Råd ang. valg av ethernet kabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.207
    Sted
    Langesund
    Den andre bransjen har definitivt ikke noe med utvikling i "lydens tjeneste". Bruker mye penger og energi på å utvikle finurlige ting som kan lure penger av naive og lettlurte folk med påstått hørsel som romvesener. Og når de blir konfrontert med at det kanskje er lurt å etterprøve med enkle blindtester, dytter de ansvaret over på vitenskapen for å bevise at de hører feil. Perfekte individer for bransjen som ler høyt og gnir seg i hendene på vei til banken.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    La nå gutta som hører forskjell på Ethernet kabler og internet switcher få holde på med sitt. Heldige er dem som hører forskjeller! La dem også få predikere sitt budskap her inne på forumet uten at andre blander seg inn. Av og til hender det jo at vitenskapen tar feil og at fysikken feiler.

    Hysj................. der prompet en ape i amazonas.

    -BB-
    Siden jeg er så gammel at jeg husker core memory, så skal jeg nå overføre all musikklagring til core memory.
    Det senker støygulvet, fremmer perspektiv og fjerner flass.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    La nå gutta som hører forskjell på Ethernet kabler og internet switcher få holde på med sitt. Heldige er dem som hører forskjeller! La dem også få predikere sitt budskap her inne på forumet uten at andre blander seg inn. Av og til hender det jo at vitenskapen tar feil og at fysikken feiler.

    Hysj................. der prompet en ape i amazonas.

    -BB-
    Problemet er bare at disse platinaørene skremmer nye "rekrutter" med alt de må ha for å i det hele tatt kunne spille av et musikkstykke. Unge mennesker tør ikke/orker ikke/har ikke råd til å styre med nettverkskabler, switcher og allverden lurium før de endelig kan sette seg ned for å lytte til favorittmusikken. Da er det mye enklere, og billigere, med en Sonos.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Problemet er bare at disse platinaørene skremmer nye "rekrutter" med alt de må ha for å i det hele tatt kunne spille av et musikkstykke. Unge mennesker tør ikke/orker ikke/har ikke råd til å styre med nettverkskabler, switcher og allverden lurium før de endelig kan sette seg ned for å lytte til favorittmusikken. Da er det mye enklere, og billigere, med en Sonos.
    Jeg er bare delvis enig i det du skriver. Manglende rekruttering er en bransjeutfordring fremfor noe annet. At vi diskuterer uvesentlige ting her på sentralen er et tegn i tiden og vil ikke bidra til noe i hverken den ene eller den andre retningen.

    Vi kan forsøke å endre generasjoners brukervaner men er redd vi kommer til kort. Content providers som Spotify, Netflix osv har forlengst vunnet den kampen. Vi kan derimot prøve å påvirke i den ene eller den andre retningen og jeg gjorde et forsøk på det i helgen. To tenåringsjenter fikk fri tilgang til TV rommet hvor jeg ga dem valg mellom å bli paralysert av TV eller koble seg på anlegget og lytte til musikk. Til min overraskelse valgte dem musikk og jeg viste dem hvordan dem kunne koble telefonene sine på DAC`n. Lukket døren etter meg og det tok ikke lang tid før listemusikken dundret fra Harbethene. De ble sittende der inne i fire timer.

    -BB-
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Nå er jeg så mett av popcorn at det er på tide å snu problemstillingen.
    I serien Chernobyl så skjedde det noe med en atomreaktor som "ikke var mulig".
    Så var det noen som fikk i oppgave å finne ut hvorfor det umulige nettopp hadde skjedd.

    Så oppgaven i denne tråden blir:
    Hvordan kan man fremprovosere bedre lyd i en nettverkskabel enn en annen hvis man forutsetter at det er det??
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Spotify og Netflix er bare kilder. Når de blir fortalt av selvlærte, høye mørke "guruer" at de må ha kabler for minst 20K i tillegg til komponentene i et anlegg sier det seg selv at interessen daler.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tsjernobylulykken var et resultat av feil betjening og et sikkerhetssystem som ikke tok høyde for feilen. Jeg har faktisk vært der... 8 år etter....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Spotify og Netflix er bare kilder. Når de blir fortalt av selvlærte, høye mørke "guruer" at de må ha kabler for minst 20K i tillegg til komponentene i et anlegg sier det seg selv at interessen daler.
    Det enkleste er jo integrerte bokser, da slipper man å tenke på kabler også og får kortere signalbaner og mindre overganger. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Nå er jeg så mett av popcorn at det er på tide å snu problemstillingen.
    I serien Chernobyl så skjedde det noe med en atomreaktor som "ikke var mulig".
    Så var det noen som fikk i oppgave å finne ut hvorfor det umulige nettopp hadde skjedd.

    Så oppgaven i denne tråden blir:
    Hvordan kan man fremprovosere bedre lyd i en nettverkskabel enn en annen hvis man forutsetter at det er det??
    Du er klar over at endel av serien var fiction?
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Selv om noen har hevdet at lyden blir bedre er ikke det det samme som at vi har slått fast hinsides en hver rimelig tvil at lyden faktisk blir bedre, eller over hodet endret.

    Slik det ser ut nå er det en massiv overvekt av data som tilsier at dette ikke stemmer.

    Lydbransjen er omkring 145 år gammel. Hver gang vi har gjort fremskritt har vi gjort dette fordi vi hadde en idé om hva vi kunne forbedre. Det betyr ikke at vi ikke har hatt feil og forvrengningsfenomener vi ikke har kjent til, eller for den saks skyld at vi ikke har det i dag, men vi har aldri klart å forbedre noe av dette uten en ganske klar idé om hvilket problem vi skal løse, hvordan dette virker rent mekanisk eller elektrisk, og ikke minst, at vi har utviklet en godt forstått teknisk løsning for å løse dette. Det har med andre ord aldri skjedd at vi har fått en innovasjon ved noe som minner om et uhell, eller ved flaks.

    Det finnes ingen holdbare hypoteser for hva vi kan forbedre med en nettverkskabel i hifisammenheng. Med holdbar, mener jeg at den er forankret i virkemåten til nettverksoverføring, at den er formulert på en måte som gjør at den kan forankres i vår forståelse av elektriske kretser, og at den viser enten hvordan vi har oversett noe viktig. Den kunne også vise et ukjent problem eller forvrengningsfenomen, uten at man har løsningen, den kunne vise et kjent problem innen nettverksinfrastruktur som har relevans for audio, eller den kunne vise hvordan en mye brukt kretsløsning for audioprodukter forårsaker et problem når det kombineres med nettverksutstyr.

    Med andre ord, skal vi ha noe å gå ut i fra må det være enten en kontrollert test som viser at noe skjer med lyden, eller en faglig velfundert forklaring på en bestemt problemstilling som kan ha relevans.

    Siden vi ikke tidligere har fått resultater når vi har lett etter mystiske forvrengningsfenomener eller kryptiske støykilder, og vi heller aldri har klart å verifisere slikt i kontrollerte blindtester gjennom 145 år er det liten grunn til å tro at dette kommer til å skje denne gangen heller.

    Og ja, jeg er bransjemann. Det betyr at jeg jobber i den bransjen som utvikler lydprodukter. Denne bransjen driver ikke med nettverkskabler eller nettverksswitcher, og det er det gode grunner til. Den bransjen som driver med slikt er en helt annen bransje som jeg ikke har noen som helst tilhørighet til.
    Poenget mitt var at de som virkelig hører forbedring ikke vil forkaste dette pga det dere sier. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Hva tenker du på da?
    Den jeg refererer til er ikke fiction!
    Er det flere serier om Chernobyl? Dessuten er det mer TV-vennlig med fraser som "ikke kan skje" enn "uforutsett", "klønete" eller "uvitende"
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Vi er vel heller over i frykten for desillusjon. Bedre tittel for denne tråden.
    Hvis jeg forstår Mars19 rett har han ikke testet dette ennå, men hvis det er slik at Armand og 2xJ skal innom for å hjelpe ham med å gjennomføre en kontrollert lyttetest så må jeg gi kudos til ham, for de kommer ikke til å la ham slippe unna med noen vill gjetning eller fri fantasi, og det har han nok også skjønt.

    Jeg tror bare de ter en viss kontrast mellom det han skriver, og det faktum at det later til at han har planer om å gjøre dette skikkelig. Men den som lever (og er medlem på hifisentralen) får se.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Den testen kommer ikke til å finne sted. Kabelofilen rygger nok unna.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Den testen kommer ikke til å finne sted. Kabelofilen rygger nok unna.
    Den testen kommer til å finne sted langt unna noen av dere. Jeg skal prøve så godt jeg kan med å holde dere på så lang avstand som mulig. Eneste dere hjelper meg med er en god dose med latter. :)
     
    • Trist
    Reaksjoner: 2xJ

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Synes fientligheten du viser er unødvendig, men den er kanskje viktig for å opprettholde frontene så steile som mulig?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ignoranse fungerer det og Jørn Rune.. Istedenfor å diskutere... Bare for å si noe... Den testen blir aldri noe av, og det plager meg ikke i det hele tatt. Livet er rett og slett for kort for dumskap..
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvis jeg forstår Mars19 rett har han ikke testet dette ennå, men hvis det er slik at Armand og 2xJ skal innom for å hjelpe ham med å gjennomføre en kontrollert lyttetest så må jeg gi kudos til ham, for de kommer ikke til å la ham slippe unna med noen vill gjetning eller fri fantasi, og det har han nok også skjønt.

    Jeg tror bare de ter en viss kontrast mellom det han skriver, og det faktum at det later til at han har planer om å gjøre dette skikkelig. Men den som lever (og er medlem på hifisentralen) får se.
    Ingen grunn til kudos, virkelig synd at han ikke benyttet anledningen til og få til en kontrollert test.
    Mars19 trakk seg på PM nå.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ingen grunn til kudos, virkelig synd at han ikke benyttet anledningen til og få til en kontrollert test.
    Mars19 trakk seg på PM nå.
    Skjønner han godt. Hvem vil ha folk hjem til seg, med eneste mål å få deg til å forstå st du tar feil? Folk en ikke kjenner og ikke har noen tillit til. Som det meste annet i hobbyen, vår venn @Mars19 finner sikkert sin egen vei. Om det inkluderer noe jeg ikke skjønner at kan virke på den måten han sier får meg ikke til å himle med øynene og ville besøke han pga hans innstilling. Ikke er jeg ansatt som "misjonær", og de fleste finner fint sin egen vei heldigvis
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Den testen kommer til å finne sted langt unna noen av dere. Jeg skal prøve så godt jeg kan med å holde dere på så lang avstand som mulig. Eneste dere hjelper meg med er en god dose med latter. :)
    Ikke overraskende vending, den var vel heller forventet med den trollingen din. :)

    Troverdigheten ble da bare enda mer svekket av de audiofile produktene som det reklameres hardt for her, som ingen kan forklare som om det er magi. Og nysgjerrigheten om noen faktisk hører forskjell på disse remediene, den forsvant helt den også.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Ingen grunn til kudos, virkelig synd at han ikke benyttet anledningen til og få til en kontrollert test.
    Mars19 trakk seg på PM nå.
    Hvis du VIRKELIG er interessert kan du enkelt få testet det hjemme hos deg selv.
    Jeg skal teste jeg, men etter og ha blitt kjent med noen av dere er jeg ikke lenger interessert i å ha besøk av dere og jeg velger og holde meg langt unna dere :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Folk en ikke kjenner og ikke har noen tillit til
    Nei, jeg mener disse liksom ekspertene og lærde som bruker dagevis på å krangle med guttunger her på forumet bør man være skeptisk til generelt. Kan umulig ha særlig til fagmiljø rundt seg. Og hva kan disse bransjemennene vise for seg? Kit og bestilingssnekkeri? Har de en gang et velfungerende oppsett i stua?

    Til @Mars19 håper ikke du tviholder på din misoppfatning av virkeligheten i ren trass, grunnet disse besserwissernes endeløse gnag. Bortkastet penger dette botique tøvet om målet er bedre lyd. Men gjør som du vil og skriv gjerne om det.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ikke overraskende vending, den var vel heller forventet med den trollingen din. :)

    Troverdigheten ble da bare enda mer svekket av de audiofile produktene som det reklameres hardt for her, som ingen kan forklare som om det er magi. Og nysgjerrigheten om noen faktisk hører forskjell på disse remediene, den forsvant helt den også.
    Erk skal teste Pink Faun.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du VIRKELIG er interessert kan du enkelt få testet det hjemme hos deg selv.
    Jeg skal teste jeg, men etter og ha blitt kjent med noen av dere er jeg ikke lenger interessert i å ha besøk av dere og jeg velger og holde meg langt unna dere :)
    Og så´n ender de fleste placebo-tests, når folk først får tenkt sig lidt om :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Så hvis han hører forskjell er det forventet?
    Det er ihvertfall akkurat det samme produktet. :)
    Bare mer profesjonelt lagd den jeg linka til, og to siffer mindre så den er ikke lagd på en kjøkkenbenk.
    Du burde teste den!
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er ihvertfall akkurat det samme produktet. :)
    Bare mer profesjonelt lagd den jeg linka til, og to siffer mindre så den er ikke lagd på en kjøkkenbenk.
    Du burde teste den!
    Ja eller nei?
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Ether Cop har full kontroll :)
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Jeg er også en av di som hører forskjell på ethernett kabler, og har også en uptone audio koblet til på ethernett kabelen, og hører forskjell med og uten den også, og det var vi 3 som gjorde, og vi kjøpte den alle sammen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn