Råd ang. valg av ethernet kabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Her er første utkast av Internett, og hvordan det kom til. Legg merke til datoen, det er ganske mange tusen rfc-er som er kommet i etterkant:
    Ja, på den tiden holdt de på å klargjøre Apollo 11 med datidens datamaskiner. Rart et det nå er mer datakraft i en ethernetkabel! Men noe må det være i den, når den er så dyr :cool:
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Skulle akkurat sende et innlegg med svar på en del spørsmål. Men når jeg leser dette innlegget som fullstendig legger føring i forhold til det jeg kritiserer,
    sletter jeg innlegget på 10 linjer og trekker meg ut av debatten.
    Noen nevnte "the b-word", run for the hills!!
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Tilsvarene handler jo ikke om TS eller andre skal få lov å mene noe om anlegget sitt, kabler eller whatever. Det har han full anledning til. Men man kan ikke forlange tilsvar i én bestemt retning. Det er jo meningsløst på et diskusjonsforum. Særlig når det går i mot all kjent vitenskap.
    Flere som har gitt sine svar her har lang erfaring og utdanning innen nettverk og lyd. Disse mener man altså skal holde seg borte fra tråden??

    Hvis jeg hadde stilt disse spørsmålene under, så måtte jeg regne med å få flere svar på at det er umulig. Burde jeg da sette meg i kveruleringsmodus og hevde at jeg synes at det burde da gå an, selv om jeg inrømmer at jeg ikke aner noe som helst om emnet? I tilsvar etter tilsvar og over 700 innlegg?

    1. Jeg ønsker forslag på én subwoofer til min 50 kv store stue. Det må kunne spille ned til 20 Hz med 100 dB + 15 dB headroom. Det eneste jeg krever er at driveren skal være 5" og kassevolum under 10 liter.
    2. Jeg ønsker forslag til en diskant-driver til en bokhylle ht. Det eneste jeg krever er at den skal være større enn 15".
    3. Videre ønsker jeg at høyttaleren skal være rundstrålende fra mellomtone og opp. Det eneste jeg krever er at det skal være et horn som ikke er mindre enn 1 meter.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg synes forslaget til @Høvdingen om en strukturert test var veldig godt men det ble tydeligvis ikke mottatt slik og jeg forstår ikke helt hvorfor.
    Likevel, jeg har lyst til å følge opp dette og dessuten ta deg på ordet @Psybient, og prøve selv.

    Så jeg kjøpte akkurat en slik en:

    Den skiller nettverket galvanisk. Det gjøres forsåvidt allerede gjennom bittesmå skilletrafoer i RJ45-mottaker, men jeg antar denne har større grad av isolasjon. Som produsenten selv sier så er effekten som følger:
    However, high-frequency noise that enters directly into the digital audio device through LAN is very undesirable. This influences purity in the high, which causes the space information to become blurred. The Pink Faun LAN isolator will ensure that the sound is less smudged, making details more audible, providing a better soundstage and a black background which in turn increases the dynamics in an audio system

    Iht til en tidligere tråd som jeg leste skal den iht @Psybient erfaring gi "enda litt mer rom, smooth topp og avslappende presentasjon".
    På samme tråd er det mange som rapporterer tilsvarende forskjeller.

    Det blir spennende å prøve selv.

    Jeg er for ordens skyld professor innen empiriske studier i datateknikk og har alltid hatt et åpent sinn spesielt hvis observasjon avviker fra eksisterende teori, dvs observasjoner som kan bidra til ny/bedre teori, som er veldig spennende. Så lenge eksperimentet har en viss substans, noe det etter min mening har tilstrekkelig grad av her pga støyargumentet.

    Så snart jeg får dingsen i hus kommer jeg til å prøve en del A/B testing først på min dCS DAC. Dette er i tråd med anbefalinger for blindtesting av potensielt små forskjeller, slik at jeg skal få øvd meg til å identifisere enkeltelementer som potensielt skiller A fra B. Dette maksimerer i så fall sjansen for å finne signifikante resultater i en blindtest. Så snart jeg har øvd meg så godt jeg kan og tror at jeg kan høre forskjeller (innbilte eller ikke) vil jeg prøve en blindtest hvor jeg vil forsøke å identifisere de samme forskjellene blindt. Ambisjonen her er altså IKKE å vurdere om A har bedre kvalitet enn B, men kun å evaluere om det er hørbare forskjeller som jeg (og andre) kan identifisere med en viss grad av pålitelighet.

    I første runde blir dette med familien og meg selv som testkaniner.
    Og så vil jeg gjerne invitere folk over for å gjenta testen med mer øvde ører så snart det praktisk lar seg gjøre med Covid og annet shit.

    mvh
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes forslaget til @Høvdingen om en strukturert test var veldig godt men det ble tydeligvis ikke mottatt slik og jeg forstår ikke helt hvorfor.
    Likevel, jeg har lyst til å følge opp dette og dessuten ta deg på ordet @Psybient, og prøve selv.

    Så jeg kjøpte akkurat en slik en:

    Den skiller nettverket galvanisk. Det gjøres forsåvidt allerede gjennom bittesmå skilletrafoer i RJ45-mottaker, men jeg antar denne har større grad av isolasjon. Som produsenten selv sier så er effekten som følger:
    However, high-frequency noise that enters directly into the digital audio device through LAN is very undesirable. This influences purity in the high, which causes the space information to become blurred. The Pink Faun LAN isolator will ensure that the sound is less smudged, making details more audible, providing a better soundstage and a black background which in turn increases the dynamics in an audio system

    Iht til en tidligere tråd som jeg leste skal den iht @Psybient erfaring gi "enda litt mer rom, smooth topp og avslappende presentasjon".
    På samme tråd er det mange som rapporterer tilsvarende forskjeller.

    Det blir spennende å prøve selv.

    Jeg er for ordens skyld professor innen empiriske studier i datateknikk og har alltid hatt et åpent sinn spesielt hvis observasjon avviker fra eksisterende teori, dvs observasjoner som kan bidra til ny/bedre teori, som er veldig spennende. Så lenge eksperimentet har en viss substans, noe det etter min mening har tilstrekkelig grad av her pga støyargumentet.

    Så snart jeg får dingsen i hus kommer jeg til å prøve en del A/B testing først på min dCS DAC. Dette er i tråd med anbefalinger for blindtesting av potensielt små forskjeller, slik at jeg skal få øvd meg til å identifisere enkeltelementer som potensielt skiller A fra B. Dette maksimerer i så fall sjansen for å finne signifikante resultater i en blindtest. Så snart jeg har øvd meg så godt jeg kan og tror at jeg kan høre forskjeller (innbilte eller ikke) vil jeg prøve en blindtest hvor jeg vil forsøke å identifisere de samme forskjellene blindt. Ambisjonen her er altså IKKE å vurdere om A har bedre kvalitet enn B, men kun å evaluere om det er hørbare forskjeller som jeg (og andre) kan identifisere med en viss grad av pålitelighet.

    I første runde blir dette med familien og meg selv som testkaniner.
    Og så vil jeg gjerne invitere folk over for å gjenta testen med mer øvde ører så snart det praktisk lar seg gjøre med Covid og annet shit.

    mvh
    Kanskje, man kan måle hva som kommer ut av høyttalerne også? :unsure: Eller? Uansett lykke til.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Kanskje, man kan måle hva som kommer ut av høyttalerne også? :unsure: Eller? Uansett lykke til.
    Takk for det. Ja jeg kan selvsagt måle gjennom høyttalerne også, men da må forskjellene være ganske store for at skal kunne identifiseres. Målemikrofoner osv er ikke SÅ presise, støygulvet i rommet er ganske høyt osv.
    Jeg kan måle forskjeller når jeg flytter høyttalerne eller mikrofonen et par cm. Jeg har også målt klare forskjeller med forskjellige systematiske variasjoner på akustiske tiltak i rommet osv. Men det kan finnes enda mindre forskjeller enn det, som kanskje likevel er hørbare med gode og fokuserte ører, men som ikke er så lett å se ved målinger gjennom en halvgod mikrofon (i mitt tilfelle en Umik-1).
    Da er det bedre å måle outputen fra selve DACen men jeg har ikke utstyr til det, og virkelig gode måleinstrumenter koster godt over 100 000 kroner. Så jeg tenker det er best å starte med litt seriøs A/B og blindtest.
    Spesielt interessant blir det med sønnen min på 18 år som testsubjekt. Han har *svært* god hørsel og er dessuten meget opptatt av lydkvalitet på egen musikk, og hører klare forskjeller på tonaliteten på mikrofoner og gitarer og kabler som høres ganske like ut for meg :cool:
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg synes forslaget til @Høvdingen om en strukturert test var veldig godt men det ble tydeligvis ikke mottatt slik og jeg forstår ikke helt hvorfor.
    Likevel, jeg har lyst til å følge opp dette og dessuten ta deg på ordet @Psybient, og prøve selv.

    Så jeg kjøpte akkurat en slik en:

    Den skiller nettverket galvanisk. Det gjøres forsåvidt allerede gjennom bittesmå skilletrafoer i RJ45-mottaker, men jeg antar denne har større grad av isolasjon. Som produsenten selv sier så er effekten som følger:
    However, high-frequency noise that enters directly into the digital audio device through LAN is very undesirable. This influences purity in the high, which causes the space information to become blurred. The Pink Faun LAN isolator will ensure that the sound is less smudged, making details more audible, providing a better soundstage and a black background which in turn increases the dynamics in an audio system

    Iht til en tidligere tråd som jeg leste skal den iht @Psybient erfaring gi "enda litt mer rom, smooth topp og avslappende presentasjon".
    På samme tråd er det mange som rapporterer tilsvarende forskjeller.

    Det blir spennende å prøve selv.

    Jeg er for ordens skyld professor innen empiriske studier i datateknikk og har alltid hatt et åpent sinn spesielt hvis observasjon avviker fra eksisterende teori, dvs observasjoner som kan bidra til ny/bedre teori, som er veldig spennende. Så lenge eksperimentet har en viss substans, noe det etter min mening har tilstrekkelig grad av her pga støyargumentet.

    Så snart jeg får dingsen i hus kommer jeg til å prøve en del A/B testing først på min dCS DAC. Dette er i tråd med anbefalinger for blindtesting av potensielt små forskjeller, slik at jeg skal få øvd meg til å identifisere enkeltelementer som potensielt skiller A fra B. Dette maksimerer i så fall sjansen for å finne signifikante resultater i en blindtest. Så snart jeg har øvd meg så godt jeg kan og tror at jeg kan høre forskjeller (innbilte eller ikke) vil jeg prøve en blindtest hvor jeg vil forsøke å identifisere de samme forskjellene blindt. Ambisjonen her er altså IKKE å vurdere om A har bedre kvalitet enn B, men kun å evaluere om det er hørbare forskjeller som jeg (og andre) kan identifisere med en viss grad av pålitelighet.

    I første runde blir dette med familien og meg selv som testkaniner.
    Og så vil jeg gjerne invitere folk over for å gjenta testen med mer øvde ører så snart det praktisk lar seg gjøre med Covid og annet shit.

    mvh
    Fikk melding om referanse til mitt nick, og siden du skal gjøre en test med produkt jeg snakker positivt om, gjør jeg deg oppmersom på at Pink Faun er testet her i enden av kjeden beskrevet i post over. Der beskriver jeg at switch og kabel fra switch til streamer utgjør størst forskjell, og at forskjellen med Pink Faun ikke er sjokkerende, med det er riktig at jeg beskrev den med de ordene du bruker i posten.
    Så hvordan den fungerer i enden av en uskjermet? kabel er vanskelig å si i forhold til hvordan testing var her.
    Input på dCS er implementert på en annen måte enn min Marantz ND 8006, så resultatene kan sikkert være annerledes enn på min Marantz.
    Har lest det om dCS Bartok, at kjeden upstream har mindre å si. Se hvordan anmelder har satt det opp og beskriver ethernet:

    Leste mail nå jeg skrev til Jord fra Pink Faun at Isolatoren tok tid å spille inn.
    Dette vet jeg folk fnyser av, men selv digitale kabler, re-klokkere, switch'r og lignende har jeg erfart dette med.
    Her snakker Hans BeekHuyzen om forbedringer i den digitale kjeden, og nevner også Pink Faun:

    Håper at du kjøpte produktet av nysgjerrighet for å forbedre lyden, og at ikke pengene blir bortkastet.
    Prøv gjerne produktet over en lengre periode etter A/B testing og blindtesting, og sjekk om du merker noe da du tar den ut da.
    Lykke til!:)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Nå var det vel en eller annen som hadde spilt 60 timer musikk i løpet av en 14 dagers periode for å kunne detektere forskjell på ethernetkabel, eller var det switch. Tidkrevende dette forsøket ditt.

    :rolleyes::)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Nå var det vel en eller annen som hadde spilt 60 timer musikk i løpet av en 14 dagers periode for å kunne detektere forskjell på ethernetkabel, eller var det switch. Tidkrevende dette forsøket ditt.

    :rolleyes::)
    Nei, du kan gjøre raske A/B tester, og si stopp der. Men hvis du allikevel har kjøpt det, prøv det over lengre periode, og ta det ut da, da merker man umiddelbar forskjell. Man får ikke noe inntrykk av produktet før man spiller gjennom hele album, over tid, det gjelder ikke digitale dingser men alt av utstyr.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tok bort noen få innlegg på siste siden her, og jeg har vel allerede oppfordret til saklig diskusjon.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Håper at du kjøpte produktet av nysgjerrighet for å forbedre lyden, og at ikke pengene blir bortkastet.
    Prøv gjerne produktet over en lengre periode etter A/B testing og blindtesting, og sjekk om du merker noe da du tar den ut da.
    Lykke til!:)
    Ja jeg er generelt nysgjerrig på alt innen hifi, så det er ikke bortkastet uansett.. Et eksperiment med en Anzus switch til 125 000 derimot ville nok krevd litt mer idealisme enn jeg har :) Som du påpeker, jeg kan også prøve på litt mindre "high-end" utstyr enn dCS, har også en microRendu streamer, flere billige blueray-spillere (Oppo 205, Sony, Samsung) og en Lyngdorf MP-50 pre-pro som kan prøves.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ja jeg er generelt nysgjerrig på alt innen hifi, så det er ikke bortkastet uansett.. Et eksperiment med en Anzus switch til 125 000 derimot ville nok krevd litt mer idealisme enn jeg har :) Som du påpeker, jeg kan også prøve på litt mindre "high-end" utstyr enn dCS, har også en microRendu streamer, flere billige blueray-spillere (Oppo 205, Sony, Samsung) og en Lyngdorf MP-50 pre-pro som kan prøves.
    Legger ut en melding til. Hvis det er mer sender jeg PM.
    Testet akkurat med og uten Pink Faun igjen. Den er klart å foretrekke.
    Jeg tester Loreena McKennitt men låta "Dantes Prayer".
    Koret som er i åpningen av låta er lenger bak i lydbildet med Pink Faun.
    Kan bruke samme beskrivelse som i teksten over. Mindre anstrengt og frempå.
    Test gjerne låta Dantes Prayer med referanse til koret for dybdeperspektiv.

    Edit:
    Har nå testet videre med og uten Pink Faun på flere låter med akustisk og elektronisk musikk og jeg hører forskjellen på alle låter.
    Så jeg er spent på hva du kommer frem til av resultater!

    Edit:
    Nå har jeg også testet Pink Faun i enden av en vanlig uskjermet nettverkskabel uten bruk av switch'n. Er forskjell på lyden da og, så da trenger du ikke prøve den med noen skjermede kabler😊
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    [
    Nå går jeg og legger meg uten mat, så kan dere bare ha det så godt, og tenke over hvordan dere har oppført dere...

    Vis vedlegget 699227
    .. og der forsvant min respekt for deg som faglig sterk bidragsyter her på forumet.
    Det står stor respekt av din og andres faglige kunnskap og bidrag her på forumet, men dere bør som bransjeaktører antakeligvis holde dere for gode for flåsete og latterliggjørende kommentarer som dette hvis dere vil bli tatt mer seriøst enn oss andre som ikke har skjønt eller vil skjønne noe som helst.

    Tenk deg hvis jeg i min rolle som tannlege skulle latterliggjøre mine pasienter/kunder eller slenge kommentarer som er i nærheten av å likne på det du sier her i det de går ut døra.
    Som en som har peiling på tenner har jeg ikke behov for å si noe annet enn den enkle sannhet eller fremme vitenskapelige fakta i en diskusjon om tenner. Dette er ikke en argumentasjonskonkurranse som skal vinnes

    Jeg leser gjennom mye av det dere skriver og bidrar med her på forumet i et forsøk på å bli klokere. Når jeg leser kommentarer som dette tenker jeg at også du kun er en av alle de andre som er med i en evig pissekonkurranse hvor det handler mer om å latterliggjøre motparten enn ditt selvproklamerte edle motiv å opplyse verden.

    Hvis forumet mister de seriøse debattantene er det kun søppel igjen.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    [

    .. og der forsvant min respekt for deg som faglig sterk bidragsyter her på forumet.
    Det står stor respekt av din og andres faglige kunnskap og bidrag her på forumet, men dere bør som bransjeaktører antakeligvis holde dere for gode for flåsete og latterliggjørende kommentarer som dette hvis dere vil bli tatt mer seriøst enn oss andre som ikke har skjønt eller vil skjønne noe som helst.

    Tenk deg hvis jeg i min rolle som tannlege skulle latterliggjøre mine pasienter/kunder eller slenge kommentarer som er i nærheten av å likne på det du sier her i det de går ut døra.
    Som en som har peiling på tenner har jeg ikke behov for å si noe annet enn den enkle sannhet eller fremme vitenskapelige fakta i en diskusjon om tenner. Dette er ikke en argumentasjonskonkurranse som skal vinnes

    Jeg leser gjennom mye av det dere skriver og bidrar med her på forumet i et forsøk på å bli klokere. Når jeg leser kommentarer som dette tenker jeg at også du kun er en av alle de andre som er med i en evig pissekonkurranse hvor det handler mer om å latterliggjøre motparten enn ditt selvproklamerte edle motiv å opplyse verden.

    Hvis forumet mister de seriøse debattantene er det kun søppel igjen.
    Kunne ikke si meg mere enig en det du skriver her ,
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.030
    Sted
    Oslo
    [

    .. og der forsvant min respekt for deg som faglig sterk bidragsyter her på forumet.
    Det står stor respekt av din og andres faglige kunnskap og bidrag her på forumet, men dere bør som bransjeaktører antakeligvis holde dere for gode for flåsete og latterliggjørende kommentarer som dette hvis dere vil bli tatt mer seriøst enn oss andre som ikke har skjønt eller vil skjønne noe som helst.

    Tenk deg hvis jeg i min rolle som tannlege skulle latterliggjøre mine pasienter/kunder eller slenge kommentarer som er i nærheten av å likne på det du sier her i det de går ut døra.
    Som en som har peiling på tenner har jeg ikke behov for å si noe annet enn den enkle sannhet eller fremme vitenskapelige fakta i en diskusjon om tenner. Dette er ikke en argumentasjonskonkurranse som skal vinnes

    Jeg leser gjennom mye av det dere skriver og bidrar med her på forumet i et forsøk på å bli klokere. Når jeg leser kommentarer som dette tenker jeg at også du kun er en av alle de andre som er med i en evig pissekonkurranse hvor det handler mer om å latterliggjøre motparten enn ditt selvproklamerte edle motiv å opplyse verden.

    Hvis forumet mister de seriøse debattantene er det kun søppel igjen.
    Jeg håper min tannlege hadde gitt tydelig beskjed hvis jeg påstod at skifte av vannrørene ville ha vesentlig effekt på antallet hull i tennene.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Jeg håper min tannlege hadde gitt tydelig beskjed hvis jeg påstod at skifte av vannrørene ville ha vesentlig effekt på antallet hull i tennene.
    Les innlegget jeg svarte på, som forøvrig ble slettet av moderator fordi det var usaklig/ufint
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leste det, og dette var min kommentar.
    Ok. Hvis jeg var tannlegen din ville jeg fortalt deg at dine vannrør høyst sannsynlig ikke har noen innvirkning på antall hull i tennene, med mindre de jevnlig impregneres med fluor. Jeg ville derimot IKKE slengt en spydig kommentar om at du oppførte deg som et sutrete barn som nektet å spise før du skulle legge seg samme kveld fordi du ikke trodde på mitt utsagn. Innlegget som ble skrevet av @Snickers-is inneholdt et bilde av et gråtende barn sammen med kommentaren jeg siterte.

    edit trykkleif
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er én ting jeg ikke skjønner i denne sammenhengen - en av kablene som er omtalt koster 9.000kr for 1 meter. Jeg har ikke sett noen påstander om spesielt kostbare råvarer, det henvises kun til teknologi. Når en kabel som inneholder materialer til en tier eller to plutselig koster 9.000kr, bør man ikke da stille ekstreme krav til dokumentasjon fra produsent? For hva kan forsvare en sånn pris? Ofte kan det være R&D, men da skulle det også være mulig å fremvise troverdig dokumentasjon som kan forklare og forsvare både all research og utvikling som ligger bak og ikke minst bør det endelige sluttresultatet kunne dokumenteres.

    Jeg er åpen for at mange har bedre hørsel enn meg, men finner det underlig at selv dere som mener å høre store forskjeller ikke stiller krav til dem som tar en råvare, pakker den pent inn og ganger opp utsalgsprisen med noen tusen.

    Uavhengig av ståsted, ører og referanser burde man kunne forvente et minimum av dokumentasjon.

    For meg minner dette om homøopatiske legemidler, som det virker som må vannes ut for å få skikkelig effekt.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.030
    Sted
    Oslo
    Ok. Hvis jeg var tannlegen din ville jeg fortalt deg at dine vannrør høyst sannsynlig ikke har noen innvirkning på antall hull i tennene, med mindre de jevnlig impregneres med fluor. Jeg ville derimot IKKE slengt en spydig kommentar om at du oppførte deg som et sutrete barn som nektet å spise før du skulle legge seg samme kveld fordi du ikke trodde på mitt utsagn. Innlegget som ble skrevet av @Snickers-is inneholdt et bilde av et gråtende barn sammen med kommentaren jeg siterte.

    edit trykkleif
    Min erfaring med folk som har bestemt seg er at de ser på ethvert motargument som mer fornærmende enn berikende. Jeg ville håper på at min tannlege ville tatt sjansen på å motsi meg, uansett hvor "spydig" jeg ville oppfattet den beskjeden.

    PS: Har du reflektert over at de samme som anser enhver opplevd erfaring som en objektiv sannhet også anser enhver oppfattet fornærmelse på samme måte?
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring med folk som har bestemt seg er at de ser på ethvert motargument som mer fornærmende enn berikende. Jeg ville håper på at min tannlege ville tatt sjansen på å motsi meg, uansett hvor "spydig" jeg ville oppfattet den beskjeden.
    Det er ingen grunn til å være spydig for å gi saklig informasjon rundt hull i tennene. Jeg har fortalt deg at jeg ville ha motsagt deg i ditt eksempel.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Innlegget som ble skrevet av @Snickers-is inneholdt et bilde av et gråtende barn sammen med kommentaren jeg siterte.
    Etter reaksjonene å dømme skulle en tro han benektet Holocaust eller noe slikt. Greit nok at innlegget til @Snickers-is ikke akkurat bidro til å senke konfliktnivået her, men innlegget han kommenterte var av typen "nå tar jeg ballen min med meg og går hjem", så helt upassende var nå ikke svaret. Trusselen om å trekke seg ut av tråden var forøvrig av den tomme typen viste det seg.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Tilsvarene handler jo ikke om TS eller andre skal få lov å mene noe om anlegget sitt, kabler eller whatever. Det har han full anledning til. Men man kan ikke forlange tilsvar i én bestemt retning. Det er jo meningsløst på et diskusjonsforum. Særlig når det går i mot all kjent vitenskap.
    Flere som har gitt sine svar her har lang erfaring og utdanning innen nettverk og lyd. Disse mener man altså skal holde seg borte fra tråden??

    Hvis jeg hadde stilt disse spørsmålene under, så måtte jeg regne med å få flere svar på at det er umulig. Burde jeg da sette meg i kveruleringsmodus og hevde at jeg synes at det burde da gå an, selv om jeg inrømmer at jeg ikke aner noe som helst om emnet? I tilsvar etter tilsvar og over 700 innlegg?

    1. Jeg ønsker forslag på én subwoofer til min 50 kv store stue. Det må kunne spille ned til 20 Hz med 100 dB + 15 dB headroom. Det eneste jeg krever er at driveren skal være 5" og kassevolum under 10 liter.
    2. Jeg ønsker forslag til en diskant-driver til en bokhylle ht. Det eneste jeg krever er at den skal være større enn 15".
    3. Videre ønsker jeg at høyttaleren skal være rundstrålende fra mellomtone og opp. Det eneste jeg krever er at det skal være et horn som ikke er mindre enn 1 meter.
    Trikset er da å la være å svare slik at tråden kommer lenger og lenger ned og vekk og ut av ditt åsyn
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    PS: Har du reflektert over at de samme som anser enhver opplevd erfaring som en objektiv sannhet også anser enhver oppfattet fornærmelse på samme måte?
    Les mitt første innlegg igjen, uten brillene til en fornærmet.
    Over og ut :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.030
    Sted
    Oslo
    Det er ingen grunn til å være spydig for å gi saklig informasjon rundt hull i tennene. Jeg har fortalt deg at jeg ville ha motsagt deg i ditt eksempel.
    I denne tråden har en saklig påpeking av teknologiske fakta blitt oppfattet som spydig og negativ.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    I denne tråden har en saklig påpeking av teknologiske fakta blitt oppfattet som spydig og negativ.
    .. og nettopp det er grunnen til at seriøse bransjeaktører bør ligge langt unna spydigheter.
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    241
    I denne tråden har en saklig påpeking av teknologiske fakta blitt oppfattet som spydig og negativ.
    Da er det kanskje slik at den normale sjargongen her på sentralen er sånn at det er vanskelig å skille mellom saklig påpeking av fakta i beste mening, og det å tilsløre samme innhold i noe som kan oppfattes som spydig og negativt?
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Trikset er da å la være å svare slik at tråden kommer lenger og lenger ned og vekk og ut av ditt åsyn
    Hvorfor mener du at tråden skal ut av mitt åsyn??
    Og hvis dette "trikset" er så fantastisk, hvorfor benytter ikke du deg av den?

    Jeg ser at bransjeaktører har fått kritikk for å involvere seg i tråden (noe jeg forøvrig er uenig i), men disse har i det minste hatt et poeng.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor mener du at tråden skal ut av mitt åsyn??
    Og hvis dette "trikset" er så fantastisk, hvorfor benytter ikke du deg av den?

    Jeg ser at bransjeaktører har fått kritikk for å involvere seg i tråden (noe jeg forøvrig er uenig i), men disse har i det minste hatt et poeng.
    Beklager, stryk det med "ditt åsyn"

    Takk for korreksjon :)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor mener du at tråden skal ut av mitt åsyn??
    Og hvis dette "trikset" er så fantastisk, hvorfor benytter ikke du deg av den?

    Jeg ser at bransjeaktører har fått kritikk for å involvere seg i tråden (noe jeg forøvrig er uenig i), men disse har i det minste hatt et poeng.
    Det er vel ikke kritikk for å involvere seg, men hvordan. :)
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, stryk det med "ditt åsyn"

    Takk for korreksjon :)
    OK, jag bjudar på korreksjonen! :)

    Men når vi tar bort "ditt åsyn", så gjenstår " Trikset er da å la være å svare slik at tråden kommer lenger og lenger ned ".
    Med det skulle man tro at du mente at tråden burde dø ut, men av en eller annen grunn, så tror jeg ikke det var det du mente? Kunne vært greit med en oppklaring av hva du mener (Om tråden og nettverkskabler generelt). Det kunne vært opplysende på flere måter.

    Det har vært et par stykker som har vært ganske så tydelige på hva de mener om dette temaet. Det har vært veldig grundig forklart hvordan det slikt fungerer, både av produktutviklere og nettverksekspertise. Så har det også vært slik at noen av svarene etterhvert har blitt litt flåsete. Men jeg skjønner frustrasjonen når folk som kan dette bruker av sin tid til å forklare sammenhenger og deler sin kompetanse, blir avspist med "jeg bryr meg ikke"- eller på godt norsk, det driter jeg i .

    Uansett, mitt hovedpoeng var at alle har rett på sin mening, men ikke noen rett til at disse skal forbli ubesvart.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    OK, jag bjudar på korreksjonen! :)

    Men når vi tar bort "ditt åsyn", så gjenstår " Trikset er da å la være å svare slik at tråden kommer lenger og lenger ned ".
    Med det skulle man tro at du mente at tråden burde dø ut, men av en eller annen grunn, så tror jeg ikke det var det du mente? Kunne vært greit med en oppklaring av hva du mener (Om tråden og nettverkskabler generelt). Det kunne vært opplysende på flere måter.

    Det har vært et par stykker som har vært ganske så tydelige på hva de mener om dette temaet. Det har vært veldig grundig forklart hvordan det slikt fungerer, både av produktutviklere og nettverksekspertise. Så har det også vært slik at noen av svarene etterhvert har blitt litt flåsete. Men jeg skjønner frustrasjonen når folk som kan dette bruker av sin tid til å forklare sammenhenger og deler sin kompetanse, blir avspist med "jeg bryr meg ikke"- eller på godt norsk, det driter jeg i .

    Uansett, mitt hovedpoeng var at alle har rett på sin mening, men ikke noen rett til at disse skal forbli ubesvart.
    Hvis lyden blir bedre som det er forklart av noen kan jo ikke de som kan dette forklare hvordan når de ikke tror på det som blir sagt. De vet altså ikke og tror heller ikke på at lyden blir bedre. Og du forstår ikke hvorfor de som hører at lyden blir bedre ikke hører på de som ikke tror på at lyden blir bedre?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hvis lyden blir bedre som det er forklart av noen kan jo ikke de som kan dette forklare hvordan når de ikke tror på det som blir sagt. De vet altså ikke og tror heller ikke på at lyden blir bedre. Og du forstår ikke hvorfor de som hører at lyden blir bedre ikke hører på de som ikke tror på at lyden blir bedre?

    Ingen vet om lyden faktisk blir bedre fordi de som mener at lyden blir bedre nekter å lytte på en slik måte at man kan si noe fornuftig om det...
    Men teorien tilsier at lyden ikke blir bedre og det får gjelde til det motsatte er bevist.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hvis lyden blir bedre som det er forklart av noen kan jo ikke de som kan dette forklare hvordan når de ikke tror på det som blir sagt.
    Selv om noen har hevdet at lyden blir bedre er ikke det det samme som at vi har slått fast hinsides en hver rimelig tvil at lyden faktisk blir bedre, eller over hodet endret.

    Slik det ser ut nå er det en massiv overvekt av data som tilsier at dette ikke stemmer.

    Lydbransjen er omkring 145 år gammel. Hver gang vi har gjort fremskritt har vi gjort dette fordi vi hadde en idé om hva vi kunne forbedre. Det betyr ikke at vi ikke har hatt feil og forvrengningsfenomener vi ikke har kjent til, eller for den saks skyld at vi ikke har det i dag, men vi har aldri klart å forbedre noe av dette uten en ganske klar idé om hvilket problem vi skal løse, hvordan dette virker rent mekanisk eller elektrisk, og ikke minst, at vi har utviklet en godt forstått teknisk løsning for å løse dette. Det har med andre ord aldri skjedd at vi har fått en innovasjon ved noe som minner om et uhell, eller ved flaks.

    Det finnes ingen holdbare hypoteser for hva vi kan forbedre med en nettverkskabel i hifisammenheng. Med holdbar, mener jeg at den er forankret i virkemåten til nettverksoverføring, at den er formulert på en måte som gjør at den kan forankres i vår forståelse av elektriske kretser, og at den viser enten hvordan vi har oversett noe viktig. Den kunne også vise et ukjent problem eller forvrengningsfenomen, uten at man har løsningen, den kunne vise et kjent problem innen nettverksinfrastruktur som har relevans for audio, eller den kunne vise hvordan en mye brukt kretsløsning for audioprodukter forårsaker et problem når det kombineres med nettverksutstyr.

    Med andre ord, skal vi ha noe å gå ut i fra må det være enten en kontrollert test som viser at noe skjer med lyden, eller en faglig velfundert forklaring på en bestemt problemstilling som kan ha relevans.

    Siden vi ikke tidligere har fått resultater når vi har lett etter mystiske forvrengningsfenomener eller kryptiske støykilder, og vi heller aldri har klart å verifisere slikt i kontrollerte blindtester gjennom 145 år er det liten grunn til å tro at dette kommer til å skje denne gangen heller.

    Og ja, jeg er bransjemann. Det betyr at jeg jobber i den bransjen som utvikler lydprodukter. Denne bransjen driver ikke med nettverkskabler eller nettverksswitcher, og det er det gode grunner til. Den bransjen som driver med slikt er en helt annen bransje som jeg ikke har noen som helst tilhørighet til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn