Qobuz: Fransk streamingtjeneste med FLAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Så fint, med den sanne kvalitet (FLAC). :)
     

    lobo

    Medlem
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Takk Todd og til Vredesgnag for enkelt tipps.Topp lydkvalitet.
    Masse herlig Jazz.Litt høy pris, men de 24 timene skal brukes flittig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    lobo skrev:
    Takk Todd og til Vredesgnag for enkelt tipps.Topp lydkvalitet.
    Masse herlig Jazz.Litt høy pris, men de 24 timene skal brukes flittig.
    Ja, her blir det innkjøring rett i spolebåndsopptakeren - og kanskje noe av den samme jazz-musikken! Spesielt Orchestre National de Jazz, som har 25-års jubileum i år. Jeg anbefaler deres Led Zeppelin jazzfortolkning, bl.a.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Høg pris!? Dette er jo eit kupp! 223,- i mnd for lossless streaming?
    Har lasta ned programmet, og ja, det funker — men prøveversjonen er begrensa til 320kbps. Ein knapp test på 10 artister ga 9 treff.

    Skal absolutt prøves ein mnd.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Spotify kommer til å begynne med flac når de får nok ønsker på forumet. Sist jeg sjekket, var det en tråd med 2 innlegg om temaet. Lunkent med andre ord.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    For dei som lurer, ja, Pink Floyd, Led Zeppelin og Metallica er med, Beatles og Frank Zappa er ikkje. Som Wimp i starten altså.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Joda, prisen er ikke særlig høy. Men andre ting som spiller inn (i tillegg til kvalitet) for meg er brukervennlighet, remotefunksjoner, iphone app etc.

    Der er Spotify for meg overlegen så langt, mens Wimp kommer seg.

    Lossless streaming kommer, det er sikkert.

    Får bruke helgen til å teste litt.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    vredensgnag skrev:
    lobo skrev:
    Takk Todd og til Vredesgnag for enkelt tipps.Topp lydkvalitet.
    Masse herlig Jazz.Litt høy pris, men de 24 timene skal brukes flittig.
    Ja, her blir det innkjøring rett i spolebåndsopptakeren - og kanskje noe av den samme jazz-musikken! Spesielt Orchestre National de Jazz, som har 25-års jubileum i år. Jeg anbefaler deres Led Zeppelin jazzfortolkning, bl.a.
    den tolkningen av LedZep er høreverdig
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Brasse skrev:
    Høg pris!? Dette er jo eit kupp! 223,- i mnd for lossless streaming?
    Har lasta ned programmet, og ja, det funker — men prøveversjonen er begrensa til 320kbps. Ein knapp test på 10 artister ga 9 treff.

    Skal absolutt prøves ein mnd.
    Tror nok det er full oppløsning, FLAC, på prøvestream? Har ikke sjekket med eget program, men ser slik ut på min DAC.

    Har du fått noen mer spesifikke opplysninger?

    Har ellers funksjonalitet som Spotify. Og påstått bedre oppløsning, men er enig i at vi nok kan regne med at dette også kommer i Spotify. En av grunnene til at jeg ikke har skaffet meg ny harddisk etter at den forrige tok kvelden.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Jeg får dette nederst i mitt avspillingsprogram. Og Close to Heaven av Orchestre National de Jazz har jeg lyttet til så mye at jeg er på fornavn med hver bit - dette lyder meget godt:
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Hm, eg får Hm, hjå meg står det 320, og når eg klikker på den linja får eg denne meldinga:

    You just click on a feature that is restricted to subscribers Qobuz Hi-Fi
    To benefit from the experience of Music Unlimited Qobuz the most complete, we recommend that you subscribe to the offer Qobuz Hi-Fi

    Prøver meir seinare.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Brasse skrev:
    Hm, eg får Hm, hjå meg står det 320, og når eg klikker på den linja får eg denne meldinga:

    You just click on a feature that is restricted to subscribers Qobuz Hi-Fi
    To benefit from the experience of Music Unlimited Qobuz the most complete, we recommend that you subscribe to the offer Qobuz Hi-Fi

    Prøver meir seinare.
    Gikk du inn i prøvetilbudet gjennom den lille Cliquez-Ici linken? Den førte til hifi-oppløsningen for meg. Du kan jo logge inn med en ny konto og e-postadresse.

    Strålende oppløsning her, med rikere bassdefinisjon enn jeg får gjennom Spotify (har litt bassfattig anlegg, så det merkes lett).

    Jeg har hatt konto hos Qobuz i snart et år, men det burde ikke ha noe å si for prøveperioden på denne nye oppløsningen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Brasse skrev:
    Hm, eg får Hm, hjå meg står det 320, og når eg klikker på den linja får eg denne meldinga:

    You just click on a feature that is restricted to subscribers Qobuz Hi-Fi
    To benefit from the experience of Music Unlimited Qobuz the most complete, we recommend that you subscribe to the offer Qobuz Hi-Fi

    Prøver meir seinare.
    Mysteriet er oppklart. Om du ser på sporoversikten for et album vil du se at enkelte spor står i gråskrift, mens de andre står i svart. Spor i gråskrift avspilles i 320, mens de øvrige går i full oppløsning. På Close to Heaven gikk Stairway to Heaven i 320.

    Men sporet Four Sticks, som jeg liker å bruke når jeg skal teste et anlegg, ble gjengitt ypperlig - så det er ingen ting å utsette på kvaliteten.

    Såvidt jeg kan forstå er det gapless avspilling, bortsett fra når man går til et "grånet" spor, og det alene slår Spotify for meg, siden mye av det jeg lytter til er gapless.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    320 uansett her. Skal prøve å registrere og laste ned på nytt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Brasse skrev:
    320 uansett her. Skal prøve å registrere og laste ned på nytt.
    Har du sjekket dine preferanser? Når du er innlogget i Qobuz-desktop går du inn i ditt symbol øverst til høyre og velger preferences.

    Der ser du følgende dialog. Virker som om den til venstre er valgt hos deg.
     

    Vedlegg

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    vredensgnag skrev:
    Brasse skrev:
    320 uansett her. Skal prøve å registrere og laste ned på nytt.
    Har du sjekket dine preferanser? Når du er innlogget i Qobuz-desktop går du inn i ditt symbol øverst til høyre og velger preferences.

    Der ser du følgende dialog. Virker som om den til venstre er valgt hos deg.
    Jeg får FLAC på alle jeg har prøvd hittil så det er greit for meg, men preferences-menyen er grået ut her så den kommer jeg ikke inn på. Lydkvaliteten virker noe bedre enn på Spotify under noen småtester jeg har gjort her nå.
    Hadde det ikke vært for at alt står på Fransk (og det er ikke et språk jeg behersker i hele tatt ;)) hadde jeg alvorlig vurdert et abbonement, synes ikke prisen er så gal for en full CD-kvalitets streaming. :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Registrer deg så du får brukernavn/passord.
    Jeg liker det jeg hører - rik lyd gjennom mitt anlegg. Lyttet til hele Brubeck i Carnegie uten spor av lyttetretthet og med et stort smil. Morrellos store solo var en fryd (og er krevende å gjengi godt).

    Bruk google translate for å bli kjent med formatet. De har en iphone-app, forøvrig.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Kjøpte også abb i 2 mnd nå for tjuetre euro.
    Dette er jo aldeles fortreffelig!
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Rik lyd er eit flott ord for forskjellen mellom 320 og lossless.
    Likar at ein kan klikke opp cover.



    Språket er ingen hindring. Alle knapper er der de skal være.
    Likar også programmet, forsåvidt, det er intuitivt, utan dill og rimelig snappy som HTML-løysing.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Ja, her var det lite lure på, tegnet også abonnement.
    De har en Qobuz-app som gir streaming i full oppløsning til mobilen - og da har jeg musikkanlegg i lommen når jeg er i en WiFi-sone.

    At Spotify ikke er gapless har alltid irritert meg og når man får 16/44.1 i tillegg var det en enkel avgjørelse. Desktop programmet på Mac mini kan jeg styre fra iPad med iTeleport, eller også bare styre via Screenshare fra en Mac.
    Kan vel regne med at det også vil dukke opp en app tilsvarende Remoteless for Qobuz? Finnes muligens allerede, har ikke lett etter en.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Hmmm, dette er da overmåte bra.

    Lastet ned Qobuz-app til iPhone (finnes også for Android).
    http://itunes.apple.com/fr/app/id395923901?mt=8

    La inn kontoen min (HiFi), og gikk til innstillingene.
    Der kunne jeg velge lossless eller 320 til iPhone. Jeg kan velge om jeg ønsker å importere musikk via 3G, eller kun via WiFi. Og jeg kan streame i lossless (16/44.1) til iPhone - lytter nå via mine Grado RS1 hodetelefoner, og det lyder meget godt - gnissfritt, som det skal.

    Gjennom app'en har man tilgang til hele arkivet til Qobuz, og kan lytte via mobilnettet eller WiFi, eller laste ned utvalgt musikk (eller hele spillelister) til harddisk på iPhone, så man kan lytte uten å være tilkoblet nettet. Og da laster man altså ned i lossless, om man har valgt den muligheten.

    App'en har Airplay, så om man vil kan man streame fra iPhone til anlegget via en Airport Express eller Apple TV. (Kan også brukes på iPad, men er beregnet på iPhone, så man får enten mindre vindu, eller må dimensjonere det opp til iPad skjermstørrelse).
     

    Vedlegg

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    For et utrolig utvalg av klassiskplater! Har tittet på lyttetråden i klassiskdelen av forumet og finner så godt som alle platene folk snakker om der. Ikke galt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Både klassisk og jazz er til stede i et imponerende utvalg.

    Tidligere skrev jeg at tjenesten var gapless, men det synes ikke å stemme i alle tilfeller. Har opplevd veldig korte pauser mellom spor på noen ting.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Brasse skrev:
    Kjøpte også abb i 2 mnd nå for tjuetre euro.
    Dette er jo aldeles fortreffelig!
    Hvordan får dere frem det tilbudet? Jeg finner 29€ og noe jeg tolker som tre måneder for to, er det det dere har gått for?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Ser meget bra ut dette, er bare å vente på squeezebox plugin så er jeg med :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Barbaresco skrev:
    Brasse skrev:
    Kjøpte også abb i 2 mnd nå for tjuetre euro.
    Dette er jo aldeles fortreffelig!
    Hvordan får dere frem det tilbudet? Jeg finner 29€ og noe jeg tolker som tre måneder for to, er det det dere har gått for?
    Meinte 29€ for 2 mnd, fra link på forsida (bilde av stereoanlegg).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Så fikk jeg løst min gapless-utfordring.

    Dette kan man velge i et av panelene nede til høyre.

    Ved å trykke på dette skifter man mellom Normal (med pause), Sammenføyd (med ut/inntoning - tror jeg, gidder ikke en gang prøve) og Gapless.

    Og det forklarer hvorfor det har spilt ulikt på ulike maskiner.
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Kult :D.

    Da har jeg lastet ned for prøve. Tok ikke mange sekundene før jeg spilte ut på de glimrende franske Focalene :D. Kjekt å kunne fransk nå. Da må jeg bare skjekke/prøve litt å se om det frister for abonnement. Utvalg, betjening og ikke minst lyd i forhold til billigere Spotify. Trodde kanskje ikke det funket med FLAc på Mac, men det gjør det jo. Eller er det da Apple lossless? Står bare lossless.

    Dette var gøy! Takk Todd.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Lyngen skrev:
    Kult :D.

    Da har jeg lastet ned for prøve. Tok ikke mange sekundene før jeg spilte ut på de glimrende franske Focalene :D. Kjekt å kunne fransk nå. Da må jeg bare skjekke/prøve litt å se om det frister for abonnement. Utvalg, betjening og ikke minst lyd i forhold til billigere Spotify. Trodde kanskje ikke det funket med FLAc på Mac, men det gjør det jo. Eller er det da Apple lossless? Står bare lossless.

    Dette var gøy! Takk Todd.
    Ingen problem og spille av FLAC på Mac, er bare iTunes som ikke vil spille det av. Er virkelig lovende denne tjenesten, vurderer sterkt et abonnement, men da må Spotify eller Wimp vike plassen. ??? Kan ikke forsvare for meg selv engang og abonnere på tre streamingstjenester. ;)
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    For meg er det åpenbart at det er Wimp og Qobuz som vinner.. Wimp blir pga redaksjonell profil og Quboz pga klassisk og lyd
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Spotify har kjørt over den redaksjonelle profilen til Wimp med sine apps (tilgjengelig i Beta).
    Men Qobus er snasent. Likar det kjempegodt. Spotify er satt på pause.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Typisk franskmennene å lansere en internasjonal tjeneste på fransk. Kjenner jeg dem rett er det ikke en gang en engelsk variant i emning heller.
    Minner meg på hvorfor jeg synes det folkeslaget er så latterlig på dette punktet.

    Forhåpentligvis er dette noe som flere tjenestetilbydere henger seg på.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    marsboer skrev:
    Typisk franskmennene å lansere en internasjonal tjeneste på fransk. Kjenner jeg dem rett er det ikke en gang en engelsk variant i emning heller.
    Minner meg på hvorfor jeg synes det folkeslaget er så latterlig på dette punktet.

    Forhåpentligvis er dette noe som flere tjenestetilbydere henger seg på.
    Man må lære seg verdens vakreste språk :D. Hvorfor lære seg engelsk når vi snakker fransk? Franskmenn er navlebeskuende :-\.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Vil ikkje påstå at franskkunnskapene treng være veldig skarpe for å nytte programmet.
    Og ellers går nettside, nyhetsbrev og denslags gjennom automatisk oversetting.
    Fransk pransk ::)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Bent skrev:
    Lyngen skrev:
    Kult :D.

    Da har jeg lastet ned for prøve. Tok ikke mange sekundene før jeg spilte ut på de glimrende franske Focalene :D. Kjekt å kunne fransk nå. Da må jeg bare skjekke/prøve litt å se om det frister for abonnement. Utvalg, betjening og ikke minst lyd i forhold til billigere Spotify. Trodde kanskje ikke det funket med FLAc på Mac, men det gjør det jo. Eller er det da Apple lossless? Står bare lossless.

    Dette var gøy! Takk Todd.
    Ingen problem og spille av FLAC på Mac, er bare iTunes som ikke vil spille det av. Er virkelig lovende denne tjenesten, vurderer sterkt et abonnement, men da må Spotify eller Wimp vike plassen. ??? Kan ikke forsvare for meg selv engang og abonnere på tre streamingstjenester. ;)
    Aha, det er bare på Itunes. Takk for opplysningen. Spotify er såpass rimelig at utvalget må ikke være stort dårligere enn Qobuz. Eller kanskje de utfyller hverandre? Hvordan er utvalget på rock? Ser ut som det er stort utvalg på jazz i allefall. Hva med de som ikke er med på Spotify? Noen forskjeller der mon tro? Wimp har jeg ikke (prøvd).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Spesialservice, for fransktrengte. ;)

    Her ser vi cover - hva som spiller, fra hvilket album, og hva gruppen heter.

    Så er det spor tilbake, avspilling/pause, spor frem.

    Deretter hvor langt ut i stykket man er kommet, kvalitet, samt noen valgmuligheter, bl.a. for gapless.

    ;D



    Her er en oversikt over hva man har tilgjengelig av musikk, inkl. egne spillelister (Disse dukker opp på alle maskiner man bruker kontoen på.)
    I tillegg noen musikkkategorier, samt hva man har liggende på egen maskin (øverst).



    Spor (pistes) eller album (album) eller artister (artistes).
    Som man ser har de noe over tusen album fra Harmonia Mundi, for eksempel.

    Om man aktiverer en kategori, så får man flere valgmuligheter (Nyheter, Mest solgte, Anbefalt av pressen, osv).



    Til slutt feltet helt øverst, der man søker. Dynamisk og effektivt søk.



    Øverst til høyre noen ekstramuligheter, samt kontosettinger.
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Men hva er greia her? Ser at f.eks Arcade Fire - The Suburbs og Neon Bible er kun i mp3. Og hvorfor få Acheter l´album (kjøp albumet) strategisk plassert når man tross alt skal streame?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn