Qobuz vs Tidal

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stereo+Tom

    Utgiver Stereo+
    Ble medlem
    15.08.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    803
    Sted
    Oslo
    Nå som Qobuz har blitt tilgjengelig for oss i Norge dukker det opp en rekke spørsmål:
    Hva er forskjellene?
    Hva er best?

    Vi graver i dybden på streaming, her er første artikkel:

    Screenshot 2021-04-24 at 12.24.15.png

    https://joom.ag/f14I/p14
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Meget interessant!

    Jeg deler Håvard sine erfaringer og sitter selv med hodetelefoner på jobb. Lyttetretthet er ikke-eksisterende på Qobuz. Takk for at dere deler deres inntrykk med oss andre.

    Mvh
    -BB-
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Har innstallert både Qobuz og Roon de siste dagene. Qobuz har jeg kjøpt abonnement 199. Alltså det nest dyreste månedlige abonnement. Har ellers både Tidal HIFI og Spotify Premium. Kommer til å si opp disse 2. Qobuz svarer til forventningene, mere åpen og frigjort enn Tidal. Har kanskje en mer behagelig lyd? Jeg spiller også av på Roon og Qobuz. Har ikke overført noen spilllister fra Tidal eller Spotify. Har sett på programmet Soundiis, men vil ikke betale kr.54 pr. måned for å overføre spillister/filer. Da begynner jeg heller på nytt!
    Eller så synes jeg at franskmennene er bedre på audio enn å lage biler 🙂
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Du får gratis overføring med Soundiis når man tegner medlemskap hos Qobuz. Soundiis var det eneste programmet som fungerte for å overføre alle mine Tidal filer. De andre feilet.

    -BB-
     

    Stereo+Tom

    Utgiver Stereo+
    Ble medlem
    15.08.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    803
    Sted
    Oslo
    Har innstallert både Qobuz og Roon de siste dagene. Qobuz har jeg kjøpt abonnement 199. Alltså det nest dyreste månedlige abonnement. Har ellers både Tidal HIFI og Spotify Premium. Kommer til å si opp disse 2. Qobuz svarer til forventningene, og en mere åpen og frigjort enn Tidal. Har kanskje en mer behagelig lyd? Jeg spiller også av på Roon og Qobuz. Har ikke overført noen spilllister fra Tidal eller Spotify. Har sett på programmet Soundiis, men vil ikke betale kr.54 pr. måned for å overføre spillister/filer. Da begynner jeg heller på nytt!
    Eller så synes jeg at franskmennene er bedre på audio enn å lage biler 🙂
    Tja har kjørt DS 7 Crossback et år nå og må si at denne premiumbilen (DS er skilt ut som eget premiummerke på linje med Lexus) har vært pur glede. ;):cool:
    Når det gjelder spillelister ser vi jo at det er en utfordring da de ikke har dønn like musikkataloger.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Tja har kjørt DS 7 Crossback et år nå og må si at denne premiumbilen (DS er skilt ut som eget premiummerke på linje med Lexus) har vært pur glede. ;):cool:
    Når det gjelder spillelister ser vi jo at det er en utfordring da de ikke har dønn like musikkataloger.
    Hvis den DS kan hamle opp m.LEXUS/TOYOTA når det gjelder driftsikkerhet , da er de på rett vei 🙂 Men i de siste årene så har driftsikkerheten gått ned på de fleste nyere biler både fra USA og europa pga. av all elektronikken. Holdt på å miste 2 biler i en fellesgarasje, da en 2013 Peugeot 307 selvantente da den stod stille i garasjen. En alvorlig fabrikkasjonfeil som er dødelig. Ellers så liker jeg ''Old School'' biler og blir aldri noen fan av hverken Hybride eller Elbiler. Men jeg driver å legger opp strøm til disse bilene🙂
    Men ellers har Peugeot vært god å kjøre, noe som jeg bruker i el-firma.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Du får gratis overføring med Soundiis når man tegner medlemskap hos Qobuz. Soundiis var det eneste programmet som fungerte for å overføre alle mine Tidal filer. De andre feilet.

    -BB-
    Takk for det! Får prøve å lese mellom linjene ;)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Da Tidal har fått kritikk for bruk av MQA, så har det mer og mindre blitt en flukt fra denne plattformen. Jeg kjøpte nylig en dakk med MQA i god tro på at det var masterkvalitet. Det ble da bare de mest teknisk skolerte som begynte debatten om dette. Nå har det blitt et drøyt tema hær på sentralen. Hvis det blir mere offentligjort, så kan det sikkert bli endringer på dette?
    Ellers så synes jeg at TIDAL har vært en god formidler. Da Qobuz er ganske nytt for meg, så har jeg ennå tid til å sammenligne vs Tidal. Spotify har ikke kommet noe lengre ennå!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Qobuz har redigert prisen fikk jeg mail om. 😊


    Qobuz has always been an advocate for high quality sound. Today our prices and offers are evolving to make the Qobuz music listening experience even more accessible.
    The cost of your Studio Premier subscription has changed to 149.99kr/month.
    This change will take effect on your next renewal date, September 21, 2021. Your subscription details will be updated simultaneously in your account.​
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.554
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Flott, siden jeg har betalt for et år....
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Gikk vel ned fra 1800 til 1500 ved ett års forskuddsbetaling.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.554
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her har resten av husstanden Spotify, så jeg kommer til å ha både den og qobuz.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er i samme båt som du. Heldigvis er mengden av flac og HD materiale på hdd av grei strørrelse, selv om det er hørt tidligere😉
    Må si jeg tyr til CD ved "spesielle" anledninger der jeg savner trøkket mest. Vinyl er go-to nr.2 men der er utvalget enda mer snevert enn på CD ....
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Hva mener dere nå som Qobuz har vært tilgjengelig en stund? Uten bindingstid koster Qobuz 150kr/mnd og Tidal 99kr/mnd. Er lydkvaliteten så mye bedre på Qobuz at det merkes på et ordinært stereoanlegg eller med ordinære øreplugger, ikke high-end utstyr?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hva mener dere nå som Qobuz har vært tilgjengelig en stund? Uten bindingstid koster Qobuz 150kr/mnd og Tidal 99kr/mnd. Er lydkvaliteten så mye bedre på Qobuz at det merkes på et ordinært stereoanlegg eller med ordinære øreplugger, ikke high-end utstyr?
    Tja.. 51 kroner utgjør omtrent 25cl øl i Oslo, hvis du er heldig. Så i et slikt perspektiv så er Qobuz verd alle de ekstra bitene du får. Og 25cl mindre kalorier skader sikkert heller ikke. Så får De dessuten 24 ekte bits og ganske ofte 96kHz samtidig som DSP i kjeden ikke er noe hinder i motsetning til MQA.
    :love:
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Hva mener dere nå som Qobuz har vært tilgjengelig en stund? Uten bindingstid koster Qobuz 150kr/mnd og Tidal 99kr/mnd. Er lydkvaliteten så mye bedre på Qobuz at det merkes på et ordinært stereoanlegg eller med ordinære øreplugger, ikke high-end utstyr?
    Prøv å spille Mari Boine /Gula Gula/Gula Gula T og Q. Tidal bruker ikke MQA her. Hos meg er Q en klar vinner.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hadde aldri trodd at jeg skulle blitt noen anti-MQA fanatiker, og er kanskje ikke det heller (det låter jo fint på min dCS MQA-kompatible DAC) men herregud etter å ha lest og sett hvordan MQA-banden oppfører seg, mangel på åpenhet og med en så opplagt ren kommersiell interesse av å pushe en løsning som tilbyr ingenting positivt for de fleste av oss så er det ikke noen tvil hos meg. Boikott Tidal pga den plattformen de gir MQA, som har i beste fall null verdi for oss som forbrukere sammenliknet med det Qobuz tilbyr..
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Tester nå ut begge (Tidal og Qobuz). Jeg er egentlig bare interessert i best mulig lyd. Har nettopp logget meg på Qobuz og ser at man finner mange uremastrede utgivelser. Det er helt soleklart et digert pluss for meg, og så får jeg heller lete litt i infoteksten for å finne riktig.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg bryr meg ikke så mye om «politikken» bak MQA. Jeg bryr meg derimot om å oppnå best mulig lyd i alle ledd. Etter å nettopp ha opplevd mye bedre lydkvalitet da jeg fikk en harddisk med lydfiler, kontra Tidal, ble jeg nysgjerrig på å teste ut Qobuz igjen.
    Kort fortalt; det jeg trodde var en mye bedre lydkvalitet ved avspilling av filer fra disk, var heller en dårlig lydkvalitet fra Tidal. Qobuz er mye mer lik avspilling av filer. Sammenliknet med Tidal oppleves sistnevnte nesten som om den har små faseutfordringer. Lydbildet er mer udefinert, vanskeligere å plassere elementer i lydbildet. Qobuz låter rett og slett ganske mye bedre hos meg.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg bryr meg ikke så mye om «politikken» bak MQA. Jeg bryr meg derimot om å oppnå best mulig lyd i alle ledd. Etter å nettopp ha opplevd mye bedre lydkvalitet da jeg fikk en harddisk med lydfiler, kontra Tidal, ble jeg nysgjerrig på å teste ut Qobuz igjen.
    Kort fortalt; det jeg trodde var en mye bedre lydkvalitet ved avspilling av filer fra disk, var heller en dårlig lydkvalitet fra Tidal. Qobuz er mye mer lik avspilling av filer. Sammenliknet med Tidal oppleves sistnevnte nesten som om den har små faseutfordringer. Lydbildet er mer udefinert, vanskeligere å plassere elementer i lydbildet. Qobuz låter rett og slett ganske mye bedre hos meg.
    Merker det samme selv om jeg ikke har fått lyttet så mye enda. Synes Qobuz låter mer likt avspilling av CD hos meg (bruker samme DAC - enten via Bluesound Node eller Yamaha CD-S1000 som drivverk).
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Slik det er lagt opp her, er ingen plattform som ikke kan integreres i Roon av interesse og nekter å støtte MQA. Da sitter jeg igjen med det franske alternativet. Har vært nøgd til nu, så da forblir det slik.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    går det an å få mec seg «biblioteket» og spillelistene sifra Tidal over til Qobuz med Roon.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    går det an å få mec seg «biblioteket» og spillelistene sifra Tidal over til Qobuz med Roon.
    Ja, ved bruk av en egen tjeneste for flytting fra en tjeneste til en annen, for eksempel Soundiz. Så lenge spillelistene er Tidal-spillelister, vel og merke. Ikke Roon-spillelister.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Takk, da prøver jeg Qobuz fra neste helg, ønsker ikke å støtte MQA bandittene via Tidal lengre…
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Qobus har 1 mnd gratis prøveperiode, så du kan sjekke forskjellen i kveld om du vil. Jeg mistet litt lysten til å lytte til musikk via Tidal. Med Qobuz kom lysten tilbake. Med Tidal måtte jeg skru opp volumet (uten at det ble så mye mer trøkk). Nå kan jeg spille lavere og det låter friskt og snappy.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg bryr meg ikke så mye om «politikken» bak MQA. Jeg bryr meg derimot om å oppnå best mulig lyd i alle ledd. Etter å nettopp ha opplevd mye bedre lydkvalitet da jeg fikk en harddisk med lydfiler, kontra Tidal, ble jeg nysgjerrig på å teste ut Qobuz igjen.
    Kort fortalt; det jeg trodde var en mye bedre lydkvalitet ved avspilling av filer fra disk, var heller en dårlig lydkvalitet fra Tidal. Qobuz er mye mer lik avspilling av filer. Sammenliknet med Tidal oppleves sistnevnte nesten som om den har små faseutfordringer. Lydbildet er mer udefinert, vanskeligere å plassere elementer i lydbildet. Qobuz låter rett og slett ganske mye bedre hos meg.
    I tillegg har Qobuz i stor grad erstattet de tidligere nettstedene jeg brukte for å laste ned "hi-rez" i de tilfeller hvor jeg av forskjellige grunner vil ha plata på egen disk. Med Qobuz Sublime+ blir det ganske mye rimeligere. Og en måte å støtte artistene litt bedre håper jeg også...
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    I tillegg har Qobuz i stor grad erstattet de tidligere nettstedene jeg brukte for å laste ned "hi-rez" i de tilfeller hvor jeg av forskjellige grunner vil ha plata på egen disk. Med Qobuz Sublime+ blir det ganske mye rimeligere. Og en måte å støtte artistene litt bedre håper jeg også...
    Jepp. Har også kjøpt derfra når jeg har hatt behov for filer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Spennende at dere påpeker det samme jeg har opplevd, Tidal virker litt mindre i fokus. Jeg har både Qobuz, Tidal og Spotify her forøvrig :) Problemet er ikke MQA, men at det aller meste hos Tidal er marinert med MQA (selv om man spiller av uten MQA). Gi oss begge alerantivert så ser jeg ingen problem med MQA heller (selv om jeg foretrekker spor i ren CD-kvalitet vs MQA).

    Prinsipielt er jeg helt i mot å fjerne noe fra det hørbare frekvensområdet for så å regenerere noe i det ikke hørbare frekvensområdet. Det gir liksom ikke mening, samt dette med støy som blir introdusert i tillegg i det hørbare frekvensområdet med MQA.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Spennende at dere påpeker det samme jeg har opplevd, Tidal virker litt mindre i fokus. Jeg har både Qobuz, Tidal og Spotify her forøvrig :) Problemet er ikke MQA, men at det aller meste hos Tidal er marinert med MQA (selv om man spiller av uten MQA). Gi oss begge alerantivert så ser jeg ingen problem med MQA heller (selv om jeg foretrekker spor i ren CD-kvalitet vs MQA).

    Prinsipielt er jeg helt i mot å fjerne noe fra det hørbare frekvensområdet for så å regenerere noe i det ikke hørbare frekvensområdet. Det gir liksom ikke mening, samt dette med støy som blir introdusert i tillegg i det hørbare frekvensområdet med MQA.
    Jeg tenker vel forsåvidt at internett oppfører seg ganske uhildet ift forskjellige musikktjenester, slik at hvis samme fil blir servert av de to bør det jo låte dønn likt med tilstrekkelig bufring og annet på klientsiden..... Så ja, det som står igjen er fila/formatet som serveres. Og der er tydeligvis Qobuz best i klassen, og med stort sett 24 bit og enten 44.1, 48 eller 96kHz. Hvem vet hva Tidal serverer oss, egentlig...
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Hifi på TIDAL , og det skal være cd kvalitet, men er usikker der står jo master på så mange spor… Får jeg CD eller CD forurenset av MQA?

    High Rez er ikke så interessant da jeg ikke hører over 11k uansett. I blindteSter har jeg foretrukket mp3 foran CD !!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn