Quad ERA-1 hodetelefon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Frister litt den :)

    Destiny :)
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Noen som har hørt ERA-1 og kan kommentere hvordan de er til portabel bruk?
    Jeg reiser mye og ønsker meg et par hodetelefoner som låter bra og kan brukes med "normal" bakgrunnsstøy i kollektivtrafikken etc.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har hørt ERA-1 og kan kommentere hvordan de er til portabel bruk?
    Jeg reiser mye og ønsker meg et par hodetelefoner som låter bra og kan brukes med "normal" bakgrunnsstøy i kollektivtrafikken etc.
    Jeg har ikke hørt disse hodetelefonene selv. Men Quad sine hodetelefoner har en åpen konstruksjon og er nok derfor best egnet til å lyttes til i stille og rolige omgivelser.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har hørt ERA-1 og kan kommentere hvordan de er til portabel bruk?
    Jeg reiser mye og ønsker meg et par hodetelefoner som låter bra og kan brukes med "normal" bakgrunnsstøy i kollektivtrafikken etc.
    Era 1 har fått gode anmeldelser, men det er en åpen hodetelefon som trenger en god forsterker til godstolen hjemme.

    Du trenger en god lukket hodetelefon der Audeze Sine med cipherkabelen er noe av det beste kjøpet du kan gjøre. Bedre lyd får du neppe til prisen. De er rett og slett fantastiske. Lyden er så bra at de gjør seg bra hjemme i godstolen også. De er i utgangspunktet On Ear men man bestiller Creative Aurvana Live puter til dem og vips så er de over ear. Det finnes også prudusenter som vesper audio som produserer over ear puter til dem med glitrende kvalitet.
    Et hakk opp et EL8 titanium som har litt mer kraft i bassen og en flott engasjerende spillestil som vil tekke enhver audiofil. Appen til Audeze gjør at man kan tilpasse lyden etter dine egne ønsker og behov.

    Beyerdynamic Amiron Wireless er kanskje verdens beste trådløse hodetelefoner. Problemet er at de trenger mer headroom. De spiller rett og slett ikke høyt nok med ukompromert musikk som trenger mye dynamikk. Dette er et problem mange trådløse hodetelefoner lider av. Man sitter å vaker mellom de siste hakkene i volumkontrollen på telefonen.
    Så er det jo et spørsmål om du trenger aktiv noisecanselling. Der er det en god del å velge mellom, men ingen som er i næheten av det jeg vil kalle hifi. Bose qc35II er gode på flyet og har brukbar lyd ellers. Men man har skikkelig gode passive alternativer som Shure se-535 eller 846. Begge har lyd i high end klassen og en passiv støydemping på langt langt over 30db. Man hører rett og slett ikke en dritt annet en musikken. Og lyden er rett og slett fantastisk! Men iems er ikke for alle og noen synes det blir klaustrofobisk eller ukomfortabelt. Når det er sagt sammarbeider shure med sensaphonics som lager custom in ear propper som støpes for dine ører.

    Det er mye gøy på markedet fortiden. Men jeg hadde definitivt sjekket ut Sine da Audeze slanker sortimentet sitt kraftig og man kan få dem til en vanvittig bra pris! Mitt tips er å bruke litt mer penger en man egentlig hadde tenkt. Kjøper man noe som er greit men egentlig ikke står til forventningene så kommer oppgraderingsspøkelset og tar tar deg fortere en du aner. Det blit bare dyrere og mer slitsomt.

    Lykke til!

    Mvh
    Erlend Brandsdal
     
    Sist redigert:

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Noen som har hørt ERA-1 og kan kommentere hvordan de er til portabel bruk?
    Jeg reiser mye og ønsker meg et par hodetelefoner som låter bra og kan brukes med "normal" bakgrunnsstøy i kollektivtrafikken etc.
    Era 1 har fått gode anmeldelser, men det er en åpen hodetelefon som trenger en god forsterker til godstolen hjemme.

    Du trenger en god lukket hodetelefon der Audeze Sine med cipherkabelen er noe av det beste kjøpet du kan gjøre. Bedre lyd får du neppe til prisen. De er rett og slett fantastiske. Lyden er så bra at de gjør seg bra hjemme i godstolen også. De er i utgangspunktet On Ear men man bestiller Creative Aurvana Live puter til dem og vips så er de over ear. Det finnes også prudusenter som vesper audio som produserer over ear puter til dem med glitrende kvalitet.
    Et hakk opp et EL8 titanium som har litt mer kraft i bassen og en flott engasjerende spillestil som vil tekke enhver audiofil. Appen til Audeze gjør at man kan tilpasse lyden etter dine egne ønsker og behov.

    Beyerdynamic Amiron Wireless er kanskje verdens beste trådløse hodetelefoner. Problemet er at de trenger mer headroom. De spiller rett og slett ikke høyt nok med ukompromert musikk som trenger mye dynamikk. Dette er et problem mange trådløse hodetelefoner lider av. Man sitter å vaker mellom de siste hakkene i volumkontrollen på telefonen.
    Så er det jo et spørsmål om du trenger aktiv noisecanselling. Der er det en god del å velge mellom, men ingen som er i næheten av det jeg vil kalle hifi. Bose qc35II er gode på flyet og har brukbar lyd ellers. Men man har skikkelig gode passive alternativer som Shure se-535 eller 846. Begge har lyd i high end klassen og en passiv støydemping på langt langt over 30db. Man hører rett og slett ikke en dritt annet en musikken. Og lyden er rett og slett fantastisk! Men iems er ikke for alle og noen synes det blir klaustrofobisk eller ukomfortabelt. Når det er sagt sammarbeider shure med sensaphonics som lager custom in ear propper som støpes for dine ører.

    Det er mye gøy på markedet fortiden. Men jeg hadde definitivt sjekket ut Sine da Audeze slanker sortimentet sitt kraftig og man kan få dem til en vanvittig bra pris! Mitt tips er å bruke litt mer penger en man egentlig hadde tenkt. Kjøper man noe som er greit men egentlig ikke står til forventningene så kommer oppgraderingsspøkelset og tar tar deg fortere en du aner. Det blit bare dyrere og mer slitsomt.

    Lykke til!

    Mvh
    Erlend Brandsdal
    Takk for tips.

    Inear er fort slitsomt i lengden, jeg har et sett som jeg bruker om vinteren når det er kaldt.
    Aktiv støydemping har jeg testa, der er vel egentlig bare Sony WH-1000 jeg er i nærheten av å være fornøyd med.
    Akkurat nå bruker jeg Beyerdynamic DT-770, de er helt kurante og koster ikke all verden, men det er fremdeles litt igjen før de låter som Quad ESL-63 jeg har i stua.
    Med den bærbare hodetelefonforsterkeren min spiller DT-770 fint, men jeg kunne tenkt meg å løfta det enda noen hakk.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har hørt ERA-1 og kan kommentere hvordan de er til portabel bruk?
    Jeg reiser mye og ønsker meg et par hodetelefoner som låter bra og kan brukes med "normal" bakgrunnsstøy i kollektivtrafikken etc.
    Era 1 har fått gode anmeldelser, men det er en åpen hodetelefon som trenger en god forsterker til godstolen hjemme.

    Du trenger en god lukket hodetelefon der Audeze Sine med cipherkabelen er noe av det beste kjøpet du kan gjøre. Bedre lyd får du neppe til prisen. De er rett og slett fantastiske. Lyden er så bra at de gjør seg bra hjemme i godstolen også. De er i utgangspunktet On Ear men man bestiller Creative Aurvana Live puter til dem og vips så er de over ear. Det finnes også prudusenter som vesper audio som produserer over ear puter til dem med glitrende kvalitet.
    Et hakk opp et EL8 titanium som har litt mer kraft i bassen og en flott engasjerende spillestil som vil tekke enhver audiofil. Appen til Audeze gjør at man kan tilpasse lyden etter dine egne ønsker og behov.

    Beyerdynamic Amiron Wireless er kanskje verdens beste trådløse hodetelefoner. Problemet er at de trenger mer headroom. De spiller rett og slett ikke høyt nok med ukompromert musikk som trenger mye dynamikk. Dette er et problem mange trådløse hodetelefoner lider av. Man sitter å vaker mellom de siste hakkene i volumkontrollen på telefonen.
    Så er det jo et spørsmål om du trenger aktiv noisecanselling. Der er det en god del å velge mellom, men ingen som er i næheten av det jeg vil kalle hifi. Bose qc35II er gode på flyet og har brukbar lyd ellers. Men man har skikkelig gode passive alternativer som Shure se-535 eller 846. Begge har lyd i high end klassen og en passiv støydemping på langt langt over 30db. Man hører rett og slett ikke en dritt annet en musikken. Og lyden er rett og slett fantastisk! Men iems er ikke for alle og noen synes det blir klaustrofobisk eller ukomfortabelt. Når det er sagt sammarbeider shure med sensaphonics som lager custom in ear propper som støpes for dine ører.

    Det er mye gøy på markedet fortiden. Men jeg hadde definitivt sjekket ut Sine da Audeze slanker sortimentet sitt kraftig og man kan få dem til en vanvittig bra pris! Mitt tips er å bruke litt mer penger en man egentlig hadde tenkt. Kjøper man noe som er greit men egentlig ikke står til forventningene så kommer oppgraderingsspøkelset og tar tar deg fortere en du aner. Det blit bare dyrere og mer slitsomt.

    Lykke til!

    Mvh
    Erlend Brandsdal
    Takk for tips.

    Inear er fort slitsomt i lengden, jeg har et sett som jeg bruker om vinteren når det er kaldt.
    Aktiv støydemping har jeg testa, der er vel egentlig bare Sony WH-1000 jeg er i nærheten av å være fornøyd med.
    Akkurat nå bruker jeg Beyerdynamic DT-770, de er helt kurante og koster ikke all verden, men det er fremdeles litt igjen før de låter som Quad ESL-63 jeg har i stua.
    Med den bærbare hodetelefonforsterkeren min spiller DT-770 fint, men jeg kunne tenkt meg å løfta det enda noen hakk.
    Skal du ha noe som er i nærheten av ESL-63 så må du legge øret til Stax eller andre elektrostatiske hodetelefoner, men da kan du glemme det portable ønsket og det å bruke de i områder med normalt bakgrunnsstøy..! :)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Men Mine Kef-porsche designs er en Bose-killer
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Skal du ha noe som er i nærheten av ESL-63 så må du legge øret til Stax eller andre elektrostatiske hodetelefoner, men da kan du glemme det portable ønsket og det å bruke de i områder med normalt bakgrunnsstøy..! :)

    Neida, jeg har Stax Sr-001 mkII bruker de på kontoret, akkurat passe isolerende til at folk slipper å kaste ting på meg for å få kontakt. Låter svært fint.

    clip_image001_000.jpg



    Eller man kan bruke sine PRO og bla opp for SRM-D10 :


    srm-d10.jpg



    Men bakgrunnstøy slipper igjennom ja.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Skal du ha noe som er i nærheten av ESL-63 så må du legge øret til Stax eller andre elektrostatiske hodetelefoner, men da kan du glemme det portable ønsket og det å bruke de i områder med normalt bakgrunnsstøy..! :)[/

    Neida, jeg har Stax Sr-001 mkII bruker de på kontoret, akkurat passe isolerende til at folk slipper å kaste ting på meg for å få kontakt. Låter svært fint.

    Vis vedlegget 542709


    Eller man kan bruke sine PRO og bla opp for SRM-D10 :


    Vis vedlegget 542711


    Men bakgrunnstøy slipper igjennom ja.
    Hva synes du om bassen ? Den jeg har hørt mest bekymring over.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Skal du ha noe som er i nærheten av ESL-63 så må du legge øret til Stax eller andre elektrostatiske hodetelefoner, men da kan du glemme det portable ønsket og det å bruke de i områder med normalt bakgrunnsstøy..! :)[/

    Neida, jeg har Stax Sr-001 mkII bruker de på kontoret, akkurat passe isolerende til at folk slipper å kaste ting på meg for å få kontakt. Låter svært fint.

    Vis vedlegget 542709


    Eller man kan bruke sine PRO og bla opp for SRM-D10 :


    Vis vedlegget 542711


    Men bakgrunnstøy slipper igjennom ja.
    Hva synes du om bassen ? Den jeg har hørt mest bekymring over.
    Dette er elektrostater på størrelse med et kronestykke. Jeg synes det er et mirakel at de leverer tørr og presis bass såpass langt ned som de gjør. Men det er ikke avgrunnsdypt eller med voldsomt trøkk. Heller slik enn pløsete og ubalansert som små hodetelefoner/ inears kan låte når bass prioriteres.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Dette siste er sikkert litt flåsete sagt, jeg har aldri hørt skikkelig dyre inears, jeg er bare veldig glad i elektrostater og forventer ikke allverdens bass.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er kanske rart at ikke Quad satset på elektrostater. Men det blir tross alt dyrere når man skal ha en'' energizer'' for å drive dem.
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    "superhkm", du har hørt bekymring over bassen?

    Er trommis fra gammelt av, så rytmene fanger meg alltid. Har en ubevisst dragning til bass/trommer som selve pulsen i melodien, for å si det litt enkelt. Selv med det som bakgrunn, så liker jeg ikke bass som er blobbete, fluppsete, utydelig, karakterløs og blødende inn i lydbildet, endog i settinger den ikke skal være "synlig" i. Disse har en dynamisk bass, stram uten å være stiv og rigid, går helt i kjelleren uten å overdrive heller der nede. Den er og subtil i musikk der dette er intensjonen. Man svever avgårde, og smiler til kraften og "slammet" i presisjonen og separasjonen, nikker gjenkjennende til meg selv når den til og med er kraftig tilstedeværende på forsiktig vis, et paradoks. Ord er alltid vanskelige når man skal beskrive. Bassen er fr meg noe av det levende o gledelige med disse, og den er tilstedeværende på en "lykkelig" måte. Den er ikke steril, men disse er heller ikke hengekøyepregede i lydbildet, ikke noe fjusk her.

    Har hatt Quad ERA-1 et par måneder, kanskje mer - og jeg bestilte nettopp et par til. Har hørt på ulike headset, dyre og ikke-dyre, gode og mindre gode. Det som fascinerer meg med disse, er gleden de serverer inni ørekanalene. Nesten som ahhh, endelig - der traff jeg den rette.

    Jeg har utstyr til å lytte på musikk i to av etasjene der jeg bor. Og unnskyldningen for å handle enda et til av disse, er for å spare lakken på trappetrinnene når jeg drar med meg disse opp og ned. Jeg bruker de hele tiden, og etter lengre tids innspilling er det for meg rett og slett perfekte. Det er de lykkeligste hodetelefonene jeg har hørt musikk i.
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Era 1 er også en av mine favoritter. Ett sted mellom LCD 2 og AKG K340, og de er altetende. Jeg merker, tror jeg, at de er forsøkt stemt etter Quads elektrostatiske høytalere, når jeg sammenligner dem med SR L300 og SR 5. Mine har fått dypere puter, og det gir dem strammere bass.
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Era 1 er også en av mine favoritter. Ett sted mellom LCD 2 og AKG K340, og de er altetende. Jeg merker, tror jeg, at de er forsøkt stemt etter Quads elektrostatiske høytalere, når jeg sammenligner dem med SR L300 og SR 5. Mine har fått dypere puter, og det gir dem strammere bass.
    Hvilke puter bruker du? Har og lurt litt på å teste dette. Det er forskjell i de to ulike settene med puter som følger med, en regner med du har kjøpt noen andre?
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen Ataman. Vi prata litt via Finn og ble Fjesbokvenner. (Per Chr Veberg her)-) Bruker noen 3cm dype lammeskinnsputer fra Kina som jeg fikk via Ebay for ca 300kr (Kan sende link) Eller har jeg bare de fenestrerte som er de som fikk best reviews ellers. Putene hadde jo ikke platen de sitter på fra Quad så det ble litt flikking for å få dem til å passe, men det gjorde de altså.-)
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Jøss, god dag gode mann! 😊 Sender du linken er det knall, vil teste litt. 👍🌞
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Era 1 er også en av mine favoritter. Ett sted mellom LCD 2 og AKG K340, og de er altetende. Jeg merker, tror jeg, at de er forsøkt stemt etter Quads elektrostatiske høytalere, når jeg sammenligner dem med SR L300 og SR 5. Mine har fått dypere puter, og det gir dem strammere bass.
    Jeg vet ikke om jeg er overivrig, mentalt ustabil og det som bedre er, uansett har jeg virkelig lagt min elsk på disse. Det nye paret er og faktisk veldig forskjellig fra det gamle. Dette er en soleklar indikator på at innspilling er et faktum som vil endre lydbildet. Ørene mine er spilt inn på disse, så det sitter ikke der heller.

    Går jeg over til andre sett, eks LCD 2 Classic, så for all del, lyden i disse er og knallbra, men... Det er noe helt spesielt med Quadene, de er så "glade", de er ganske enkelt sinnsykt musikalske og... glade? Har hatt mye dyrere sett som jeg har solgt, og må si at via hukommelsen syns jeg disse slår dem alle i støvlene, ift musikken i musikken? 😜
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Era 1 er også en av mine favoritter Mine har fått dypere puter, og det gir dem strammere bass.
    Jeg har dristet meg til (smekkfull av skyldfølelse) å EQe dem litt her og der, og ja, ender opp med å kjøre de default. Får ingen høydere for min del med EQ-leken, men om noen har testet og funnet frelse, så er det kult.

    Kjører ulike EQ-plugins I Audirvana, ellers bruker jeg APO/Peace de få gangene jeg leker med slikt. 👍😎🥳
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker lite EQ. Jeg skifter mellom klokker i stedet. LCD 2, Era 1, AKG Q701 og K340, Stax SR L300 og SR 5. Bruker Senn HD58X, AKG Q460, og evt Tin Hifi T4 "on the move". Så er Beyer T70 på vent her. Må fixes. Hadde SRH1840 en stund, men solgte både den og HD650+700 og Beyer DT1770. Veteranene K340 og SR 5 er i grunnen fantastiske lydklokker uansett alder :)
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Syns det er spennende å modifisere spesielt rimelige klokker så rimelig som mulig. Pads betyr en del, og de kan fåes billig for å teste litt med. Har to Grado 80E, som jeg har limt doble puter på, pluss at det ene har den såkalte "coin-modden" .
    20200908_110221.jpg 20200908_110214.jpg 20200908_110128.jpg 20200908_110119.jpg
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Nei, ikke telefon, men Quad sin rørbaserte hodetelefonforsterker, den har beregnelsen Quad PA-One+
    Ellers er det et fint stativ ja, dog litt kjipt med et påklistret Quad merke. Det gjør likevel nytten, pent utseende er en bonus.

     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Nei, ikke telefon, men Quad sin rørbaserte hodetelefonforsterker, den har beregnelsen Quad PA-One+
    Ellers er det et fint stativ ja, dog litt kjipt med et påklistret Quad merke. Det gjør likevel nytten, pent utseende er en bonus.

    Haha, joda - det er nok en del forskjell på den rør-telfonen der og en Kinesisk telefon jah... Har hørt om den på forum rundt, og den får veldig gode kritikker. Har tenkt på den, og glemt den. HAdde vært utrolig spennende og kjekt å høre dine erfaringer i etterkant! På mine har jeg testet Nano Black Label, Micro Black Label, og nå bruker jeg Pro-Ject Pre Box S2. Er fornøyd med alle, alle har sin egenart som er det den er.

    Sjekket litt rundt den du har på vei nå, og ser at de har den her på berget til 14000,- Med en krone i rabatt. Må innrømme at jeg var farlig nær å trykke kjøp, sukk - men fornuften (kona) truer passivt-aggressivt i bakgrunnen, der hun sitter og øker farten på hekletøyet sitt på en foruroligende måte, i det hun hun oppdaget min dirrende skyldfølende pekefinger på tastene...

    Er den verd et kraftig oppgjør med fornuften? Er den verdt prisen? Hmmm...
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Ellers er det et fint stativ ja, dog litt kjipt med et påklistret Quad merke. Det gjør likevel nytten, pent utseende er en bonus.
    Syns ikke det var spesielt skjemmende med de bokstavene, men ser at på det første bildet du har så skinner det en slags "gammel-Engelsk-tradisjon-patina" av det, men på det andre bildet er det en mer svart finish?

    Hifi-freaks selger disse standene til 500 nå, sitter og lurer veldig på om jeg skal få hjem to stk, må ha et til hver sett. Og - utseende ja, klart det betyr noe. Og å kunne ha et oppsett med den riggen der i lytteposten i stua, den hellige treenighet? Hmm.

    Har en Triumph Thunderbird som allerede har knyttet meg til det levende i det engelske, det personlige - og mja, man kan tenke seg at ja - det kan man.

    Men du, har sett ulike meninger om at selve klokkene er så "tunge", at når man "henger" de som man pleier, så er det fare for mer slark i "klikke-dragerne" som regulerer størrlsen for de gigantiske hodene våre. At egenvekten i disse overstyrer kvaliteten på bremse-mekanismen om du forstår? Har mine liggende på en seng av kjærlighet, dameundertøy, roseblader og ekte silke, og synger godnattsanger for dem, vil de tåle å bare henge der tror du?
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Et lite stemning-fun fact: Litt forskjell på de to riggene der ja. Den ene gjennomført og vakker, denne jeg har, vel lyden er fantastisk, utsende på grensen til akseptabel.
    20200910_083312.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Klassisk dilemma du beskriver der; totalt sett søker vi alle økt livskvalitet på ulike områder, så er spørsmålet hvilke konsekvenser våre valg har, og hvordan det påvirker totalen. Jeg har vurdert flere ulike hodetelefonforsterkere også, inkludert alle de du har prøvd. Samtidig har jeg hele tiden hatt et ønske om å ha et komplett Quad oppsett, så jeg valgte å heller vente og spare litt over tid slik at jeg kunne kjøpe og prøve den. Om den er ved prisen vet jeg ikke enda, dog ser jeg at de som har prøvd kombinasjonen beskriver den som tilnærmet optimal, så det blir spennende å høre. Skal dele noen erfaringer når jeg får den i hus og lyttet til den etter hvert. En annen ting med forsterkeren er at den har pre-in, dermed frister det også å bruke den som forforsterker på min Exposure 3010S2, eventuelt få tak i en pen Quad effektforsterker og sette opp et lite anlegg nummer to. Mange fristelser og muligheter.

    Stativet og utførelsen på det er fint, jeg liker også valnøtt varianten og det har et fint engelsk uttrykk, akkurat slik jeg liker. Stativene kommer i valnøtt og en sort variant, det siste bildet er et produktbilde fra nettet og viser den sorte varianten. Jeg kjøpte også mine gjennom Hifi-Freaks til 500,- kroner, synes det er en pris som passer til produktet. Når det gjelder "sig" i bremsemekanismen når de henger på stativet, har jeg ikke tenkt så mye på. Når jeg har de på hodet, er de justert ut et knepp eller to, når jeg henger dem på stativet (skal innrømme at de også legges på en sofapute innimellom, dine har langt bedre livsbetingelser gitt!) så registrerer jeg ikke at de siger ned eller at de overstyrer bremsemekanismen. Kanskje bør jeg se litt på dette...
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Synes oppsettet ditt ser riktig så bra og praktisk ut jeg, lyden er nok også upåklagelig med dem kombinasjonen der. Jeg skal dele neon bilder av oppsettet når jeg får forsterkeren i hus, blir nok et litt mer permanent oppsett enn den praktiske løsningen du har der, det er bakdelen med en slik forsterker.
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Stativet og utførelsen på det er fint, jeg liker også valnøtt varianten og det har et fint engelsk uttrykk, akkurat slik jeg liker. Stativene kommer i valnøtt og en sort variant, det siste bildet er et produktbilde fra nettet og viser den sorte varianten. Jeg kjøpte også mine gjennom Hifi-Freaks til 500,- kroner, synes det er en pris som passer til produktet. Når det gjelder "sig" i bremsemekanismen når de henger på stativet, har jeg ikke tenkt så mye på. Når jeg har de på hodet, er de justert ut et knepp eller to, når jeg henger dem på stativet (skal innrømme at de også legges på en sofapute innimellom, dine har langt bedre livsbetingelser gitt!) så registrerer jeg ikke at de siger ned eller at de overstyrer bremsemekanismen. Kanskje bør jeg se litt på dette...
    Jeg hørte om dette med slark grunnet "wear and tear" i starten av min reise til disse. Vet ikke om det er et reelt problem, men ja - jeg er og i alle fall oppmerksom på det. Skal sjekke litt senere om det er et utstrakt problem, elle rom det er noen uheldige der ute som sier i fra.

    Men etter å ha lest dine tanker og meninger relatert oppsett, er jeg farlig nær en konfrontasjon i hjemmet, får se.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Era 1 er også en av mine favoritter. Ett sted mellom LCD 2 og AKG K340, og de er altetende. Jeg merker, tror jeg, at de er forsøkt stemt etter Quads elektrostatiske høytalere, når jeg sammenligner dem med SR L300 og SR 5. Mine har fått dypere puter, og det gir dem strammere bass.
    Mange gode tilbakemeldinger her vedrørende Quad ERA-1. Selv kjøpte jeg på Finn

    Moon + Musical Fidelity..jpg


    basert på test av denne herremann her på YouTube: quad era-1 - YouTube

    Fikk denne Quad ERA-1 i posten for to dager siden. Fantastisk og klar dynamisk lyd. Har en XLR kabel som passer til denne Quad ERA-1 koblet til min Simaudio Moon 430 HAD HTF som regnes som en av verdens beste HTF. Se bilde. I tester så står det at Quad ERA-1 trenger en kraftfull HTF for å yte best mulig og Simaudio Moon 430 HAD HTF er også en av de kraftigste på markedet. Her kommer Quad ERA-1 til sin rett og er faktisk den beste HTF jeg har hørt til dags dato og jeg har testet mange HT. NB!! ConvinceMeAudio på YouTube har helt rett i sine tester av lyd fra Quad ERA-1. Må takke ham for denne testen og derav mitt kjøp av Quad ERA-1.
     
    Sist redigert:

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Mange gode tilbakemeldinger her vedrørende Quad ERA-1. Selv kjøpte jeg på Finn

    Vis vedlegget 919979

    basert på test av denne herremann her på YouTube: quad era-1 - YouTube

    Fikk denne Quad ERA-1 i posten for to dager siden. Fantastisk og klar dynamisk lyd. Har en XLR kabel som passer til denne Quad ERA-1 koblet til min Simaudio Moon 430 HAD HTF som regnes som en av verdens beste HTF. Se bilde. I tester så står det at Quad ERA-1 trenger en kraftfull HTF for å yte best mulig og Simaudio Moon 430 HAD HTF er også en av de kraftigste på markedet. Her kommer Quad ERA-1 til sin rett og er faktisk den beste HTF jeg har hørt til dags dato og jeg har testet mange HT. NB!! ConvinceMeAudio på YouTube har helt rett i sine tester av lyd fra Quad ERA-1. Må takke ham for denne testen og derav mitt kjøp av Quad ERA-1.
    Her er et utdrag fra en HiFi testerene som foetrekker Quad ERA-1 fremfor Denon AH-D9200. Ikke dårlig det da Denon AH-D9200
    regnes som en av verdens beste HT?? Den koster jo også en liten formue.

    It was a tough decision for me but i prefer Quad ERA-1 instead of Denon AH-D9200.

    But
    1., the Quad isn't that far behind in terms of resolution, with slightly better tonality for long term usage (D9200 was a bit bright to me)
    2. the Quad has wider pad openings, which lead to a better ventilation around my ears
    3. while the Denon has great bass articulation, the Quad goes deeper, due to the larger driver surface ( for me )
    4. for my listening, the Quad is slightly better on female vocals, depending on the volume level
    5. on certain tracks, i thought I could "feel" some instruments more ( keys of the Piano on "Ashes" by Celine Dion, for example )
    6. the Quad is a tad quicker on most power metal tracks
    7. Price to pleasure ratio is way better ^^

    Even with this enumerations, they share more similarities than they differ. :)
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Haha, joda - det er nok en del forskjell på den rør-telfonen der og en Kinesisk telefon jah... Har hørt om den på forum rundt, og den får veldig gode kritikker. Har tenkt på den, og glemt den. HAdde vært utrolig spennende og kjekt å høre dine erfaringer i etterkant! På mine har jeg testet Nano Black Label, Micro Black Label, og nå bruker jeg Pro-Ject Pre Box S2. Er fornøyd med alle, alle har sin egenart som er det den er.

    Sjekket litt rundt den du har på vei nå, og ser at de har den her på berget til 14000,- Med en krone i rabatt. Må innrømme at jeg var farlig nær å trykke kjøp, sukk - men fornuften (kona) truer passivt-aggressivt i bakgrunnen, der hun sitter og øker farten på hekletøyet sitt på en foruroligende måte, i det hun hun oppdaget min dirrende skyldfølende pekefinger på tastene...

    Er den verd et kraftig oppgjør med fornuften? Er den verdt prisen? Hmmm...
    Her er et utdrag fra en HiFi testerene som foretrekker Quad ERA-1 fremfor Denon AH-D9200. Ikke dårlig det da Denon AH-D9200
    regnes som en av verdens beste HT?? Den koster jo også en liten formue.

    It was a tough decision for me but i prefer Quad ERA-1 instead of Denon AH-D9200.

    But
    1., the Quad isn't that far behind in terms of resolution, with slightly better tonality for long term usage (D9200 was a bit bright to me)
    2. the Quad has wider pad openings, which lead to a better ventilation around my ears
    3. while the Denon has great bass articulation, the Quad goes deeper, due to the larger driver surface ( for me )
    4. for my listening, the Quad is slightly better on female vocals, depending on the volume level
    5. on certain tracks, i thought I could "feel" some instruments more ( keys of the Piano on "Ashes" by Celine Dion, for example )
    6. the Quad is a tad quicker on most power metal tracks
    7. Price to pleasure ratio is way better ^^

    Even with this enumerations, they share more similarities than they differ. :)
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Koselig at du fant Era 1 Sonydude. Den er min første planar. Jogga til butikken med den i dag med min kjære Ibasso DX300 som lar meg ta gode sett ut. De slår godt fra seg, og jeg er ikke enig med CMA fyren som mener de er baby Aryas. Jeg syns de er mer elegante i lyden. Smidige og myke, men man hører jo på forskjellig utstyr.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde Quad sin PA One+ forsterker på mine, men måtte dessverre gi opp forsterkeren på grunn av brum de ikke fikk ordnet, kombinasjonen var himmelsk.
    Har fortsatt Era 1 og spiller med dem på ulike oppsett, fortsatt veldig fornøyd med dem.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Koselig at du fant Era 1 Sonydude. Den er min første planar. Jogga til butikken med den i dag med min kjære Ibasso DX300 som lar meg ta gode sett ut. De slår godt fra seg, og jeg er ikke enig med CMA fyren som mener de er baby Aryas. Jeg syns de er mer elegante i lyden. Smidige og myke, men man hører jo på forskjellig utstyr.
    Har også HiFiMan Edition XS HT som låter veldig bra på min Audio-GD NFB-1amp når de får litt varme i seg. Er enig at Quad ERA-1 låter litt mer smidig
    og litt mykere en min HiFiMan Edition XS HT.
    Audio-GD.jpg
    også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn