Pyrolyse ovn-pizza?!

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Merkelig tittel, men saken er følgende; Har forstått det slik at pyrolysefunksjonen til stekeovner, gjør at ovnen blir svært varm (400-500 grader?), slik at den brenner eventuelle matrester opp.

Betyr ikke dette at det er en glimrende pizzafunsjon? 8)
Eller blir døren automatisk låst eller noe?

Noen med erfaringer?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Døren låser seg ja. Hvis du liker maten servert i urne, er det en super ide!

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Søtten ta....trodde jeg hadde en ultralur plan!

Foresten så blir skikkelig pizza stekt i ca.600 grader, i ca.30-90 sekund... ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Ja, selvsagt, men det er i steinovn og ikke i 1 time med pyrolyse. Da måtte du servert pizza på feiebrett.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Man steiker selvsagt ikke pizza i en time.

Da er det egentlig bare å "fikse" dørlåsen da, slik at man kan ta ut pizzaen når den er ferdig.

Dette skal uansett testes ut snarest! 8)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Lykke til!

Ps hvor mange grader får du justert ovnen din til hvis du bruker grill funksjonen?

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
En normal porffesionell pizza/steinovn holder max 400C, jeg er vant vid at normal temperatur for pizza er 300C. Noen mener di får opp til 500C i di gamle steinovnerne du må elde selv, men vem gjører de proffesionellt i Skandinavien? Uansett, den høye temperaturen er ikke allt. Google pizzaovn eller lignende det finnes sikkert mye viss en leser om gamle stein ovner.

En viktig ting i en steinovn har du mange, mange kilo stein, di vil holde varmen 100viss, tusenviss, etc lenger en en tynn metalplåt, du får ikke bare en stabil varme runt om uten og underfra pizzan, du ikke får i en vanlig hjemme ovn.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Det er faktisk mulig at jeg har "dobbelgrill" i ovnen min! Takk for tips!

Den er helt ny og står i et nytt hus som vi ikke har flyttet inn i enda, så derfor litt usikker.

Vedfyrt bakeovn skal jeg ha når jeg vinner i lotto, eller jeg orker og lage en selv. 8)

Tenkte jeg skulle kjøpe varmebestandig murstein (eller hva det nå heter) og fliselim, og lage meg en tykk bunn i ovnen, som pizzaen legges rett innpå. De kjøpesteinene er hvertfall aaaalt for tynne...

Dette skal jeg heller dokmentere med bilder når jeg har flyttet. Tror det blir bra....om ikke annet, så får muligens noen seg en god latter! ;D

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.514
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
X-hilarate skrev:
Tenkte jeg skulle kjøpe varmebestandig murstein (eller hva det nå heter) og fliselim, og lage meg en tykk bunn i ovnen, som pizzaen legges rett innpå. De kjøpesteinene er hvertfall aaaalt for tynne...

Dette skal jeg heller dokmentere med bilder når jeg har flyttet. Tror det blir bra....om ikke annet, så får muligens noen seg en god latter! ;D
Gjør deg selv en tjeneste og mur ovnen med ildfast leire/mørtel, du - Så slipper vi å flire på dine vegne... Fliselim kan du IKKE bruke.

http://www.heydi.no/produkt.asp?VdaID=19

Johan-Kr

Topp Bunn