Qobuz streaming tjeneste

Kommer du til å bli Qobuz kunde om det blir tilgjengelig i Norge?

  • Ja

    Stemmer: 160 78.8%
  • Nei

    Stemmer: 43 21.2%

  • Totalt antall stemmer
    203

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke nervøs for mangel på album, tror det fyller seg raskt opp.
    Selv om Dagsland sitt beste album "stup" ikke er på plass enda, så tror jeg den kommer..
    Vi får håpe det. Har bare tegnet mnd abb enn så lenge, så ser det an.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har endelig fått Qobuz opp å gå,
    men det er album uten lyd, eks
    Muddy water, folk singer,
    Roger waters, amused..
    Sikkert noen innstillinger, men hvordan endre?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har endelig fått Qobuz opp å gå,
    men det er album uten lyd, eks
    Muddy water, folk singer,
    Roger waters, amused..
    Sikkert noen innstillinger, men hvordan endre?
    Fant ut av det og det spilles nå.
    Men hvorfor blir det ikke lyd når Qobuz er innstilt på 24/192?
    Dac'n tar jo 24/192
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Sikker på at utgangen du bruker støtter 192? Jeg bruker et Lynx internlydkort (gammelt) på kontoret. Det støtter opp til 200kHz, men bare 96 på digitalutgangen.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Sikker på at utgangen du bruker støtter 192? Jeg bruker et Lynx internlydkort (gammelt) på kontoret. Det støtter opp til 200kHz, men bare 96 på digitalutgangen.
    Bluesound og Heed..
    Screenshot_20210426_195906_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_20210426_201229_com.android.chrome.jpg
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Ser ut til at Blusond er begrenset til 24/96 dersom du spiller av MQA på digitalutgangene. Det ser også ut til at Optisk ut er begrenset til 24/96.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at Blusond er begrenset til 24/96 dersom du spiller av MQA på digitalutgangene. Det ser også ut til at Optisk ut er begrenset til 24/96.
    24/96 holder for meg, men jeg bør altså da bytte ut optisk med coax for å kunne få fullt utbytte av tjenesten.?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde koblet Bluesound Node 2i til Lyngdorf TDAI-2170 med optisk, og fikk knitring og spraking når jeg skulle spille av 24/192. Lyngdorfen kunne ikke ta imot mer enn 24/96 via optisk. Bytta med coax-kabel, og det løste saken.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    24/96 holder for meg, men jeg bør altså da bytte ut optisk med coax for å kunne få fullt utbytte av tjenesten.?
    Gratulerer, da er du helt i gang med Qobuz (y)

    På min DAC måtte jeg over på USB for å komme høyere enn 96.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Jeg hadde koblet Bluesound Node 2i til Lyngdorf TDAI-2170 med optisk, og fikk knitring og spraking når jeg skulle spille av 24/192. Lyngdorfen kunne ikke ta imot mer enn 24/96 via optisk. Bytta med coax-kabel, og det løste saken.
    Der skal vistnok være et generelt problem med toslink adaptere fra Kina at de sliter ved høye frekvenser pga støygulvet internt i dem ikke er optimalt. Mange CCA har samme problem når man presser dem over 96kHz.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Qobuz er som tidligere nevnt nye i Norge og mye dårligere på Norske artister. Så hvis det blir et savn kan man jo håpe de fyller opp katalogen litt. Ellers slår utvalget litt begge veier. Funnet mye på Qobuz som ikke er på Tidal - og samme andre veien.
    Jeg spurte Q på FB om det ikke var mulig å få inn en søkefunksjon på feks norske artister og fikk svar. «Vi er så nye i Norge og vil legge til flere norske artister i mnd som kommer og det vil da bli mulig å legge til mulighet for søk pr land»
    Veldig bra, det er jo tydelig at de vil konkurrere med de andre strømmetjenestene. Det kan være dråpen som får meg til å bytte fra T til Q.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sliter litt med Qobuz appene om dagen, både den som ligger under Bluesound Node 2 app og den separate jeg har brukt når jeg er ute og hører musikk på øret.

    Den første henger alltid når jeg jeg kommer tilbake og har spilt musikk på anlegget, f.esk dagen før, og trenger mange forsøk frem og tilbake før den er oppe å går igjen.

    Den separate Qobuz appn har jeg bare brukt et par ganger. Den først gangen startet jeg et Hires album og når jeg kom utenfor rekkevidden av min Wifi så stoppet appn og skiftet til CD kvalitet - fint tenkte jeg så drar jeg ikke så mye data. I går gjorde jeg det samme, den stoppet også da men sjekket ikke om det ble skiftet til CD kvalitet. Når jeg kom hjem fikk jeg en melding på mobilen om at jeg hadde brukt 2.6 GB på kort tid - WHAT ? - har Telenor. Videre maser den hele tiden og driver å skrur seg på..

    Får vel gå tilbake til Spotify sin gratis app som jeg stort sett bruker på tur - for så mye data har jeg ikke tenkt å bruke.

    Bare meg som sliter litt her ??
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har ingen løsning til deg, dessverre, men kan dele din smerte.

    Jeg kjøpte Roon fordi jeg ikke orket å bale med BluOS, og har abonnement på Spotify fordi det funker best på farta. Hører ikke forskjell når jeg bruker hodetelefoner heller. Bruker Qobuz hjemme og synes det funker bra til det.

    2,6 GB er ikke mer enn ca. en time med 192/24, men veldig mye over CD-kvalitet: https://dsd-guide.com/size-comparison-chart-various-formats-dsd-wav-flac-mp3
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Sliter litt med Qobuz appene om dagen, både den som ligger under Bluesound Node 2 app og den separate jeg har brukt når jeg er ute og hører musikk på øret.

    Den første henger alltid når jeg jeg kommer tilbake og har spilt musikk på anlegget, f.esk dagen før, og trenger mange forsøk frem og tilbake før den er oppe å går igjen.

    Den separate Qobuz appn har jeg bare brukt et par ganger. Den først gangen startet jeg et Hires album og når jeg kom utenfor rekkevidden av min Wifi så stoppet appn og skiftet til CD kvalitet - fint tenkte jeg så drar jeg ikke så mye data. I går gjorde jeg det samme, den stoppet også da men sjekket ikke om det ble skiftet til CD kvalitet. Når jeg kom hjem fikk jeg en melding på mobilen om at jeg hadde brukt 2.6 GB på kort tid - WHAT ? - har Telenor. Videre maser den hele tiden og driver å skrur seg på..

    Får vel gå tilbake til Spotify sin gratis app som jeg stort sett bruker på tur - for så mye data har jeg ikke tenkt å bruke.

    Bare meg som sliter litt her ??
    Erfarte og at appene som ligger under BlueOS ble vriene å bruke, ustabile, hengte seg opp, måtte restarte noden osv. På mobilen har jeg nedskalert til mp3 kvalitet med Qobuz appen, så der går det fint. Ellers kjører jeg Qobuz via iPad, og da jeg var inne og sjekket lagringskapasitet så jeg at Tidal tok opp litt over en GB mens Qobuz trengte 10 GB på akkurat samme antall album... Utenom det oppfatter jeg Qobuz desktop appen som mye mer stabil enn Tidal sin... Mvh Jarl
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bruker Qobuz-appen i bilen og MiND 2-appen hjemme. Begge er helt problemfrie og har vært det fra dag 1😊
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Erfarte og at appene som ligger under BlueOS ble vriene å bruke, ustabile, hengte seg opp, måtte restarte noden osv. På mobilen har jeg nedskalert til mp3 kvalitet med Qobuz appen, så der går det fint. Ellers kjører jeg Qobuz via iPad, og da jeg var inne og sjekket lagringskapasitet så jeg at Tidal tok opp litt over en GB mens Qobuz trengte 10 GB på akkurat samme antall album... Utenom det oppfatter jeg Qobuz desktop appen som mye mer stabil enn Tidal sin... Mvh Jarl
    Godt tips om å nedgradere kvalitet. Ser at min sto på cd, så noe må ha klikka for jeg var ikke ute mer en 2 timer eller så.. Nå står den på mp3/320. Får følge med litt fremover og det bør kanskje andre å...
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Sliter litt med Qobuz appene om dagen, både den som ligger under Bluesound Node 2 app og den separate jeg har brukt når jeg er ute og hører musikk på øret.

    Den første henger alltid når jeg jeg kommer tilbake og har spilt musikk på anlegget, f.esk dagen før, og trenger mange forsøk frem og tilbake før den er oppe å går igjen.

    Den separate Qobuz appn har jeg bare brukt et par ganger. Den først gangen startet jeg et Hires album og når jeg kom utenfor rekkevidden av min Wifi så stoppet appn og skiftet til CD kvalitet - fint tenkte jeg så drar jeg ikke så mye data. I går gjorde jeg det samme, den stoppet også da men sjekket ikke om det ble skiftet til CD kvalitet. Når jeg kom hjem fikk jeg en melding på mobilen om at jeg hadde brukt 2.6 GB på kort tid - WHAT ? - har Telenor. Videre maser den hele tiden og driver å skrur seg på..

    Får vel gå tilbake til Spotify sin gratis app som jeg stort sett bruker på tur - for så mye data har jeg ikke tenkt å bruke.

    Bare meg som sliter litt her ??
    Screenshot_2021-04-30-14-42-46-057_com.qobuz.music.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Qobuz er en skikkelig godtbutikk, har fått til 1:1 sjekking av utgaver via streaming først, så jeg kan sjekke innspillingsnivå og DR før jeg handler. I dag skaffet jeg meg noen Tony Joe White album jeg ikke hadde fra før:

     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Sunndalsøra
    Tror Tidal vil miste flere kunder etter hvert. Qobuz er betydelig bedre. Som de sies, så er det dårligere på skandinaviske artister. Men jeg har funnet noen innspillinger på andre artister som er vanskelig å finne på både vinyl og CD. Det må skje noe på både Tidal og Spotify, hvis jeg fortsatt skal beholde abonnementet på disse to. Har ikke forsket nok på Roon/Qobuz til at jeg kan si noe om den komboen. Prøveperioden på Roon går snart ut!
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det virker ikke som om det er reint få problemer med Qobuz på PC med Windows 10 i alle fall, tuklet litt med det før jobb i dag og i løpet av bare to timer kom jeg borti problemet med at den ikke ville spille noen sanger i mer enn 30 sekunder. Startet opp appen etter jobb og akkurat det samme, både på web player og appen, ikke søren om den ville. Logga ut og inn, lukka app og web player flere ganger, plutselig så bestemmer jeg meg for å bytte artist og da funker det plutselig? Prøveperioden blir kort hvis dette skjer såpass hyppig .... Noen som har noen walk-around dette problemet? Ønsker ikke å betale for det hvis dette er opplevelsen i alle fall .... Ønsker å få det stabilt nok til å få gjort en skikkelig test mellom Spotify og Qobuz ....
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Det virker ikke som om det er reint få problemer med Qobuz på PC med Windows 10 i alle fall, tuklet litt med det før jobb i dag og i løpet av bare to timer kom jeg borti problemet med at den ikke ville spille noen sanger i mer enn 30 sekunder. Startet opp appen etter jobb og akkurat det samme, både på web player og appen, ikke søren om den ville. Logga ut og inn, lukka app og web player flere ganger, plutselig så bestemmer jeg meg for å bytte artist og da funker det plutselig? Prøveperioden blir kort hvis dette skjer såpass hyppig .... Noen som har noen walk-around dette problemet? Ønsker ikke å betale for det hvis dette er opplevelsen i alle fall .... Ønsker å få det stabilt nok til å få gjort en skikkelig test mellom Spotify og Qobuz ....
    Virker som du har snublet over et eller evt fler av de albumene det kun ligger 30 sekunders "sample" av for streaming. Disse må du evt kjøpe på Qobuz for å få spilt hele låtene.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Noe flere her som sliter med å få Qobus til virke i bilen med Apple CarPlay?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Må bli på neste års service, hvis ingen kan noen tjuvtriks på Leaf 62kw.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Virker som du har snublet over et eller evt fler av de albumene det kun ligger 30 sekunders "sample" av for streaming. Disse må du evt kjøpe på Qobuz for å få spilt hele låtene.
    Det virker ikke som om det er reint få problemer med Qobuz på PC med Windows 10 i alle fall, tuklet litt med det før jobb i dag og i løpet av bare to timer kom jeg borti problemet med at den ikke ville spille noen sanger i mer enn 30 sekunder. Startet opp appen etter jobb og akkurat det samme, både på web player og appen, ikke søren om den ville. Logga ut og inn, lukka app og web player flere ganger, plutselig så bestemmer jeg meg for å bytte artist og da funker det plutselig? Prøveperioden blir kort hvis dette skjer såpass hyppig .... Noen som har noen walk-around dette problemet? Ønsker ikke å betale for det hvis dette er opplevelsen i alle fall .... Ønsker å få det stabilt nok til å få gjort en skikkelig test mellom Spotify og Qobuz ....
    Har ikke hatt noen problemer med win10-maskin.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Må bli på neste års service, hvis ingen kan noen tjuvtriks på Leaf 62kw.
    Får bare opp offline-lagret innhold på CarPlay-skjermen, trodde de jobbet med å utvikle for å få opp ikke-offline lagret innhold også. Noen som får opp alt, også ikke lagret, av album og spillelister på CarPlay-skjermen? Bortsett fra det funker det jo greit nok.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Får fylle opp telefonen med offline-albumer. Takk for tilbakemeldingene👌🏻
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Får bare opp offline-lagret innhold på CarPlay-skjermen, trodde de jobbet med å utvikle for å få opp ikke-offline lagret innhold også. Noen som får opp alt, også ikke lagret, av album og spillelister på CarPlay-skjermen? Bortsett fra det funker det jo greit nok.
    Hei, jeg får opp direkte-stream i CarPlay, og det ser mer eller mindre helt likt ut som da jeg brukte Tidal.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Virker som du har snublet over et eller evt fler av de albumene det kun ligger 30 sekunders "sample" av for streaming. Disse må du evt kjøpe på Qobuz for å få spilt hele låtene.
    For LMS brukere er det under fanen Avansert > Qobuz mulig å deaktivere slik preview-avspilling
    1620031578661.png


    Forresten så leste jeg meg mer opp på Deezer i helgen. De annonserer mer enn 72 millioner titler og har hovedkontor i Frankrige de også. En kan undre hva dette landet har som har klart få fram to strømmeselskap :)
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    For LMS brukere er det under fanen Avansert > Qobuz mulig å deaktivere slik preview-avspilling
    Vis vedlegget 719229

    Forresten så leste jeg meg mer opp på Deezer i helgen. De annonserer mer enn 72 millioner titler og har hovedkontor i Frankrige de også. En kan undre hva dette landet har som har klart få fram to strømmeselskap :)
    Har god erfaring med Deezer :). Har allikevel valgt bort de pr nå da jeg ikke har noen streamer med direkte støtte for Deezer (utover airplay), og de er heller ikke integrert i Roon (pr nå). Ble derfor altfor lite brukt til at jeg kunne forsvare å beholde abonnementet nå som Qobuz kom på banen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn