Qobuz streaming tjeneste

Kommer du til å bli Qobuz kunde om det blir tilgjengelig i Norge?

  • Ja

    Stemmer: 160 78.8%
  • Nei

    Stemmer: 43 21.2%

  • Totalt antall stemmer
    203

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Noen som vil begi seg ut på rippede cder i forhold til det samme innholdet på Qobuz?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Studio Premier vs Studio Sublime er eneste forskjellen avslag på nedlasting?
     

    Tomfrode

    Fersking
    Ble medlem
    04.05.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Alta
    Hvordan går det med dette? Har du lykkes i å betale? Jeg sliter med det samme, og har ikke lyst til å registrere meg for et dyrt amerikansk prepaid visa kort med amerikansk adresse for å få det til.

    Av det lille jeg har hørt av Qobuz så virker det som om lydkvaliteten er bedre enn Tidal. Så interessen er stor for å få til dette. Konto gikk å lage uten problemer med vpn.
    Kortet man bruker må være fra samme land som kontoen er registrert. Jeg tok kontakt med Qobuz brukerstøtte, klarte ikke endre det, fikk de til å endre kontonasjonaliteten til Norge så da fikk jeg betalt for abonnementet.

    Jeg har en Marantz NA6005 som ikke har støtte for MQA så Tidal var utelukket. og jeg bruker bare Mobilen og nettverkspilleren, spiller 192 kHz 24 bit. Men måtte bruke en app i tillegg til qobuz, BubbleUPnP som har støtte for Qobus.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Kortet man bruker må være fra samme land som kontoen er registrert. Jeg tok kontakt med Qobuz brukerstøtte, klarte ikke endre det, fikk de til å endre kontonasjonaliteten til Norge så da fikk jeg betalt for abonnementet.

    Jeg har en Marantz NA6005 som ikke har støtte for MQA så Tidal var utelukket. og jeg bruker bare Mobilen og nettverkspilleren, spiller 192 kHz 24 bit. Men måtte bruke en app i tillegg til qobuz, BubbleUPnP som har støtte for Qobus.
    Har ikke lest alt her, men jeg slet også med å få betalt med kort.
    Til slutt fikset datter problemet ved å betale via PayPal.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Da er Qobuz prøvd, konklusjon her hos meg er; Spotify er slett ikke verst! Ja Qobuz er bedre på noen album hva gjelder opplevd lydkvalitet - ørlite vil jeg si. Når det kommer til brukervennlighet ikke minst kjapphet og utseende/navigering er Spotify milevis foran i min opplevelse. Så da holder jeg ut med bare litt dårligere opplevd lyd på noen album, smører meg med tålmodighet og venter på Spotify hifi.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da er Qobuz prøvd, konklusjon her hos meg er; Spotify er slett ikke verst! Ja Qobuz er bedre på noen album hva gjelder opplevd lydkvalitet - ørlite vil jeg si. Når det kommer til brukervennlighet ikke minst kjapphet og utseende/navigering er Spotify milevis foran i min opplevelse. Så da holder jeg ut med bare litt dårligere opplevd lyd på noen album, smører meg med tålmodighet og venter på Spotify hifi.
    Da har du for dårlig anlegg 😂. Hos meg falt Spotify helt igjennom og var ikke aktuelt selv om jeg er enig at de har bedre app. Qobuz på mobil og Bluesound node 2 har jeg gitt opp på min Samsung Galaxy men fungerer greit nok på nettbrett. Får dog ikke lagret favoritter - da må jeg på mobil, mulig PC.

    De har en vei å gå på app'er Qobuz gjengen - men lyden er topp.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Oj, liten forskjell på Qobus og Spotify? Mer enn merkelig. Her er forskjellen stor og det spilles ikke akkurat på noe high-end anlegg heller.
    Hva nå det egentlig er.. :unsure:
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Spiller fra windows pc med nad dac2 som bridge til en Topping CX3 pro til dynavox tpr2 brukt som rørbuffer med military spec 50 talls rør. Videre til Hegel pre30, til 2 stk nuprime monoblokker. HT er Wharfedale Linton. Dette svinger meget bra på Spotify, og altså noe bedre via Qobuz, uten at DET var verdt det for meg.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Spiller fra windows pc med nad dac2 som bridge til en Topping CX3 pro til dynavox tpr2 brukt som rørbuffer med military spec 50 talls rør. Videre til Hegel pre30, til 2 stk nuprime monoblokker. HT er Wharfedale Linton. Dette svinger meget bra på Spotify, og altså noe bedre via Qobuz, uten at DET var verdt det for meg.
    Jøss.. to DAC`er og to forforsterkere for å avspille en stream fra internet. Interessant.

    -BB-
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Ja det har du rett i Beetlebug, har holdt på med Spotify siden 2008, bedre enn dette har det aldri vært ;)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Qobuz: Veldig mange gamle spor som er 192khz, men ikke så mange nye er det. Hva kommer det av?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Qobuz: Veldig mange gamle spor som er 192khz, men ikke så mange nye er det. Hva kommer det av?
    Luften gikk vel ut av Hi-res markedet samme som DSD når man lærte at det mest er ultrasonisk støy som finnes i filene. I dag er jo læren å produsere på 48kHz og heller gjøre oppsampling og nedsampling i pluggene når det behøves.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spiller fra windows pc med nad dac2 som bridge til en Topping CX3 pro til dynavox tpr2 brukt som rørbuffer med military spec 50 talls rør. Videre til Hegel pre30, til 2 stk nuprime monoblokker. HT er Wharfedale Linton. Dette svinger meget bra på Spotify, og altså noe bedre via Qobuz, uten at DET var verdt det for meg.
    Har du dette på ett og samme system?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kommer nok til å la prøveabonnementet utløpe uten å inngå noen ny avtale. Jeg synes heller ikke at forskjellen mellom Spotify og Qobuz er noe videre, mens Spotify er uovertruffen på brukergrensesnitt og responstid i forhold til både Qobuz og Tidal. For meg betyr brukeropplevelsen langt mer enn den lille forskjellen i lydkvalitet og når Spotify snart lanserer sitt lossless-alternativ antar jeg uten videre at også den forskjellen vil forsvinne. Tross alt har jeg forlengst lært at jeg ikke konsekvent kan høre forskjell på 16/44.1 og høyere res.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her i huset har jeg blitt nyfrelst i musikk etter qobuz kom i hus, men uheldigvis har jeg for trege laptoper til qobuz (fungerer fint på Tidal). Så i stede for å investere i en haug med nye datamaskiner så valgte jeg å kjøre qobuz gjennom roon. Det fungerer helt perfekt.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Det er da ingenting. Husker du ikke han guruen fra Japan i ett av de første Fidelity?
    7 preamper i serie for å få rett gainstruktur eller noe 😅😅😅
    Hehe, selv har jeg forenklet noe ved å ta en equalizer ut av "systemet" ;)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Med så mange duppedingser i systemet så kan fort spotify høres like bra ut som "alt annet" ja...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Synes Qobuz appen på pcen er en del snillere nå med prossessorkraft enn tidligere? Tidligere likte den å dra på 100%, nå går det fint med mye lavere %.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Fikk meg et prøveabo i går og hørt på noen hi rez filer i dag . Det som er påfallende sånn helt umiddelbart er bedre definisjon og større ro i lydbildet(sortere bakgrunn) , også ved høyere volum.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Kommer nok til å la prøveabonnementet utløpe uten å inngå noen ny avtale. Jeg synes heller ikke at forskjellen mellom Spotify og Qobuz er noe videre, mens Spotify er uovertruffen på brukergrensesnitt og responstid i forhold til både Qobuz og Tidal. For meg betyr brukeropplevelsen langt mer enn den lille forskjellen i lydkvalitet og når Spotify snart lanserer sitt lossless-alternativ antar jeg uten videre at også den forskjellen vil forsvinne. Tross alt har jeg forlengst lært at jeg ikke konsekvent kan høre forskjell på 16/44.1 og høyere res.
    Responstid kan mye skyldes større filer. Spotify 320kbps er jo nesten 4x mindre enn CD kvalitet 1141kbps

    Det er jo også kommet fram at MQA Ltd ønsker at DAC produsenter som har MQA dekoderen også skal oppsample alt annet materiale de spiller slik at MQA ikke fremstår som tregere i vanlig bruk. Dette fordi den siste MQA unfolden krever oppsampling og derfor ekstra tid til å fylle buffer og kan derefor fremstå som treg når den skal fylle et 8x til 16x større minne enn når DAC'n brukes til å spille av vanlig CD kvalitet.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    De driver med mye fjotting, disse aktørene. På en eldre Sony DVD-spiller fikk jeg beskjed om å bruke multikanalutgangene (fronthøyttalerene) i stedet for de vanlige utgangene, fordi Sony hadde degradert signalene fra vanlige utganger. Det var fordi hjemmekinodelen skulle lyde best, av en eller annen grunn.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Sitter her og irriterer meg mye over stopp og start på sanger.
    Musikken slutter for brått, den får ikke klinge heeelt ut.
    Kan ofte være alt for kort tid mellom slutt og start på sangene.
    Er dette noe som kan justeres på noe vis?

    Er også ett "knepp" når ny sang kommer.
     
    Sist redigert:

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har prøvd å sende forespørsel til Qobuz om artister en ønsker å få inn i samlingen. Har det blitt noen respons? Anette Askvik er ikke å finne... bare noe få spor fra The voice.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sitter her og irriterer meg mye over stopp og start på sanger.
    Musikken slutter for brått, den får ikke klinge heeelt ut.
    Kan ofte være alt for kort tid mellom slutt og start på sangene.
    Er dette noe som kan justeres på noe vis?

    Er også ett "knepp" når ny sang kommer.
    Er ikke slik hos meg - tror det fortsatt er noe feil hos deg... Kan virke som du har en innstilling som nettopp gjør disse mellomrommene kortere - det finnes, men vet ikke hva du bruker. F.eks ligger det mange settinger i bakgrunnen på Bluesound appen på Node 2 jeg bruker og de lagde en del kluss for meg før jeg fikk ryddet opp.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen som har prøvd å sende forespørsel til Qobuz om artister en ønsker å få inn i samlingen. Har det blitt noen respons? Anette Askvik er ikke å finne... bare noe få spor fra The voice.
    Ja, delvis. De svarte via Messenger på spm om det ville være mulig å gjøre søk på feks norske artister. De svarte at de er så nye her i Norge(og andre land), men at de ettrhvert som de fikk inn flere ville det bli mulig. synes de svarte raskt til å være en stor komersiell aktør.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, delvis. De svarte via Messenger på spm om det ville være mulig å gjøre søk på feks norske artister. De svarte at de er så nye her i Norge(og andre land), men at de ettrhvert som de fikk inn flere ville det bli mulig. synes de svarte raskt til å være en stor komersiell aktør.
    Absolutt, alle gangene jeg har spurt dem så svarer de innen to timer, de vil få inn mer norsk musikk - men det er mye jobb - "alle skal ha", men det kommer.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Hallo godtfolk! For mitt vedkommende har Qobuz vært en super opplevelse. Så når prøveperioden er over, blir det å kjøpe seg et årsabonnement.

    Hva er deres opplevelser, og er det goodbye Tidal for dere og? Mvh Jarl
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Her blir det Qobuz ja, bra utvalg og mye jeg ikke fant på TIDAL, og 149 kr i mnd er jo meget bra
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Sitter her og irriterer meg mye over stopp og start på sanger.
    Musikken slutter for brått, den får ikke klinge heeelt ut.
    Kan ofte være alt for kort tid mellom slutt og start på sangene.
    Er dette noe som kan justeres på noe vis?

    Er også ett "knepp" når ny sang kommer.
    Tror ikke det er noe feil med Qobuz. Jeg har testet, og fant ut at avspilling stoppet normalt helt ut. Heller ikke noe klikkelyder ved bytte av spor.. Jeg hadde problemer m. sus når jeg brukt USB link (Stello U3) ved start stopp. Den ble brukt opp mot en DP 8.0 dakk, da den ikke har noe USB inngang. Men ellers fungerer den fint på vanlig programkiler for SPDIF og AES innganger. For streaming, så kjøpte jeg enTopping DAC. Jeg bruker Laptop med USB rett inn i DAC.
    På Spotify så hadde jeg det slik at sporene gikk inn i hverandre ved bytte av spor ved avspilling. Var som en ''fading'' effekt ved overgangen til nytt spor. Dett kunne jeg koble ut på innstilling på spotify. Fikk den gang hjelp fra en på sentralen 🙂
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Hallo godtfolk! For mitt vedkommende har Qobuz vært en super opplevelse. Så når prøveperioden er over, blir det å kjøpe seg et årsabonnement.

    Hva er deres opplevelser, og er det goodbye Tidal for dere og? Mvh Jarl
    For min del blir det TIDAL fortsatt, da jeg pr dags dato ikke ser noen grunn til å bytte.
    Qobuz er nok det eneste alternativet om jeg skulle bytte seinere, men akkurat nå føler jeg det er litt hypet opp.
    Har nå testet Deezer og Qobuz i løpet av siste året. Deezer er ok, men ikke noe mer.
    Dette er i hovedsak basert på brukeropplevelse, grensesnitt og teknisk.
    Har vært noen hickups med Qobuz, småtteri men likevel. TIDAL bare funker, og har best grensesnitt.
    Lydmessig? Tja, mulig det er forskjeller. Jeg hører ikke det.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Ha prøvd Qobuz i bobilen i hælga. Overasket over bedre lyd vs Spotify/Tidal . Kun kjørt Blu_tooth på bilstereo'n. Virker stabil. Mere snert m tydlig og klarere diskant. Kanskje bedre via aux inngang?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Da er Tidal Hifi sagt opp og Qobus abbonement for ett år tegnet. I mitt oppsett opplever jeg en relativt stor forskjell fra Tidal, det sløret som ligger over all musikk fra Tidal er borte. Ting klinger bedre ut og det er større ro og sortere bakgrunn i lydbildet. Inlevelsen er i musikken er enorm med Hires. Tidal har liksom aldri vært helt cd kvalitet i mitt oppsett selv om det låter bra.MQA spor har hørtes litt bedre ut - Men ikke i nærheten av QuoBuz HiRes. Spotify sin lydkvalitet har aldri vært ett tema. Bruker QoBuz i Auralic sin Lightning App - funker perfekt.

    Slipper også den MQA styggedommen med sertifiseringer og royalities til forskjellige firmaer. Jeg støtter Hires - enkelt og tilgjengelig for alle.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn