåndbredde: 16Hz-40kHz +0/-3dB
Utgangsimpedans: 1.1 ohm
S/N: <65dB

Kommentarer:
Det vil alltid være klare begrensninger på f eks frekvensrespons og slew rate når man bruker tre trafoer i signalveien. En effektbåndbredde opp til 40kHz må i dette tilfellet ansees som over middels. Det svakeste leddet i denne kjeden er interstagetrafoen som på papiret har en båndbredde opp til ca 50kHz. I mitt tilfelle ruller den av ved 40kHz.
10kHz firkantpuls ser veldig bra ut, ca 10-15% overshoot og nesten ingen ringing. Tviler på at jeg kommer til å tune dette noe. Bildet vil endre seg uansett når en resistiv last byttes ut mot høyttalere. S/N er litt lavt, men ikke hørbart selv med høyttalere med en effektivitet på 99dBW/m. Den forholdsvis lave utgangsimpedansen kan tilskrives katodefeedback i utgangstrafoen.

På målebenken:

Ute i det fri:

Rør er levert av Demostenes (PX25 KR-Audio) og Motron (EL84 GD)
Trafoer fra Sowter UK
Komponenter fra Partsconnexion, ELFA, Demostenes og Motron
Trevirke/CNC av "Brylar"

Litt mer utfyllende skriverier finner her:
Worklog: -> http://www.veiset.net/PX25/worklog.html

Jan E Veiset

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
jane skrev:
S/N: <65dB

Kommentarer:
S/N er litt lavt, men ikke hørbart selv med høyttalere med en effektivitet på 99dBW/m. Den forholdsvis lave utgangsimpedansen kan tilskrives katodefeedback i utgangstrafoen.

Jan E Veiset
Har du sett noe til hva som bidrar til noe lavt signal / støy?
Pussig at du ikke hører et eller annet irriterende med så følsomme høyttalere.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Audiomix skrev:
Har du sett noe til hva som bidrar til noe lavt signal / støy?
Pussig at du ikke hører et eller annet irriterende med så følsomme høyttalere.
Jeg begynner nesten å lure på om jeg har målt med riktig referanse, jeg må stikke øret helt inntil basselementene før jeg hører brum, -65dB burde vært mer hørbart enn dette. :-\

I slutt-trinn av denne typen er det AC-glødingen som kan generere brum. I denne forsterkeren har jeg ikke noe manuell uballansering, jeg satser på at det meste kanselleres i push pull oppsettet. Katodefeedback vil også hjelpe meg å undertrykke restene av 100Hz.

Uansett, så lenge jeg ikke hører noen ulumskheter så kommer jeg spille musikk for å bli kjent med forsterkeren. Tviler på at jeg bærer den tilbake på "målerommet" før jeg må...

Jan E Veiset

L

Ludo

Gjest
Steike dette er flott håndtverk! Utrolig artig å se hva du får til :) Hvor kommer chassiset fra? Det var også flott!

Grattis med vel utført arbeide!

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Ludo skrev:
Steike dette er flott håndtverk! Utrolig artig å se hva du får til :) Hvor kommer chassiset fra? Det var også flott!

Grattis med vel utført arbeide!
Takk for det! Selve chassiset er en 17x10x3" Hammond aluminiums boks. Den kunstneriske rammen som omkranser det, er det "Brylar" som er arkitekten bak.

Jan E.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
jane skrev:
Jeg begynner nesten å lure på om jeg har målt med riktig referanse, jeg må stikke øret helt inntil basselementene før jeg hører brum, -65dB burde vært mer hørbart enn dette. :-\

Jan E Veiset
Kanskje du har klusset til resultatet med 20 dB?
Du har ganske følsomme høyttalere også?
Da burde 20 dB eller mer være hørbart. Du får nyte musikken og ikke tenke så mye på verdien på papiret.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Nydelig treramme, og veldig stilig med de store rørene. Moro om du kommer med lytte inntrykk også etterhvert. Du har jo litt å sammenlikne med! Rent estetsk, for de som nå tenker på slikt, ville jeg hatt en rund bryter i "øyet" på ramma.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.108
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
GRATTIS !
Flott prosjekt etter min smak! Masse jern ;D
Mvh
Leif

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
Gratulerer Jan!
Ser rått ut som vanlig ;)

Hører du noen lydmessige forskjeler sammenlignet med Lasarus?

Mvh
Rune

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Rune S skrev:
Hører du noen lydmessige forskjeler sammenlignet med Lasarus?
Jeg har ikke dannet meg et eksakt bilde at lyden enda, men den fremstår som veldig nøytral. Det er et par ting rent teoretisk som underbygger dette: den (i rørsammenheng) forholdsvis lave utgangsimpedansen og den lave forvrengningen. 0.16% ved nær full tilt tilsier 0.0-ett-eller-annet ved normalt lyttenivå (0.2-2W).
Denne forsterkeren og Lasarus bygger mye på samme filosofi rent designmessig: Begge er trafokoblede fra inngang til utgang og begge er fri for global NFB. PX25 har katodefeedback i utgangstrinnet, men dette er en type feedback som er langt mindre destruktiv enn tradisjonell global spenningsfeedback.
Dette medfører at overload/recovery karakteristikken for forsterkeren er inntakt, noe som gir seg utslag som veldig soft klipping og ikke minst hva som skjer etter klipping. En normal feedback forsterker vil hele tiden sammenligne utgangssignalet meg inngangsignalet og sende avvik tilbake til inngangen (feedback). Ved begynnende klipping vil avviket mellom det som kommer ut og det som påtrykkes øke dramatisk og feedbacksløyfen vil forsøke å korrigere ved å sende enda mer feedback til inngangen. I mange tilfeller vil dette overstyre inngang og/eller drivertrinn og det kan opptre blocking i kondensatorer, noe som forsterkeren vil slite med en gitt periode etter klipping (recovery time).
Mange feedback forsterkere har problemer med dette: en kort peak som gjør at forsterkeren klipper er ikke nødvendigvis veldig hørbart, men pga feedback/recovery problematikk forsterkes problemet ytterligere.

Det som er ofret i denne konstruksjonen i forhold til Lasarus er rå kraft og ekstrem dynamikk, PX25 gir omtrent en fjerdedel av effekt til to par parallellkoblede 842VHD. Forsterkerne har i mine ører temmelig lik signatur, men som sagt så er ikke PX25 fullt så brutal. Mer subtile forskjeller må jeg bruke mer tid på å få et inntrykk av. PX25 holder jo også varme og fyringskostnader nede i sommerhalvåret.

Rune: Hvis du vil høre på den så kjenner du vel veien. ;)

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
LMC skrev:
Flott prosjekt etter min smak! Masse jern ;D
Hvis vi i tillegg regner med den separate strømforsyningen blir det enda mer jern. ;D
(Men den ser ikke akkurat ut som Mona Lisa så jeg har valgt å ikke vise den fram)

Jan E Veiset

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
Jeg husker veien Jan ;)
Hadde absolutt vert interesant å hørt den.
Kanskje jeg tar meg en tur når jeg har fått ferdig de nye Audio Note monoblokkene jeg har bestillt.
:)

Mvh
Rune

Topp Bunn