QNAP TS-410 - viftestøy

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2009
Antall liker
59
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har akkurat satt opp en Qnap TS-410 med Seagate Barracuda 7200.1 1TB disker.

Jeg opplever imidlertid at vifta går, virker det for meg, for full speed hele tiden, selv etter diskene er ferdigspeilet og den står i idle. Den responderer heller ikke når jeg forsøker å sette ned hastigheten til low manuelt.

Er det sånn det bare er med denne NAS´n, eller er det noe jeg ikke får til? Hvis førstnevnte er det såpass sjenerende uansett hvor den plasseres at det blir å betrakte som et bomkjøp.

EDIT: for alt jeg vet kan viftehastighet som går nå være low speed, uten at det gjør saken noe bedre.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Når du sier den står i idle, mener du da CPU? Hvis ikke, har du sett etter CPU bruk? Det er kanskje media som indekseres og slikt, Squeezecenter f.eks?

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2009
Antall liker
59
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg mener at det er ingenting som skjer. Diskene er i tillegg helt tomme for data. CPU usage viser under 50% hele tiden.

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
213
Torget vurderinger
19
Du kan gå inn i softwaren og stille hastigheten på viftene. Finner det under hardware. Slå på smart fan og still inn tempraturen.

Vedlegg

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2009
Antall liker
59
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det har jeg også forsøkt; skrudd opp verdiene på maks. Har også forsøkt manual settings.

M

medlem215396

Gjest
Kjenner en som har denne. Det første han sa da han hørte dette var...oppgradert Firmware til siste versjon?

Lykke til!

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2009
Antall liker
59
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ja, den ble satte opp for en uke siden med siste firmware som ble sluppet 17. august.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kanskje du rett og slett har fått et mandags-eksemplar? Jeg kjenner ikke din modell men min QNAP er veldig stillegående synes jeg.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Supert forslag. En helt ny NAS med viftestøy og det logiske er jo da å bytte ut OS ::)

Har du akkurat oppdaget Debian siden du nevner den i alle postene dine her..?

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Nei, har forsåvidt brukt det en god del år nå. Å bytte ut distroen som kommer standard på qnap til fordel for debian er førsteprioritet imo, det er så absolutt rett handlingsforløp. Har gjort dette selv etter å ha gitt opp qnap fw fullstendig. Prøv å installler noe på en saklig måte uten å måtte kompilere det selv. Sjekk hvor bra migrering av raid fungerer. Ta i øyesyn hvor eldgammel den linuxkjærnen som er i bånn er.

Den mest aktive delen av qnapforumet er debian-delen, så det er ikke bare meg som har tatt det steget.

Postet forresten nettopp om et properitært windowsprogram til ripping av sacd i en tråd, så det er ikke alle postene mine som holder samme kvalitet ;)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
kingu skrev:
[...] det er så absolutt rett handlingsforløp.
Javel.
En ny NAS som bråker. Du er helt fremmed for idéen om å evt. reklamere på den?
Og hva er det med Debian som løser problemet til TS mener du?

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Da kan du bruke qcontrol. Qnap fw er imo et problem i seg selv, bedre å bytte først som sist. Bruk bytterett og kjøp sonologi NAS med armada proc

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2009
Antall liker
59
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Vært i kontakt med Komplett om saken, og de sa det hørtes ut som en reklamasjonssak ut ifra det jeg fortalte og ba meg om å sende den inn for sjekk. Men de tok et testgebyr på 190 kr. dersom varen ble funnet i orden. Blir det derimot konstatert noe galt med den, får jeg i utgangspunktet bare en ny en tilbake. De på kundeservice så det imidlertid ikke som umulig at jeg kunne få noe annet av samme verdi. En Time Capsule 3TB, kanskje? Kunne det funke? Jeg vet ikke. Ble plutselig usikker på om NAS er overkill ift behovet mitt.

Kravspec:
1. Sentralisert lagring av alle data.
2. Serve klienter som iPhone, Macbook, osv, over trådløst nettverk.
3. Aksesseres utenfor nettverk.

Har fra før MacbookPro, AirPort Extreme, AirPort Express, med optisk kabel til DAC fra sistnevnte.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg har en mindre 209+ og måtte sette min på 2,5" disker (husker ikke hvor i setup dette står) for å få viften kun til å gå ved høyere varme enn normalt. Nå er det bare diskene jeg kan høre og det er vesentlig mer stillegående. Prøv om det gjør noen forskjell.

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Hvis du skal bytte ut med noe og vil ha 2.5" disker så kan du se på Synology DS411slim.

Ellers er det Qnap 419p+ og Synology 411 som gjelder.

Så er det alltids slik at du får bedre utseende, støyforhold, ytelse og pris om du bygger selv.

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2009
Antall liker
59
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Spørsmål:

Er det på et generelt grunnlag grunn til å tro at en bedre NAS, med mer prosessorkraft og minne, vil jobbe mer uanstrengt og vil dermed ha mindre behov for viftenedkjøling, altså, at det kan være lurt å gå opp en modell?

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2009
Antall liker
59
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Synology?

Etter et par runder med Komplett har de godtatt dette som reklamasjonssak, slik at jeg får bytte til en lik eller tilsvarende vare.

Jeg har begynt å snuse litt på Synology som etter sigende skal ha et framifrå brukergrensesnitt, og, ikke minst, ansett for å være en av de mer stillegående (egenskaper/funksjonalitet er vel omtrent det samme for alle NASer i et visst prisjikt).

Noen med røynsle som kan verifisere dette?

Tenkte da på en av disse:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614692#info
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652651

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Om det var feil på din er det vel ingen grunn til å bytte modell..?

Jeg har en QNAP TS-659 Pro+ og jeg synes den er stillegående. Det er diskene som bråker i min, ikke NAS-en.

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2009
Antall liker
59
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg tror det er en svakhet ved Qnap. En kamerat testet dette med sin TS-239, og han opplever dette med sin også. Trolig handler det om at selv om man setter manuelt innstilt low, så betyr det ikke noe så lenge det strider imot en aller annen sperre/algoritme for påkrevd systemtemperatur i OSet. Som en garanti mot erstatningssøkmål for ødelagte disker eller noe sånt, kanskje. Om du skjønner hva jeg mener.

Uansett. Synology skårer jevnt litt høyere enn Qnap av det jeg har kommet over på nettet. Særlig dette med stillegående går igjen. Irriterer meg grønn over at det er ingen utsalgssteder med forskjellige NAS-merker som er oppe og kjører, hvor man kan finne ut av dette og andre ting om produktene på forhånd. Skjønt, ved neste korsvei vil jeg være bevisst på å finne ut av dette innen 14-dagers angrefristen.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er iallfall ikke en svakhet ved QNAP generelt for min er stillegående som sagt :)

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.196
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Siste året har jeg hjemme hos meg testet ut 2 stk readynas, 1 stk synology og 1 stk qnap. Relativt likt spekket.

Readynasene (ultra+) bråket, qnap og synology var ganske stille.

Topp Bunn