Qobuz streaming tjeneste

Kommer du til å bli Qobuz kunde om det blir tilgjengelig i Norge?

  • Ja

    Stemmer: 160 78.8%
  • Nei

    Stemmer: 43 21.2%

  • Totalt antall stemmer
    203

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har fått mulighet til å teste ut Qobuz litt; må si meg meget imponert - bredere utvalg og veldig mye i 24bit/96kHz og 24bit/192kHz (PCM).
    Qobuz er lossless + HD.

    Er folket fornøyd med Spotify, Apple og Tidal ? Eller frister denne franske løsningen ?
    Flere som har testet og har synspunkter ?

    Edit:
    Den er vel pr nå ikke offisielt tilgjengelig i Norge.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.744
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har ikke prøvd den, men det ser ut som om den er tilgjengelig via Bluesoundappen

    7C01B5BB-82F0-4973-AFE0-518DBE590410.jpg


    B7A9D3FF-5621-4BC4-81B1-B276F33B76FA.jpg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Moon MiND2 Network Player har også native støtte for Qobus. Da er det bare å vente på Roon får på plass støtte :)
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En annen positiv ting med Qobuz er mulighet for kjøp/nedlasting av både CD (FLAC 16bit 44.1kHz) og HD (24bit 96kHz og 192kHz).
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan jeg få registrert meg? På man bruke vpn får å gjøre det?
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Har brukt Qobuz noen måneder nå og syns det er veldig bra. Det funker ikke helt knirkefritt trådløst med Chromecast inn til min streamer men jeg tror det kommer til å bli ekstremt bra dersom/når det blir Qobuz-integrasjon i Roon. Siden lyden er så bra og der er mye musikk jeg liker så tåler jeg at det ikke er helt stabilt enda. Jeg bruker da Qobuz desktop på en Macbook Pro og chromecaster inn til en Naim ND555. Der er en Raspberry pi med bubbleupnp involvert også når jeg tenker meg litt om.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan jeg få registrert meg? På man bruke vpn får å gjøre det?
    Du trenger bare VPN for å kunne registrere deg; VPN til UK eller Frankrike - registrer deg med Norsk kort; så fungerer alt helt fint etterpå uten noe VPN (nye EU-regler sørger for dette da streaming skal være tilgjengelig uansett hvor du befinner deg).

    Edit:
    Du kan bruke Windows, macOS, Android, iOS; eller bare google chrome. Applikasjonene til Qobuz har noen mangler, exclusive på lydkort ser ikke ut til å være støttet ennå (som selvsagt tar livet av bitperfect varianten på Windows/MacOS for de som er opptatt av det). Rimelig sikker på at Roon får støtte i løpet av 2019 også (det har Qobuz selv gått ut med). Naturligvis med streamer som har native Qobuz støtte er ikke dette noe problem; da fungerer alt helt fint. Moon MiND2 har Qobuz støtte (flere andre også).
     
    Sist redigert:

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Jepp, helt korrekt det TGB skriver.

    Jeg har abonnert på Qobuz siden oppstarten. De har alltid vært vinnere m.h.t. lydkvalitet. MEN, dette er franskmenn/-kvinner som ikke helt har oppdaget at det finnes andre land og mennesker i denne verden. Og jeg ha vært noen ganger i Frankrike.

    De roter noe jævlig med antall utgivelser en artist/et band har utgitt, der er det bare skryt og surr og rot. Samme gjelder hvilken lydkvalitet som finnes. Men, kjøp tjenesten, hvis det passer deg.

    Jeg har skrevet det tidligere, samleplatene "Legacy" av Eagles er en fin test på lydkvalitet. Meget bra på Qobuz sammenlignet med andre. Ellers foreslås en ørevask. Hos meg óg. :)
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Roon støtten kom i dag :) V1.6 Roon oppgradering. Noen som har tenkt og avslutte sitt Tidal HiFi abonnement for å gå over? Vurderer det. Bare å logge på via VPN til UK for opprettelse av konto og legge igjen kort eller bruke PayPal.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Qobuz og Roon ser ut til å fungere meget bra! Dette var gode nyheter:)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon støtten kom i dag :) V1.6 Roon oppgradering. Noen som har tenkt og avslutte sitt Tidal HiFi abonnement for å gå over? Vurderer det. Bare å logge på via VPN til UK for opprettelse av konto og legge igjen kort eller bruke PayPal.
    Jeg har både Qobuz og Tidal; ingen planer om å droppe noen av dem.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har hørt igjennom litt forskjellige album i ROON og sammenlignet mellom Tidal,Qubuz og rippa CD. Tidal faller igjennom etter min smak, høres ut som det er tilført noen slags loudness og Master høres kunstig, oppblåst og slitsomt ut. Qobuz høres jevnt over mer naturlig ut og likt som CD rip.
    Eneste problemet med Qobus er att de mankerer halve spillelista mi fra Tidal.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye norsk/skandinavisk musikk er det på qobuz? Er det noen samlet oversikt over artister og album som de rår over slik at man kan vurdere det hele?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Må test ut dette, men får bare spilt fra web ikke fra Roon. Tar det litt tid før Roon register nye abn?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Må jo logge inn på qobuz i ROON setup.



    Må test ut dette, men får bare spilt fra web ikke fra Roon. Tar det litt tid før Roon register nye abn?
    Har selvfølgelig gjort det :) Får opp album men kunne bare spille noen som var merket 192/24 men som spilte som mp3?
    Betalte med paypal men ser nå at det ikke er blitt registret.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor begge?
    Qobuz har bedre utvalg en Tidal på enkelte områder; samt et litt alternativt utvalg (ikke minst 24bit 96kHz og 24bit 192kHz uten dette MQA tullet). Tidal har selvsagt et mye bedre utvalg på norske og nordiske artister. Jeg synes begge tjenestene utfyller hverandre ganske bra, og i praksis er det til prisen av et par CD-plater i måneden; så hvorfor ikke?

    Med Roon radio (det nye magiske AI-baserte systemet til Roon for å finne ny musikk basert på noe man har spilt) har jeg funnet ekstreme mengder ny bra musikk jeg aldri har hørt om før; enkelte av disse finnes bare på Qobuz, mens andre bare finnes på Tidal.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Må jo logge inn på qobuz i ROON setup.



    Må test ut dette, men får bare spilt fra web ikke fra Roon. Tar det litt tid før Roon register nye abn?
    Har selvfølgelig gjort det :) Får opp album men kunne bare spille noen som var merket 192/24 men som spilte som mp3?
    Betalte med paypal men ser nå at det ikke er blitt registret.
    Hvilket album var dette?
    Noen har de bare rettigheter til å selge, mens streaming uten kjøp bare gi typisk CD-kvalitet (men MP3 høres ikke rett ut; ikke funnet noe som ikke har minimum CD-kvalitet på Qobuz).
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg har brukt Qobuz siden de startet opp. Kun p.g.a. lydkvaliteten. Men, utvalget blir bedre og bedre. Franskmenn, eller kvinner, er dog noen surrehuer.

    Alle tre strømmetjenestene er noe stort rot når det gjelder abonnementet. Fakturerer i hytt og pine, greier ikke å avslutte abonnementet osv. Qobuz sier de ikke har noen tjeneste i Norge, men jeg fikk registrert meg. Jeg spurte hvordan det gikk til og fikk til svar at de trodde jeg bodde i Sveits. ???

    Jeg bruker Qobuz til å teste for det meste nyutgivelser før jeg evt. kjøper vinyl. Hvis man er interessert i Jazz, er dette det beste som finnes. Så langt.

    Qobuz var de første med best lydkvalitet, vi får se hva som skjer videre. Qobuz og Spotify er "a smooth combination" når det gjelder utvalg.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er 2 ting som er litt trist med Spotify; de nekter aktører som Roon å lage integrasjoner, og selvsagt det er lossy :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Qoubuz frister virkelig. Synd det er så kronglete å abonnere. Bruker Spotify og må si jeg er imponert over AI. Foreslår mye fin musikk jeg ikke visste om. Lossy, javel men det låter såpass bra at jeg ikke tenker mye over det.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har brukt Qobuz siden de startet opp. Kun p.g.a. lydkvaliteten. Men, utvalget blir bedre og bedre. Franskmenn, eller kvinner, er dog noen surrehuer.

    Alle tre strømmetjenestene er noe stort rot når det gjelder abonnementet. Fakturerer i hytt og pine, greier ikke å avslutte abonnementet osv. Qobuz sier de ikke har noen tjeneste i Norge, men jeg fikk registrert meg. Jeg spurte hvordan det gikk til og fikk til svar at de trodde jeg bodde i Sveits. ???

    Jeg bruker Qobuz til å teste for det meste nyutgivelser før jeg evt. kjøper vinyl. Hvis man er interessert i Jazz, er dette det beste som finnes. Så langt.

    Qobuz var de første med best lydkvalitet, vi får se hva som skjer videre. Qobuz og Spotify er "a smooth combination" når det gjelder utvalg.
    Siden jeg hadde lest at support hadde hjulpet flere med kontoen sin så sendte jeg en mail da jeg ikke fikk brukt paypal eller visa med kontoen jeg registrerte for noen år siden. Fikk beskjed om jeg måtte har fransk adresse og fransk kredittkort for å bruke tjenesten!?
    Men det virket jo som flere sier her med en ny adresse via VPN og betaling med paypal.

    Kun lov å bruke 3 enheter? Roon, mobil og jobbpc så er det stopp. Klarer meg vel akkurat med det, men har jo også Sonos, en hjemmekontor pc, et par laptopper og Ipader. Ikke det store problemet men hos Tidal har vel 5 og Spotify ubegrenset, men kun 3 kan spille offline.
    qobus.JPG
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Etter en tur til Polen ble jeg plutselig tysk(!) bruker, alle spillelister og alt står på tysk.
    Sendte mail og spurte om hjelp og fikk vel egentlig ikke annet til svar at jeg måtte opprette en ny konto eller lære meg tysk.

    Bruker kun Qobuz gjennom Roon og tviholder på Tidal til mobil bruk
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Etter en tur til Polen ble jeg plutselig tysk(!) bruker, alle spillelister og alt står på tysk.
    Sendte mail og spurte om hjelp og fikk vel egentlig ikke annet til svar at jeg måtte opprette en ny konto eller lære meg tysk.

    Bruker kun Qobuz gjennom Roon og tviholder på Tidal til mobil bruk
    Brukte du Qubos på mobilen i Polen?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Etter en tur til Polen ble jeg plutselig tysk(!) bruker, alle spillelister og alt står på tysk.
    Sendte mail og spurte om hjelp og fikk vel egentlig ikke annet til svar at jeg måtte opprette en ny konto eller lære meg tysk.

    Bruker kun Qobuz gjennom Roon og tviholder på Tidal til mobil bruk
    Brukte du Qubos på mobilen i Polen?
    Jepp
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Etter en tur til Polen ble jeg plutselig tysk(!) bruker, alle spillelister og alt står på tysk.
    Sendte mail og spurte om hjelp og fikk vel egentlig ikke annet til svar at jeg måtte opprette en ny konto eller lære meg tysk.

    Bruker kun Qobuz gjennom Roon og tviholder på Tidal til mobil bruk
    Arbeit macht frei! Dette må være noe gammal moro som henger igjen.....
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Etter en tur til Polen ble jeg plutselig tysk(!) bruker, alle spillelister og alt står på tysk.
    Sendte mail og spurte om hjelp og fikk vel egentlig ikke annet til svar at jeg måtte opprette en ny konto eller lære meg tysk.

    Bruker kun Qobuz gjennom Roon og tviholder på Tidal til mobil bruk
    Arbeit macht frei! Dette må være noe gammal moro som henger igjen.....
    D2416AB6-003D-4C94-A511-8AC7CC6462C0.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Jeg VISSTE det! Du var mye tynnere der, må være en stund siden :cool: Og nå har du blitt hacket...
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ble nysgjerrig på dette, så har fått laget meg en konto. Funker helt fint gjennom Bluesound appen. I Qobuz app på iOS og Windows 10 så kommer Chromecast opp, men ikke Node 2. Hvorfor det?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Mye data trøbbel i det siste så jeg har ikke fått testet så mye når det gjelder lydkvalitet, men det virker som om det er en hel musikk som er på Tidal som mangler i Quboz. Ikke bare nordiske, men enkelt album fra både jazz og klassisk. Er jo endel som er i 24 bit pcm men det skal være mye bedre en 16 bit om jeg skal betale 3000 ekstra i året for det. Noen som har "finlyttet"?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Mye data trøbbel i det siste så jeg har ikke fått testet så mye når det gjelder lydkvalitet, men det virker som om det er en hel musikk som er på Tidal som mangler i Quboz. Ikke bare nordiske, men enkelt album fra både jazz og klassisk. Er jo endel som er i 24 bit pcm men det skal være mye bedre en 16 bit om jeg skal betale 3000 ekstra i året for det. Noen som har "finlyttet"?
    Jeg har prøvd litt frem og tilbake og bestemt jeg hører at Qobuz låter litt nærmere hardiskstreaming enn Tidal. Litt glattere og med litt mere «varme». Men det er ikke allverdens forskjell hos meg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Regner med jeg kommer til noenlunde samme konklusjon. Hadde utvalget vært likt så hadde jeg nok valgt Qobuz , har ikke helt sansen eller troen på mqa, og det er ikke noe bedre lyd hos meg. Sannsynligvis beholder jeg Tidal en stud til, og har egentlig ikke behov for Spotify heller.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut til a Qobuz også begynner med MQA? Så at norske 2L hadde "lurt" inn noen cder som var MQA tilbringere i år. Denne er også merket som 44.1/16 selv om det i tittelen står MQA.

    mqa.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    2L er "gift" med MQA gjengen og er eneste formatet de distribuerer rundt dessverre. Qobus visste ikke om dette.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet når qobuz kommer til Norge på ordentlig? Har sansen for dette europeiske alternativet til Tidal. Liker at det er et godt utvalg innenfor jazz og klassisk. Og så betaler de artister og plateselskaper bedre, visstnok.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Siden jeg hadde lest at support hadde hjulpet flere med kontoen sin så sendte jeg en mail da jeg ikke fikk brukt paypal eller visa med kontoen jeg registrerte for noen år siden. Fikk beskjed om jeg måtte har fransk adresse og fransk kredittkort for å bruke tjenesten!?
    Men det virket jo som flere sier her med en ny adresse via VPN og betaling med paypal.
    Hvordan går det med dette? Har du lykkes i å betale? Jeg sliter med det samme, og har ikke lyst til å registrere meg for et dyrt amerikansk prepaid visa kort med amerikansk adresse for å få det til.

    Av det lille jeg har hørt av Qobuz så virker det som om lydkvaliteten er bedre enn Tidal. Så interessen er stor for å få til dette. Konto gikk å lage uten problemer med vpn.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg bruker det med norsk bankkonto.
    Jeg har fransk samboer og opprettet kontoen når jeg var på besøk hos svigers. Det funker veldig bra.
    Så VPN burde fungere utmerket sammen med det.
    Forøvrig foretrekker jeg lyden fra Qobuz over Tidals master, og spiller de fleste album der i fra så lenge de finnes der.
    Utvalget i Qobuz er forøvrig blitt veldig bra.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg hadde lest at support hadde hjulpet flere med kontoen sin så sendte jeg en mail da jeg ikke fikk brukt paypal eller visa med kontoen jeg registrerte for noen år siden. Fikk beskjed om jeg måtte har fransk adresse og fransk kredittkort for å bruke tjenesten!?
    Men det virket jo som flere sier her med en ny adresse via VPN og betaling med paypal.
    Hvordan går det med dette? Har du lykkes i å betale? Jeg sliter med det samme, og har ikke lyst til å registrere meg for et dyrt amerikansk prepaid visa kort med amerikansk adresse for å få det til.

    Av det lille jeg har hørt av Qobuz så virker det som om lydkvaliteten er bedre enn Tidal. Så interessen er stor for å få til dette. Konto gikk å lage uten problemer med vpn.
    Har fungert i over et år.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Hvordan får dere betalingene til å fungere? Jeg får beskjed om at betalingsmetoden må samsvare med landet kontoen er registrert i. Det samme gjelder når jeg prøver å betale med PayPal. Landet PayPal kontoen er registrert i samsvarer ikke med landet qobuz kontoen er registrert i. Frustrerende. Blir ikke godkjent av qobuz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn