Q: Erfaringer/anbefalinger til forsterker til quad esl-988?

rookie

Fersking
Ble medlem
13.07.2007
Antall liker
0
Hei Folkens, jeg er ny her og leter etter erfaringer og anbefalinger til ht til Quad esl-988. Har høyttalere men ellers gamle/lowfi komponenter og skal oppgradere etterhvert som økonomien tillater det.

Derfor: Er det noen som har erfaringer med ulike forsterkere til quad - noe som er verd å prøve ut?

Har fått et inside tips om at rør vil være bra på disse høyttalerene, men er ellers åpen for forslag/ideer.

Musikkpreferanser: Klassisk, pop, rock, punk, fusion, vise/vokal dominert.

mvh
Rookie

R

RL69

Gjest
Hei!

Har hatt et par ESL-63 (som rent teknisk sett er lik 988) i en del år.
Hadde lenge en diy, 12W transistor forsterker (212A Mk II). Syntes denne forsterkeren drev ESL'ene godt, men med begrensninger i lydstyrke. 12watter'en leverte kun ca 37 Vp-p på utgangen, men den var strømsterk.

En ting du bør tenke på hvis du skal drive disse med "low-fi" komponenter er at høytalerne har et beskyttelseskretsløp mot DC-strøm og høye transienter (spenninger på over 40Vp-p). I praksis vil dette bety at impedansen til høytalerne ved aktivert beskyttelseskretsløp er under 1,5 ohm (det ligger en 1,5 ohms motstand i parallell med en kondensator på 220 uF i serie med høytalerterminalene, se side 21a og b i manualen til ESL-63).
Det første parret ESL-63 jeg kjøpte (brukt) hadde 2 forsterkere på samvitigheten(en 60W NAD og en jeg ikke husker navnet på). Den tidligere eieren kjøpte seg en Tandberg med relè på utgangen for ungå dette.

Ellers skal jo rørforsterkere med KT-88 i Push-Pull drive disse meget bra (ref. Quicksilver ol).

MVH
KOL69

Vedlegg

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
På 63 fungerte Copland 505 meget bra. Tror det var den som jeg likte best, særlig i forhold til pris. Ellers er jo Quads egen 909 en helt grei sak. Mcintosh 275 skal være helt super sies det, men der har jeg ikke erfaring.

Topp Bunn