Råd ang. valg av ethernet kabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.126
    Sted
    Under stjernene
    Det er ikke samme sak. Hos Rognlien kunne vi både høre og måle forskjell. Diskusjonen som pågikk da handlet om forskjeller som også kan forklares med kjent teori men det var alt for liten tid til å dykke ned i hva forskjellene bestod i. De som måtte mene at målet med turen til Rognlien var å oppnå konsensus og komme med to streker under under ett-eller-annet svar misforstår hensikten.

    I stedet for å sitte bak et tastatur i sin lune hule å harke ut kommentarer på et forum synes jeg det er mer berikende å ta med meg ørene og målemikrofonen min ut på tur.
    100% enig.
    Men du må bli invitert🌞
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    241
    Jepp, han var redd for hva resultatet av testen eventuelt ville bli.
    Nå løste vel dette seg på en utmerket måte, ved at en flott og kompetent kar, skal gjøre et hederlig forsøk på et skikkelig oppsett - kan vel ikke håpe på mer fra noen?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har klart å lage udiskutabel dårlig lyd med en nettverkskabel? Jeg tenker UDP/IP og øke lengden på kabel til bitfeil oppstår....spørsmålet er om lyden vil skurre eller bare forringes? Kommer vel an på hvordan dac er konstruert.
    Om kabel følger standard så må man over 100 meter med kabel for at det skal skje. I noen tilfeller kan lyden bli full av artifakter ved UDP, UDP kan også ha feilsjekk og da blir pakkene korrupte og forkastet allerede på nettverket, så de pakkene blir ikke på høyere lagene. Spørs hvordan UDP er integrert.. Og UDP brukes svært sjelden til dataoverføring, TCP er hovedsaklig standard så se bort ifra teoretisk UDP. Om man har nok hastighet så vil buffer holdes fylt godt selv om det er mye feil på linja og bufringen skjer kjappere enn man rekker å høre sangen.
    En DAC har ingenting med nettverket å gjøre. ;)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Om kabel følger standard så må man over 100 meter med kabel for at det skal skje. I noen tilfeller kan lyden bli full av artifakter ved UDP, UDP kan også ha feilsjekk og da blir pakkene korrupte og forkastet allerede på nettverket, så de pakkene blir ikke på høyere lagene. Spørs hvordan UDP er integrert.. Og UDP brukes svært sjelden til dataoverføring, TCP er hovedsaklig standard så se bort ifra teoretisk UDP. Om man har nok hastighet så vil buffer holdes fylt godt selv om det er mye feil på linja og bufringen skjer kjappere enn man rekker å høre sangen.
    En DAC har ingenting med nettverket å gjøre. ;)
    Poenget var å fremprovosere de lydmessige forskjellene det refereres til. Da må bitfeil forårsake visse endringer i dac mtp d/a omforming. Hvis ikke bitfeil når dac er det heller ingen endring i lyden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis noen faktisk tror at en kabel kan endre datainnholdet, uten at det er reelt feil med kabelen,og at dette er årsaken til "endring av lyden", er man så på teknologisk bærtur at det er vanskelig å finne beskrivende karakteristikker uten ukvemsord...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Hvis noen faktisk tror at en kabel kan endre datainnholdet, uten at det er reelt feil med kabelen,og at dette er årsaken til "endring av lyden", er man så på teknologisk bærtur at det er vanskelig å finne beskrivende karakteristikker uten ukvemsord...
    Helt greit å være på teknologisk bærtur. Verre er det å ikke motta lærdom og akseptere fakta.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hvis noen faktisk tror at en kabel kan endre datainnholdet, uten at det er reelt feil med kabelen,og at dette er årsaken til "endring av lyden", er man så på teknologisk bærtur at det er vanskelig å finne beskrivende karakteristikker uten ukvemsord...
    Nei men det blir vel litt oppkonstruert problemstilling siden ingen vel hevder at det endrer innholdet i pakkene ;-)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Hvis noen faktisk tror at en kabel kan endre datainnholdet, uten at det er reelt feil med kabelen,og at dette er årsaken til "endring av lyden", er man så på teknologisk bærtur at det er vanskelig å finne beskrivende karakteristikker uten ukvemsord...
    For å ta subjektivistene litt i forsvar så er det vel ikke det som påstås. Man mener støy kan overføres med signalet og skape problemer for streamer/dac.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det som kunne være interessant var om noen tok en (gammel ?) slik flat 4-parskabel. En slik som en bruker for å koble seg rett i switchene, og byttet ut den med den cat6 kabelen en egentlig benytter.
    Eller hva med å bevist koble lederne feil i rj45 kontaktene ? Feks bruke solid oransje og brun-hvit som tx-paret og solid blå + grønn-hvit som rx-paret (?)
    Lage en kabel på 4-5 meter, koble til og se (høre) hva som skjer ?
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Og det var hva?
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil rett og slett ikke ha noe med folk som mobber eller heier på de som mobber å gjøre.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Mars19... hvorfor raporter du ikke dem som du påstår mobber ?
    Siden du beskylder omtrent halve tråden for det -- så får du gjøre noe med det..........
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Mars19... hvorfor raporter du ikke dem som du påstår mobber ?
    Siden du beskylder omtrent halve tråden for det -- så får du gjøre noe med det..........
    Hva synes du at jeg skal gjøre med det? Det ser jo ut til at det har hjulpet litt bare at jeg har tatt det opp her😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Du skjønner vel det at, skulle alle som gir deg litt motbør bli stengt ute, ville forumet fort vært steindødt
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    På side 1 kom det frem at kabelen ikke kan endre på dataene. På side 2 kom det frem at om man kan høre forskjell på nettverkskabler under visse forutsetninger. Disse forutsetningene er at noe er gjort galt i kretsen slik at enten jord eller potensialforskjell i signalet får lov til fritt å komme gjennom og lage flytstrømmer i kretsen.

    Dette skjer i analoge kretser, det skjer i kretser der man blander HDMI og analogt, spesielt om det er projektor, kabel-TV eller PC involvert, og det kan i prinsippet skje i en hver krets der en del av kretsen er analog. Vi har massevis av regler for hvordan ting bør konstrueres, og vi vet også at hifibransjen gjør veldig mye som er utenfor standard.

    Dette vet jeg fordi jeg solgte nesten 500 forsterkere uten ground lift, og jeg måtte hjelpe en hel del pr telefon/e-post fordi de hadde en receiver med ikkestandard signalvei. Verstingen på dette var Denon surround-receivere, men det var langt fra alene. Det var nok minst 20 merker med svin på skauen som dukket opp bare her. Nå vil sikkert noen skylde på effektforsterkerne, men de fulgte standarden ved at, jord, chassis og signaljord var koblet sammen. Kuttet man signalbanen til signaljord var problemet løst, og det betyr at, siden komponentene var jordet til samme potensiale, at noe tilførte spenning i jordkretsen. Man kan heller ikke skylde på jordsløyfer, for de var for det første fysisk veldig små, og i tillegg kunne jeg måle DC og AC-spenninger når jeg brøt jordsløyfa i flere tilfeller der vi testet dette.

    Vi vet hva som skjer, vi vet også hva som ikke skjer. Dette er ikke "noe man har sett på youtube", eller "noe man har lest på engelsk på Internet, fordi alt som står på engelsk på Internet er jo som kjent sant". Dette er noe mange på forumet vet, både fra praktisk erfaring, via sin utdannelse, og gjennom faktisk konstruksjon av kretser eller produkter.

    Om man rent faktisk hører forskjell på to nettverkskabler så er streameren junk. Man løser ikke det med å bytte til en dyrere nettverkskabel, man løser det ved å kjøpe seg en skikkelig streamer. Men aller først sjekker man om det er sant at man hører forskjell, eller om det bare er en forskjell som eksisterer i ens eget hode så lenge man vet prisen på den for øyeblikket innkoblede kabelen.

    Så hvorfor sitter det fortsatt folk bak tastaturet og slenger med leppa eller hevder seg krenket?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hva synes du at jeg skal gjøre med det? Det ser jo ut til at det har hjulpet litt bare at jeg har tatt det opp her😊
    Når du beskylder alle som gir deg motbør for å fare med kvasivitenskap ("noe man har sett på en youtubevideo), så er du da ikke noen engel selv heller. Kanskje du er den største mobberen her når det kommer til stykket?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er interessant det med kvaliteten på streamere.
    De som skriver om det, som hører forskjell vel og merke, mener at forskjellen avtar med bedre streamere,
    men at de ikke har fått eliminert forskjellen helt. Nå er disse skribentene avvist her, men de er kanskje inne på noe.
    For min del hadde det vært interessant å få noen gode tips på streamere!
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Når du beskylder alle som gir deg motbør for å fare med kvasivitenskap ("noe man har sett på en youtubevideo), så er du da ikke noen engel selv heller. Kanskje du er den største mobberen her når det kommer til stykket?
    Beklager hvis du synes det er feil av meg å prøve å få slutt på mobbing, det er ikke snakk om litt motbør det vet jo du og, ikke sant? Det er ikke mobbing av meg, jeg kan ikke huske at noen her har mobbet meg, men jeg har sett at flere som sier de hører forbedring med switch og nettverkskabel blir mobbet av dere. Det er altså ikke snakk om det du kaller litt motbør, det er snakk om mobbing. At du ikke tar avstand fra mobbing, men isteden sier at jeg er den som mobber taler jo for seg selv. Ta deg sammen!!!
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Fancy ethernetkabler solgt av hifibutikker og andre bransjeaktører er svindel, kjøp de kablene du trenger på Clas Ohlson og bruk penga på en gave til noen du er glad i.
    Kablene ser bra ut, har ingen påvirkning på lydkvaliteten i anlegget ditt.

    Jeg mener at bransjeaktører som selger audiofile ethernetkabler driver med svindel, har ikke vært borti lignende udokumentert juks siden folk drev og rensa cder med antistatisk væske og la krystaller på cdspilleren.

    Det er grunnleggende misforståelse av digitalteknikk å hevde at en kabel kan påvirke lyden i en datastrøm så lenge datastrømmen kan leses feilfritt hos mottaker. For 2 kanaler lyd (stereo) i en datastrøm er kravet til ethernetkabel mellom to komponenter meget rimelig. Vanlig patchkabel fra din lokale leverandør gjør jobben og koster ikke mange kr.

    Hvis noen bransjeaktører føler at jeg tråkker de på tærne så skal jeg gjerne dementere hele innlegget og komme med en offentlig beklagelse hvis de kan legge frem objektiv dokumentasjon på hvordan kabelen de selger påvirker lyden i overføringen av en datastrøm.

    Frem til dokumentasjon er overlevert ser jeg på dette som svindel, juks & bedrag og oppfordrer alle til å ikke handle disse kablene.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Forstår ikke at noe så kjedelig som plastbelagt kobber kan interessere så mye.
    Er jo som å dra på formel 1 løp og interessere seg for stolen en sitter på.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Fancy ethernetkabler solgt av hifibutikker og andre bransjeaktører er svindel, kjøp de kablene du trenger på Clas Ohlson og bruk penga på en gave til noen du er glad i.
    Kablene ser bra ut, har ingen påvirkning på lydkvaliteten i anlegget ditt.

    Jeg mener at bransjeaktører som selger audiofile ethernetkabler driver med svindel, har ikke vært borti lignende udokumentert juks siden folk drev og rensa cder med antistatisk væske og la krystaller på cdspilleren.

    Det er grunnleggende misforståelse av digitalteknikk å hevde at en kabel kan påvirke lyden i en datastrøm så lenge datastrømmen kan leses feilfritt hos mottaker. For 2 kanaler lyd (stereo) i en datastrøm er kravet til ethernetkabel mellom to komponenter meget rimelig. Vanlig patchkabel fra din lokale leverandør gjør jobben og koster ikke mange kr.

    Hvis noen bransjeaktører føler at jeg tråkker de på tærne så skal jeg gjerne dementere hele innlegget og komme med en offentlig beklagelse hvis de kan legge frem objektiv dokumentasjon på hvordan kabelen de selger påvirker lyden i overføringen av en datastrøm.

    Frem til dokumentasjon er overlevert ser jeg på dette som svindel, juks & bedrag og oppfordrer alle til å ikke handle disse kablene.
    Slutt med Mobbingen din, jeg påfører antistat veske på label siden av CD platene mine 😂
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Fancy ethernetkabler solgt av hifibutikker og andre bransjeaktører er svindel, kjøp de kablene du trenger på Clas Ohlson og bruk penga på en gave til noen du er glad i.
    Kablene ser bra ut, har ingen påvirkning på lydkvaliteten i anlegget ditt.

    Jeg mener at bransjeaktører som selger audiofile ethernetkabler driver med svindel, har ikke vært borti lignende udokumentert juks siden folk drev og rensa cder med antistatisk væske og la krystaller på cdspilleren.

    Det er grunnleggende misforståelse av digitalteknikk å hevde at en kabel kan påvirke lyden i en datastrøm så lenge datastrømmen kan leses feilfritt hos mottaker. For 2 kanaler lyd (stereo) i en datastrøm er kravet til ethernetkabel mellom to komponenter meget rimelig. Vanlig patchkabel fra din lokale leverandør gjør jobben og koster ikke mange kr.

    Hvis noen bransjeaktører føler at jeg tråkker de på tærne så skal jeg gjerne dementere hele innlegget og komme med en offentlig beklagelse hvis de kan legge frem objektiv dokumentasjon på hvordan kabelen de selger påvirker lyden i overføringen av en datastrøm.

    Frem til dokumentasjon er overlevert ser jeg på dette som svindel, juks & bedrag og oppfordrer alle til å ikke handle disse kablene.
    Det er mulig du har rett, men jeg velger og prøve selv da jeg har hørt at det er noen som hører en forbedring. Jeg prøver før jeg kjøper selvsagt🙂
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Forstår ikke at noe så kjedelig som plastbelagt kobber kan interessere så mye.
    Er jo som å dra på formel 1 løp og interessere seg for stolen en sitter på.
    Det handler vel bare om nysgjerrighet for lyd, og at man har lyst å teste forskjellige ting.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Beklager hvis du synes det er feil av meg å prøve å få slutt på mobbing, det er ikke snakk om litt motbør det vet jo du og, ikke sant? Det er ikke mobbing av meg, jeg kan ikke huske at noen her har mobbet meg, men jeg har sett at flere som sier de hører forbedring med switch og nettverkskabel blir mobbet av dere. Det er altså ikke snakk om det du kaller litt motbør, det er snakk om mobbing. At du ikke tar avstand fra mobbing, men isteden sier at jeg er den som mobber taler jo for seg selv. Ta deg sammen!!!
    Du har i flere innlegg gått ut med bredsiden til for å forsøke å fordumme de som kommer med saklige uttalelser. Du er tydeligvis ikke så nøye på mobbing bare den går rett vei.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Du har i flere innlegg gått ut med bredsiden til for å forsøke å fordumme de som kommer med saklige uttalelser. Du er tydeligvis ikke så nøye på mobbing bare den går rett vei.
    Ok da foreslår jeg at jeg og alle andre som har mobbet noen slutter med det😊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Lettere å skape fred i Midtøsten enn å unngå mobbing i kabeltråder. Sålenge noen synes andre er idioter.... og det er de jo...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Når det først skal være krig så er det jo mye kulere å drive med horning!!
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hvis man mener streameren er problemet som forårsaker at man hører forskjell på nettverkskabler, så er det ikke placebo likevel?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hvis man mener streameren er problemet som forårsaker at man hører forskjell på nettverkskabler, så er det ikke placebo likevel?
    Selvsagt ikke, men det er gjerne ikke automatikk i at forskjellene folk rapporterer å høre faktisk er reelle.

    Det var jo til og med noen som hørte tydelig forskjell på Edge G-CD og Denon DVD1798, også etter at det ble avslørt at innmaten var den samme, men når kretsen som Egde hadde påstått var deres egenutviklede DAC viste seg å være en Faroudja bildeprosessor forsvant disse forskjellene som dugg for solen.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Selvsagt ikke, men det er gjerne ikke automatikk i at forskjellene folk rapporterer å høre faktisk er reelle.

    Det var jo til og med noen som hørte tydelig forskjell på Edge G-CD og Denon DVD1798, også etter at det ble avslørt at innmaten var den samme, men når kretsen som Egde hadde påstått var deres egenutviklede DAC viste seg å være en Faroudja bildeprosessor forsvant disse forskjellene som dugg for solen.
    Leser det som skrives, og det er nyttig i forhold til videre valg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn