Quistens Lo-Fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Det lille tweaket mitt istad med å koble direkte kan sammenlignes med å ratte en turbobil med fjuskende turbotrykk som blir rettet på.

    Focalene følger lekende lett opp den økte detaljeringsgraden og dynamikken.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Da har jeg fått kjørt noe mer timer med kablet lydoverføring fra iPAd til ampen.

    Lo-Fi har blitt til Hi-Fi.

    Lyden har fått en "hodetelefon-lyd" tilnærming. Mer nærhet til musikken, åpnere og mer naturlig. Liker dette svært godt.

    Eneste jeg "savner" er en større lydvegg / breiere scene, og luftigere diskant om jeg skal pirke på noe.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Byttesyken holdes meget godt i sjakk for tiden.

    Hva skal man nå ta seg til, ølforum ?
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Se der, endelig skulle det komme litt tester av den. Er meget enig i beskrivelsen som gis av den, og for meg var den litt i samme land som Dayens ; Musikalsk, lettflytelig og detaljert uten og være overfokusert, Marantzen tok det bare et par steg videre.

    Pakken med Marantzen og disse Focal høyttalerne har ført til at det brått stoppet opp her i tråden.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Se der, endelig skulle det komme litt tester av den. Er meget enig i beskrivelsen som gis av den, og for meg var den litt i samme land som Dayens ; Musikalsk, lettflytelig og detaljert uten og være overfokusert, Marantzen tok det bare et par steg videre.

    Pakken med Marantzen og disse Focal høyttalerne har ført til at det brått stoppet opp her i tråden.
    Ja du byttet jo høyttalere i reneste "X-Cell-stil" tidligere, men målet med bytter er jo å finne det man er ute etter, så at du er kommet dit må jo føles bra :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Såså... you should never use the lords name in vain ;)

    Godt man føler seg ferdig med den værste runddansen :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Såså... you should never use the lords name in vain ;)

    Godt man føler seg ferdig med den værste runddansen :)
    Hehe, var ikke vondt ment, men er vel ikke direkte feil å si at du er glad i å bytte og teste nytt utstyr? ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Såså... you should never use the lords name in vain ;)

    Godt man føler seg ferdig med den værste runddansen :)
    Hehe, var ikke vondt ment, men er vel ikke direkte feil å si at du er glad i å bytte og teste nytt utstyr? ;)
    hehe, tolket det overhode ikke vondt heller ;) nei har vært veldi gla i det :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Se der, endelig skulle det komme litt tester av den. Er meget enig i beskrivelsen som gis av den, og for meg var den litt i samme land som Dayens ; Musikalsk, lettflytelig og detaljert uten og være overfokusert, Marantzen tok det bare et par steg videre.

    Pakken med Marantzen og disse Focal høyttalerne har ført til at det brått stoppet opp her i tråden.
    Ja du byttet jo høyttalere i reneste "X-Cell-stil" tidligere, men målet med bytter er jo å finne det man er ute etter, så at du er kommet dit må jo føles bra :)
    Joah, var godt på kjøre en stund. Medregnet AVForum dagene er jeg vel oppe i 25-30 par med brølekasser på samvittigheten.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Jeg holder stand ja. Titter jo rundt å ser hva som rører seg av produkter / tilbud etc. Men jeg ser ikke helt hva som egentlig kan være så mye bedre for meg og mine ører.

    Er vel bare en fordømt bra allround rigg perfekt etter mine preferanser som får meg til å kose meg med musikk å ikke tenke så veldig mye mer på hi-fi lenger. Med en alt-i-en boks så er det jo bare plug and play og null tweak muligheter anyways.

    Blitt en kjedelig kar jeg :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Star Wars : Rogue One + Klipsch !

    IMG_3948.jpg


    Har disse klipschene enda, lite napp når de annonseres for salg så de kobles opp avogtil. Sepsielt morro til film og jeg har ikke sett en god star wars film siden de første 3 jeg vokste opp med i tenårene. Virker som Klipshene har fått "satt" seg noe selv om de totalt sett har ekstremt lite driftstimer iforholdt til hvor lenge jeg har hatt de.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Jeg er død ! :D

    Skrev vel litt tidligere om HiFi i jobb sammenheng. Jobben er nå ferdig og anlegget satt opp. Vi snakker noen mill for riggen her med Ayon og Piega komponenter. Har blitt invitert til lytt, enda ikke kommet så langt.

    Av specs er det lakt opp separate 6mm skjermet reyflex kabler til pre og monoblokker. Sikret med 16A C sikring og med finvern. Det var en stund snakk om online UPS men ble avvist av importør / konstuktør.

    Kunden er forøvrig ekstremt fornøyd med riggen da hele rommet også er akustikk behandlet (perforert gips) I tillegg inneholder riggen prosjektor, gigantisk lærret og sjulte surroundhøyttalere. Og et smarthus system som styrer det meste.

    Veldig kult prosjekt for meg å ha på jobb, er nok one of a kind. :)

    IMG_0924.jpg
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden!

    Lever du, Quisten? Ser du la ut siste innlegg i denne tråden i slutten av juli. Såpass fersk aktivitet indikerer at du er innom her i ny og ned som passiv observatør :)

    Selger unna Behringer-gjengen min nå noe vemodig pga. flytting og frykt for plassmangel. Studentlivet ass.
    - Hadde de hatt B&O eller B&W-logo i front med noe flott treverk hadde de fått toppkarakter i alt av HiFi-tidskrifter, og vært solgt for lengst! Sånn er det når man har et morro med såkalt utradisjonell "HiFi, I guess :rolleyes:

    Plasmaen tok kvelden og importør får ikke tak i deler, så nå blir det 75" snart. Recieveren er også solgt. Kanskje jeg ender opp med en liten rørforsterker igjen? I så fall krysser jeg fingrene for at i hvert fall et av Behringer-parene ikke blir solgt! Men igjen: alt kan kjøpes igjen ved et senere tidspunkt..
     
    Sist redigert:

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    @Novus

    Stille observatør, fult i live !!

    Sysler nesten mer med hifi på jobb nå enn hjemme. Bygd en kino for en kunde og ferdig stilt et smarthus med tung hifi bit som er dryppet litt om i overstående innlegg. Ble invitert på vin og lytt der i forrige uke. Ganske flott opplevelse, men om det var verdt alle pengene er jeg litt usikker på.

    Ser du selger unna kinoen, du får finne deg noe litt enklere og mindre. Men ser du ikke går ned på bildestørrelsen :p

    Egen rigg står her enda, men bruker nesten min sonos play 1 på badet mest for tiden. Holder på å selger unna litt, å sikler litt på annet fransk i det sjulte.
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    @Novus

    Stille observatør, fult i live !!

    Sysler nesten mer med hifi på jobb nå enn hjemme. Bygd en kino for en kunde og ferdig stilt et smarthus med tung hifi bit som er dryppet litt om i overstående innlegg. Ble invitert på vin og lytt der i forrige uke. Ganske flott opplevelse, men om det var verdt alle pengene er jeg litt usikker på.

    Ser du selger unna kinoen, du får finne deg noe litt enklere og mindre. Men ser du ikke går ned på bildestørrelsen :p

    Egen rigg står her enda, men bruker nesten min sonos play 1 på badet mest for tiden. Holder på å selger unna litt, å sikler litt på annet fransk i det sjulte.
    Der var du, ja! Kan tenke meg at det er en spesiell opplevelse med noe så dyrt. Litt (veldig) snobbete, men ikke noe man ser eller hører ofte.

    Her er det litt frem og tilbake-som vanlig (merk: for 2 år siden og før). Vurderer nå plutselig å droppe tv for en stund, og skaffe en liten rørforsterker (Dared Mars). Ser lite film og serier om dagen, men spiller mye vinyl og spotify. Kan ha noe med fulltidsstudie og krevende deltidsjobb å gjøre. Deilig å bare slappe av uten en skjerm som tar fokuset på kveldstid også.

    Siden Behringer-klenodiumene er så tungsolgte vurderer jeg også å lage noen kule og retro kabinetter til de med litt Klipsch-Heresyinspirert look. Høy nissefaktor? Kanskje.... men elsker lyden i de. Mindre fysisk størrelse, hmm, vært inne på det, men liker følelsen av dynamikke og mye luft i sving fra store elementer. Unødvendig? Kanskje. Placebo? Kanskje. Mye bruk av "kanskje" sier du, men føler det passer med mye i denne hobbyen.

    Annet fransk altså? Spennende!
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Lenge siden sist !!! Jeg lever !!!!!

    Jeg har "slutta" med hi-fi, å fått meg en slik :cool:

    IMG_5630.jpg


    Har den senere tid tatt meg i å høre mer indirekte på musikk, jeg nilytter ikke lenger i sweetspot. Har også kost meg mye med en enkel sonos play 1 på badet / kjøkkenet som bakgrunnsradio. Enkeltheten appelerer til meg.

    Devialet Phantom Gold fikk jeg oppleve for første gang da min bror som ikke bryr seg så mye om lyd, plutselig klinte til å kjøpte et stereo oppsett. Har tilbrakt en del timer med dette å det er lenge siden jeg har fått en "opplevelse" av hi-fi relatert utstyr. Kanskje mye fasinert av størrelsen ?

    Vært litt i tenkeboksen, jeg liker jo design, minimalisme, enkelthet. Så da slo jeg til på en solo Phantom Gold for test.

    Stikkord om lyden : Tilstedeværesle, Kontroll, Mektig, Flinkis-lyd. (Tatt i betraktning at dette er en lyd-statu såklart)

    Har aldri hatt så brutal, mektig og på samme tid kontrolert bass / kraft i et "anlegg" før. Og på samme tid den utsøkt detaljeringsgraden. At det kommer så mye lyd utav noe så lite er helt hinsides sinnsykt.

    Er i testfasen for om dette funker for meg og dette rommet. Noe uvant å ha så mye ekstra fylde / komplett lyd iforholdt til tidligere hvor jeg bare har fått en illusjon av dybden hvorpå her er den fult ut eksisterende.

    Edit : Moderert litt retningen på dette innlegget da man ofte kan være litt rask på avtrekkeren ved de første lytteseansene.
     
    Sist redigert:

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Livet med "R2D2"

    R2D2 er altså kallenavnet en kjenning gav min 1stk Devialet Phantom Gold når han så bilde av den. (bilde over i forrige innlegg)

    Det har vært både morsomt, men også furstrerende med denne skapningen i hus. Først ble jeg "blown away" av hvor mye kraft det bor i denne kulen. Milde skaper, ingen av mine over 10 par Klipsch er i nærheten av denne dypbassen, helt insides, rett og slett uvirkelig for størrelsen. Vel, meget imponerende, men også fullstendig frustrerende da det såklart blir alt for mye bass for både blokkleiligheten min, og etter min personlige smak.

    Jeg var nok rimelig bestemt på å returnere den, dette gikk bare ikke å ble for mye. Etter ca 10 dager slutta den også å fungere etter en re-boot. Fikk returnert den og avventet litt respons fra salgssted. Da jeg fikk beskjed om at de bare sendte meg en ny enhet, hadde jeg også fått litt tid til å savne den lille rare skapningen. Returskjema var alt fylt ut i returen men jeg tenkte, sjitt au, det er jo litt kult å ha noe sånt i hus, så tilbake var en ny enhet.

    Med ny fungerende enhet på plass begynte litt eksperimentering med plassering for å se om man kunne temme bassen noe. Med kun en enhet i mono, og kun nødvendig å koble til strømkabel var det ekstremt lett å leke med plasseringen. Fant en plassering ganske midt og skrått i rommet som funket. Dette gav stor avstand til vegger. Et ganske fluffy teppe ble også handlet inn til å ha under stuebordet. Plasseringen "fungerte", og gav kanskje noe av den bedre lyden jeg har hatt i rommet. Desverre var ikke dette noe plassering å leve med. Løsningen har blitt å plassere den ved siden av venstre høyttaler av stereoriggen min og kjøre den i "nattmodus" som foreløpig er eneste Eq tilgjengelig som kutter mye under 50hz. I nattmodus gir den en ganske stram og avstemt bass tilsvarende mitt steropar med Focal Aria 906, og man får en lett illusjon av dybden som er i låter, det høres men er godt nedtunet. Funker ganske så greit til blokkleilighet og nabohensyn.

    På noe materiale kan den gjerne virke "tam", men her er vi over på high-end. Det blir presentert god forskjell på hvordan musikk er mikset, og blir presentert deretter. Stereoriggen min merke jeg "sminker" veldig på dette iforholt. Med litt stram bass fra en enhet som spiller langt over evne går jeg så glipp av noe ? Tja, kan diskuteres. Enheten tar det godt igjen med stor "formidlingsevne". All musikk blir flyttet godt frem mot meg som lytter. Det føles litt som å lytte til hornhøyttalere, man sitter på første rekke. Det er også ganske fantastisk og ha et coaxial element, diskant og mellomtone kommer fra samme sted, og gir "sweetspot" hvor enn jeg setter meg i sofaen. Dette er ganske fint når den brukes som bakgrunnsmusikk. Det er en knivskarp klarhet og lyd fra denne enheten. Uten bassport og med et kabinett som er helt dødt gir den omtrent samme lyden som fra et meget godt sett hodetelefoner. På noe matriale er dette fullstendig fengslende, det er så strøkent gjengitt at jeg knapt har hørt bedre. Blir sittende å måpe å bara ta innover meg inntrykkene. På annet materiale så låter det tamt og kjedelig, det er tydelig at noe faktisk kler å få litt kasselyd med på kjøpet, evt mikserne av musikken har hatt for dårlig utstyr ? Lyden er meget detaljert, når noen synger / snakker er det som om personen står der forran kulen. Jeg merker også "varme" i lyden som jeg kjenner igjen fra hodetelefonriggen min med rør. Da jeg kun har en enhet i mono tror jeg at dette også bidrar godt til klarheten. Lyden kommer fra et punkt og ikke to punkter med forskjellig tidsforskyvning. Kan også nevne at jeg har sterkt nedsatt hørsel på venstre øret, så "stereo" er ikke dødsens viktig sånnsett, selv om hjernen min har lært seg å kompansere for det.

    Enheten leverer på alt av materiale. Er det sart og rolig, eller hardt og hurtig, ingen problem. Utsettes den for provoserende bass ler den bare av meg "is that all you got ?" Jeg har eid noen aktive løsninger før, og det har alltid hatt en hvis følelse av umiddelbarhet og korrkthet over seg. Det merkes også at det er mye mer ryddig og fokusert når jeg switcher mellom Phantomen og Stereoriggen som jeg kan gjøre i spotify "on the fly".

    "R2D2" har etterhvert fått mye spilletid, mer enn stereoriggen. Det skjyldes kanskje mye av appstyring og lett tilgjengelighet. Jeg er litt "technohode" og kan fra før av styre både lys og varme i leiligheten, varme i elbil, og sonos på bad fra mobilen, så det var hyggelig å kunne ha radio / musikk lett tilgjengelig i stuen også rett fra mobilen. Jeg er også typen som bruker mye radio / nettradio. Egne housekanaler og faste radioprogrammer på P3 samt BBC Radio 1 konsumeres mye, for god stemning men også for å plukke opp ny musikk. Det hjelper også at denne enheten spiller uforskammelig bra på medium / lavt volum. Så det å slenge seg på soffen å ha den på i bakgrunnen på lavt betyr ikke at man går glipp av noe. Meget flott "formidlingsevne" som nevnt tidligere. Den ser jo også ut som den gjør, elske det eller ei, men jeg synes det er noe estetisk og tøft over det, og noe "ingen" andre har.

    Eneste minuset jeg ser sålangt er jo mangel av stereo, dette gjør seg godt gjeldene på testing av film. Det er også litt tidsforsinkelse i den grunnet all prosseseringen som foregår. Det finnes en "direct mode" med mindre lag, men det er litt knotete å sette opp.

    Da en phantom er en datamaskin så er den jo oppgraderbar. Det har ryktes om mye på diverse fora om firmwareoppdatering, men ting har dratt veldig ut. Jeg tror etterhvert det kommer. Ser for meg flere Eq profiler, roomtuning via microfon på mobil, og diverse annen streamingstøtte.

    Veien videre for meg ? Det er ikke helt godt å si. Men jeg merker allerede at jeg titter på stereoriggen å føler den nå virker gammeldags iforholdt til Phantomen.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    R2D2 kan nok fort være en enkel konkurrent for bekvemmelighet kontra klassisk stereo.. lydmessig er det jo også langt fra dårlig selv om de ikke helt overbeviste meg utenom imponator faktoren over hvor mye de klarer å levere :)

    Syns Bluesound node 2 gjør anlegget meget lett brukt her.. sitter med padden og styrer alt.. volum på preamp stilt opp mot smertenivået også brukes node 2 volumet under der :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Fasinerende produkt med litt muligheter. Har forstått de låter enda bedre korrigert, ROON bruker vist folk med gode resultater til det.

    Jeg digger formidlingsevnen med bassen skrudd ned og på lavt volum. Det er både nabo og ørevenlig.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Ny app og systemopgradering av kulen, med resultatet ; enda bedre lyd.

    Thats a first one, uten å måtte handle noe som helst. Future-Fi er digg azzz !

    IMG_7258.jpg
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Godt å se at det er liv i deg, Quisten! Må jo si meg imponert over den særdeles lave byttetakten siste årene - sier vel litt om hvor godt det du har innfrir dine lydmessige preferanser og bruk. Ingen tvil om at Future-Fi byr på mange muligheter. Lover godt for fremtiden :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Novus

    Jeg har per nå "landet" ja. Er meget fornøyd slik tilstanden er, og er blitt mer en musikklytter en hi-fi lytter.

    Jeg har heller ikke funnet noen produkter som helt matcher det jeg har, så da er det ikke vids å bytte. Eneste som frister er en kule til, evt et steropar med reactor i svart.

    (Joda, finnes jo ting der ute som låter "litt" bedre, men de aller fleste ser jeg har blåsehull i rumpa, som til slutt kneler anyways. Vi phantomboys liker vår "James blake - limit to your love" uten feil)
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Novus

    Jeg har per nå "landet" ja. Er meget fornøyd slik tilstanden er, og er blitt mer en musikklytter en hi-fi lytter.

    Jeg har heller ikke funnet noen produkter som helt matcher det jeg har, så da er det ikke vids å bytte. Eneste som frister er en kule til, evt et steropar med reactor i svart.

    (Joda, finnes jo ting der ute som låter "litt" bedre, men de aller fleste ser jeg har blåsehull i rumpa, som til slutt kneler anyways. Vi phantomboys liker vår "James blake - limit to your love" uten feil)
    "Blåsehull"! Hehe, du får sagt det :p Er jo ganske så kult at man klarer seg med én kule, uten nevneverdig savn. TENK hvor bra det ville blitt med TO!

    En kompis har ën enslig QSC K8.2 monitor. Det låter gull. Forskjellen på design fra disse og Devialet er riktig nok som å sammenligne hufsa fra Mummidalen med Margot Robbie i The Wolf of Wallstreet.. men har vel mye med spredning og lytteglede å gjøre? Tar meg selv i å sitte hos han å ta en kopp kaffe og glemmer stadig vekk at det bare én boks på høyre siden foran meg.

    Kjenner ikke på byttesyken jeg heller, deilig. Lydopplevelsene i fokus, i stedet for å sitte der med notatblokka og kalkisen for å finne ut hva man har råd til ved neste oppgraderingsrunde. Sistevnte er morro, men slitsomt i lengden.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn